Midnight special blues?quote:Op zondag 6 augustus 2006 19:48 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Maar dat komt omdat Midnight Special Blues niet van Lead Belly is.
quote:MIDNIGHT SPECIAL BLUES - 19/10/2001
trad.
original: Dave Cutrell & McGinty's Oklahoma Cowboy Band (1926) - Okeh
> Er zou nog een oudere moeten bestaan van blueszangeres Sodarisa Miller in 1925. Melodie bovendien gebaseerd op Creole Belles, een ragtime-song van rond vorige eeuwwisseling. Oudste versie daarvan: Vess Ossman in 1902 (heruit op Piedmont-lp Ragtime - A Recorded Documentary (1899-1929). Mississippi John Hurt had dit op zijn repertoire en na hem ook Jim Kweskin, Arlo Guthrie en Taj Mahal.
cover: Sam Collins (1927) minder dan 5 exemplaren bewaard gebleven, Otto Gray & his Cowboy Band (1929) , Romeo Nelson (1929) als 11.29 Blues (The Midnight Special), Lead Belly (1934), Drukwerk (1982) als Schijn Een Lichtje Op Mij
> In de versie van Lead Belly is de Midnight Special een trein: de Golden Gate Ltd. tussen Houston en San Francisco en die onderweg langs de Texas State Prison in Sugarland reed waar Lead Belly voordien zat opgesloten en waar hij dit lied leerde. De cel die verlicht werd door de krachtige koplamp van de locomotief van die nachttrein, was volgens de plaatselijke legende die van de volgende gevangene die vrijkwam. Een mens moet toch ergens hoop uit putten. In de versie van Big Joe Turner is de Midnight Special ook een trein, maar hier is de fantasie toch wel danig op hol geslagen. Het zou een trein geweest zijn die enkel op zaterdag werd ingelegd om prostituees naar gevangenissen te voeren, ter verstrooiing van voorbeeldige bajesklanten. Wat er ook van zij, de Midnight Special werd een van de populairste prisonsongs in het zuiden van de States, vooral na een gevangenisopstand in 1923 in Houston. Een andere oude prisonsong, If You Ever Go To Jackson, maakt gebruik van dezelfde melodie.
bron: www.originals.be AANRADER SITE!
Joep van Lieshoutquote:Op zondag 6 augustus 2006 19:53 schreef AntonDingeman het volgende:
wanneer komt zomergasten er ook alweer op? en wie is te gast?
Ja, dat is volgens mij zo bij alle songs van leadbelly en consorten, toch? Die noem je toch originals, ofzo?quote:Op zondag 6 augustus 2006 19:53 schreef Nembrionic het volgende:
Eigenlijk is de echte schrijver dus niet te achterhalen
Ik ga even een vraag halen
Okayquote:Op zondag 6 augustus 2006 19:57 schreef EricusMaximus het volgende:
[..]
Ja, dat is volgens mij zo bij alle songs van leadbelly en consorten, toch? Die noem je toch originals, ofzo?
Maar het ging mij er dus om dat Leadbelly een nummer Midnight Special heeft gemaakt, dus zonder het woord blues en volgens mij wat persoonlijke aanpassingen.
The Beatlesquote:Op zondag 6 augustus 2006 19:54 schreef Nembrionic het volgende:
Deze vraag heb ik eerder gesteld maar was niet beantwoord:
In een uurtje had de Engelse groep(de groep die opviel door een vrouwelijke drummer,
) het nummer '
' opgenomen. Van producer Joe Meek moesten ze alleen nog even stampen op de trap. Toen de plaat uitkwam hoorde de groep een sterk veranderd lied. Het gestamp was hard in de mix opgenomen en de opname was versneld. Ze hadden er een grote hit mee, maar het bleef hun enige.
Vul de gaten in.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |