Net als jijquote:
Misschien kun je zulke theeën (ofzo) beter gewoon zelf los kopen, dan ben je zeker weten goedkoper uit, en zit je niet meteen aan zo'n hoeveelheid vast waar je doorheen moet komenquote:Op donderdag 22 mei 2008 14:46 schreef xxjosjex het volgende:
Leuke site die fleur de thee, zit te denken om die proefpakket exclusieve groene thee-en te nemen......pff 30 euro voor thee.........ff nadenken nog
Ja dat doe ik al een tijd. Bij de tuinen bv hebben ze veel losse thee soorten. En gewoon bij de turk de gunpowder....quote:Op vrijdag 23 mei 2008 09:44 schreef wortels het volgende:
[..]
Misschien kun je zulke theeën (ofzo) beter gewoon zelf los kopen, dan ben je zeker weten goedkoper uit, en zit je niet meteen aan zo'n hoeveelheid vast waar je doorheen moet komenDe meeste steden hebben denk ik tegenwoordig wel een koffie/theewinkeltje waar allerlei leuke soorten staan voor allerlei prijzen.
First Flush is inderdaad heel erg lekker maar dan noem je ook een thee!quote:Op vrijdag 23 mei 2008 10:51 schreef Jarno het volgende:
Ik heb eens een gruwelijk duur biologisch rechtsdraaiend zakje Darjeeling Very First Flush (oid) bij Simon Levelt gekocht en ja, dat verschil proef je. Geen spijt van gehad iig.
Het is een zwarte thee gemaakt van de eerste jonge blaadjes van de beste kwaliteit.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 10:53 schreef xxjosjex het volgende:
Is dat dan witte/groene of zwarte thee?? Of nog jonger dan witte thee??
Of vraag ik nu iets heel geks......?
Het woord 'fermentatie' wordt vaak gebruikt voor thee, maar volgens mij is het niet juist. De thee wordt (als ik het goed heb hoor) voor korte tijd, alvorens het gedroogd wordt, blootgesteld aan de lucht, waardoor wat oxidatie (en dus de verkleuring van groen naar zwart) plaatsvindt. Daardoor bevat volgens mij bijvoorbeeld groene thee ook meer antioxidanten dan zwarte thee. Een echte fermentatie is het niet, omdat voor fermentatie (van b.v. tempeh of kaas) altijd bacterën of schimmels een tijdje inwerken, kortom fermentatie is verandering door biologische activiteit, en oxidatie is verandering door blootstelling aan zuurstof.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 11:06 schreef MinderMutsig het volgende:
groene thee is niet of minimaal gefermenteerd, oolong is half gefermenteerd en zwarte is sterk gefermenteerd.
Dat is opzich wel leuk, de meeste thee koop je toch minstens per 100g. Ik weet niet of dit hele gerenommeerde soorten zijn, ze klinken niet zo bekend maar zo veel weet ik er ook niet van. [edit: op die website ziet het er heel goed uitquote:Op vrijdag 23 mei 2008 10:48 schreef xxjosjex het volgende:
[..]
Ja dat doe ik al een tijd. Bij de tuinen bv hebben ze veel losse thee soorten. En gewoon bij de turk de gunpowder....
Maar toch wel benieuwd naar die aparte exclusieve soorten thee. Wil wel eens weten of ze nou echt zoveel anders smaken.
En bij dat proefpakket krijg je: Phoenix Dragon Jasmin Pearls 50 gram, Long Jing 50 gram, Large Jade rings 50 gram, Silver needle 50 gram, Pu-ehr thee 50 gram en Jade Pole sword 50 gram.
Je hebt gelijk.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 14:22 schreef wortels het volgende:
[..]
Het woord 'fermentatie' wordt vaak gebruikt voor thee, maar volgens mij is het niet juist. De thee wordt (als ik het goed heb hoor) voor korte tijd, alvorens het gedroogd wordt, blootgesteld aan de lucht, waardoor wat oxidatie (en dus de verkleuring van groen naar zwart) plaatsvindt. Daardoor bevat volgens mij bijvoorbeeld groene thee ook meer antioxidanten dan zwarte thee. Een echte fermentatie is het niet, omdat voor fermentatie (van b.v. tempeh of kaas) altijd bacterën of schimmels een tijdje inwerken, kortom fermentatie is verandering door biologische activiteit, en oxidatie is verandering door blootstelling aan zuurstof.
Dat probeer ik altijd wel te doen, maar lukt niet altijd....merk wel dat de thee op de een of andere manier rustiger trekt als ie niet net van de kook af is....En de blaadjes krijgen de kans om rustig open te vouwen zonder dat ie te sterk word gelijk....quote:Op vrijdag 23 mei 2008 14:29 schreef wortels het volgende:
[..]
Goede thee moet ook goed gezet worden: zwarte thee 3 a 4 minuten trekken en niet langer, bij groene thee eerst het water een paar minuten laten afkoelen, en dan 3 a 4 minuten trekken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |