van de site van Sporza België Ook het B-staal van Floyd Landis is positief
za 05/08/06 - Floyd Landis zal nog heel wat werk hebben om zijn onschuld te bewijzen. Ook het B-staal van zijn dopingtest heeft een positief resultaat opgeleverd. Ondertussen heeft Phonak de Amerikaan al ontslagen. Landis zelf blijft zijn onschuld uitschreeuwen.
De UCI zal de zaak doorverwijzen naar het Amerikaanse Antidopingagentschap. Die zal Landis voor minstens twee jaar schorsen.
Floyd Landis (foto) heeft al aangekondigd dat hij in beroep gaat.
Als hij zijn onschuld niet kan aantonen verliest Landis zijn Tourzege aan de Spanjaard Oscar Pereiro.
De 30-jarige Landis had na de laatste Alpenrit in de Ronde van Frankrijk een te hoog testosterongehalte.
De Amerikaan beweert dat hij van nature een hoge testosteronwaarde heeft.
Verschillende andere bronnen beweren echter dat het testosteron in het bloed van Landis synthetisch is.
UCI: "Landis is voorlopig nog Tourwinnaar"
"De Tourorganisatie heeft niet de autoriteit om de Tourzege af te pakken", zei een woordvoerder van Landis. "Het is de renner die de zege verdient. Dus net als gisteren is Landis nog altijd de winnaar van de Ronde van Frankrijk."
Een UCI-advocaat verklaarde ook dat Landis zijn Tourzege voorlopig mag houden. "Hij behoudt de gele trui tot hij schuld bekent of schuldig wordt bevonden. Je kan niemand straffen zonder dat zijn schuld bewezen is."
"Er zat synthetisch testosteron in de urine van Landis"
"De dopingstalen van Floyd Landis bevatten wel degelijk synthetisch testosteron." Dat heeft Pierre Bordry, het hoofd van de Franse antidopingraad, gezegd.
"Ik heb een sms gekregen van het lab in Chatenay-Malabry", zegt Bordry.
"Het B-staal bevestigt dat Landis exogeen testosteron heeft toegediend." Landis houdt nog altijd vol dat hij van nature een hoge testosteronwaarde heeft.
De normale verhouding tussen testosteron en epitestosteron is 1-1. Als de waarde boven 4-1 komt, kan dat wijzen op dopinggebruik. Bij Landis zou een waarde van 11-1 vastgesteld zijn.
Landis moet opkrassen bij Phonak
Phonak volgt de regels van de ProTour netjes op. De ploeg heeft Floyd Landis ontslagen na zijn positieve B-staal.
"Landis is onmiddellijk ontslagen, omdat hij de Ethische Code van het team overtreden heeft", zegt Phonak.
"Landis kan nog altijd proberen zijn onschuld te bewijzen, maar dat zal een persoonlijke zaak zijn. Phonak zal zich met die procedure niet meer bemoeien."
"Teambaas Andy Rihs betreurt deze ontwikkelingen. Hij zal met alle partijen samenzitten om te bekijken hoe de toekomst van zijn bedrijf eruitziet. Meer reacties volgen de komende dagen nog."
"Gewonnen omdat ik de sterkste was"
Floyd Landis houdt ook na zijn positieve B-staal zijn onschuld staande. "Ik heb nooit doping gebruikt, ook testosteron niet", schrijft hij op zijn website.
"Ik was de sterkste renner in de Tour en daarom heb ik gewonnen."
"Ik zal deze beschuldigingen bestrijden met dezelfde overgave en toewijding als in mijn trainingen en wedstrijden."
"Het is mijn doel om mijn naam te zuiveren en te herstellen waar ik zo hard voor gewerkt heb."
Howard Jacobs, zijn advocaat: "Ik wacht nog op de volledige resultaten van het B-staal. We zullen bewijzen dat Landis de Tour zonder doping heeft gewonnen."
Christian Prudhomme: "De gele trui is bedoezeld"
"Dit is een zware schok. We kunnen niet aanvaarden dat de gele trui bezoedeld wordt", zegt Tour-organisator Christian Prudhomme, die erg ontgoocheld is. "De zwaarste klap hebben we deze week gekregen; iedereen weet dat het B-staal bijna altijd de eerste test bevestigt. Iedereen aanvaardt de test wel, maar wel met de bedoeling ze onderuit te halen. Wat een verspilling en geknoei!"
"We zullen hard tegen de dopingplaag blijven strijden. We zouden managers, teamverantwoordelijken en de zogenaamde artsen ook moeten straffen. Deze zaak doet ons pijn, dit is een zware schok."
Pereiro: "We hebben weer wat vooruitgang geboekt"
Oscar Pereiro Sio (tweede in Parijs): "We hebben weer vooruitgang geboekt, maar ik wacht nog af wat de beslissing van de UCI zal zijn. Hoe graag ik het ook zou willen, ik kan vandaag nog niet zeggen dat ik de Tourwinnaar ben. Ik denk dat het wel nog enkele maanden zal duren voor ik het zeker zal weten."
Mario Kummer (ploegleider T-Mobile): "Het is een grote ontgoocheling dat de Tourwinnaar de regels niet heeft gerespecteerd. Zelfs als Klöden opschuift van de derde naar de tweede plaats, is dit geen reden tot feesten voor T-Mobile."
Hans-Michael Holczer (Gerolsteiner): "Het imago van het wielrennen krijgt een ferme deuk en het vertrouwen van de fans in de sport wordt ernstig aangetast. We moeten allemaal actie ondernemen. Ik zie toch al positieve dingen."
Thomas Bach (Duits olympisch comité): "De zaak-Landis toont aan dat het sportrecht het meest efficiënte is, het snelste werkt en atleten die de regels niet volgen het hardste straft."
Oscar Pereiro Sio (tweede in Parijs): "We hebben weer vooruitgang geboekt, maar ik wacht nog af wat de beslissing van de UCI zal zijn. Hoe graag ik het ook zou willen, ik kan vandaag nog niet zeggen dat ik de Tourwinnaar ben. Ik denk dat het wel nog enkele maanden zal duren voor ik het zeker zal weten." Als Landis zijn Tourzege kwijtspeelt, dan wordt Pereiro de 1e Spaanse Tourwinnaar sinds Miguel Indurain in 1995.
Steekkaart van Floyd Landis
Geboren: 14/10/1975 in Lancaster County, Pennsylvania (VS)
Lichaam: 68 kilogram voor 1,78 meter
Getrouwd met: Amber Basile
Prof sinds: 1999
Teams:
1999-2001: Mercury
2002-2004: US Postal
2005-2006: Phonak
Palmares:
1999: 1e rit Cascade Classic
2000: eindstand Ronde van Poitou-Charentes, 1e rit Ronde van Langkawi
2004: 5e rit en eindstand Ronde van de Algarve
2005: 3e rit Ronde van Georgia
2006: 3e rit en eindstand Ronde van Californië, eindstand Parijs-Nice, 3e rit en eindstand Ronde van Georgia, 17e rit en eindstand Ronde van Frankrijk
[ Bericht 10% gewijzigd door maril op 05-08-2006 19:13:59 ]