abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40507928
Door HENK VAN ESS en PATRICK POUW

ROTTERDAM De komende vier jaar worden in Nederland bijna [red]zeventig[/red] nieuwe moskeeën gebouwd of fors uitgebreid.

Moskee in aanbouw in de Bijlmermeer. Foto ANP

De meeste verrijzen aan de randen van woonwijken, buiten het zicht van autochtone bewoners. Dit blijkt uit onderzoek van het AD onder alle 485 gemeenten.

De gebedshuizen met extra voorzieningen hebben zoveel ruimte nodig dat er in woonwijken geen plaats voor is. ,,Weinig mensen willen op vrijdagmiddag 2000 mensen langs de deur,’’ zegt de Amsterdamse onderzoeker Marcel Maussen.

Maar er is volgens hem ook een andere verklaring voor de ‘verbanning’ naar industrieterreinen en weilanden naast snelwegen. ,,Dat heeft te maken met een groeiende anti-islamstemming.’’

Nederland telt binnenkort zeker 450 officiële moskeeën, waarvan er 115 zijn gevestigd in de vier grote steden. Ze bieden onderdak aan één miljoen gelovigen. Het aantal kerken neemt intussen gestaag af. Het zijn er volgens schattingen van kerkverzekeraar Donatus nu nog ongeveer 4500. Maar vooral katholieke kerken krijgen de komende jaren andere functies.

Op verzoek van het AD leverde bijna driekwart van de gemeenten een overzicht van de talrijke nieuwbouw- en uitbreidingsplannen voor moskeeën. De bouwgolf wordt vooral veroorzaakt door een nijpend ruimtegebrek in bestaande moskeeën. Met de vastenmaand ramadan worden in veel gemeenten provisorisch tenten en bouwketens geplaatst om de toeloop aan te kunnen.

De te krappe moskeeën leverden in veel gevallen een jarenlange strijd voor een nieuw, groter gebedshuis. De nieuwbouw levert meestal een verdubbeling van de vloeroppervlakte op.

In Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Rotterdam wordt een deel van de moskeeën aan het oog van gemeentebesturen onttrokken. Het gaat om nieuwe gebedshuizen van vaak jonge, ontevreden moskeebezoekers. Tegen de trend in beginnen zij juist weer in kleine ruimten de islam te prediken.

http://www.ad.nl/binnenland/article507415.ece

Alsof die haathutten nog niet genoeg problemen veroorzaken.
Een landelijk bouwstop nu!
De policy is ook van toepassing op de sig.
pi_40507947
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 12:28 schreef Cage333 het volgende:
Door HENK VAN ESS en PATRICK POUW
Nee, waarom? Ze hebben die vrijheid.
pi_40507972
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 12:28 schreef Cage333 het volgende:

Welke problemen veroorzaken Moskeeën dan?
Waarom zouden die niet gebouwd mogen worden?
pi_40508032
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 12:29 schreef Monidique het volgende:

[..]

Nee, waarom? Ze hebben die vrijheid.
Niets mis met Moskees, maar dan wel aangepast aan de Nederlandse architectuur. De meeste Nederlanders toren zich al aan kerktorens, dus zoiets als minoretten zal niet echt op prijs worden gestelt. Wel is eht zo dat de Islam geen kans heeft om ooit de hoofdreligie in Nederland te worden.
I mean no harm
pi_40508058
Straks staan er in Nederland meer moskees dan in sommige islamitische landen
pi_40508094
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 12:32 schreef pomtiedom het volgende:

Niets mis met Moskees, maar dan wel aangepast aan de Nederlandse architectuur.
Wat is de Nederlandse architectuur dan?
Molens?

Overigens kun je niet zomaar een gebouw maken. Dat aat dat via allerlei bureautjes op gemeentes enzo. En daar word ook opgelet hoe het gebouw eruit ziet. Dus het is niet zo dat ze zomaar een moskee neer kunnen zetten...
pi_40508162
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 12:35 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Wat is de Nederlandse architectuur dan?
Molens?

Overigens kun je niet zomaar een gebouw maken. Dat aat dat via allerlei bureautjes op gemeentes enzo. En daar word ook opgelet hoe het gebouw eruit ziet. Dus het is niet zo dat ze zomaar een moskee neer kunnen zetten...
Toch kan dat een valide tegenargument zijn.
I´m back.
pi_40508198
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 12:39 schreef Ryan3 het volgende:

Toch kan dat een valide tegenargument zijn.
Welk argument?
En waartegen dan?
pi_40508252
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 12:41 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Welk argument?
En waartegen dan?
Dat iemand het lelijke gebouwen vindt.
Tegen de bouw van zoveel moskeeën.

Ik vind bijv. de nep kasteeltjes van de nouveau-riches, laatst bij Nova in 'de beuk erin', ook niet zo mooi.
I´m back.
pi_40508295
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 12:43 schreef Ryan3 het volgende:

Dat iemand het lelijke gebouwen vindt.
Tegen de bouw van zoveel moskeeën.
Er zijn altijd wel mensen te vinden die een gebouw lelijk vinden, maar nooit hoor ik dat dat een reden is om het gebouw niet te bouwen.
pi_40508317
Ach, binnen 50 jaar zijn ze allemaal weer gesloopt.
pi_40508332
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 12:46 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Er zijn altijd wel mensen te vinden die een gebouw lelijk vinden, maar nooit hoor ik dat dat een reden is om het gebouw niet te bouwen.
Nou, ik dat geval bestaan welstandscommissies ed niet.
pi_40508352
quote:

[..]

Het kan aangevoerd worden om tegen de bouw te zijn van moskeeën of liever gezegd deze of gene moskee, en is dan op zich een valide tegenargument.
I´m back.
pi_40508374
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 12:48 schreef -IksRee- het volgende:

Nou, ik dat geval bestaan welstandscommissies ed niet.
Ow die bestaan wel. Maar die zorgen er dan meestal wel voor dat er met wat aanpassing toch goedkeuring gegeven wordt en het gebouw er uiteindelijk wel komt.
pi_40508375
pi_40508402
4500 Kerken tegenover 450 moskeeen.....
quote:
In 2002 is ongeveer 31 procent van de bevolking rooms-katholiek en 21 procent protestant (waaronder 14 procent Nederlands Hervormd en 7 procent gereformeerd). Tot de islam behoort ruim 5 procent van de bevolking en 40 procent is niet religieus.
Dat klopt dan toch relatief gezien ?
pi_40508424
40% normale mensen
pi_40508429
quote:

[..]

Als de welstands commissie het er niet mee eens is zal je toch wat moeten veranderen aan je ontwerp. En die welstandscommissies die hebben zo nu en dan de meest vreemde dingen op te merken. Bierkratjes die mensen zouden kunnen zien wanneer men voor een stoplicht staat en even minimaal 30 meter omhoog kijkt.
quote:
De Welstandscommissie kon zich gisteren vinden in het definitieve ontwerp voor de erkers. Bouwer BAM gaat daarnaast met toekomstig eigenaar Amvest afspraken maken over het aanbrengen van een folie aan de binnenkant van de erkers, om te voorkomen dat bewoners attributen zoals kratten bier in het zicht kunnen zetten.

http://www.tilburgnet.com/forum/viewtopic.php?p=31974&sid=30cfed4f1cfca2bdfdf3d451307755b5
  zaterdag 5 augustus 2006 @ 12:53:33 #19
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_40508443
nou en? Laat die lui lekker een moskee bouwen als ze daar zin in hebben...
En dat ik een bepaalde bouwstijl niet mooi vind, is nog geen valide argument om de bouw van zo'n ding tegen te houden of de sloop te bevorderen. Als dat wel zo was, lag hier de halve binnenstad al plat.

dat anti-islam gezeur begint me steeds meer te irriteren. Ja, er lopen klapmongolen tussen, maar dat geldt ook voor de andere religies. Nog even en we noemen de islam "the evil empire"..
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_40508449
Van de 'gelovigen' is denk ik meer dan helft niet actief d'r in. Voor de statistieken zou ik ook als gelovige gerekend worden.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 05-08-2006 12:54:57 ]
pi_40508500
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 12:53 schreef teamlead het volgende:
nou en? Laat die lui lekker een moskee bouwen als ze daar zin in hebben...
En dat ik een bepaalde bouwstijl niet mooi vind, is nog geen valide argument om de bouw van zo'n ding tegen te houden of de sloop te bevorderen. Als dat wel zo was, lag hier de halve binnenstad al plat.

dat anti-islam gezeur begint me steeds meer te irriteren. Ja, er lopen klapmongolen tussen, maar dat geldt ook voor de andere religies. Nog even en we noemen de islam "the evil empire"..
Dus als je over een moskee zegt 'de beuk erin' (vrij naar die NOVA rubriek) dan is dat automatisch Islam gebash volgens jou?
I´m back.
pi_40508507
Pirma als iemand islamtiet is op een "normale" manier en dan lekker thuis dat belijden.
Ik vind dat er zowiezo geen moskeen thuishoren in een westers land.
Net zo min staan er kerken in Irak en Iran.
Ik heb laatst nog gehad met een geintegreerde koerdische turk die hier 15 jaar woont en die man vind het regelrecht belachelijk dat er uberhaupt moskeeen in Nederland zijn!
De policy is ook van toepassing op de sig.
pi_40508513
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 12:53 schreef teamlead het volgende:
Nog even en we noemen de islam "the evil empire"..
  zaterdag 5 augustus 2006 @ 13:00:02 #24
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_40508552
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 12:57 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dus als je over een moskee zegt 'de beuk erin' (vrij naar die NOVA rubriek) dan is dat automatisch Islam gebash volgens jou?
waar zeg ik dat

De hele OP ademt gewoon weer de sfeer van islamofobie waar dit land chronisch last van heeft sinds een kale meneer hen aanwees als een achterlijke cultuur die met harde hand moesten worden aangepakt (bij voorkeur op zijn zolder.....)

Dat iemand de architectuur van een gebouw niet mooi vindt kan natuurlijk, maar argumenten als "ze moeten zich maar aanpassen aan de nederlandse architectuur" zijn gewoon absurd
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_40508569
quote:
Op zaterdag 5 augustus 2006 12:57 schreef Cage333 het volgende:

Ik heb laatst nog gehad met een geintegreerde koerdische turk die hier 15 jaar woont en die man vind het regelrecht belachelijk dat er uberhaupt moskeeen in Nederland zijn!
Zo geïntegreerd is deze Koerd dan niet. Integratie is niet iemand die jouw bekrompen mening deelt vriend. Er staan overigens gewoon kerken in Iran en Irak, die fabel wordt ook telkens verteld door mensen die zelf VMBO met moeite hebben kunnen afronden.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 05-08-2006 13:01:24 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')