De nieuwste U320 controllers wel, de oude tot U160 niet.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 00:52 schreef punkjunk het volgende:
dus qua detectie snelheid maakt SCSI of SATA niet uit?
Ik maakte me meer zorgen om de doorvoer snelheid. Omdat bij SCSI die niet direct op de Southbirdge staat er per HD Maximaal 60mb getrokken kan worden, terwijl dat bij SATA 150mb is. Natuurlijk maakt dat bij een OS niet uit, maar bij een spel als COD2, waarbij toch wel veel date getrokken moet worden dat uit grote bestanden bestaat.
Zoals ik al zei is lawaai niet zo'n heel groot probleem, zolang ik maar niet het idee heb dat er een slijptol onder me bureau staat te draaien, ik wil de schijven ook isoleren en ophangen in zo'n ophang systheem.
Nu nog een vraagje, kan iedere SCSI controller RAID0 aan?
Dit win ik makkelijk met m'n 8 * 9,1 15K schijven, incl. RAID controller.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 00:55 schreef schvvmert het volgende:
2 WD Raptors in Raid0.Dat zijn 10k Scsi HD's in een S-ata jasje.
Ebay is je vriend. Je moet alleen wel weten wat je wil, en erg letten op de bezorgkosten.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 01:00 schreef Harry_Sack het volgende:
scsi is tof, maar niet echt meer makkelijk om de juiste spullen bij elkaar te krijgen, ik zou -als ik jou was- eens kijken naar een wd raptor, dat is een scsi schijf in een sata uitvoering, net zo snel en op dit moment mainstream voor powerusers.
Voor het moederbord kan ik je geen advies geven, want dat weet ik zelf niet
O, maar je kunt hier op het forum ook aan leuke spullen komen hoor, van Schvvmert heb ik een aha u160 controller gekocht en van Hoolie een u320 cheetah schijf van 73 gb, samen kostte me dat ~100 euriquote:Op zaterdag 5 augustus 2006 01:02 schreef Knarf het volgende:
[..]
Ebay is je vriend. Je moet alleen wel weten wat je wil, en erg letten op de bezorgkosten.
Vooral uit Duitsland komt leuk spul, in de VS hebben ze nog veel leukere dingen, maar de bezorgkosten zijn dan weer erg hoog, waardoor het minder aantrekkelijk wordt.
En dan praat je over een PCI 32 of 64 bit?quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 01:09 schreef Harry_Sack het volgende:
[..]
O, maar je kunt hier op het forum ook aan leuke spullen komen hoor, van Schvvmert heb ik een aha u160 controller gekocht en van Hoolie een u320 cheetah schijf van 73 gb, samen kostte me dat ~100 euri![]()
De prestatieindex, gemeten met sisoft sandra, en mits gevuld tot ongeveer de helft van de schijf, ligt zo rond de 70 mb/sec. Ik schat zo in dat een raptor dat ook makkelijk neerzet, maar tegen een hogere prijs.
Dat was dan een koopje.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 01:01 schreef Knarf het volgende:
[..]
Dit win ik makkelijk met m'n 8 * 9,1 15K schijven, incl. RAID controller.
Dit koste mij bijelkaar ¤175,-
(Exclusief kast en 'wat' herrie)
Maar nieuwe SCSI schijven maken niet zoveel herrie, oude wel.
Hoezo gebruiksvriendelijker dan? Is SCSI spul moeilijk mee te werken?quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 01:12 schreef schvvmert het volgende:
[..]
Dat was dan een koopje.Een goede U320 Raid controller ben je dat al kwijt normaal.
2 Raptors 74 Gig in Raid0 zijn ook niet sneller maar wel aardig rap en stuk gebruiksvriendelijker.![]()
Die Adaptec 29160 is PCI 32 en 64 bit compatible. Met die kaart heb je geen hardwarematige raid maar daar was de prijs ook naar.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 01:12 schreef punkjunk het volgende:
[..]
En dan praat je over een PCI 32 of 64 bit?
met maar 1 schijf heb je dat ook helemaal niet nodig, het werkt allemaal als een trein. Vergeleken met een 18 of een 9 gb harddisk, is 73 gb een hele verademing en hoef je niet zo op te letten hoe je iets indeelt. De prijs was inderdaad zeer aangenaam .quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 01:15 schreef schvvmert het volgende:
[..]
Die Adaptec 29160 is PCI 32 en 64 bit compatible. Met die kaart heb je geen hardwarematige raid maar daar was de prijs ook naar.![]()
SATA dusquote:Op zaterdag 5 augustus 2006 01:04 schreef punkjunk het volgende:
Ik kan wel 2 Raptors van 37 gig kopen, maar daar schijnt de firmware niet goed van te zijn, en daarnaast beschik ik gewoon niet over zoveel geld.
ik denk dat je het andersom bedoeldquote:Daarnaast weet ik heus wel dat 2 Raptors in RAID0 sneller zijn als 2 15.000 SCSI schijven, maar dat was me vraag eigelijk ook niet
haha, dus 1 SCSI schijf op een Adaptec is sneller als een Raptor, of 2 Raptors in RAID0?quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 01:15 schreef schvvmert het volgende:
[..]
Die Adaptec 29160 is PCI 32 en 64 bit compatible. Met die kaart heb je geen hardwarematige raid maar daar was de prijs ook naar.![]()
Echt lastig is 't niet, je moet wel even weten hoe 't werkt met termination en jumpers goedzetten.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 01:13 schreef punkjunk het volgende:
[..]
Hoezo gebruiksvriendelijker dan? Is SCSI spul moeilijk mee te werken?![]()
2 raptors in raid0 zijn sneller dan die ene schijfquote:Op zaterdag 5 augustus 2006 01:19 schreef punkjunk het volgende:
[..]
haha, dus 1 SCSI schijf op een Adaptec is sneller als een Raptor, of 2 Raptors in RAID0?
oh, ik bedoelde 2 oude 10.000 schijven, of is dat nog steeds onzin?quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 01:18 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
SATA dus![]()
[..]
ik denk dat je het andersom bedoeld![]()
1 U160 10k Scsi HD op een U160 Controller PCI 32bit is ongeveer net zo snel dan een Raptor.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 01:19 schreef punkjunk het volgende:
[..]
haha, dus 1 SCSI schijf op een Adaptec is sneller als een Raptor, of 2 Raptors in RAID0?
maar wel weer een stuk duurderquote:Op zaterdag 5 augustus 2006 01:21 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
2 raptors in raid0 zijn sneller dan die ene schijf![]()
Ik zou gewoon voor die raptors gaan, dat is mainstream en wordt nog wel even gesupport, met scsi schijven heb je daar een stuk meer moeite mee. Het principe is hetzelfde, alleen de modegrillen zijn in jouw keuzevoordeel. Zo moet je bijvoorbeeld met scsi maar weten hoe je aan een goede lvd kabel moet komen, als je al een 68 pins schijf kan vinden (het meeste is 80 pins SCA tegenwoordig, vanwege de swapable interface). Met Sata heb je eigenlijk vrij weinig last, het werkt altijd en het werkt snel, plus dat het toekomstgericht is.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 01:21 schreef punkjunk het volgende:
[..]
oh, ik bedoelde 2 oude 10.000 schijven, of is dat nog steeds onzin?
en waarom zou ik SATA moeten nemen? het verschil tussen +- 180 euro voor 2 kleine 15000 schijven en een grotere Sata schijf tegenovern 300 euro wat je voor 2 raptors 75 gig kwijt bent.
dat geloof ik graag, maar ik heb naast mijn pc en de data HD niet genoeg geld voor 2 van die dure Raptors, terwijl ik dan 75 gig heb waar ik op 10 gig na niks mee doe. Wat ik erg zonde van het geld vind.quote:Op zaterdag 5 augustus 2006 01:27 schreef Harry_Sack het volgende:
[..]
Ik zou gewoon voor die raptors gaan, dat is mainstream en wordt nog wel even gesupport, met scsi schijven heb je daar een stuk meer moeite mee. Het principe is hetzelfde, alleen de modegrillen zijn in jouw keuzevoordeel. Zo moet je bijvoorbeeld met scsi maar weten hoe je aan een goede lvd kabel moet komen, als je al een 68 pins schijf kan vinden (het meeste is 80 pins SCA tegenwoordig, vanwege de swapable interface). Met Sata heb je eigenlijk vrij weinig last, het werkt altijd en het werkt snel, plus dat het toekomstgericht is.
Geloof mij maar dat je met raptors het neusje van de zalm hebt
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |