Ik heb twee gerbils van zo'n anderhalf jaar oud. De laatste tijd was Snowy erg dik en zag er moe uit, twee weken geleden ben ik met haar naar de dierenarts geweest. Hij zei dat ze veel lucht in zich had en de prognose er niet goed uit zag
![]()
.
Ik kreeg medicijnen mee, maar hij zei dat hij niet wist of het zou helpen. Snuffie, mijn andere gerbil, is wel gezond. Gerbils hebben elkaar echt nodig om te overleven, als een gerbil alleen is zal die sterven van eenzaamheid. Ik was bang dat als Snowy dood zou gaan, Snuffie kort daarna ook zou gaan. Aangezien het de laatste tijd steeds slechter ging met Snowy en ik niet wilde dat Snuffie ook dood ging, heb ik er vorige week twee kleine gerbils bij gekocht. Dit heb ik eerst goed overlegd in de dierenwinkel, het hok was groot genoeg, ik zou alle vier de gerbils moeten inspuiten zodat ze allemaal hetzelfde zouden ruiken en ik moest gebruiken van de split-cage methode. In de dierenwinkel zeiden ze dat het beter was als ik twee kleintjes kocht, anders kreeg ik weer het probleem dat bijvoorbeeld Snuffie zou sterven van ouderdom en het kleintje weer alleen over bleef.
Dit alles heb ik gedaan, Snowy lijkt hiervan op te leven!
![]()
Om de paar uur verwissel ik de gerbils van plaats zodat ze kunnen wennen aan elkaars geur, ik heb een gaas gespannen in het aquarium zodat ze elkaar kunnen zien. Er is alleen 1 probleempje
![]()
.
Toen ik Snowy van de week medicijnen gaf liet ik haar per ongeluk bij de kleintjes vallen (ze stribbelde best tegen) het bruine kleintje (Speedy) vloog gelijk aan. Ik probeerde haar daar snel weg te halen, toen ik haar optilde bleef Speedy gewoon in haar nek hangen
![]()
. Dit was best beangstigend, maar ze zaten toen nog maar een paar dagen bij elkaar. Zou wel goed komen dacht ik. Het witte kleintje (Angie) is een erg lief en sociaal wezentje, hupst lief het aquarium door en snuffelt af en toe aan de grotere gerbils
![]()
. Speedy is daarentegen ERG fel, agressief, maar bovendien ontzettend slim. Zo is ze de eerste dag gelijk uit het aquarium ontsnapt. Het gaas wat ik tussen de gerbils heb gespannen gebruikte ze toen gewoon als klimrek om uit het aquarium te ontsnappen
![]()
!
Daar heb ik toen maatregelen tegen genomen, een extra stuk gaas bovenop 't gaas dat er al lag aangebracht en gebogen zodat ze er niet overheen kon. Van de week kwam ik thuis van mijn werk en zag ik dat Speedy bij de grotere gerbils zat
![]()
. Op de een of andere manier is ze er toch nog bijgekomen, na heel wat observeren bleek dat ze zich gewoon over 't extra stukje gaas heen heeft gewipt. Inmiddels heb ik allerlei manieren bedacht om te voorkomen dat ze ontsnapt/bij de grotere gerbils komt, maar toch lukt het haar elke keer weer. Extreem slim beest
![]()
.
Snuffie is inmiddels een keer in haar nek (
![]()
!) gebeten en Snowy in haar neusje. Speedy heeft telkens niks (gelukkig).
Stiekem heb ik er een beetje spijt van dat ik haar heb gekocht, maar het is mijn huisdiertje ik moet toch voor haar zorgen
. Deze split-cage methode duurt normaal minstens 3 dagen tot 1 week, maar ik heb ERG slechte hoop voor als ik ze uiteindelijk bij elkaar zet. Ik heb niet het idee dat Speedy zal bij draaien en agressief zal blijven. Wat nu?