abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40442605
Stelling: je leert van het verleden en gebruikt die kennis in het heden om bijv. niet dezelfde fouten te maken die jij of anderen hebben gemaakt.

Waar of niet waar?

Ik zou zeggen: waar.
Een reden voor 'niet waar' kan ik zo snel niet bedenken. Ik denk dat alles wat me meemaken (en de generaties voor ons meegemaakt hebben) meespeelt in hoe we momenteel in het leven staan en de manier waarop we denken en doen.
(Un)masking for the greater good.
  donderdag 3 augustus 2006 @ 10:31:48 #2
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_40442765
Ik denk ook waar, temeer omdat ik als hersenwetenschapper zie hoe de hersenen meeveranderen naarmate je bepaalde gebeurtenissen meemaakt. Al dient er een aantekening gemaakt te worden dat de basis van hersenen waar je mee begint ook bepaald hoe jij kennis in je leven interpreteert en oppakt, dus in zoverre ben je altijd nog wel gebonden aan je eigen capaciteiten en zullen sommige mensen altijd dezelfde fout bijvoorbeeld blijven maken.

ik zou daar graag de vraag aan toe willen voegen: 'Is het handig?'

Veel mensen raken door hun verleden juist namelijk heel erg bekrompen en kortzichtig. Het liefst zoek ik mensen uit die in zijn voor nieuwe dingen. Een soort leven 'je verleden vormen in het heden' in plaats van 'in het nu leven wat gevormd is door het verleden'.
ofzo.
  donderdag 3 augustus 2006 @ 10:33:03 #3
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_40442792
Door naar het verleden te kijken kunnen we eigenlijk juist concluderen, dat de stelling niet waar is. Immers, als we zouden leren van het verleden hadden we als mensheid niet dezelfde fouten steeds weer gemaakt. na één oorlog moet je toch gezien hebben, dat het niks oplost?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  donderdag 3 augustus 2006 @ 10:39:28 #4
114696 foktastic
U can't win 'em all
pi_40442952
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 10:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Door naar het verleden te kijken kunnen we eigenlijk juist concluderen, dat de stelling niet waar is. Immers, als we zouden leren van het verleden hadden we als mensheid niet dezelfde fouten steeds weer gemaakt. na één oorlog moet je toch gezien hebben, dat het niks oplost?
oorlog is ook geen oplossing voor iets, maar een gevolg van iets.
'Mevrouw, zou u wat pentahexol in het neusje van uw hondje willen spuiten? We willen alleen kijken of het brandt.'
'Nee, ik spuit die rotzooi niet in z'n neus man, echt niet! Je kijkt me zo ongelovig aan van goh waarom doe je dat nou niet?'
pi_40442963
voor mij persoonlijk is de stelling waar, ik leer van de fouten die ik eerder gemaakt heb...
maar voor de gehele mensheid is de stelling niet waar... voor uitleg zie Lord_vetinari zijn post
"There's big, then there's bigger, then there's oh my god its coming this way" - Bob Cicherillo
Where there is no more room in hell, the dead will walk the earth....
  donderdag 3 augustus 2006 @ 10:40:28 #6
66444 Lord_Vetinari
pi_40442976
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 10:39 schreef foktastic het volgende:

[..]

oorlog is ook geen oplossing voor iets, maar een gevolg van iets.
Het is meestal de oplossing voor een probleem (Lebensraum, ruimtetekort, geldtekort, afleiden van binnenlandse problemen)...
pi_40443130
Oorlogen ivm geloof gebeurde vroeger veel, en zie.. het gebeurt nog steeds. In dat opzicht heeft de mensheid weinig geleerd idd.
(Un)masking for the greater good.
pi_40443206
Waar, maar tegenwoordig gebeurt er echt nazi shit en sommige mensen moedigen het nog aan ook
pi_40443306
Sommige mensen leren ervan. Sommigen ook niet.

De uitdrukking: een ezel stoot zich niet twee keer aan dezelfde steen is bekend. Dus ezels zullen er altijd blijven.
pi_40443311
Hoogstens op selectieve wijze.
pi_40443370
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 10:52 schreef Evil_Jur het volgende:
Hoogstens op selectieve wijze.
Hoi.
Die radicaaltjes in je google video weten wel raad met CIA dollars !
pi_40443485
De mensheid is ook niet een entiteit maar het zijn allemaal losse mensjes die allemaal van hun eigen fouten moeten leren.
Je hebt interesse, opleiding, vrijheid van kennis en een open mind nodig om van andere mensen te willen leren. Daarom vervaagd het WO2 gevoel ook zo hard in West Europa omdat de jeugd zich er niet voor intereseert.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_40443514
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 10:54 schreef FBIFile het volgende:

[..]

Hoi.
Die radicaaltjes in je google video weten wel raad met CIA dollars !
Lang leve selectieve perceptie
  donderdag 3 augustus 2006 @ 11:03:27 #14
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_40443627
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 10:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:
je kan leren vanuit je verleden wat in je capaciteiten ligt, echter, een ketting is zo zwak als zijn zwakste schakel en er zijn vast mensen op cruciale posities die deze capaciteiten niet hebben. Daarnaast is oorlog een gevolg van omstandigheden en geen directe keuze vaak.
pi_40443636
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 10:59 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Lang leve selectieve perceptie
En lang leve French Intelligence die Bin Laden in juli/aug 2001 twee weken heeft geobserveerd in een hotel in Dubai, samen met 4 CIA agenten !
pi_40443844
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 11:03 schreef FBIFile het volgende:

[..]

En lang leve French Intelligence die Bin Laden in juli/aug 2001 twee weken heeft geobserveerd in een hotel in Dubai, samen met 4 CIA agenten !
Tsja, toen mocht je mensen nog niet zomaar ontvoeren...
pi_40444244
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 11:11 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Tsja, toen mocht je mensen nog niet zomaar ontvoeren...
Hè ?
  donderdag 3 augustus 2006 @ 12:11:46 #18
66444 Lord_Vetinari
pi_40445868
FF en E_J, die discussie hoort niet in dit topic...
pi_40446296
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 12:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:
FF en E_J, die discussie hoort niet in dit topic...
okay.
Verder geen bedoelingen om misplaatste discussies te starten, alhoewel het wel interessant is.
pi_40446766
In theorie zou je verwachten dat je leert van het verleden. Fouten bega je niet nogmaals en goede stappen continueer je.

In de praktijk is maar al te vaak gebleken dat "we" weinig leren van het verleden en vaak dezelfde fouten maken. Het zit misschien in de aard van het beestje. Trial & error.

Ik denk dat het er ergens tussenin zit. Waar zou een ideale wereld betekenen en niet waar of gedeeltelijk is wellicht wat realistischer.
pi_40446883
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 10:25 schreef Natalie het volgende:
Stelling: je leert van het verleden en gebruikt die kennis in het heden om bijv. niet dezelfde fouten te maken die jij of anderen hebben gemaakt.

Waar of niet waar?

Een reden voor 'niet waar' kan ik zo snel niet bedenken. Ik denk dat alles wat me meemaken (en de generaties voor ons meegemaakt hebben) meespeelt in hoe we momenteel in het leven staan en de manier waarop we denken en doen.
Ik denk dat je deze stelling individueel moet trekken en in dit geval over dit onderwerp ook niet in algemene termen moet spreken. In algemene termen zijn er namelijk teveel verschillende situaties, waarbij er mensen zijn die niets leren en mensen die wel leren van het verleden. Als je kijkt naar Europa bijvoorbeeld, lijkt het erop dat er na honderden jaren oorlog de laatste 60 jaar toch iets veranderd is. Als je dan kijkt naar de rest van de wereld, dan lijkt het alsof men niets geleerd heeft.

Puur kijkend naar mezelf,vind ik dat ik een plaat voor m'n kop heb. Dat komt omdat ik misschien wel moet leren van iets, maar het gemakkelijker voor mij is het zo te doen zoals ik het doe. Een voorbeeld is een hoge telefoonrekening.
  vrijdag 4 augustus 2006 @ 00:16:48 #22
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_40468615
De intelligente mensen leren van het verleden. Helaas nemen die niet de beslissingen in deze wereld.
pi_40468713
Persoonlijk denk ik dat het een kwestie is van de schaal waarop je het bekijkt.

Een individu of een kleinere groep mensen leert en handelt altijd naar ervaringen uit het verleden. Of die handelingen slim of practisch zijn is een tweede, maar als we tegen obstakels aanlopen die we eerder hebben meegemaakt zal iedereen na gaan hoe die hindernissen eerder werder overwonnen. Soms onbewust (door routine), soms heel bewust, compleet met vergaderingen en dergelijke.

Op mondiale schaal merk ik daar veel minder van, eigenlijk. Men vecht nog steeds om precies dezelfde dingen te bereiken als eeuwen geleden. Het winnen van land, de veronderstelling dat de ene levensbeschouwing boven de andere staat, of economische redenen.

Ergens té deprimerend voor woorden natuurlijk, aan de andere kant iets volstrekt natuurlijks. Behalve als de hele wereld uit bonobo-apen bestond, en we alles oplosten met wilde seks.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
pi_40473675
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 10:25 schreef Natalie het volgende:

Waar of niet waar?

Waarom we fouten herhalen, ondanks kennis van het verleden, heeft wellicht te maken met de interpretatieverschillen omtrent die kennis. De vraag is dus misschien: levert de geschiedenis überhaupt wel kennis op?
I´m back.
  zondag 6 augustus 2006 @ 16:16:15 #25
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_40544098
quote:
Op vrijdag 4 augustus 2006 10:52 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Waarom we fouten herhalen, ondanks kennis van het verleden, heeft wellicht te maken met de interpretatieverschillen omtrent die kennis. De vraag is dus misschien: levert de geschiedenis überhaupt wel kennis op?
Oeh! Goeie! Moeilijke ook..
Men zou moeten leren van het verleden; maar het sitauties zijn nooit hetzelfde als ze in het verleden zijn voorgekomen. Maar in beperkte mate is kennis uit het verleden wel toepasbaar lijkt me.
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')