abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 3 augustus 2006 @ 10:25:22 #1
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_40442604
quote:
Dronken bestuurder rijdt 'beter' dan bellende

(Novum) - Het rijgedrag van automobilisten die onder invloed zijn van drank is 'beter' dan van bestuurders die bellen tijdens het rijden. Het gebruik van een mobiele telefoon achter het stuur werkt sterker door op onderdelen van het rijgedrag dan alcohol. Dat stelt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) op basis van diverse onderzoeken. Het verschil is dat bellende bestuurders hun aandacht moeten verdelen tussen het voeren van het gesprek en rijden.

Omdat het grootste gevaar in de afleiding schuilt, maakt het niet uit of het telefoongesprek wordt gevoerd met een mobieltje in de hand of handsfree, stelt de SWOV. Door het voeren van een telefoongesprek wordt 'aanzienlijk' trager gereageerd op verkeerstekens en wordt de mogelijkheid groter dat ze helemaal over het hoofd worden gezien. Ook wordt veelal langzamer gereden en later en krachtiger geremd als achter het stuur wordt getelefoneerd.

Onder invloed van alcohol wordt met hogere snelheid gereden, een agressievere rijstijl gehanteerd, minder afstand gehouden en eveneens krachtiger geremd. Toch stelt de SWOV dat het rijgedrag onder invloed 'in het algemeen' beter is dan tijdens het bellen. De bestuurders delen dat oordeel, stelt de stichting. Daarbij wordt wel aangetekend dat een telefoongesprek achter het stuur doorgaans van korte duur is, terwijl de invloed van alcohol langer duurt. Bovendien kunnen bellende bestuurders 'nog enige controle' uitoefenen, waar beschonken automobilisten 'niet veel' kunnen doen om hun rijgedrag te corrigeren.

Het spreken van de bestuurder met een passagier in de auto is minder gevaarlijk dan het voeren van een telefoongesprek. Dat komt door het directe contact met de gesprekspartner, die zich bewust is van de verkeerssituatie en daarop kan inspelen. Ook het luisteren naar de radio beïnvloedt het rijgedrag 'veel minder'.

Op basis van buitenlandse studies schat de SWOV dat er jaarlijks bijna zeshonderd slachtoffers minder vallen, zowel gewonden als doden, als niet wordt gebeld in de auto. Dat is ongeveer acht procent van het aantal verkeersslachtoffers dat in 2004 werd geregistreerd.
Ik weet niet hoor, zuipen achter het stuur of mobiel bellen achter het stuur.

ff serieus is dit niet weer het zoveelste stukje onzin statistiek om ons rijgedrag te beinnvloeden.
pi_40442669
Hadden de Mythbusters die niet al veel eerder bewezen ?

edit: http://en.wikipedia.org/w(...)es_vs._Drunk_Driving
pi_40442708
ik zou toch zweren dat er stond: Dronken bestuurder rijdt beter dan Balkenende...
A fish may fall in love with a bird, but where will they build their nest?
pi_40442729
Het was voor de invoering van het "handsfree bellen" al bekend dat handsfree bellen ook levens kost... Het is dan ook nogal schijnheilig overheidsbeleid dat bellen in het verkeer niet gewoon helemaal wordt verboden (incl. buschauffeurs, die vreten van alles uit onder het rijden)!
censuur :O
  donderdag 3 augustus 2006 @ 10:34:12 #5
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_40442825
Er zullen best dingen zijn die meer kwaad kunnen dan redelijk aangeschoten (dus niet compleet lam) achter het stuur kruipen. Het is dat we daar allemaal zo vreselijk bang voor gemaakt zijn en daarom lijkt het onwaarschijnlijk dat zoiets onschuldigs als bellen meer risico op kan leveren.
Vampire Romance O+
pi_40442878
hebben ze ook onderzocht wat het effect is van een dronken bestuurder die ook belt?
  donderdag 3 augustus 2006 @ 10:42:11 #7
73128 RecomServ
Humanus Inpredictus
pi_40443018
ik denk dat ik ook de reden weet... denk ik dan he...

Bij een telefoon is het geluid kwalitatief zo slecht (8bit) dat de luisteraar erg zijn best moet doen om het te verstaan. Zeker in de auto.. en dan maakt het niet uit of het handsfree is of niet.
Bij een normaal gesprek met iemand in de auto is dat niet het geval.. alle frequenties zijn goed hoorbaar en dit geldt ook voor een autoradio.

of sla ik er nu helemaal naast?
[b]www.berryblueeyes.nl [/b][b]Berry Blue Eyes[/b].
Music Was My First Love, And It Will Be My Last!
pi_40443292

Moet zijn :

Dronken bestuurder rijdt minder slecht dan bellende
  donderdag 3 augustus 2006 @ 10:52:29 #9
117283 Kreupelhout
C'est Jaques Plafond!
pi_40443319
Als je een BT headsetje hebt, is het allemaal een stuk beter te volgen en je hoeft niet richting de microfoon te praten, zodat ze je aan de andere kant van de lijn ook verstaan.

Ik merk zelf ook wel dat als ik een telefoongesprek heb gevoerd en ophang, dat ik mezelf dan bedenk dat ik ineens ben waar ik dan ben, dus ik heb inderdaad een stukje gemist.

Maar liever bellend rijden dan met een (flinke) slok op... Als ik het niet verantwoord vind om het gesprek te voeren, kan ik altijd nog terugbellen.
  donderdag 3 augustus 2006 @ 11:17:09 #10
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_40444065
Dit wist ik al uit praktijkervaring
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_40451185
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 10:25 schreef Drugshond het volgende:

[..]
In 2004 moesten er 18.420 slachtoffers van een verkeersongeval in het ziekenhuis worden opgenomen. bron: 3vo
881 verkeersdoden in 2004. bron 3vo

Nu de SWOV.
()zeshonderd slachtoffers minder () Dat is ongeveer acht procent van het aantal verkeersslachtoffers dat in 2004 werd geregistreerd.

600 = 8% dan 100% = 7.500

Als het aantal verkeerslachtoffers wat het SWOV in 2004 registreerde 7.500 was, en er worden er 18.420 slechtoffers van verkeersongevallen in het ziekenhuis opgenomen (en daarin waren de 881 verkeersdoden niet meergerekend) wáár heeft de SWOV dan de ontbrekende 11.801 weggemoffeld?
quote:
ff serieus is dit niet weer het zoveelste stukje onzin statistiek om ons rijgedrag te beinnvloeden.
Mij lijkt er statistisch gegoocheld te zijn.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 3 augustus 2006 @ 16:13:15 #12
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_40453885
Men gaat hier voorbij aan het waarschijnlijke;

dronken bestuurders zijn vaak mannen
bellende bestuurders zijn ook vaak vrouwen

zoals we allemaal weten kunnen vrouwen niet autorijden. Daarmee verklaar je het. Zelfs een dronken man rijdt beter dan een (bellende) vrouw.

You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  donderdag 3 augustus 2006 @ 19:00:40 #13
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_40458646
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 10:51 schreef HaJee het volgende:

Moet zijn :

Dronken bestuurder rijdt minder slecht dan bellende
Dat is een beter vergelijking

Vooral die niet hadsfree bellende bestuurders zijn echt een ramp op de weg.
  • Geen richting aangeven
  • Slingeren
  • Niet kijken als ze inhalen
  • Etc
  • Etc

Kom ze dagelijks tegen
  • Experience is what you get when you don't get what you wanted
    Take my advice ... I don't use it anyway...
    Een goede Fok! Search
    Een goede Fok! Search
    pi_40461572
    het is werkelijk schandalig
    Een paar jaar geleden was er een overheidscampagne om ons allemaal handsfree te laten bellen. Wij allemaal braaf een carkit kopen en nu kunnen die carkits allemaal de vuilnisbak in omdat we helemaal niet meer mogen bellen.
    Het is een complot
    objectief en betrouwbaar
    *O* Partij voor de Dieren in de Kamer !! *O*
    pi_40461621
    quote:
    Op donderdag 3 augustus 2006 10:29 schreef Lanvin het volgende:
    ik zou toch zweren dat er stond: Dronken bestuurder rijdt beter dan Balkenende...
    Lees dan nog een keer ofzo.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')