quote:
Dronken bestuurder rijdt 'beter' dan bellende
(Novum) - Het rijgedrag van automobilisten die onder invloed zijn van drank is 'beter' dan van bestuurders die bellen tijdens het rijden. Het gebruik van een mobiele telefoon achter het stuur werkt sterker door op onderdelen van het rijgedrag dan alcohol. Dat stelt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) op basis van diverse onderzoeken. Het verschil is dat bellende bestuurders hun aandacht moeten verdelen tussen het voeren van het gesprek en rijden.
Dronken bestuurder rijdt 'beter' dan bellende
Omdat het grootste gevaar in de afleiding schuilt, maakt het niet uit of het telefoongesprek wordt gevoerd met een mobieltje in de hand of handsfree, stelt de SWOV. Door het voeren van een telefoongesprek wordt 'aanzienlijk' trager gereageerd op verkeerstekens en wordt de mogelijkheid groter dat ze helemaal over het hoofd worden gezien. Ook wordt veelal langzamer gereden en later en krachtiger geremd als achter het stuur wordt getelefoneerd.
Onder invloed van alcohol wordt met hogere snelheid gereden, een agressievere rijstijl gehanteerd, minder afstand gehouden en eveneens krachtiger geremd. Toch stelt de SWOV dat het rijgedrag onder invloed 'in het algemeen' beter is dan tijdens het bellen. De bestuurders delen dat oordeel, stelt de stichting. Daarbij wordt wel aangetekend dat een telefoongesprek achter het stuur doorgaans van korte duur is, terwijl de invloed van alcohol langer duurt. Bovendien kunnen bellende bestuurders 'nog enige controle' uitoefenen, waar beschonken automobilisten 'niet veel' kunnen doen om hun rijgedrag te corrigeren.
Het spreken van de bestuurder met een passagier in de auto is minder gevaarlijk dan het voeren van een telefoongesprek. Dat komt door het directe contact met de gesprekspartner, die zich bewust is van de verkeerssituatie en daarop kan inspelen. Ook het luisteren naar de radio beïnvloedt het rijgedrag 'veel minder'.
Op basis van buitenlandse studies schat de SWOV dat er jaarlijks bijna zeshonderd slachtoffers minder vallen, zowel gewonden als doden, als niet wordt gebeld in de auto. Dat is ongeveer acht procent van het aantal verkeersslachtoffers dat in 2004 werd geregistreerd.
Ik weet niet hoor, zuipen achter het stuur of mobiel bellen achter het stuur.
![]()
ff serieus is dit niet weer het zoveelste stukje onzin statistiek om ons rijgedrag te beinnvloeden.