Auw ,arme mensjes!
--------
Almere, 21 mei 2006
Geachte mevrouw V,
Via deze brief wil ik mijn verhaal toch nog een klein beetje toelichten. Ik hoop u hiermee, los van de gegevens die ik u moest opsturen, nog beter te kunnen helpen.
Op 1 augustus 2002, hebben mijn vrouw: x en ikzelf: x een hypotheek van ¤200.000,- genomen.
x was toen in de eindfase van haar lerarenopleiding op de Pabo, en net zwanger. Ikzelf was mijn opleiding tot rij-instructeur aan het afronden.
Zij had een maandinkomen van ¤980,- betreffende studiefinanciering en ik zou na het afronden van mijn opleiding een 5-jarig contract krijgen bij de ANWB-rijopleidingen met een bruto salaris van ¤1710,-.
Met die gegevens moest het voor ons wel, na aftrek van belasting teruggave, mogelijk zijn om een hypotheek van ¤200.000,- te nemen.
Dat was voor ons op dat moment een zeer blijde boodschap, want wij hadden een heel mooi nieuwbouw huis op het oog en natuurlijk de komst van ons tweede kindje wat aanstaande was.
Wij waren jong, enthousiast en achteraf een tikkeltje naïef. De eerste paar maanden ging het wel, maar daarna bleek al gauw dat de financiële strop strakker begon te raken.
Mijn salaris van ¤1710,- bruto, en haar salaris als net afgestudeerde lerares van ¤2000,- bruto, bleek steeds meer, minder toereikend te zijn om de hoge hypotheek, de kinderopvang die steeds duurder werd en alle ander vaste lasten te betalen.
En daar begonnen dus ook de kopzorgen. Het was elke maand de dubbeltjes omdraaien en de hypotheek achterstand begon te groeien. Omdat wij het huis na twee jaar mochten verkopen, besloten wij dat ook te doen. Ik gaf toen ook aan de bank aan, dat het voor beide partijen beter was om het huis te verkopen. Inmiddels zijn wij bijna twee jaar verder en de ellende is er niet minder op geworden. Wij wonen al geruime tijd niet meer gelukkig in het huis, en wij doen er alles aan om het te verkopen, met name ook, omdat ik mijn verplichtingen naar de bank niet optimaal naar behoren kan uitvoeren.
Omdat mijn salaris te laag was, heb ik er ook alles aan gedaan om voorruit te komen in de rijschool wereld. Dat is mij enigszins gelukt, want in augustus 2005 werd ik benaderd door een andere rijschool om op franchise basis met hem samen te werken. In september 2005 ben ik dus begonnen als zelfstandig rijschool houder samen met rijschool x.
Het bedrijf loopt goed, want ik zit vol qua leerlingen. Als bewijs heb ik een voorzichtige inkomens prognose voor 2006 van mijn boekhouder bijgevoegd.
Dit huis geeft met name mijn vrouw heel veel stress, wat logischerwijs weer op de kinderen overslaat.
Daarom is het voor ons als een geschenk uit de hemel dat zich zowel een serieuze koper heeft gemeld, plus dat wij op een kleiner en goedkopere woning via de woningstichting hebben kunnen reageren, en wij te horen hebben gekregen dat wij bovenaan de lijst staan voor die woning.
Mijn vrouw en ik zijn bereid, en willen deze financiële stap achteruit nemen om onze schuld bij jullie, de Postbank op een voor jullie redelijke manier af te lossen .
Daarom heb ik voor u, zoals gevraagd, een inkomsten/uitgaven overzicht gemaakt, plus de situatie als wij in het andere huis zijn, en wij een goed beeld hebben van wat ik zou kunnen aflossen..
Omdat de woningstichting ook om een verklaring vraagt van de hypotheek verstrekker, heb ik die ook bijgevoegd. Nou snap ik wel dat het moeilijk invullen is voor u. Maar onze financiële situatie is na september 2005 sterk verandert, en is zich nog steeds aan het verbeteren.
Ik hoop dat, dat gegeven mee kan worden genomen in de verklaring, dat mijn vrouw en ik, met het salaris dat wij nu hebben, de bank netjes en correct zullen aflossen.
Hopende dat ik het een en ander heb kunnen belichten, zoals ons leven op dit moment is,wacht ik af.
Ik hoop dat u begrijpt dat ik veel nachten wakker lig in gedachten over de achterstand, en dat het echt niet door laksheid komt.
Ik hoop dat ik u voldoende heb toegelicht.
In ieder geval bij voorbaat dank voor uw medewerking.
Hoogachtend,
V
xweg 25
1xxx SV Almere
(Het formulier van de woningbouwvereniging wat wij hebben toegevoegd, moeten zij binnen 5 dagen in hun bezit hebben. Ik hoop dat u het binnen die tijd voor ons kan invullen.)