abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 29 juli 2006 @ 13:21:08 #1
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_40296161

Guillemots

Geen idee hoe je het uitspreekt (ik gok op Gi-mo ), maar het is wel een erg fris nieuw gezicht aan het front der Britse bandjes. In een tijd dat alle nieuwe bandjes hun best doen om het succesvolle geluid van bands als Franz Ferdinand, Bloc Party en Arctic Monkeys te kopiëren weet Guillemots het toch allemaal net wat anders aan te pakken. Aan de basis is het een heel gewoon rockbandje met een zanger die zijn stem graag forceert a la Jeff Buckley - het is het gebruik van invloeden uit de jazz, samba, electro, motown, klassieke muziek en indierock dat het een muzikale meerwaarde geeft.
Eind vorig jaar braken ze al voorzichtig door met hun catchy eerste single Trains to Brazil, om vervolgens met het rijkelijk georchestreerde We're Here en het bloedmooie Made Up Love Song #43 langzaam aan hun populariteit te werken.
De EP From the Cliffs van wat maanden terug was een compilatie van wat eerder single- en EP-werk en is absoluut de moeite waard, zelfs al vergalopperen de leden van Guillemots zich af en toe in hun (conservatieve) experimenteerdrift op die release.

Het op 17 juli uitgekomen album Through the Window Pane is de volgende logische stap in hun ontwikkeling, en bevat naast de drie eerder genoemde singles ook dwarse, maar prachtige popsongs als het titelnummer van de plaat en Annie, Let's Not Wait; een rits bijna akoestische tracks die op het eerste gehoor weinig meer lijken dan plaatvullende niemandalletjes, maar langzaam toch weten uit te groeien tot volwaardige tracks; en een afsluitend nummer (Sao Paolo) dat na een voorzichtig begin uitmondt in een ietwat bombastische, maar desondanks sterke samba-beïnvloede coda. Een prima plaat wat mij betreft, in elk geval.

Op hun MySpace-pagina kun je in ieder geval tracks als Made Up Love Song #43 en Trains to Brazil beluisteren.
Officiële website: http://www.guillemots.com/

Verder schijnen ze een prima livereputatie te hebben, en ik zal ze ook zeker gaan zien op de parkfeesten in Venlo op 6 augustus.
Iemand anders met een mening of wetenswaardigheidje over deze band?

[ Bericht 2% gewijzigd door Grobbel op 29-07-2006 13:58:01 ]
pi_40302621
quote:
Op zaterdag 29 juli 2006 13:21 schreef Grobbel het volgende:
[afbeelding]

Guillemots

Geen idee hoe je het uitspreekt (ik gok op Gi-mo ),
Niet Gieje-mo?
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_40302785
Ken ze nu al een tijdje, leuke band . Heb ze live gezien in de Melkweg laatst, leuk optreden, af en toe wat chaotisch. Prima zanger, ook live.

Op http://www.bobin.co.uk/guillemots/ is het hele album te beluisteren, maar ook losse b-sides en ep's. Who left the lights off baby? is een leuk nummer wat helaas de CD niet heeft gehaald.

Trains to Brazil is trouwens ook de 'nieuwe' officiele single van het album (maar een tijd terug ook al als single uitgegeven).
It's better to be late in this world than to be early in the next.
pi_40306477
ik heb ze een paar maanden geleden gezien in Brussel, ze waren de support act van We are scientists.
Ik had nog nooit van ze gehoord voor het optreden, maar ik vond ze erg goed, en een hele goede show.
[Water from the Supermarket - Buy it and it’s yours!]
pi_40306660
Is inderdaad een leuke band. Wist geeneens dat ze alweer een nieuw album hebben. Maar eens een keer naar gaan kijken/luisteren.
quote:
Geen idee hoe je het uitspreekt (ik gok op Gi-mo )
Volgens mij spreek je het op zijn Frans uit, maar dat weer ik ook niet meer zeker.
  zaterdag 29 juli 2006 @ 21:20:19 #6
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_40306950
quote:
Op zaterdag 29 juli 2006 18:23 schreef methodmich het volgende:

[..]

Niet Gieje-mo?
Sorry, dat bedoelde ik ook. Al denk ik dat in het Engels het "je"-gedeelte practisch weggelaten wordt in de uitspraak.
pi_40307041
Voor mij een van de leuskte bands de laatste tijd.
Ben ook erg benieuwd naar hun optreden op Lowlands
  zaterdag 29 juli 2006 @ 21:28:08 #8
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_40307114
Ik vond Trains to Brazil een geweldig nummer (nog steeds trouwens), dus verheugde me best wel op het album van deze jongens. Vooral het begin van het album is wat ik er van gehoopt had. Daarna zwakt het wel erg af hoor vind ik, maar dat is slechts na een paar luisterbeurten dus hopelijk groeien de niemendalletjes bij mij ook nog uit tot pareltjes.

Is het tegenwoordig een verplichting in je platencontract om op de foto te gaan als op bovenste foto?
  maandag 31 juli 2006 @ 10:54:20 #9
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_40345915
Uitstekende band! Zeer boeiend optreden op MM in april.
  zaterdag 5 augustus 2006 @ 11:15:20 #10
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_40506301
Morgenavond om 21:30 gratis te bewonderen op de Parkfeesten in Venlo. Nog meer mensen die er heen gaan?
pi_40526451
Gewelidge muziek, ben erg benieuwd naar het optreden op Lowlands.
  zondag 6 augustus 2006 @ 03:42:11 #12
63598 bigshadow
Fan van iedereen
pi_40532193
Ben er al een tijdje aan verslaafd, kan niet wachten op de Ned Release, import is me iets te duur.
  zondag 6 augustus 2006 @ 14:27:23 #13
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_40540407
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 03:42 schreef bigshadow het volgende:
Ben er al een tijdje aan verslaafd, kan niet wachten op de Ned Release, import is me iets te duur.
Is CDWow niet een optie? Die vallen nog best mee qua prijs. Daar heb ik die CD ook vandaan.
pi_40542892
Heeft PP hem nog niet staan dan bigshadow??
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  zondag 6 augustus 2006 @ 16:06:15 #15
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_40543811
Had de 'digitale versie' van de EP's al een tijdje op de pc, een maandje of 2 terug From the cliffs gekocht. Erg toffe band, ik zie ook erg uit naar hun lowlands-optreden. Één van de headlines.
  zondag 6 augustus 2006 @ 20:23:44 #16
38070 Kabouter_Krulleput
Kabouter_Krulleput
pi_40550730
Luister nu dat nieuwste album. Ik dacht eigenlijk dat From The Cliffs een regulier album was.

Windowpane klinkt toch weer wat anders dan die eerste twee EP's.
I don't really come from outer space || Last.fm
  zondag 6 augustus 2006 @ 22:24:58 #17
63598 bigshadow
Fan van iedereen
pi_40554650
quote:
Op zondag 6 augustus 2006 15:42 schreef methodmich het volgende:
Heeft PP hem nog niet staan dan bigshadow??
Noppe, heb wel even bekeken of het de moeite waard was om te importeren, 20 euro vind ik dan toch echt teveel. Cdwow is op zich wel een optie, maar ik vind het ook niet zo erg om te wachten, op mp3 luistert hij ook lekker weg.
  maandag 7 augustus 2006 @ 00:58:27 #18
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_40560016
Het optreden van vanavond was toch erg goed, en heeft mijn vertrouwen in deze band zeker niet beschaamd. Alhoewel het geluid in het begin van het concert heel slecht stond afgesteld (van Through the Window Pane, toch al niet het minst complexe nummer van de band, bleef niet veel over dan een brei aan feedback), werd het later op de avond een stuk beter, al blijft het zonde dat de gitaar te veel op de voorgrond werd gedrongen en het karakteristieke contrabasgeluid eigenlijk amper te horen was.
Desondanks was het concert nog steeds fantastisch. Of het aan de dope lag of aan zijn tomeloze enthousiasme weet ik niet, maar de zanger was bijzonder fanatiek met zijn hele lijf aan het schudden achter de toetsen - zelfs al onderbrak hij doodleuk een nummer om even een brandblusser die op de hoek van het podium stond 30 centimeter te verplaatsen omdat de saxefonist daar een paar minuten later moest komen te staan. Qua publieksinteractie had hij nog wat Nederlandse zinnetjes voorbereid, plus zowaar de bandnaam een keer uitgesproken. Op basis daarvan ben ik geneigd Gi-je-mot te adopteren als de Juiste Uitspraak van de bandnaam, maar wellicht weten de bandleden het zelf ook niet helemaal.
Maar goed, wat rest was een fantastisch optreden dat werd bekroond met het magistrale Sao Paolo, een live-belevenis op zichzelf. Als het schema me het een beetje toelaat ga ik ze op Lowlands zeker weer bekijken!

[ Bericht 2% gewijzigd door Grobbel op 07-08-2006 11:51:08 ]
  maandag 7 augustus 2006 @ 01:22:07 #19
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_40560594
quote:
Op maandag 7 augustus 2006 00:58 schreef Grobbel het volgende:
Of het aan de dope lag of aan zijn tomeloze enthousiasme weet ik niet, maar de zanger was bijzonder fanatiek met zijn hele lijf aan het schudden achter de toetsen
Dat deed ie op MM ook al...
  maandag 7 augustus 2006 @ 14:50:33 #20
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_40573141
Leuk bandje
pi_41051834
Wat waren ze leuk op LL!

'Thrown across water, thrown across water, thrown across water like a stone'

En die bassiste..
I don't really come from outer space || Last.fm
  dinsdag 22 augustus 2006 @ 11:14:46 #22
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_41055729
Het was praktisch hetzelfde concert als in Venlo, alhoewel de praktische grapjes iets anders van aard waren en vooral het geluid stukken zuiverder was. Echt, wederom een fantastisch concert, een van de absolute hoogtepunten van Lowlands dit jaar.
  dinsdag 22 augustus 2006 @ 11:40:12 #23
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_41056399
Deze band is inderdaad vooral live erg leuk. Het optreden op Lowlands heb ik moeten missen, maar ze waren toch een van de hoogtepunten op Motel Mozaïque dit jaar.
1,000,000 demons can't be wrong...
pi_41056634
Trains to Brazil bevalt me wel. Maar de rest van het album leek me op het eerste gehoord toch vooral plaatvullende niemanddallentjes. Maar misschien geef ik het nog een kans.
  dinsdag 22 augustus 2006 @ 11:53:52 #25
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_41056812
quote:
Op dinsdag 22 augustus 2006 11:48 schreef JeroenV het volgende:
Trains to Brazil bevalt me wel. Maar de rest van het album leek me op het eerste gehoord toch vooral plaatvullende niemanddallentjes. Maar misschien geef ik het nog een kans.
Er staan een paar niemandalletjes op (vooral experimentjes die niet uit de verf komen), maar er staan toch genoeg andere hoogtepunten op de plaat om te blijven boeien. Het titelnummer, Annie Let's not wait, If the World Ends, We're Here, Made Up Love Song #43, Sao Paolo... Stuk voor stuk prachtnummers. Het enige nummer dat me toch niet echt weet te pakken tot dusver is het veel te lange Blue would still be blue, maar die kan ik hen makkelijk vergeven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')