GuillemotsGeen idee hoe je het uitspreekt (ik gok op Gi-mo
![]()
), maar het is wel een erg fris nieuw gezicht aan het front der Britse bandjes. In een tijd dat alle nieuwe bandjes hun best doen om het succesvolle geluid van bands als Franz Ferdinand, Bloc Party en Arctic Monkeys te kopiëren weet Guillemots het toch allemaal net wat anders aan te pakken. Aan de basis is het een heel gewoon rockbandje met een zanger die zijn stem graag forceert a la Jeff Buckley - het is het gebruik van invloeden uit de jazz, samba, electro, motown, klassieke muziek en indierock dat het een muzikale meerwaarde geeft.
Eind vorig jaar braken ze al voorzichtig door met hun catchy eerste single
Trains to Brazil, om vervolgens met het rijkelijk georchestreerde
We're Here en het bloedmooie
Made Up Love Song #43 langzaam aan hun populariteit te werken.
De EP
From the Cliffs van wat maanden terug was een compilatie van wat eerder single- en EP-werk en is absoluut de moeite waard, zelfs al vergalopperen de leden van Guillemots zich af en toe in hun (conservatieve) experimenteerdrift op die release.
![]()
Het op 17 juli uitgekomen album
Through the Window Pane is de volgende logische stap in hun ontwikkeling, en bevat naast de drie eerder genoemde singles ook dwarse, maar prachtige popsongs als het titelnummer van de plaat en
Annie, Let's Not Wait; een rits bijna akoestische tracks die op het eerste gehoor weinig meer lijken dan plaatvullende niemandalletjes, maar langzaam toch weten uit te groeien tot volwaardige tracks; en een afsluitend nummer (
Sao Paolo) dat na een voorzichtig begin uitmondt in een ietwat bombastische, maar desondanks sterke samba-beïnvloede coda. Een prima plaat wat mij betreft, in elk geval.
![]()
Op hun
MySpace-pagina kun je in ieder geval tracks als
Made Up Love Song #43 en
Trains to Brazil beluisteren.
Officiële website:
http://www.guillemots.com/Verder schijnen ze een prima livereputatie te hebben, en ik zal ze ook zeker gaan zien op de parkfeesten in Venlo op 6 augustus.
Iemand anders met een mening of wetenswaardigheidje over deze band?
[ Bericht 2% gewijzigd door Grobbel op 29-07-2006 13:58:01 ]