quote:
Op zaterdag 29 juli 2006 14:32 schreef dahei het volgende:Waarom geef je het recept niet? Ik heb wel begrepen dat je het lamsgehakt rauw eet?!
het wordt heel verschillend gemaakt.. en het is niet zo dat je het moet gaan koken of iets dergelijks. :p
BTW, cigkofte betekent letterlijk -> cig = rauw, kofte = gehaktbal...
en ja, het is uiteindelijk rauw
![]()
maar goed,
als vlees kun je het beste rundvlees (kan ook lam zijn) (ik ben niet bekend met al die voedsel termen
![]()
), maar het vlees moet geen vet bevatten (het beste is om te vragen bij een turkwinkel in je buurt
![]()
)..
benodigden:
- 1 kg fijngehakte rundervlees
- zout, moet je zelf even weten hoeveel...
- 1 kg tarwe (speciale cogkofte tarwe, die zijn volgens mijn moeder dunner dan normale tarwe)
- 3 uien (onder kant), 1 knoflook(als je wilt), peterselie, 2 hete pepers, kruiden speciaal voor cigkofte,
- izot (ik weet niet wat dat in het nederlands is, het zorgt voor dat de cogkofte heet wordt) (als je het niet kunt vinden, maakt niet veel uit)
- en rode peper (
dit dus)
wij doen het zo:
eerst moet je alles even door de mixer halen, uien, knoflook peper enzo..
daarna maak je de tarwe een beetje nat..
je mengt ze door elkaar (behalve de peterselie), dus de tarwe en de kruiden en de fijngehakte vlees erbij.. zout tijdens het mengen..
je moet alles even goed bij elkaar kneden, je merkt het wel, het moet niet uitelkaar vallen en de tarwe moet je niet voelen (tussentijds dus testen..),
daarna moet je, als alles een beetje goed voelt in je handen, moet je even de peterselie bij de rest, dus de vlees met de kruiden doen. en dan even met de peterselie en de vlees mengen...
daarna op een schotel, op de schotelbodem sla zetten, en dan moet je de vlees die klaar is, met je een klein stukje pakken en een vuist maken, zodat het er
zo gaat uitzien. en op de schotel plaatsen.. totdat alles op is.
cig kofte is dan ready
![]()
je maakt dan de komkommers, tomaten, en de sla gereed. Je kunt het cig kofte rollen in de sla met de komkommers en de tomaat..
dat was het ... eet smakelijk
![]()
![]()
het kneden van de cigkofte
![]()
beginnen klaar te maken...
(het vlees is wel rauw, maar omdat je het mengt/kneed met veel dingen, 'kookt' het vlees zeg maar)
[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 29-07-2006 15:31:34 ]