abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_41584698
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 17:25 schreef RoeBSTeR het volgende:

[..]

Ik zelf gebruik geen hartslagmeter, maar er zijn er wel bij ons die ze gebruiken. De keus ik denk ik aan jezelf of je zoiets nodig hebt.
Ik heb het aan de instructeur gevraagd en tijdens de les hoeft het niet echt. Ik heb het niet nodig voor mn gezondheid ofzo. Hij vond het 'leuk' om te zien wat er gebeurde als je klimt.. nou, dat voel ik zelf ook wel

Ik ga volgend weekend meedoen aan de spinning marathon bij mijn sportschool, 2 x 2 uur met een half uur pauze. Dan is het wel verplicht om die meter te dragen, dan controleren ze of je hartslag niet te hoog wordt... Ben benieuwd, maar ik heb er wel zin in!

Oja, er wordt nog en grote marathon georganiseerd hier in Schiedam.. ik geloof 17 oktober in de Magriethal, er zijn 500 fietsen en er komen 4 Amerikanen de les geven. Deze is 6 uur lang..
pi_41596431
vandaag ook voor het eerst gespind, was vet fiets normaal wel veel normaal buiten (mountainbiken), maar dit was toch stuk anders zweette echt veel meer en hartslag ging ook echt stuk sneller omhoog, maar dat komt vooral door de hogere trapfrequentie en de afwisseling van oefeningen die je met normaal fietsen niet zoveel hebt...

ben wel van plan komende tijd wat regelmatiger te gaan doen en dan te zien of ik er ook iets van merk van het spinnen tijdens het normale mountainbiken, of het echt als een soort training werkt...

en ook benieuwd naar de evt. spierpijn morgen
Jack does it in real time...
pi_41611321
quote:
Op donderdag 7 september 2006 21:28 schreef DeeBee het volgende:
vandaag ook voor het eerst gespind, was vet fiets normaal wel veel normaal buiten (mountainbiken), maar dit was toch stuk anders zweette echt veel meer en hartslag ging ook echt stuk sneller omhoog, maar dat komt vooral door de hogere trapfrequentie en de afwisseling van oefeningen die je met normaal fietsen niet zoveel hebt...

ben wel van plan komende tijd wat regelmatiger te gaan doen en dan te zien of ik er ook iets van merk van het spinnen tijdens het normale mountainbiken, of het echt als een soort training werkt...

en ook benieuwd naar de evt. spierpijn morgen
Ik heb nog nooit spierpijn gehad van spinning, en ik heb daar nog nooit iemand over gehoord. Heb wel een wat stijf gevoel gehad in mijn benen, maar ja, dat was nadat ik 4 uur op die fiets had gezeten, is misschien dan ook niet zo vreemd
pi_41624745
ik denk dat ik dit maar ga beoefenen in de wintermaanden om mijn conditie op peil te houden, want savonds in het donker mountainbiken lijkt me ook geen succes
  vrijdag 8 september 2006 @ 20:29:10 #80
17316 Nugget
Pas de poulet
pi_41627737
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 11:05 schreef RoeBSTeR het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit spierpijn gehad van spinning, en ik heb daar nog nooit iemand over gehoord. Heb wel een wat stijf gevoel gehad in mijn benen, maar ja, dat was nadat ik 4 uur op die fiets had gezeten, is misschien dan ook niet zo vreemd
Ik had enorme spierpijn in mijn rug na mijn eerste les. Kan ook komen door een verkeerde houding natuurlijk. En door het feit dat ik nog nooit op een mountainbike had gezeten.

Nu geen last meer van overigens.
pi_41629883
spierpijn viel ook mee, veel minder last van dan na hardlopen bijv.

vandaag weer geweest en zat nu nog stukje lekkerder op de fiets...wel goed om op je houding te letten ook, omdat je in de spiegel ziet hoe je beweegt...het klimmen vind ik wel cool, ben ik wel fan van en vind het jammer dat je dat in Nederland nergens op de weg of iets kan doen...maar ja, nu het trainen proberen vol te houden de komende weken, dat is het belangrijkste
pi_41633669
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 21:32 schreef DeeBee het volgende:
spierpijn viel ook mee, veel minder last van dan na hardlopen bijv.

vandaag weer geweest en zat nu nog stukje lekkerder op de fiets...wel goed om op je houding te letten ook, omdat je in de spiegel ziet hoe je beweegt...het klimmen vind ik wel cool, ben ik wel fan van en vind het jammer dat je dat in Nederland nergens op de weg of iets kan doen...maar ja, nu het trainen proberen vol te houden de komende weken, dat is het belangrijkste
Ik zelf heb altijd een zwakke rug gehad, heb dat ook doorgegeven bij de sportschool. Ik moest toen mijn stuur wat hoger zetten. Had in het begin altijd wel een moe gevoel in mijn rug, maar ik kan zo goed merken dat mijn rugspieren sterker zijn geworden. En inmiddels staat mijn stuur een stuk verder naar beneden
  vrijdag 8 september 2006 @ 23:33:00 #83
17316 Nugget
Pas de poulet
pi_41633939
Waar halen jullie die spinning schoenen eigenlijk? Bij een rijwielshop? Bij perry hadden ze ze niet, naief als ik was.
  vrijdag 8 september 2006 @ 23:37:56 #84
152738 KingKullWarriorKing
romantically challenged
pi_41634140
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 11:05 schreef RoeBSTeR het volgende:

[..]

Ik ging altijd dood van de spierpijn ! Heb nu al spierpijn omdat ik vanochtend een uurtje heb gehonkbald
veni vidi gebanned
pi_41642436
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 23:33 schreef Nugget het volgende:
Waar halen jullie die spinning schoenen eigenlijk? Bij een rijwielshop? Bij perry hadden ze ze niet, naief als ik was.
Ik heb ze bij de fietsenwinkel gehaald. Maar er zijn ook sportwinkels die ze verkopen, maar weet alleen niet welke
pi_41711807
Heb je nog tips voor mensen met knieblessures, zoals ik?
Halverwege 2004 ben ik gaan spinnen, twee keer per week tot ik last kreeg van mijn knie.
De diagnose was: retropatellaire chondropathie. Dat is een beschadiging van de kraakbeenlaag achter de knieschijf.
Mijn knie is destijds behandeld met tapen en stroompulsen. Ik ben gestopt met spinnen. De klachten gingen na een paar maanden weg.

Ik wil echter heel erg graag weer gaan spinnen. Ik ben echter wel bang dat de klachten weer terug gaan komen, ik 'voel' mijn knie nl. wel als ik bijvoorbeeld trappenloop of een lange fietstocht heb gemaakt.

Wat kun jij adviseren?
pi_41721180
rustig beginnen i guess
pi_41723022
quote:
Op maandag 11 september 2006 17:28 schreef cinnamongirl het volgende:
Heb je nog tips voor mensen met knieblessures, zoals ik?
Halverwege 2004 ben ik gaan spinnen, twee keer per week tot ik last kreeg van mijn knie.
De diagnose was: retropatellaire chondropathie. Dat is een beschadiging van de kraakbeenlaag achter de knieschijf.
Mijn knie is destijds behandeld met tapen en stroompulsen. Ik ben gestopt met spinnen. De klachten gingen na een paar maanden weg.

Ik wil echter heel erg graag weer gaan spinnen. Ik ben echter wel bang dat de klachten weer terug gaan komen, ik 'voel' mijn knie nl. wel als ik bijvoorbeeld trappenloop of een lange fietstocht heb gemaakt.

Wat kun jij adviseren?
Hey, ik ben hier ook wel benieuwd naar! Ik heb een aantal jaar terug een kijkoperatie gehad, meniscus was beschadigd en een van mn kruisbanden is helemaal uitgerekt, dus ik ga nogal snel door mijn knie. Ik heb het idee dat ik mijn knie, ondanks wat pijntjes bij het klimmen en na het spinnen, wel sterker wordt. Ik heb dus vooral last bij het klimmen en als ik hem echt voel, zet ik de weerstand iets lager. Maar ik ben een beetje te competitief ingesteld, dus het moet wel erg zijn voordat ik dat doe Maar tot nu toe gaat het goed! Volgend weekend mijn eerste marathon, dus ik ben benieuwd wat mn knie ervan vindt
pi_41729589
Verslavend
  dinsdag 12 september 2006 @ 13:51:55 #90
17316 Nugget
Pas de poulet
pi_41735283
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 10:39 schreef RoeBSTeR het volgende:

[..]

Ik heb ze bij de fietsenwinkel gehaald. Maar er zijn ook sportwinkels die ze verkopen, maar weet alleen niet welke
Tot op heden nog niets kunnen vinden helaas.
pi_41739016
Je zou even kunnen kijken op:

http://www.futurumshop.nl/

Daar staan in ieder geval een paar schoenen tussen, moet je alleen nog even op zoek naar de plaatjes die eronder moeten. Weet zo niet of ze die ook hebben.

Onze sportschool heeft een kortingsregeling bij de lokale fietsenboer hier, waardoor je bij aankoop van fietskleding daar 10% korting krijgt
Waarschijnlijk volgende week maar eens kijken voor schoenen
PSN-ID: Blue-Eyed-NL
pi_41742929
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 13:51 schreef Nugget het volgende:

[..]

Tot op heden nog niets kunnen vinden helaas.
Ik heb even gezocht en je kan op de volgende site kijken, volgens mij kan je daar fietsschoenen kopen:

www.bikecare.nl

Succes!
pi_41855768
Ik heb vanavond mijn eerste spinningmarathon! Hij duurt 4 uur, met een half uur pauze na 2 uur... Ik heb er zin in!

Iemand nog tips? Ik neem droge kleren mee, zodat ik kan omkleden tijdens de pauze. Natuurlijk veel water, maar waar moet ik nog meer aan denken? En tips voor tijdens het spinnen zijn ook erg welkom!
  zaterdag 16 september 2006 @ 11:56:08 #94
17316 Nugget
Pas de poulet
pi_41858257
quote:
Op dinsdag 12 september 2006 18:11 schreef RoeBSTeR het volgende:

[..]

Ik heb even gezocht en je kan op de volgende site kijken, volgens mij kan je daar fietsschoenen kopen:

www.bikecare.nl

Succes!
Hee, nog in mijn woonplaats Hilversum ook! Wat goed, komende week even 'uitchecken'. Dankjewel!
pi_41862587
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 11:56 schreef Nugget het volgende:

[..]

Hee, nog in mijn woonplaats Hilversum ook! Wat goed, komende week even 'uitchecken'. Dankjewel!
Graag gedaan!!!!
pi_41936143
Even nog met betrekking tot de knieën:

hier een linkje waarin Spinning als slecht voor je knieën wordt afgeschilderd.

Ik ben het er niet mee eens. Spinning maakt op den duur het kapsel in je knieën juist stérker, waardoor je minder gevoelig wordt voor knieblessures. Er zijn echter wel wat dingen waar je op moet letten:

1. Pas op met zittend klimmen. Klimmen op een hoge weerstand is op zich prima, mits je de pedalen nog rond kan krijgen. Op het moment dat je zó zwaar trapt dat ze beneden bijna stil gaan staan en je ze weer van je weg moet vechten trap je te zwaar. Niet doen: slecht voor je knieën en geen extra effect meer.

2. Verder: bij de staande oefeningen moet je er goed op letten dat je knieën naar voren blijven wijzen.

3.
En, needless to say, zorg ervoor dat je fiets goed is afgsteld. Raadpleeg bij twijfel je instructeur maar de basiszithouding is:

Zadelhoogte: wanneer je met je hielen op je pedalen gaat staan kan je het been waarvan de voet beneden is net niet strekken. Je knie gaat dus niet op slot; er is nog een heel lichte buiging in. Ook als je je pedalen roteert kan je niet strekken.
Als je te hoog zit gaat je knie op slot. Als je te laag zit duw je jezelf uit het zadel bij je pedaalslagen.

Afstand zadel - stuur: wanneer je je voeten op gelijke hoogte hebt staan, kan je vanaf je voorste knieschijf een denkbeeldige lijn recht naar beneden trekken, naar de pedaalas (het midden van de trapper). Die lijn einigt op de as of nét een fractie erachter, maar in geen geval zit je er met je knieschijf vóór. Je knie is boven je enkel.

Stuurhoogte: in principe op gelijke hoogte als je zadel. Niet lager, want dan ga je je rug kromtrekken en je komt in de knoei met de staande oefeningen. Als je net met Spinning begint mag je je stuur aan de hoge kant houden, zodat je bij het staan je balans beter kan houden.

Als je al knieklachten hebt, meld dit dan bij je instructeur. Doseer je weerstand goed: niet belachelijk zwaar, en zéker ook niet zo licht dat je zo hard kan dat je op je zadel gaat zitten wiebelen. Zoek een middenweg. Bij twijfel: raadpleeg een fysiotherapeut. Bij terugkomende klachten: rustig uitfietsen en afstappen. Je hebt maar één lijf. En maar één paar knieën. Wees er zuinig op.
Hardloper.
IG @webkim
pi_41936257
Spinning. Ik heb het 1 keer gedaan en ik vond het Tering de Teringzwaar!! En ik fietste toch elke dag 13 kilometer, 5 dagen per week. (ik zat toen nog op de middelbare school) Maar ik hield het echt niet vol!

Dus, heel veel respect voor de beenspieren die het wel volhouden! Keep up the good work!
Coolest trailer ever
Cafeïne is the shoehorn to my colon!
Rock, paper, scissors
Mijn Reviews
pi_41937876
nu paar keer gedaan en laatste keer ging ik ook echt flink kapot op een klimnummer fiets ook echt vaak zat, maar die interval en hoge hartslag die je bereikt is echt ongekend

maar ik vind het tot nu toe echt fijne manier om te trainen, gewoon een uur lang wisselende inspanning en dat 1 à 2 keer per week bevalt echt wel prima tot nu toe...ben alleen benieuwd of ik er vooral 'fiets-conditie' mee opbouw of toch ook merk met hardlopen dat mijn conditie beter is geworden...

heb vooral eigenlijk altijd hard gelopen en daarnaast gefietst en de laatste maanden is dat beetje andersom, maar ben wel benieuwd of het ook erg scheelt met hardlopen, want zit te twijfelen of ik eind oktober een halve marathon zal lopen of niet en dan is wat conditie wel welkom
pi_41938401
quote:
Op maandag 18 september 2006 23:42 schreef DeeBee het volgende:
nu paar keer gedaan en laatste keer ging ik ook echt flink kapot op een klimnummer fiets ook echt vaak zat, maar die interval en hoge hartslag die je bereikt is echt ongekend

maar ik vind het tot nu toe echt fijne manier om te trainen, gewoon een uur lang wisselende inspanning en dat 1 à 2 keer per week bevalt echt wel prima tot nu toe...ben alleen benieuwd of ik er vooral 'fiets-conditie' mee opbouw of toch ook merk met hardlopen dat mijn conditie beter is geworden...

heb vooral eigenlijk altijd hard gelopen en daarnaast gefietst en de laatste maanden is dat beetje andersom, maar ben wel benieuwd of het ook erg scheelt met hardlopen, want zit te twijfelen of ik eind oktober een halve marathon zal lopen of niet en dan is wat conditie wel welkom
Conditioneel zal je verschil gaan merken. Je hart-longfunctie verbetert. Je kan inspanningen langer volhouden.

Maar fietsen en lopen zijn wel tegenstrijdig. Fietsers en sprinters hebben korte spiervezels (je spieren worden ook korter als je vaak fietst), terwijl duurlopers juist weer lánge spieren hebben.

Stukje van het wereldwijde web geplukt:
quote:
Als je fietst, heb je een sterke en korte iliopsoas (een spier die ervoor zorgt dat je bovenbeen omghoog komt, een heupbuiger) nodig. Bij rennen, doordat je je been achter je uitstrekt, heb je juist een langere nodig. Misschien dat je het merkt als je een paar weken intensief gefietst hebt, dat een sprintje naar de wc trekken dan moeilijker gaat. Adaptie van de spier! (Hij verlengt/verkort zo dat hij moet werken in zijn meest ideale positie.)
Ik denk dat bij 'gewoon' fietsgebruik het voordeel wat je haalt uit conditieverbetering ruimschoots opweegt tegen de iets langere spier. Armstrong zal er inderdaad wel last van hebben als hij een te lange spier heeft, een profesionele marathonloper van een te korte zeker.
Hardloper.
IG @webkim
  dinsdag 19 september 2006 @ 00:11:24 #100
17316 Nugget
Pas de poulet
pi_41938849
quote:
Op maandag 18 september 2006 23:42 schreef DeeBee het volgende:

Ik merk bij mijn andere lessen dat ik ze sinds spinning veel beter vol kan houden. Zo was ik bij een bodyshape les altijd heel snel kapot, en nu stond ik na de les nog te dansen in de zaal. Nu al afgelopen? Ah joooh...!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')