Hou je mondquote:Op maandag 24 juli 2006 23:34 schreef Guilin het volgende:
De grond waar je op staat, de ondergrond, etc. Daar onder leven wormen. Get it?
Ok, discussie gesloten. Slotje.quote:Op maandag 24 juli 2006 23:38 schreef synthesix het volgende:
[..]
Hou je mondHet klopt gewoon niet, discussie gesloten. Punt. Basta. Ik wil er niets meer over horen.
![]()
Verneuk mijn topic nou niet![]()
ik had weer es veel te snel gepost!!!quote:Op maandag 24 juli 2006 23:42 schreef Biancavia het volgende:
Maar het is wel onder de oppervlakte.
Dus ik heb wel gelijk, dusquote:Op maandag 24 juli 2006 23:42 schreef Biancavia het volgende:
Maar het is wel onder de oppervlakte.
Goed gevonden, maar doelde eigenlijk meer op uitdrukkingen in de nederlandse taal, maar dit mag ook wel, denk ikquote:Op maandag 24 juli 2006 23:42 schreef Gluckskafer het volgende:
Heden avond gezien bij 4 In Het Land, een uitdrukking die niet klopte:
Kerel begon zijn zin met het volgende: 'als de put gedempt is.............dan is het afgelopen'![]()
in plaats van 'als het kalf verdronken is, dempt men de put'
Ooit een uienboom gezien? nou dan.quote:Op woensdag 26 juli 2006 21:31 schreef Sheriam het volgende:
'Zo gek als een bos uien'. Wat is er nu gek aan een bos uien?
4 in het land??quote:Op maandag 24 juli 2006 23:42 schreef Gluckskafer het volgende:
Kerel begon zijn zin met het volgende: 'als de put gedempt is.............dan is het afgelopen'![]()
hee dat is het zelfde als in het engelsquote:Op woensdag 26 juli 2006 23:27 schreef Roflpantoffel het volgende:
Onderzee'er
Hij ligt toch niet ONDER de zee..
aah zijn winkels dan ook los bij hem?quote:Op woensdag 26 juli 2006 23:30 schreef Dibbl het volgende:
mijn vriend heeft een raar dialect
volgens hem zijn deuren, ramen en winkels los
toen hij dus tegen mij zei "doe de keukendeur eens los" heb ik die maar uit zijn scharnieren getild nzm
jawel de c1000 is niet open maar losquote:
goh, nou zeg, dat is raar...dat heb ik nou nog nooooooooooooit iemand horen zeggenquote:Op woensdag 26 juli 2006 23:30 schreef Dibbl het volgende:
toen hij dus tegen mij zei "doe de keukendeur eens los" heb ik die maar uit zijn scharnieren getild nzm
daar gaat het toch niet om :S damn als je perse de boel moet verzieken doe dat dan lekker bij je moeder ofsowquote:Op woensdag 26 juli 2006 23:32 schreef Djep het volgende:
[..]
goh, nou zeg, dat is raar...dat heb ik nou nog nooooooooooooit iemand horen zeggen![]()
prettig weekend!
stelt zich voor:quote:Op woensdag 26 juli 2006 23:32 schreef Dibbl het volgende:
[..]
jawel de c1000 is niet open maar los
heel apart klopt van geen kanten alles wat open kan is bij hem los
ook een fles drinken en dan probeer ik hem uit te leggen van schat de dop draai je los en dan is de fles open de fles is niet los
en dan zegt hij jaja doe die fles nou maar los
jaaa heb ik ook gezien.Viel me ook al opquote:Op maandag 24 juli 2006 23:42 schreef Gluckskafer het volgende:
pfffftt moet ik ook nog op mijn woorden gaan letten als we afsprekenquote:Op woensdag 26 juli 2006 23:38 schreef PeZu het volgende:
of mensen die zeggen, ik kom wel even langs....en dan vervolgens wel binnen komen
nee hoorquote:Op donderdag 27 juli 2006 00:12 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
pfffftt moet ik ook nog op mijn woorden gaan letten als we afspreken![]()
aangebrand typjequote:Op woensdag 26 juli 2006 23:34 schreef Dibbl het volgende:
[..]
daar gaat het toch niet om :S damn als je perse de boel moet verzieken doe dat dan lekker bij je moeder ofsow
volgens mij ging de topic over uitdrukkingen die niet kloppen en een winkel is niet los klaar . uit
Voor iedereenquote:
Doe es?quote:Op donderdag 27 juli 2006 09:24 schreef lurf_doctor het volgende:
[..]
Of moet ik echt uit gaan leggen wat er niet klopt aan de opkomende zon![]()
ben ik niet geheel met je eens!! Ik kom zelf uit de randstad en woon pas een jaar in gelderland. Ik kon die uitdrukking niet totdat ik mijn vriend leerde kennen. Ik zal daar vast niet alleen in zijn.quote:Op donderdag 27 juli 2006 08:11 schreef Djep het volgende:
[..]
aangebrand typje![]()
misschien kan je de volgende keer wat origineler zijn....Sommige dingen weten we wel hoor![]()
quote:Op donderdag 27 juli 2006 10:18 schreef Dibbl het volgende:
[..]
ben ik niet geheel met je eens!! Ik kom zelf uit de randstad en woon pas een jaar in gelderland. Ik kon die uitdrukking niet totdat ik mijn vriend leerde kennen. Ik zal daar vast niet alleen in zijn.
Dat is heel normaal om te zeggen in Nijmegen en omstreken.quote:Op woensdag 26 juli 2006 23:30 schreef Dibbl het volgende:
die laatste klopt wel degelijk, want het binnenste zit dan buiten.quote:Op donderdag 27 juli 2006 12:36 schreef sanderr het volgende:
Onder-op of binnen-ste-buiten
Woorden met een tegenstelling.
Dus is het niet meer het binnenste maar het buitenste, Einstein!quote:Op donderdag 27 juli 2006 13:19 schreef ruud_fr het volgende:
[..]
die laatste klopt wel degelijk, want het binnenste zit dan buiten.
Inderdaad, je kan iets dus alleen binnenstebuiten keren en niet binnenstebuiten hebben.quote:Op donderdag 27 juli 2006 13:22 schreef Don_Antoin het volgende:
[..]
Dus is het niet meer het binnenste maar het buitenste, Einstein!
waar de fuck woon je danquote:Op woensdag 26 juli 2006 23:35 schreef Dibbl het volgende:
jah maar ze zeggen het hier bijna allemaal :s dus bij de mediamarkt zeggen ze dan gewoon jah hoor meneer al vanaf 9 uur ofsow![]()
En dan als de fles los is wil je dan drinken voor me inschudden?quote:Op woensdag 26 juli 2006 23:32 schreef Dibbl het volgende:
[..]
jawel de c1000 is niet open maar los
heel apart klopt van geen kanten alles wat open kan is bij hem los
ook een fles drinken en dan probeer ik hem uit te leggen van schat de dop draai je los en dan is de fles open de fles is niet los
en dan zegt hij jaja doe die fles nou maar los
als je een broek binnenstebuiten keert, zit de binnenkant buiten.quote:Op donderdag 27 juli 2006 13:53 schreef synthesix het volgende:
[..]
Inderdaad, je kan iets dus alleen binnenstebuiten keren en niet binnenstebuiten hebben.
En wat betekent dat dan?quote:Op donderdag 27 juli 2006 13:30 schreef Catannl het volgende:
Mijn vriendin zegt telkens: "Zet jij de tafel even aan"... loop al maanden te zoeken, maar geen stekker of aan/uit-knopje te vinden op dat kreng.![]()
Maar ja dat gaat over dialecten en is dus geen woord in het Nederlands dat niet klopt.
Mwhuahua, ik vind 'm wel droogquote:Op donderdag 27 juli 2006 14:47 schreef heijx het volgende:
Radio 1 Journaal...
Een boer had het over de wateroverlast.
Journalist: Hoe bedoelt u?
Boer: Nou, het droogtetekort.
![]()
Klopt ook niet he, ze bedoelen hoe gaat hetquote:Meneer: Mevrouw, hoe maakt u het?
Mevrouw: Hoe maak ik wat![]()
De tafel dekken..quote:
beter opletten...of wat meer buiten je eigen woonplaats komenquote:Op donderdag 27 juli 2006 10:18 schreef Dibbl het volgende:
[..]
ben ik niet geheel met je eens!! Ik kom zelf uit de randstad en woon pas een jaar in gelderland. Ik kon die uitdrukking niet totdat ik mijn vriend leerde kennen. Ik zal daar vast niet alleen in zijn.
Je kan zelf amper ABN en komt een beetje hier lopen zeiken over het taalgebruik van je vriendje. Triest hoorquote:Op donderdag 27 juli 2006 10:18 schreef Dibbl het volgende:
[..]
klopt niet, beter nadenkenquote:Op donderdag 27 juli 2006 16:36 schreef steeg het volgende:
"ik kan maar een ding tegelijk" slaat nergens op omdat tegelijk inhoud dat je meerdere dingen doet!
(guido weyers)
Tafeldekken klopt toch ook niet?quote:
Je (be)dekt hem met een laken en bestek etcetera.quote:Op donderdag 27 juli 2006 19:32 schreef Tripleforce het volgende:
[..]
Tafeldekken klopt toch ook niet?
Ik weet niet wat jij met je tafel doet maar ik "dek" hem niet.
Voor mensen die het niet begrijpen:
http://home.hetnet.nl/~sp(...)vallen/bevalling.htm
Da's gelul. Tegelijk is namelijk een bijwoord bij het stukje 1 ding doen. Je kan echter inderdaad niet 1 tegelijk doen, want het gaat om de relatie tussen twee delen. Het is net als met tussen bijvoorbeeld. Je kunt ook niet zeggen: De bank staat tussen de tv.quote:Op donderdag 27 juli 2006 19:28 schreef roburt het volgende:
[..]
klopt niet, beter nadenken
je hebt het over meerdere dingen (tegelijk) wat je dus niet kan.
je zegt zoiets als. "ik heb twee dingen tedoen, maar ik kan er maar 1 (van de 2) tegelijk doen.. tegelijk slaat op die 2 dingen wat je dus niet op hetzelfde ogenblik kan doen.
sommige mensen zijn echt dom.
Ze zegt toch dat ze uit de randstad komt, het verschil tussen kennen kannen kunnen ze daar niet.quote:Op donderdag 27 juli 2006 18:38 schreef Allochtoon het volgende:
[..]
Je kan zelf amper ABN en komt een beetje hier lopen zeiken over het taalgebruik van je vriendje. Triest hoor.
of je wors lusquote:Op donderdag 27 juli 2006 21:57 schreef synthesix het volgende:
Die is inderdaad wel echt erg. Ik hoor inderdaad ook wel eens mensen zeggen "als je worst lus<t>" ipv "of je worst lus<t>", misschien komt het daar vandaan.
nee laatst stond ik op het padquote:Op donderdag 27 juli 2006 22:43 schreef master_X het volgende:
je staat in de weg [ je staat toch er altijd op .... }
Dan kan je vellen drieten.quote:
uhm maar de uitdrukking 13 in een dozijn is er om aan te geven dat iets niet klopt....quote:Op vrijdag 28 juli 2006 11:09 schreef papierclipje het volgende:
13 in een dozijn, de eeuwige discussie tussen mij en mn vriending.
ik: "13 in een dozijn dat kan niet want het zijn er 12"
zij: "ja maar dat is het hele idee, 13 in een dozijn is er een teveel blabla"
ik "ja dus dat klopt niet"
zij "jawel want daarom zijn het er 13"
ik "dus dat klopt niet.. dat kan gewoon niet"
zij "JAHAA dat kan wel want dat is juis het hele idee"
ik "maar 13 in een dozijn is geen dozijn meer"
etc etc.
de uitzonder bevestigt de regel dat er altijd een uitzondering isquote:Op vrijdag 28 juli 2006 11:22 schreef ginder het volgende:
'De uitzondering bevestigt de regel' is de uitdrukking.
Volgens mij ondermijnt de uitzondering de regel.
ja dat kan niet en dat geeft die uitdrukking (13 in een dozijn) ook aan, dat er iets niet kan of kloptquote:Op vrijdag 28 juli 2006 13:16 schreef papierclipje het volgende:
ja maar 13 in een dozijn dat kan toch helemaal niet....
Ik dacht dat het betekende:quote:[
ja dat kan niet en dat geeft die uitdrukking (13 in een dozijn) ook aan, dat er iets niet kan of klopt
kan beide.... dacht ikquote:Op vrijdag 28 juli 2006 13:50 schreef ginder het volgende:
[..]
Ik dacht dat het betekende:
dat zijn dingen, personen van weinig waarde of weinig betekenis
nou hopen dat mn vriendin er niet achter komt..quote:Op vrijdag 28 juli 2006 13:55 schreef ginder het volgende:
Dus als je dertien gebakjes maakt en er mislukt een, kun je er altijd nog 12 verkopen (en als de 13e lukt is dat mooi meegenomen.)
ja das de gode uitlegquote:Op vrijdag 28 juli 2006 14:39 schreef Catannl het volgende:
"13 in een dozijn" Bijvoorbeeld als je het over meisje hebt. Dat is er één van 13 in een dozijn. Dan bedoel je dus.. zo lopen er zoveel rond. Niet bijzonder dus, maar heel gewoontjes.
Wat ik ook zo erg vind is het woordje "is".. In zinnen als: "Zeg is wat je denkt"... "IS" is hier helemaal fout! Gebruik dan " 'ns " want wat je bedoelt is het woord "EENS" en dat kort je af tot " 'ns " dus met apostrof. "IS" is een vervoeging van het werkwoord "zijn" en dat zou dus erg misplaatst en grammaticaal zeer onjuist zijn op de plaats in de voorbeeld zin.
Ja, maar dat komt omdat veel mensen "Zeg 's wat je denkt" zeggen in plaats van "eens" of " 'ns ". En dat klinkt meer als "is" dan als "eens". Desalniettemin is het wel heel irritant als mensen "is" schrijven.quote:Op vrijdag 28 juli 2006 14:39 schreef Catannl het volgende:
Wat ik ook zo erg vind is het woordje "is".. In zinnen als: "Zeg is wat je denkt"... "IS" is hier helemaal fout! Gebruik dan " 'ns " want wat je bedoelt is het woord "EENS" en dat kort je af tot " 'ns " dus met apostrof. "IS" is een vervoeging van het werkwoord "zijn" en dat zou dus erg misplaatst en grammaticaal zeer onjuist zijn op de plaats in de voorbeeld zin.
volgens mij klopt die uitdrukking nietquote:
hee die uitdrukking klopt dan weer wel...quote:
quote:Op vrijdag 28 juli 2006 17:47 schreef PeZu het volgende:
[..]
hee die uitdrukking klopt dan weer wel...![]()
Dat is gewoon een contaminatie van bij laten werken, en laten knippen.quote:Op vrijdag 28 juli 2006 12:21 schreef PeZu het volgende:
of mensen die naar de kapper gaan om hun haar bij te laten knippen
Warsteinerquote:
jah duh dat zijn nog wel meer uitdrukkingen die niet kloppenquote:Op vrijdag 28 juli 2006 18:51 schreef synthesix het volgende:
[..]
Dat is gewoon een contaminatie van bij laten werken, en laten knippen.
[..]
quote:Op vrijdag 28 juli 2006 20:01 schreef Lovechild het volgende:
Vraag me maar niet hóe het zit, want dat weet ik dus niet meer, maar de vaak gebruikte zin "Ik heb/had zoiets van..." klopt ook niet.
Natuurlijk niet, dat ZIJ (quote:Op vrijdag 28 juli 2006 20:52 schreef synthesix het volgende:
worren, hun-ipv-zij, als-ipv-dan enz. is ook normale spreektaal in sommige gebieden van nederland...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |