abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40170150
Van VROEGÂH herrinner ik me Luik ook als een grijze saaie industriestad.... waar we alleen maar heen gingen voor de Luikse markt op zondag. [ook héél grappig trouwens, daar kun je écht alles kopen, varierend van de gewone 'weekmarkt-artikelen' tot allerlei levende have (letterlijk naast de slager waar je dezelfde dieren geslacht, en gevild en al ziet soms) tot aan complete inboedels op het rommelmarkt gedeelte]
MAAR van mijn ouders, die nog steeds 'in de buurt' (in Zuid-Limburg) wonen hoorde ik dat Luik de laatste jaren zo opgeknapt is, en dat de binnenstad nu echt heel erg mooi en méér dan de moeite waard is.
Mij lijkt dat je dus gewoon zelf moet gaan kijken, en je eigen mening vormen. Zeker voor een weekend moet je je er zeker kunnen vermaken denk ik, en als het nou écht tegenvalt (wat mij sterk lijkt n.a.v. de verhalen van mijn ouders) dan is inderdaad in ieder geval de omgeving mooi, dus ga dan lekker wat touren!
een heel lief, braaf, aardig, keurig, net en onschuldig meisje...
pi_40170324
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 01:17 schreef Clourhide het volgende:
Laat me raden, je hebt op google naar informatie gezocht in het Nederlands en niks gevonden?

In Luik spreken ze Frans hé makker. Volg dan ook de bordjes met "Liège". En er zijn best wel wat bezienswaardigheden, die stad heeft naast een rijk industrieel verleden ook een rijk historisch verleden dat tot in de Middeleeuwen teruggaat (Prinsbisdom van Luik).
Nee, heb ook naar Liège gezocht
Mijn Frans is prima in orde, heb ook het verblijf etc. geregeld in het Frans omdat ze geen Nederlands spreken, maak je daar geen zorgen om, makker.

Heb ondertussen al wat informatieve links gevonden.

@Klonk: Bedankt, die site had ik inderdaad ook al gevonden.
  FOK!fotograaf dinsdag 25 juli 2006 @ 17:36:55 #28
73911 ultra_ivo
pi_40173000
Luik is inderdaad de laatste jaren enorm aan het verbeteren. Het hele oude gedeelte achter het prinsbischoppelijk paleis is zeer de moeite waard. Ook rondom de citadel zijn veel mooie hoekjes. En de zondagmarkt moet je sowieso eens gezien hebben. Ook leuk de diverse kleine eethuisjes in Outremeuse. En de zuidpunt van het Maaseiland, is een heel mooi park geworden waar soms van alles georganiseerd wordt. Ik ga graag na het werk een middagje of vroege avond naar Luik.
pi_40177832
Waarom is Luik dan zo'n lelijke stad volgens velen?
Het is lang geleden dat ik er geweest ben maar ik vond het er beter uit zien dan de meeste Belgische steden,de Maas er dwars doorheen,die stonk ook niet zo als de Schelde bijv.
Veel groen in de stad,vooral op de bergen en industrie is er ook niet veel,alleen aan de zuidkant bij het stadion.Het is niet voor niks dat iedereen er werkeloos is.
Grauw beton uit de jaren 60/70 en krottige huisjes zijn er overal in Belgie.
Brugge is in mijn ogen maar een truttig dorpje,dan zie ik liever Luik.
  FOK!fotograaf dinsdag 25 juli 2006 @ 21:05:59 #30
73911 ultra_ivo
pi_40179010
Even wat plaatjes uit m'n eigen collectie over Luik:

1)

2)

3)

4)

5)

6)

7)

8)

9)

10)

11)

12)

13)

14)

15)
  dinsdag 25 juli 2006 @ 21:07:01 #31
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_40179031
dat bedoel ik

veel mensen kennen Luik van het voorbij rijden over de snelweg, en eerlijk is eerlijk da's niet het mooiste deel van Luik.
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  FOK!fotograaf dinsdag 25 juli 2006 @ 21:12:49 #32
73911 ultra_ivo
pi_40179205
Omdat het er zo mooi is, nog een serietje

16)

17)

18)

19)

20)

21)

22)

23)

24)

25)

26)

27)

28)
pi_40185541
Wat een gelul zeg. er is niets mis met Luik. Ik vind het juist erg interessant dat het niet alleen maar opgepoetste gebouwen heeft. Luik is zonder meer de moeite waard voor een weekend. Je kunt er prima stappen in het centrum en op zondagochtend is de markt een absolute must. Verder is er via de VVV aldaar een leuke stradswandeling te vinden waar je alle leuke dingen tegen komt: b.v. ook de Montagne van Buuren! De mensen zijn er erg vriendelijk, en met de wijken direct buiten het centrum is ook niet veel mis. Ga eens kijken in Outremeuse en ga een cafe binnen en proef het echte Luikse leven. Je kunt je dan niet voorstellen dat je maar 25 kilometer buiten Nederland zit...

Criminaliteit heb je in elke grote stad en je daardoor laten weerhouden is alleen voor bange mensen die in dat geval maar lekker in het Gooi, Drenthe, Valkenburg of andere suffe oorden moeten blijven.
pi_40197893
Mooie foto's Ivo. Niks mis met Luik dus, we gaan ons daar wel vermaken.
Ik hoor dat Café Chantant au Jardin des Olivettes leuk is en dat je je in het Parijs van de jaren twintig waant, die gaan we dan ook zoeken.

Bedankt voor de info iedereen.
pi_40197961
Ben er 1 keer een stuk ingewandeld omdat we nogal lang op een trein moesten wachten. Veel oude gebouwen idd. Het lijkt mij ook een leuke stad en zal er zeker nog een keer echt heen gaan (en dan niet alleen om van trein over te stappen )
stupidity has become as common as common sense was before
  FOK!fotograaf woensdag 26 juli 2006 @ 14:53:14 #36
73911 ultra_ivo
pi_40202914
In een zijstraatje aan het zuidelijke eind van de zondagsmarkt is er iig op zondag rond de middag een soort van café chantant.
  woensdag 26 juli 2006 @ 23:49:30 #37
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_40221429
leuke foto's ivo !

voor de rest kan ik de "gemiddelde" mening hier wel volgen. Luik draagt nog steeds een aantal (terechte) cliché's mee, maar ik ben steeds aangenaam verrast als ik er kom; en Luik gaat er met bokkesprongen op vooruit. Het nieuwe Gare de Guillemin (of zoiets) al gezien ?
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
  donderdag 27 juli 2006 @ 13:09:16 #38
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_40235245
Luik is een prima stad als je weet waar je moet zijn, bv. in die steegjes vlak bij de Boulevard de la Sauvenière is het één groot feest op vrijdagmiddag/avond met scholieren/studenten. Misschien momenteel wat minder ivm. vakantie.

Kom er geregeld, lekker weinig Nederlanders, "echt" buitenland en toch dichtbij. Vrijdag bieren+eten, zaterdag shoppen (met Madame ) en weer bier+eten. Zondag de Ardennen in en daar eens wat lichaamsbeweging enzo, dan weer naar huus.

Erg veel goede restaurants daaro

[ Bericht 1% gewijzigd door Hyperdude op 27-07-2006 13:18:44 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_56565401
Luik/Liège, la cité Ardente!

Pour traduire: http://babelfish.altavista.com/babelfish/tr

Liège est injustement méconnue. Cité épiscopale millénaire, elle allie à merveille la richesse culturelle de son histoire à la fraîcheur de l’écrin de verdure qui l’entoure. Cette «cité ardente» conserve d’innombrables vestiges de sa gloire passée: des collégiales magnifiques aux cloîtres surprenants, un chef d’½uvre de fonts baptismaux, un spectaculaire palais des princes-évêques toisant les ruines symboliques d’une cathédrale à l’histoire tragique… Et ce qui fait aussi son charme, ce sont ses quartiers aux escaliers incongrus, aux parcs, ruelles et impasses insolites, bref, c’est cette atmosphère hors du temps.

Ville natale de Charlemagne,de Georges Simenon et des frères Dardenne,Liège est installée entre Meuse et colline.
Histoire,culture,architecture et animation vous y donnent rendez vous!

Le Palais des Princes Evêques de Liège:

L'hotel de ville:

L'opéra royal de Wallonie:

La cathédrale St-Paul:

Les galeries St-Lambert:

La place du marché et le Perron (symbole de la liberté des Liègeois):

La place St-Lambert:

Rue Neuvice

Le parc de la Boverie

Vinave d'ile et la place cathédrale:

Le pont de Fragnée:

Le conservatoire royal:

Le palais provincial

La cours des Princes Evèques de Liège, la nuit

La seconde cours du palais des Princes-Evèques

La statue de Charlemagne, boulevard d'Avroy

"Le plongeur", sur le port de plaisance

Coteaux de la citadelle :

La montagne de Bueren(Unique en Europe!):

Le musée d'asembourg

Une maison en Féronstré

Rue hors chateau

L'église St-Barthélémy

Le grand musée Curtius:

Le palais des Beaux-Arts & Musée d'art contemporain

Le monument interrallié

L'université de Liège, place du 20 Aout:

La maison de la science
(bientot)

Quelque une des nombreuses maisons de maitre liègeoises

L'église St Jacques:

La basilique Saint Martin:

La grande poste

Le jardin botanique:

Les terrasses d'Avroy
(bientot)

Li torè
(bientot)

La place bronckart

Georges Simenon, place du comissaire Maigret:

Géants de Tchantchès et Charlemagne lors des fêtes du 15 août en Outremeuse à Liège.

Marionnettes Liègeoises

Le palais des congrès

La gare des Guillemins (en construction):

Le pont du pays de Liège

Vue de Liège

L'ïle Mosin

La brasserie qui fabrique la célèbre Jupiler:

La batte(tout les dimanche matin)

Liège, cité de noël

En Province de Liège
Les cantons de l'est.
(Bientot)

Les hautes Fagnes
(bientot)

Evènements liègeois:
-Liège,cité de noël
-La nuit des coteaux de la citadelle
-La foire d'Octobre
-Le 15 Aout en Outremeuse

Site sur la ville de Liège:

http://www.liegecongres.be
http://www.ulg.ac.be/liege
http://www.liegemetropole.eu
http://www.liege-leodium.be/mainfr.html

New Sondage
Aménagement de l'esplanade devant la gare des Guillemins: Projet Dethier ou Calatrava ?
Projet Dethier:

Projet calatrava:
La Belgique, c'est un terrain vague, ou des minorités se disputent au nom de deux cultures qui n'existent pas.
pi_56565740
En je vraag is
pi_56565822
Pas de question, le but de mon topic est de faire découvrir aux hollandais et flamands Liège
La Belgique, c'est un terrain vague, ou des minorités se disputent au nom de deux cultures qui n'existent pas.
  woensdag 6 februari 2008 @ 19:30:50 #42
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_56567206
Eén van de lelijkste steden in West-Europa. Als je daar op vakantie/reis wil gaan ...

Ardennen zijn wel tof
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_56567376
Liège n'est pas plus une ville plus criminelle que Anvers , Bruxelles ou Gand ...
pi_56567766
dit forum is nederlandstalig, clown
  Moderator woensdag 6 februari 2008 @ 20:20:51 #45
45833 crew  Fogel
pi_56568270
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 19:57 schreef Bonjasky82 het volgende:
dit forum is nederlandstalig, clown
Inderdaad!

TS, ga naar www.foque.be ofzo

Verder wel mooie plaatjes
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_56568532
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 19:30 schreef -skippybal- het volgende:
Eén van de lelijkste steden in West-Europa. Als je daar op vakantie/reis wil gaan ...
Dan ken je Luik dus niet. Als je de stad wat beter kent weet je waar je de mooie hoekjes kunt vinden. Ik kom er vaak genoeg, woon er gelukkig vlakbij.
  woensdag 6 februari 2008 @ 20:59:12 #47
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_56569219
Het is dat je er langs komt komt weg naar Luxemburg/Frankrijk, maar wat een grijze en grauwe bende is het daar zeg.
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_56569418
Ik ken Luik vooral als een ontzettend smerige, deprimerende stad (kwam er ooit wekelijks), maar aan de OP te zien, heb ik iets gemist.
pi_56570104
Luik is een stad die z'n mooie plekjes verbergt voor de toevallige bezoeker. Weet je er de weg dan ga je de stad steeds meer waarderen.

Moet er nodig nog een keertje heen om een verse serie foto's te maken.
pi_56584025
Merci pour les jolies photos des coteaux de la citadelle !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')