Hai Ronny. Ik had een tientje dat niet goed op m'n chip van m'n voordeelurenkaart terecht kwam.
Maar ik woon in Rotterdam en kon met uitgeprinte bonnetjes het gelijk bij een kassa bij de metro
terugvragen. Hier is mijn verhaal:
Ik had een paar maanden geleden naast m'n tot 2007 geldige
voordeelurenkaart 'gratis' een nieuwe voordeelurenkaart toegezonden gekregen met
een ov chipkaart logo op (een roze 'leesmij' logo van de bibliotheek lijkt het wel hè
![]()
)
en een begeleidende brief over het gebruik van de ov chipkaart
mbt reizen op saldo in bv de metro's en het kunnen laden van een reis
tussen Rottterdam Centraal en Hoek van Holland.
Er stond ook weer m'n oude pasfoto er op, dezelfde van toen voordeelurenkaarten pasfoto's hadden. Hé, da's fijn.
Ik heb eergisteren voor het eerst een tientje proberen te laden op de kaart bij de metro in Rotterdam Centraal.
Ik kon inchecken en ging uitchecken bij Zuidplein en zag "saldo -1,26"
Hè? Dus ik bij een andere oplaadautomaat transacties bekijken,
stond er dat opgeladen tientje niet bij.
Met de uitgeprinte bonnetjes, waar wel iets van een tientje opstond
naar de balie gegaan, de volgende dag, in Rotterdam Beurs
en daar zeiden ze eerst dat de voordeelurenkaart helemaal geen chipkaart had, er zat wel een magneetstrip op, maar dat was iets anders. (Geen flauw idee trouwens waar die voor is, want in een museum kun je er niet meer mee).
Een magneetstrip en ov chip zou ook niet samen op een kaart kunnen zei de man achter de balie; dat zou elkaar bijten volgens hem
![]()
.
Ik zei dat het wel degelijk een chipkaart moest zijn, ik had immers een brief gehad dat 't een geldige chipkaart was en bovendien gaven de oplaadpunten wel transacties weer.
De man legde de kaart op een kaartlezer; die hebben zij bij de kassa
en daar stonden inderdaad de transacties op van het in en uitchecken.
Wat bleek? Het tientje was wel van m'n girorekening en in het systeem beland, maar blijkbaar 'corrupted' of helemaal niet op m'n kaart gezet.
Ik moest een formulier invullen en kon het tientje gelijk bij hem terugkrijgen,
of dat hij het meteen op m'n kaart zette.
Ik heb dat laatste gedaan, want ik stond immers negatief en had het voor later ook weer nodig.
Ik heb gevraagd over negatief staan:
• Je kunt pas weer inchecken als het weer positief is.
Geblokkeerd wordt je kaart als je
• binnen 14 dagen 12 keer (vergeten) bent uit te checken,
plus natuurlijk ben je die 4¤ "borg" ook kwijt dan,
• 12 keer tot meer dan 4¤ negatief saldo gereisd hebt,
zoiets is me verteld, maar ik lees verschillende dingen.
ik dacht dat de 'borg' in A'dam bv maar 2,65 of iets dergelijks was
en daar werkte ze voorlopig toch ook nog per zonetariefeenheden
en moest je sowieso binnen 2 uur uitchecken of je betaalde de prijs van het langste traject.
Verder is het nog niet zo dat je automatisch in de trein korting
krijgt als je in daluren reist met je voordeelurenkaart en 'gewoon'
met saldo in en uitcheckt voor de trein/lightrail tussen R'dam en Hoek van Holland.
Je kunt wel een 'kortingskaartje' laden van te voren voor dat traject,
wat ze in de trein met een apparaat kunnen aflezen.
Of een NS Easy chipkaart aanschaffen, ¤25 om wél automatisch met 50% te kunnen reizen buiten de ochtend én buiten de middagspits.
Ik heb nog geen zin gehad om naar het strand te gaan, dus ervaring met ov chip in de trein heb ik nog niet en tegen die tijd zal er hoop ik wel 'gewoon' tussen in en uitchecken op saldo een dagretour korting verrekend worden...hoop ik.
Dit was de vuurdoop van Sanne met de Voordeelurenkaart als OV chipkaart.
Mvgr, Sanne
Maar over de Hoekse Lijn.
Als ik jou nou zo hoor, ja, dan zitten we idd wel met een probleem.
En dat is het zelfde straks op de andere kleinere stations van Nederland,
als er iets misgaat of er staat niet genoeg saldo op, kun je daar niets, want er is nergens een loket.
Als je nu bv als een automaat kapot is een veel te duur kaartje met boete zou moeten kopen in de trein, dan wordt dat daluk met die chipkaart nog leuk
![]()
als de poortjes of zenders kapot zijn.
Een tip trouwens: 0900 nummers bellen met een mobieltje is schandalig duur,
behalve het tarief, vaak als 0,70¤/min. betaal je ook 1 euro nog iets er boven op.
Daarom was je tegoed zo snel op. Maar ja, als je geen ander ....
hé, maar wacht eens, was er geen infozuil?
Bij die ov verchipte, of verknipte stations, daar horen ook infozuilen te staan, net ong.
als bij andere treinsstations, maar waar je ook over die chipkaart kan vragen;
diepalen waren namelijk ook bedoeld als de kaartlezers uitgevallen of kapot waren, bij stroomuitval of zo,
dat je dan kon bellen hoe of wat.
;-) Sanne