quote:
Oude bekenden naast en tegenover elkaar tijdens LG Amsterdam Tournament
Reünie in de ArenA
AMSTERDAM, maandag
Alsof er een reünie is georganiseerd. Komende vrijdag en zaterdag gaat Ajax niet alleen op voor de laatste test in de aanloop naar een cruciale Europese krachtproef, maar staat de ArenA ook in het teken van zowel pikante als hartelijke ontmoetingen tussen oude bekenden, oude getrouwen en oude verschoppelingen. Het LG Amsterdam Tournament biedt zo’n beetje alles. Henk ten Cate die debuteert voor zijn nieuwe publiek, Edwin van der Sar die sentiment komt snuiven, Co Adriaanse die zich weer dolgraag wil bewijzen, Maxwell die eindelijk afscheid neemt van zijn vorige club en Jaap Stam die ‘Head to Head’ komt te staan met Alex Ferguson.
Genoeg elementen dus voor twee aangename voetbalavonden, die voor de tweede keer in de historie van het toernooi zo kort achter elkaar worden geplaatst. Dat heeft alles te maken met de uitwedstrijd van Ajax in de voorronde van de Champions League, volgende week dinsdag of woensdag.
De zogeheten ‘clubcard’ is niet nodig. Jong en oud kunnen bij alle filialen van TicketBox nog gewoon geld op een toonbank leggen en een toegangsbewijs kopen. Het goedkoopste, voor twee wedstrijden, kost 27 euro. Vrijdagavond, om zeven uur, openen FC Porto en Manchester United (met Edwin van der Sar) het bal. Ajax trapt om kwart over negen af tegen Internazionale. Een dag later zijn de aanvangstijden hetzelfde en speelt de ploeg van Adriaanse wederom het eerste duel, ditmaal tegen Inter, dat enkele kersverse wereldkampioenen onder contract heeft staan. Ajax en Manchester United sluiten het toernooi af.
Tot nu toe zijn de zeventien verschillende deelnemers goed geweest voor 206 landstitels, 133 nationale bekers, 66 Europese en Zuid-Amerikaanse hoofdprijzen en elf wereldbekers. Het evenement wordt uitgezonden in 95 landen en trekt ongeveer 280 miljoen kijkers. ,,Het is het meest prestigieuze pre-season-toernooi in Europa”, meent Alex Ferguson dan ook. De laatste keer dat Manchester United van de partij was, in 2002, kwamen gedurende twee dagen 95.000 toeschouwers naar de ArenA: een record.
Ferguson beroofde het LG Amsterdam Tournament – dat in de huidige vorm zeven jaar bestaat en dit jaar de grens van totaal 500.000 toeschouwers wil doorbreken – wel van een Nederlandse trekpleister. Ruud van Nistelrooy speelt sinds enkele dagen bij Real Madrid en Jaap Stam zal als geen ander begrijpen hoe dat politieke spel gespeeld is. Vier jaar geleden deed Ferguson de voorstopper ook in de ban na de verschijning van Stam’s biografie. De nieuwe aanvoerder van Ajax stelt zich echter niet haatdragend op en zal zijn voormalige trainer de hand schudden als dat kan. ,,Het zal wel weer opgeblazen worden door de media. Maar natuurlijk heb ik geen ruzie met hem. Ik was alleen niet blij met de wijze waarop ik weg moest. Achteraf bleek dat ze al met een ander een deal hadden gesloten. Ik weet daardoor dat je nooit zeker bent van je plaats. Op dat moment had ik drie goede seizoenen achter de rug. We wonnen de Champions League en de wereldbeker voor clubteams. Toch was het van de ene op de andere dag gebeurd omdat de club nog veel geld voor me kon krijgen”, aldus Stam. Tegen Inter ziet hij trouwens ook een oude trainer Roberto Mancini (bij Lazio) terug.
Het Amsterdamse publiek kan zich tevens opmaken voor het afscheid van Maxwell, die in februari vervroegd overstapte naar datzelfde Inter. Hij revalideerde op dat moment van een zware knieblessure, opgelopen tegen Willem II in april 2005. Sindsdien speelde de elegante Braziliaan geen minuut meer in het eerste van Ajax. Vrijdag hoopt hij, uitgerekend dus in de ArenA, zijn rentree op het hoogste niveau te maken. ,,Ik zocht een andere uitdaging. Het is echt geen gemakkelijke keuze geweest en dat meen ik oprecht. De mensen die mij dagelijks bij Ajax meemaakten, zullen dat onderstrepen. Ik hou nog steeds van deze club”, aldus de nog maar 24-jarige Maxwell, voormalig winnaar van het Voetballer van het Jaar-klassement.
Tot slot is de verschijning van Co Adriaanse altijd goed voor het nodige sentiment, hoewel het nieuwe er zo zoetjesaan wel af is. Vorig jaar deed hij immers al met FC Porto mee en werd tweede. Na het winnen van de Portugese dubbel telt voor hem de eindzege wellicht nog iets meer dan voor zijn collega’s. ,,Ik wil hier vooral graag laten zien dat we niet meer Portugees spelen, maar aanvallend en aantrekkelijk. Míjn voetbal; Ajaxvoetbal.”
En de hereniging met Maxwell zal ook Adriaanse niet onberoerd laten. Per slot van rekening liet hij de linksback tijdens zijn bewind debuteren. ,,Een heel mooie voetballer en een geweldig mens”, aldus Adriaanse, die aanwinst Tarik Sektioui (ex-AZ) meeneemt. In Portugal fronste menigeen dan misschien de wenkbrauwen, maar de Marokkaan past helemaal in de typisch Nederlandse filosofie die Adriaanse aanhangt. ,,Tarik is een creatieve, snelle buitenspeler waarvan er in Europa niet veel rondlopen. Daarom kunnen we hem goed gebruiken.”