Ja, klopt. Ik heb even wat verder gezocht, en het gaat om dit boek. Wat ik er mee bedoelde was dat ik wel 'gewone' boeken zocht, geen kinderverhalen of zo. Ik ben dus gewoon op zoek naar een goede Duitse roman, die makkelijk leest en bij voorkeur niet al te dik isquote:Op zondag 23 juli 2006 14:27 schreef crackhead het volgende:
Misschien is het handig als je even aangeeft wat voor niveau? Ik denk dat er veel mensen zijn die niet weten waar je het over hebt bij 'een boek over mensen uit de buurt van de Oostzee'
Kijk, hier kan ik wel wat mee, eens kijken waar deze boeken zoal over gaan. Overigens heb ik 'het oneindige verhaal' heel lang geleden eens in het Nederlands gelezen en dat vond ik toen erg leuk. De originele versie eens gaan halen is dus zeker geen slecht ideequote:Op zondag 23 juli 2006 14:42 schreef Iblis het volgende:
Das Kapital is geen aanrader.
Die unendliche Geschichte van Michael Ende is weliswaar een kinderboek, maar het is wel een leuk verhaal (denk ik), beetje fantasy-achtig, dus dat zou een redelijk begin kunnen zijn. Wir Kinder vom Bahnhof Zoo is ook niet zo moeilijk, Jugend ohne Gott van ?d?n von Harváth. Die Verwandlung van Kafka, Tonio Kröger van Thomas mann. Böll is niet zo?n moeilijk schrijver, ?Und sagte kein einziges Wort?, of het wat dikkere ?Ansichten eines Clowns?. E.T.A. Hoffman heeft redelijk wat dunne korte verhaaltjes geschreven. Stefan Zweigs ?Schachnovelle? is ook heel leuk en gemakkelijk. (Zweig is überhaupt ook wel aardig en schrijft veel korte verhalen.)
Dan zoek ik liever een 'Duitse versie van Giphart'quote:Op zondag 23 juli 2006 14:46 schreef crackhead het volgende:
Je kunt ook van Nederlandse boeken die niet al te moeilijk te lezen zijn (Giphart bijvoorbeeld) een Duitse vertaling zoeken.
Ik ben een grote Grass -fan. Als je de Blechtrommel te moeilijk vind, lees dan Im Krebsgang, een boek van 2003, dat zeer lovende recensies heeft gekregen, en bovendien ook ten dele over de actuele kwestie Israel gaat.quote:Op zondag 23 juli 2006 13:55 schreef De_Hertog het volgende:
Ik wil mijn Duits toch eens een beetje opvijzelen, en daarom ben ik op zoek naar goede, maar niet al te moeilijke Duitse boeken. Ik wil uiteindelijk Die Blechtrommel van Gunther Grass lezen, maar die lijkt me voor nu nog iets te moeilijk. Wie heeft een paar suggesties voor me?
Ik ben de laatste tijd nogal geïnteresseerd geraakt in Duitse geschiedenis, en dan vooral van het oosten. Het verdwenen oosten bedoel ik dan, de oude Duitse Ordestaat, Königsberg, dat soort dingen. Ik heb hier zelfs een 10-delige set 'Deutsche Geschichte im Osten Europas' staan, die ik ooit in de aanbieding vond in een boekhandel, en een fotoboek over Königsberg.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 20:55 schreef mariatrepp het volgende:
[..]
Ik ben een grote Grass -fan. Als je de Blechtrommel te moeilijk vind, lees dan Im Krebsgang, een boek van 2003, dat zeer lovende recensies heeft gekregen, en bovendien ook ten dele over de actuele kwestie Israel gaat.
Vertel een beetje meer wat je leuk vind, dan kan ik betere tips geven ( ben zelf Duitse en heb Germanistiek gestudeerd, en trouwens over Grass gepubliceerd).
Wouw, wat leuk met je interesse!! Ja, Thomas Mann is sowieso super.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 21:23 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Bedankt voor je advies alvast, ik zal sowieso eens kijken naar 'Im Krebsgang'. Ik was vooral geïnteresseerd in Die Blechtrommel vanwege de historie, en de stad Danzig, waar ik pas nog geweest ben
Nogmaals bedanktquote:Op woensdag 2 augustus 2006 21:56 schreef mariatrepp het volgende:
[..]
Als je van fantasy houdt: probeer Gustav Meyrink, tijdgenoot van Kafka, en hoog gewaardeerd onder fantasy-liefhebers, ook in NL. Niet makkelijk.
Dan moet je de biografieen van Kant pakken.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 22:03 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Nogmaals bedanktIk houd wel van fantasy, maar dan wel van het lichtere soort, dus ik weet niet of ik Meyrink ook leuk ga vinden. Sowieso houd ik het voorlopig even bij de wat makkelijkere boeken. Maar uiteindelijk wil ik mijn Duits wel op het zelfde (lees)niveau als mijn Engels terug krijgen, dus wie weet.
Weet je toevallig of er ook goede boeken zijn verschenen met (al dan niet waar gebeurde) verhalen van mensen die in Königsberg woonden?
Jammer. Ik bedoelde ook eigenlijk meer in de periode na 1900-1945 zeg maar. Maar goed, ik heb voorlopig al heel wat titels om uit te zoeken.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 22:33 schreef mariatrepp het volgende:
[..]
Dan moet je de biografieen van Kant pakken.
Literaire boeken weet ik geen.
Ik zal het zeker laten weten zodra ik er aan toe kom. Voorlopig ben ik nog bezig met Die Unendliche Geschichte, en ik vind het prima gaan. Het blijft ook een leuk boek. Overgens heb ik Der Verlorene inmiddels ook in huis. En ik ben zelf ook benieuwdquote:Op vrijdag 11 augustus 2006 18:15 schreef mariatrepp het volgende:
[..]
Naar je mening over de Schachnovelle ben ik om verschillende redenen zeer nieuwsgierig!!
Heinrich Boll. (Met umlaut op de o.)quote:Op woensdag 2 augustus 2006 22:36 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Jammer. Ik bedoelde ook eigenlijk meer in de periode na 1900-1945 zeg maar. Maar goed, ik heb voorlopig al heel wat titels om uit te zoeken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |