abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 23 juli 2006 @ 13:55:33 #1
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_40102479
Ik wil mijn Duits toch eens een beetje opvijzelen, en daarom ben ik op zoek naar goede, maar niet al te moeilijke Duitse boeken. Ik wil uiteindelijk Die Blechtrommel van Gunther Grass lezen, maar die lijkt me voor nu nog iets te moeilijk. Wie heeft een paar suggesties voor me?

Een paar jaar geleden las ik een boek over een paar mensen uit een stadje aan de Oostzee, die allemaal naar de overkant wilden vluchten in een vissersbootje. ben helaas zowel de naam van de auteur als de titel kwijt (al weet ik nog wel dat het een erg lange titel was) dus helaas kan ik daar niets mee. Maar dat was wel het soort boek dat ik zoek
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_40103293
Misschien is het handig als je even aangeeft wat voor niveau? Ik denk dat er veel mensen zijn die niet weten waar je het over hebt bij 'een boek over mensen uit de buurt van de Oostzee'
I never saw a purple cow
I hope I never see one,
But I can tell you this right now:
I'd rather see than be one.
  zondag 23 juli 2006 @ 14:28:25 #3
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_40103315
Karl May?
Emil und die Detektive?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 23 juli 2006 @ 14:29:03 #4
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_40103337
Karl Marx - Das Kapital ?
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  zondag 23 juli 2006 @ 14:42:17 #5
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_40103668
Das Kapital is geen aanrader.

Die unendliche Geschichte van Michael Ende is weliswaar een kinderboek, maar het is wel een leuk verhaal (denk ik), beetje fantasy-achtig, dus dat zou een redelijk begin kunnen zijn. Wir Kinder vom Bahnhof Zoo is ook niet zo moeilijk, Jugend ohne Gott van Ődőn von Harváth. Die Verwandlung van Kafka, Tonio Kröger van Thomas mann. Böll is niet zo’n moeilijk schrijver, “Und sagte kein einziges Wort”, of het wat dikkere “Ansichten eines Clowns”. E.T.A. Hoffman heeft redelijk wat dunne korte verhaaltjes geschreven. Stefan Zweigs “Schachnovelle” is ook heel leuk en gemakkelijk. (Zweig is überhaupt ook wel aardig en schrijft veel korte verhalen.)
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zondag 23 juli 2006 @ 14:43:00 #6
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_40103687
quote:
Op zondag 23 juli 2006 14:27 schreef crackhead het volgende:
Misschien is het handig als je even aangeeft wat voor niveau? Ik denk dat er veel mensen zijn die niet weten waar je het over hebt bij 'een boek over mensen uit de buurt van de Oostzee'
Ja, klopt. Ik heb even wat verder gezocht, en het gaat om dit boek. Wat ik er mee bedoelde was dat ik wel 'gewone' boeken zocht, geen kinderverhalen of zo. Ik ben dus gewoon op zoek naar een goede Duitse roman, die makkelijk leest en bij voorkeur niet al te dik is
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  zondag 23 juli 2006 @ 14:45:36 #7
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_40103747
quote:
Op zondag 23 juli 2006 14:42 schreef Iblis het volgende:
Das Kapital is geen aanrader.

Die unendliche Geschichte van Michael Ende is weliswaar een kinderboek, maar het is wel een leuk verhaal (denk ik), beetje fantasy-achtig, dus dat zou een redelijk begin kunnen zijn. Wir Kinder vom Bahnhof Zoo is ook niet zo moeilijk, Jugend ohne Gott van ?d?n von Harváth. Die Verwandlung van Kafka, Tonio Kröger van Thomas mann. Böll is niet zo?n moeilijk schrijver, ?Und sagte kein einziges Wort?, of het wat dikkere ?Ansichten eines Clowns?. E.T.A. Hoffman heeft redelijk wat dunne korte verhaaltjes geschreven. Stefan Zweigs ?Schachnovelle? is ook heel leuk en gemakkelijk. (Zweig is überhaupt ook wel aardig en schrijft veel korte verhalen.)
Kijk, hier kan ik wel wat mee, eens kijken waar deze boeken zoal over gaan. Overigens heb ik 'het oneindige verhaal' heel lang geleden eens in het Nederlands gelezen en dat vond ik toen erg leuk. De originele versie eens gaan halen is dus zeker geen slecht idee
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_40103769
Je kunt ook van Nederlandse boeken die niet al te moeilijk te lezen zijn (Giphart bijvoorbeeld) een Duitse vertaling zoeken.
I never saw a purple cow
I hope I never see one,
But I can tell you this right now:
I'd rather see than be one.
  zondag 23 juli 2006 @ 14:51:19 #9
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_40103886
De Kleine Prins is ook altijd leuk om mee te beginnen in een taal. Alhoewel het origineel Frans is, is het in tig talen vertaald. En als je het nog niet hebt gelezen dan is er alleen maar meer reden.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zondag 23 juli 2006 @ 14:55:29 #10
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_40103984
quote:
Op zondag 23 juli 2006 14:46 schreef crackhead het volgende:
Je kunt ook van Nederlandse boeken die niet al te moeilijk te lezen zijn (Giphart bijvoorbeeld) een Duitse vertaling zoeken.
Dan zoek ik liever een 'Duitse versie van Giphart' Ik vind het toch altijd het leukste om boeken in de originele taal te lezen. Misschien is dat overdreven, maar ach. Ik ga in ieder geval weer achter de pc vandaan, bedankt voor alle tips tot nu toe in ieder geval!
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  woensdag 26 juli 2006 @ 07:40:06 #11
30252 Soempie
Procreating
pi_40191294
Die Verwandlung van Kafka
of bijvoorbeeld sprookjes in het Duits?
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_40191881
Janosch
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_40315774

Mooi verhaal, ook wel redelijk makkelijk te lezen, meen ik me te herinneren...
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
  woensdag 2 augustus 2006 @ 13:05:50 #14
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_40415902
Ik ga straks de stad in, eens kijken bij de tweedehands boekhandel of de bieb. Ik ga in ieder geval 'Die unendliche Geschichte' halen, en ik zie wel wat ik verder nog vind, en leuk vind klinken. In ieder geval bedankt voor de hulp. En als iemand nog meer tips heeft, dan zijn ze natuurlijk nog steeds welkom
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  woensdag 2 augustus 2006 @ 20:55:03 #15
146018 mariatrepp
wetenschap, politiek EN kunst!
pi_40429860
quote:
Op zondag 23 juli 2006 13:55 schreef De_Hertog het volgende:
Ik wil mijn Duits toch eens een beetje opvijzelen, en daarom ben ik op zoek naar goede, maar niet al te moeilijke Duitse boeken. Ik wil uiteindelijk Die Blechtrommel van Gunther Grass lezen, maar die lijkt me voor nu nog iets te moeilijk. Wie heeft een paar suggesties voor me?
Ik ben een grote Grass -fan. Als je de Blechtrommel te moeilijk vind, lees dan Im Krebsgang, een boek van 2003, dat zeer lovende recensies heeft gekregen, en bovendien ook ten dele over de actuele kwestie Israel gaat.
Vertel een beetje meer wat je leuk vind, dan kan ik betere tips geven ( ben zelf Duitse en heb Germanistiek gestudeerd, en trouwens over Grass gepubliceerd).
  woensdag 2 augustus 2006 @ 21:07:44 #16
146018 mariatrepp
pi_40430352
Een makkelijk te lezen, kort boek, dat grappig (tragikomisch) is, en ook over de Duitse geschiedenis gaat, dat is Hans-Ulrich Treichel, Der Verlorene (1998), volgens mij is er ook een Nederlandse vertaling. Is geschreven uit het perspectief van een jongen wiens broer is overleden, en die overleden broer speelt de hoofdrol in het gezin. Kinkt saai, maar is zeer komisch geschreven, de jaloezie op de dode broer.
  woensdag 2 augustus 2006 @ 21:23:54 #17
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_40430930
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 20:55 schreef mariatrepp het volgende:

[..]

Ik ben een grote Grass -fan. Als je de Blechtrommel te moeilijk vind, lees dan Im Krebsgang, een boek van 2003, dat zeer lovende recensies heeft gekregen, en bovendien ook ten dele over de actuele kwestie Israel gaat.
Vertel een beetje meer wat je leuk vind, dan kan ik betere tips geven ( ben zelf Duitse en heb Germanistiek gestudeerd, en trouwens over Grass gepubliceerd).
Ik ben de laatste tijd nogal geïnteresseerd geraakt in Duitse geschiedenis, en dan vooral van het oosten. Het verdwenen oosten bedoel ik dan, de oude Duitse Ordestaat, Königsberg, dat soort dingen. Ik heb hier zelfs een 10-delige set 'Deutsche Geschichte im Osten Europas' staan, die ik ooit in de aanbieding vond in een boekhandel, en een fotoboek over Königsberg.

Verder, wat ik normaal lees varieert. Fantasy, humor, thrillers (zoals van Harlan Coben) of 'gewonere' verhalen (zoals Nick Hornby) en ook hier historische romans (zoals van Umberto Eco, maar ook bijvoorbeeld Geert Mak). Echt van alles wat dus.

Ik ben vandaag overigens de stad in geweest, maar nog niet zo veel kunnen vinden als ik wilde. Ik heb nu alleen, op aanraden van hierboven (en omdat het goedkoop en uberhaupt te krijgen was ) Tonio Kröger / Mario und der Zauberer van Thomas Mann gekocht. Gelukkig ga ik volgende week naar Duitsland, ik denk dat ik daar eens even een boekhandel in duik.

Bedankt voor je advies alvast, ik zal sowieso eens kijken naar 'Im Krebsgang'. Ik was vooral geïnteresseerd in Die Blechtrommel vanwege de historie, en de stad Danzig, waar ik pas nog geweest ben
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  woensdag 2 augustus 2006 @ 21:24:40 #18
151791 Kindervriend
Tilburg boven fallus.
pi_40430955
Mein Kampf.
  woensdag 2 augustus 2006 @ 21:56:03 #19
146018 mariatrepp
pi_40432117
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 21:23 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Bedankt voor je advies alvast, ik zal sowieso eens kijken naar 'Im Krebsgang'. Ik was vooral geïnteresseerd in Die Blechtrommel vanwege de historie, en de stad Danzig, waar ik pas nog geweest ben
Wouw, wat leuk met je interesse!! Ja, Thomas Mann is sowieso super.
De boeken van Grass spelen bijna allemaal in Danzig, alleen Im Krebsgang niet . Wel een kort boekje, dat Grass kort na de Blechtrommel heeft geschreven, Katz und Maus. Gaat over een groepje jongeren, waarvan eentje nazi wordt. Erg leuk boek, maar Grass is niet zo makkelijk te lezen, omdat hij constant voor en terug gaat in de tijd.
Als je geinteresseerd bent in geschiedenis, is ook Mein Jahrhundert van Grass interessant, honderd korte fictie-verhalen, voor elk jaar in de 20ste eeuw, uit het perspecief van verschillende personen.
Probeer dat boekje van Treichel Der Verlorene te krijgen, dat gaat ook over de naoorloogse geschiedenis in het Oosten. Het is makkelijk te lezen en toch "echte" literatuur, en heeft zeer goede recensies gekregen.

Als je van fantasy houdt: probeer Gustav Meyrink, tijdgenoot van Kafka, en hoog gewaardeerd onder fantasy-liefhebers, ook in NL. Niet makkelijk.
  woensdag 2 augustus 2006 @ 22:03:54 #20
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_40432447
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 21:56 schreef mariatrepp het volgende:

[..]
Als je van fantasy houdt: probeer Gustav Meyrink, tijdgenoot van Kafka, en hoog gewaardeerd onder fantasy-liefhebers, ook in NL. Niet makkelijk.
Nogmaals bedankt Ik houd wel van fantasy, maar dan wel van het lichtere soort, dus ik weet niet of ik Meyrink ook leuk ga vinden. Sowieso houd ik het voorlopig even bij de wat makkelijkere boeken. Maar uiteindelijk wil ik mijn Duits wel op het zelfde (lees)niveau als mijn Engels terug krijgen, dus wie weet.

Weet je toevallig of er ook goede boeken zijn verschenen met (al dan niet waar gebeurde) verhalen van mensen die in Königsberg woonden?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  woensdag 2 augustus 2006 @ 22:33:38 #21
146018 mariatrepp
pi_40433699
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 22:03 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Nogmaals bedankt Ik houd wel van fantasy, maar dan wel van het lichtere soort, dus ik weet niet of ik Meyrink ook leuk ga vinden. Sowieso houd ik het voorlopig even bij de wat makkelijkere boeken. Maar uiteindelijk wil ik mijn Duits wel op het zelfde (lees)niveau als mijn Engels terug krijgen, dus wie weet.

Weet je toevallig of er ook goede boeken zijn verschenen met (al dan niet waar gebeurde) verhalen van mensen die in Königsberg woonden?
Dan moet je de biografieen van Kant pakken.
Literaire boeken weet ik geen.
  woensdag 2 augustus 2006 @ 22:36:48 #22
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_40433790
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 22:33 schreef mariatrepp het volgende:

[..]

Dan moet je de biografieen van Kant pakken.
Literaire boeken weet ik geen.
Jammer. Ik bedoelde ook eigenlijk meer in de periode na 1900-1945 zeg maar. Maar goed, ik heb voorlopig al heel wat titels om uit te zoeken.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  vrijdag 4 augustus 2006 @ 00:27:42 #23
134256 Cutebutpsycho
Things even out.
pi_40468959
Das Parfum. Die Geschichte eines Mörders.

Die moest ik o.a. lezen. Niet al te moeilijk, maar kan me wel herinneren dat de leraar gecharmeerd was van deze keuze. Don't aks me why. Er bestaat ook een Nederlandse versie van, en ik geloof dat ik laatst zelfs hoorde dat hij dit jaar verfilmd wordt.
Ik heb geen semi-intelligente signature.
JoPiDo:"Volgens mij is Cutebutpsycho een raszeikwijf, ééntje die je als man absoluut links moet laten liggen."
  donderdag 10 augustus 2006 @ 21:37:34 #24
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_40691601
Ik ben inmiddels terug uit Duitsland, en heb een aantal boeken meegenomen, o.a. op aanraden van dit topic, en na de kaften bestudeerd te hebben
Ik heb onder andere Die Unendliche Gesichte, de Schachnovelle, en nog een of twee boeken meegenomen. En, geheel toevallig, zag ik in een Duitse versie van de Slegte voor 5 euro de Oost-Pruissische dagboeken liggen, van een edelman uit de buurt, over het einde van Königsberg. Die heb ik dus ook meegenomen Maar ik ga nu eerst in die Unendliche Geschichte beginnen. Nogmaals bedankt voor de tips hier, en ik zal nog wel melding maken van mijn voortgang
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 18:15:23 #25
146018 mariatrepp
pi_40718877
[quote]Op donderdag 10 augustus 2006 21:37 schreef De_Hertog het volgende:

Naar je mening over de Schachnovelle ben ik om verschillende redenen zeer nieuwsgierig!!
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 19:54:29 #26
88233 Steve
Still the best.
pi_40721766
Het is al een tijdje geleden dat ik Duitse boeken voor mijn lijst gelezen heb, en de enige die ik me nog goed kan herinneren (al heeft het even geduurd tot ik de naam weer wist) is Wir Kinder vom Bahnhof Zoo van Christiane F. Mooi boek. Gaat over een meisje die aan de drugs raakt.
"Atb is lief, groetjes Peri."
  zaterdag 12 augustus 2006 @ 12:56:13 #27
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_40739297
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 18:15 schreef mariatrepp het volgende:
[..]

Naar je mening over de Schachnovelle ben ik om verschillende redenen zeer nieuwsgierig!!
Ik zal het zeker laten weten zodra ik er aan toe kom. Voorlopig ben ik nog bezig met Die Unendliche Geschichte, en ik vind het prima gaan. Het blijft ook een leuk boek. Overgens heb ik Der Verlorene inmiddels ook in huis. En ik ben zelf ook benieuwd
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  woensdag 16 augustus 2006 @ 20:25:28 #28
146018 mariatrepp
pi_40878907
En je moet ook de autobiografie van Grass lezen ( Beim Häuten der Zwiebel) die gaat natuurlijk over Danzig, zal makkelijk leesbaar zijn, en is ook interessant vanwege de ophef over zijn SS-tijd.
Ik snap trouwens niet waarover iedereen zich druk maakt. Het hele oevre van Grass is één verhaal van persoonlijke schaamte over wat er toen gebeurd is. Het was me altijd duidelijk dat hij ( en hij was nog zeer jong ook) aan de Hitler-roes heeft deelgenomen.
pi_40883261
Kafka. Het taalgebruik is allesbehalve moeilijk, naar de vereiste woordenschat gemeten dan. Begin met wat van zijn kortere stukken.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
pi_40883373
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 22:36 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Jammer. Ik bedoelde ook eigenlijk meer in de periode na 1900-1945 zeg maar. Maar goed, ik heb voorlopig al heel wat titels om uit te zoeken.
Heinrich Boll. (Met umlaut op de o.)
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
  woensdag 16 augustus 2006 @ 22:29:09 #31
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_40884228
Ik ben ooit begonnen het met boek "Hau ab, du Flasche!". Het is een nogal deprimerend verhaal, maar dat moet je voor lief nemen. Het boek is bijna op basisschool-niveau en met minimale kennis van de Duitse taal goed te begrijpen. En daarom een aanrader als je wilt beginnen met het Duits.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')