Al ongeveer 20 jaar ga ik samen met mijn pa naar de Tour de France om wat etappes (meestal in de Alpen) mee te pikken. Dit jaar heb ik op Alpe d'Huez gestaan (4 km onder de top), op de Croix de Fer (300 m. onder de top) en op de Joux Plane (4 km onder de top). Hieronder wat foto's.
![]()
Uitzicht vanuit Bourg d'Oisans op Alpe d'Huez
De 'duivel' was ook aanwezig
Begin van de middag omhoog lopen, ongeveer 8 km bergop...
Iedere haarspeldbocht heeft een naam van een winnaar, bocht 16 is voor Joop![]()
![]()
![]()
Een Nederlands stuk op de berg. Die gasten zaten daar al vanaf zaterdag (dinsdag kwam de Tour langs), veel muziek, eigen DJ, water en bier in iedere passerende auto gooien. Beetje carnaval. Een chagrijnige Duitser riep 'Portugal' en werd compleet overgoten met bier en water.![]()
Eindelijk de wedstrijd. Schleck en Mazzoleni kwamen als eerste voorbij. Die roze meerennende Duitser was nog een keer goed gevallen trouwens.
De la Fuente nog in de bolletjestrui. Reed best goed bij ons, maar was toch nog best ver terug gevallen.
Het eerste groepje, met o.a. Landis en Sastre
Menchov was al gelost
Rasmussen ook
Pereiro en Rogers reden daar weer achter
Boogerd hadden we gehoopt iets meer van voren te zien op deze 'Nederlandse' berg
Bidon aanpakken en even laten meesleuren naar boven, zoals Mercado doet...
Voigt was ergens gevallen, aan zijn schouder te zien
Tankink reed helemaal alleen...
...net als Weening
De 'bus', aangevoerd door Zabel
En een clubje sprinters
Maar Freire zat daar nog weer achter
En Steven de Jongh daar weer achter, maar ook gevallen. Heeft later wel weer aansluiting gevonden in de bus.
Uitzicht op Bourg d'Oisans
Die avond nog doorgereden naar de Croix de Fer en ons tentje bijna op de top gezet, tussen veel campers
De volgende dag geen duivel tegengekomen maar een engel
De top, 2070 meter hoogte ongeveer geloof ik
Rasmussen als eerste boven!
Valjavec in de achtervolging
Leipheimer daar weer achteraan (met Casar)
Boogerd voerde het pelotonnetje aan
De volgende dag wakker geworden op de Joux Plane, 's nachts hadden we de auto nog redelijk netjes naast de kant neergezet
En we bleken vlakbij die duivel te staan...
Nog een paar kilometer omhoog gelopen en wachten op de reclame karavaan
Landis was boos blijkbaar en reed hard alleen omhoog
Sastre er achter aan, maar die was al te laat
Moreau reed ook goed
Van het achtervolgende groepje reed Boogerd iedereen eraf, zelfs Menchov. Even later zagen we Boogerd boos achterom kijken en roepen dat Menchov op moest schieten. ![]()
Maar die had het moeilijk...
De gele trui en Rasmussen in achtervolging
De zwaar tegenvallende Discovery's, die maar een beetje bij elkaar bleven
Millar en Casar gingen keuvelend naar boven (al ziet dat er hier niet zo uit)
En de 'bus' weer, aangevoerd door Koos en McEwen. Het was weer erg leuk. Alpe d'Huez was erg druk, de Croix de Fer wat minder en op de Joux Plane stonden we bijna alleen. Je kunt daar dus gewoon iets tegen de renners zeggen en ze horen je dan ook. Tankink reed bijvoorbeeld vrij goed op de Joux Plane (wisten wij veel dat hij in de kopgroep had gezeten) dus ik riep Hup Bram ofzo en hij zegt: 'Ik heb wel genoeg gedaan vandaag, hoor'. Ook kwamen de eerste 60 daar bijna één voor één voorbij.
Het was weer erg geslaagd, hopelijk vinden jullie de foto's ook leuk.
[ Bericht 9% gewijzigd door Suijk op 22-07-2006 17:28:51 ]
A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft