abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 21 juli 2006 @ 23:27:10 #1
46114 DzjieDub
M'n initialen, wat doe je
pi_40061309
Afgelopen week was ik, met een collega, in Engeland, voor m'n werk (ik was op de Farnborough International Airshow). We sliepen in het plaatsje Alton, een klein uur buiten Londen. En meer specifiek, we sliepen in het Crown-hotel.

... in het Crown-hotel wonen, volgens velen, tenminste vier spoken - een hond die door z'n baasje mishandeld was en achter een valse muur bij de haard gemetseld was (en inderdaad, bij renovatie in 1967 zijn er botten van een hond gevonden); een Mr John Gould en z'n zus, en een heerschap genaamd Charlie die de kelder bewaakt. Volgens de verhalen is er nog een vijfde spook, Fanny Adams, een meisje van 8 jaar die in de 19e eeuw vermoord werd. Haar moord zou beraamd zijn in de bar van dit hotel. De meeste mensen gaan er echter vanuit dat de moord zonder voorbedachte rade gepleegd is.

Als rechtgeaard skepticus geniet ik echter volkomen volkomen immuniteit tegen spookverschijnselen, dus ik heb drie nachten perfect geslapen zonder iets onverwachts tegen te komen. Maar ook zonder de spoken was het hotel uitstekend en - voor Engelse begrippen - goedkoop - 45 Pound voor een single room, 55 voor een double, family room voor 70 of 100 Pound. Alles inclusief een Full English breakfast. En een leuke bar waar je heerlijk een (of meer) pints Ale kunt drinken.
De cursus "Omgaan met teleurstellingen" gaat vandaag helaas niet door
  zaterdag 22 juli 2006 @ 00:41:41 #2
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_40063660
Zijn die spoken dan vervelend, gewoon aanwezig of laten ze je bed schudden volgens anderen? (lijkt me praktisch in de honeymoon suite )
"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
pi_40076510
Ik vind het er wel gezellig uitzien eigenlijk...
Wie is daar?
  zaterdag 22 juli 2006 @ 15:34:59 #4
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_40076713
Lijkt wel alsof je aandelen hebt in het hotel

Ik snap ook de bedoeling van het topic niet helemaal. Wat wilt de TS nu brengen?

Verkoop-praatje houden voor het hotel? Of krijgen we straks van ieder hotel waar je geen spoken gezien hebt een apart topic?

Zomaar een vraag dus. Ik vind het topic wazig Het topic is zo wazig dat het bijna boven-natuurlijk is

[ Bericht 26% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 22-07-2006 15:40:41 ]
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_40076759
Leuk. Maark geloof er geen flikker van.
pi_40076776
Lijkt me wel leuk om eens een nachtje te verblijven
  zaterdag 22 juli 2006 @ 23:37:08 #7
56019 ne0c0rt3xx
Nu ook met muffins derbij..
pi_40089822
allemaal leuk en aardig TS...maar whats your point ?
Everything happens for a reason..
[ R.I.P my DaiZy BoO.. ]
[ 25-03-2006 - 09-09-2007 ]
http://www.myspace.com/DjinN02
  zondag 23 juli 2006 @ 14:06:05 #8
46114 DzjieDub
pi_40102741
Oh gewoon, als residente skepticus op dit forum leek het me wel aardig om te tonen dat ook ik aan veldonderzoek doe :p
...en ALS er mensen in Engeland op vakantie gaan, EN ze zijn geïnteresseerd in spookverschijnselen, DAN is het wellicht een leuk hotel om eens een of meerdere nachtjes te blijven.
  zondag 23 juli 2006 @ 14:30:41 #9
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_40103377
quote:
Op zondag 23 juli 2006 14:06 schreef DzjieDub het volgende:
Oh gewoon, als residente skepticus op dit forum leek het me wel aardig om te tonen dat ook ik aan veldonderzoek doe :p
...en ALS er mensen in Engeland op vakantie gaan, EN ze zijn geïnteresseerd in spookverschijnselen, DAN is het wellicht een leuk hotel om eens een of meerdere nachtjes te blijven.
precies dank voor de tip.
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
pi_40108749
Dat hotel komt me echt fucking bekend voor..
AFC Ajax - SS Lazio
29 Aug. Mystery Land 2009
pi_40114489
Hier een artikeltje wat je wel aan zal spreken TS!

Spoken!
Tekst: Iris Dijkstra

Je bent alleen thuis, ramen en deuren zijn op slot, het is zo stil dat je een speld kunt horen vallen. Dan hoor je boven voetstappen. Ben je aan het hallucineren, zie je spoken of kun je echt beter even op zolder gaan kijken?

In het land van Harry Potter en het monster van Loch Ness kunnen ze er wat van: nergens ter wereld zijn zoveel getuigenissen van geestverschijningen opgetekend als in Groot-Brittannië. Meer dan honderdvijftig Britse kastelen zouden door spoken zijn bewoond. In het Hampton Court Palace in Engeland, zou het de dolende geest van de vermoorde Catherine Howard zijn die de bezoekers de stuipen op het lijf jaagt. Deze Catherine, de vijfde vrouw van Hendrik de Achtste, werd ter dood gebracht op een plek waar haar verschijning – 'een vrouw in het wit' – sindsdien nog door velen zou zijn waargenomen. En van de doorsnee Amerikanen zegt maar liefst 13 procent weleens iets vreemds te hebben meegemaakt. Ze hebben bijvoorbeeld een verschijning gezien, het gevoel gehad dat er een geest aanwezig was of voetstappen gehoord, terwijl ze toch echt alleen waren.

Maar ook in Nederland zeggen mensen soms iets raars te hebben meegemaakt. In het kro-programma Wonderen bestaan, dat afgelopen zomer werd uitgezonden, vertelden twee mannen over een bijzondere, angstaanjagende jeugdherinnering. Op de zolderkamer van een onbewoond huis hadden ze gezien hoe een plankier uit zichzelf naar boven was gekomen en vervolgens met een klap was neergevallen. Jaren later kreeg iemand anders op de bewuste zolder een vreemde verschijning op bezoek. Aan zijn bed zag hij een druk gebarende jongeman van een jaar of dertig, die de volgende avond opnieuw opdook. Paragnost Gerard Croiset kwam ten slotte tot de conclusie dat op de zolder de geest ronddoolde van een man die daar was vermoord.

Magnetische velden
Hoe 'spooky' zijn spookverhalen? Hebben we hier werkelijk met geesten of boodschappen van overledenen te maken? Nee hoor, zeggen de Britse psycholoog Richard Wiseman en de Amerikaanse onderzoeker Michael Persinger die er een veel minder geheimzinnige verklaring voor hebben gevonden. Op plekken waar mensen rare dingen waarnemen, zijn volgens hen vaak magnetische velden actief waar mensen gevoelig voor zijn. Magnetische krachten hebben namelijk invloed op het evenwichtsorgaan. En de informatie die de hersenen dan van dit orgaan krijgen, strookt niet meer met wat de ogen zien, waardoor het lichaam in de war raakt en coördinatieproblemen optreden. Deze vreemde sensaties zouden mensen volgens de onderzoekers ten onrechte toeschrijven aan duistere krachten.
Dát magnetische velden je kunnen beïnvloeden, blijkt wel uit de ervaringen van ziekenhuispersoneel dat werkt met magnetische scan-apparatuur, de zogeheten mri-scans. Zij zeggen soms last te hebben van coördinatieproblemen, misselijkheid en duizeligheid. De klachten verdwijnen zodra ze zich buiten het magneetveld begeven. Ook op de 'haunted places' van het Hampton Court Palace – de plekken waar het het meest zou spoken – zijn magnetische velden actief. Het is dan ook niet verwonderlijk dat mensen juist op deze plekken merkwaardige ervaringen rapporteren.
Wiseman schrijft buitenzintuiglijke waarnemingen ook toe aan infrageluid: zeer lage tonen die voor mensen niet te horen zijn. De tonen zijn echter wel voelbaar en daardoor kunnen ze volgens Wiseman allerlei vreemde sensaties teweegbrengen. Wiseman testte een publiek in een concerthal in Londen. Bij twee van de vier concerten was een speciale pijp actief die onhoorbare trillingen voortbracht. Bij navraag bleek 22 procent van de bezoekers 'vreemde gevoelens' te hebben gehad op het moment dat het apparaat aanstond. Ze meldden koude rillingen of hartkloppingen te hebben gehad of zeiden te zijn overrompeld door enorme angst of intens verdriet. Ervaringen die in een concertzaal misschien niet aan spoken worden toegeschreven, maar op andere plaatsen wel. Lage tonen worden namelijk ook voortgebracht door de wind, die in schoorstenen of op tochtige oude zolders vrij spel heeft.
Het spirituele gevoel dat mensen soms in kerken overvalt, kan ook door de aanwezigheid van infrageluid worden verklaard, stelt Wiseman. Grote orgelpijpen kunnen namelijk eveneens heel lage tonen voortbrengen. De hieruit voortvloeiende vreemde gewaarwordingen worden door kerkgangers beschouwd als een spiritueel ervaring, terwijl ze in feite natuurkundig zijn te verklaren.
Verlichting kan verklaren waarom het op sommige plaatsen niet pluis zou zijn. De in geheimzinnige nevelen gehulde Schotse South Bridge heeft bijzonder slecht verlichte plekken. Precies op deze punten hadden proefpersonen het gevoel dat het er spookte. In de overgang van licht naar donker kunnen mensen even niet goed zien en is het mogelijk prikkels verkeerd te interpreteren. Maar volgens de onderzoekers kan het ook zijn dat mensen duisternis met geheimzinnigheid associëren. Ze krijgen dan al meteen een raar gevoel zodra ze op een slecht verlichte plek komen. In dat geval spelen verwachtingen een cruciale rol, stellen de onderzoekers. Als je om middernacht bij volle maan een seance gaat houden, zie en hoor je waarschijnlijk ook eerder dingen die er niet zijn.

Persoonlijkheid en verbeeldingskracht
Zijn buitenzintuiglijke ervaringen in wezen niets meer zijn dan een verkeerde interpretatie van prikkels uit de omgeving? Ja, zeggen de sceptici. Hoogleraar parapsychologie Dick Bierman vindt het echter een onlogische vraag. 'Wat we weten, onder andere door onderzoek van Michael Persinger, is dat mensen rare dingen beleven als ze aan magnetische velden worden blootgesteld. Maar dat wil niet zeggen dat alle vreemde ervaringen van mensen door magnetische velden kunnen worden verklaard. Als je koorts hebt, kun je wartaal uitslaan, maar als je wartaal uitslaat, hoef je nog geen koorts te hebben. Er kunnen nog vele andere oorzaken zijn.'
Die oorzaken kunnen bijvoorbeeld liggen op het persoonlijke vlak. Niet iedereen ziet immers spoken, en niet iedereen ervaart iets geheimzinnigs zodra hij of zij een kerk betreedt. Dit zou heel goed te maken kunnen hebben met ons geloof in paranormale verschijnselen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen meer vreemde ervaringen rapporteren naarmate ze sterker in occulte zaken geloven. Zo meldden degenen die vooraf hadden gezegd te geloven in paranormale fenomenen, meer rare gewaarwordingen in het Hampton Court Palace dan minder bijgelovige proefpersonen. Blijkbaar zijn verwachtingen cruciaal. Mensen die zich openstellen voor verschijnselen die ze niet een-twee-drie kunnen verklaren, zeggen in elk geval meer merkwaardige zaken te ervaren dan de wat nuchterder types.
Ook verbeeldingskracht kan een rol spelen een rol. Mensen met veel fantasie rapporteren in onderzoeken meer vreemde gewaarwordingen dan mensen met weinig fantasie. Blijkbaar stimuleert verbeeldingskracht de waarneming van rare verschijnselen. Het omgekeerde, dat je fantasie erop vooruitgaat naarmate je meer merkwaardige dingen meemaakt, lijkt onwaarschijnlijk.

Telepathische verschijnselen
En dan is er nog de kwestie van suggestie. In een onderzoek werd een aantal proefpersonen gevraagd deel te nemen aan een seance. De seance was echter doorgestoken kaart en werd niet geleid door een paragnost, maar door een acteur. Deze hield de proefpersonen voor dat de tafel waaraan ze allen zaten, bewoog. Dit terwijl de deelnemers met eigen ogen konden vaststellen dat dat helemaal niet het geval was. Van de proefpersonen zei na afloop van de seance maar liefst 30 procent dat ze de tafel had zien bewegen.
In een ander experiment werden twee groepen rondgeleid door een theater. De ene groep kreeg te horen dat het theater een 'haunted place' was, de controlegroep werd verteld dat het theater werd verbouwd. Wat bleek? Degenen die te horen hadden gekregen dat het in het theater spookte, hadden meer vreemde gewaarwordingen in het theater dan de andere groep. Door te suggereren dat het ergens niet pluis is, kunnen mensen blijkbaar dingen waarnemen die er niet zijn.
Maar Dick Bierman stelt zich terughoudend op. 'Je kunt allerlei verklaringen bedenken voor het feit dat mensen soms vreemde dingen waarnemen', zegt hij, 'maar het gaat erom die verklaringen systematisch en goed gecontroleerd te toetsen. En dat kan niet als je onderzoek doet op locatie, zoals in kastelen of in theaters.' De conclusie van sommige onderzoekers dat vreemde ervaringen niets meer zijn dan het gevolg van fysische en psychologische processen, vindt hij dan ook voorbarig. 'Laten ze die onderzoeken eerst nog maar eens herhalen. In laboratoriumexperimenten worden namelijk wél dingen gevonden die onverklaarbaar zijn. Zo zie je bijvoorbeeld dat iemand in de ene kamer vaker dan toevallig raadt waar iemand in de andere kamer aan denkt. Bij dergelijke telepathische verschijnselen kom je niet weg met fysische verklaringen, omdat die in het laboratorium allemaal onder controle worden gehouden. De mysteries zijn nog lang niet opgelost.'
  zondag 23 juli 2006 @ 22:20:33 #12
46114 DzjieDub
pi_40115375
heh... leuk artikel. Zoals ik al zei, ik ben zelf skepticus, ik heb nog nooit iets meegemaakt wat niet te verklaren was - waarbij ik de opmerking moet maken dat ik bepaald niet van mezelf durf te beweren dat mijn waarneming perfect is, zoals gelovers in paranormale verschijnselen vaak wel van zichzelf beweren (in concreto:"Ik weet toch wat ik heb gezien?"). Ik realiseer me, met andere woorden, dat de geest - of liever, de waarneming - op veel manieren voor de gek gehouden kan worden.
Ikzelf geloof niet in spoken, geesten, of hoe je ze ook wilt noemen. Ik ga ervanuit dat voor alles een goede verklaring is, die terug te voeren is op de normale set "regels" die we natuurwetten noemen. Een onverklaarbaar verschijnsel dicht ik eerder toe aan mijn onwetendheid, dan aan een bovennatuurlijke oorzaak.
...maar dat neemt niet weg dat ik tegelijkertijd geïnteresseerd ben in dergelijke verschijnselen. En vooral in het waarom mensen zich er zo door kunnen laten leiden.
Ik ben het niet eens dat je geen goed onderzoek kan doen op 'locatie'. Infrageluid is te testen; mensen kunnen het niet (bewust) waarnemen (alhoewel... ik ben op diverse concerten geweest waar de infrasone trillingen allerlei interessante uitwerkingen hebben op de borstkas) maar gelukkig zijn er hulpmiddelen die mensen in staat stellen zowel het hele elektromagnetisch spectrum, van radiostraling via zichtbaar licht tot gammastraling; als geluid, van infrasone tot en met hypersone trillingen, waar te nemen.
pi_40115843
quote:
Op zondag 23 juli 2006 22:20 schreef DzjieDub het volgende:
heh... leuk artikel. Zoals ik al zei, ik ben zelf skepticus, ik heb nog nooit iets meegemaakt wat niet te verklaren was - waarbij ik de opmerking moet maken dat ik bepaald niet van mezelf durf te beweren dat mijn waarneming perfect is, zoals gelovers in paranormale verschijnselen vaak wel van zichzelf beweren (in concreto:"Ik weet toch wat ik heb gezien?"). Ik realiseer me, met andere woorden, dat de geest - of liever, de waarneming - op veel manieren voor de gek gehouden kan worden.
Ikzelf geloof niet in spoken, geesten, of hoe je ze ook wilt noemen. Ik ga ervanuit dat voor alles een goede verklaring is, die terug te voeren is op de normale set "regels" die we natuurwetten noemen. Een onverklaarbaar verschijnsel dicht ik eerder toe aan mijn onwetendheid, dan aan een bovennatuurlijke oorzaak.
...maar dat neemt niet weg dat ik tegelijkertijd geïnteresseerd ben in dergelijke verschijnselen. En vooral in het waarom mensen zich er zo door kunnen laten leiden.
Ik ben het niet eens dat je geen goed onderzoek kan doen op 'locatie'. Infrageluid is te testen; mensen kunnen het niet (bewust) waarnemen (alhoewel... ik ben op diverse concerten geweest waar de infrasone trillingen allerlei interessante uitwerkingen hebben op de borstkas) maar gelukkig zijn er hulpmiddelen die mensen in staat stellen zowel het hele elektromagnetisch spectrum, van radiostraling via zichtbaar licht tot gammastraling; als geluid, van infrasone tot en met hypersone trillingen, waar te nemen.
Ik herken dat wel hoor, maar soms moet ik wel een beetje advocaat van de duivel spelen vind ik zelf. Ik zelf geloof nl wel in 'geesten' om het zo maar even uit te drukken. Ik ben echt niet bang voor kritiek, en heb voor mezelf redenen om te geloven. Die redenen laat ik hier graag buiten beschouwing want daar is dit het forum helaas niet voor.
Wel durf ik ook te stellen dat voor veel tot zeer veel gevallen er een verklaring is die met de 'normale set regels' te verklaren is. Maar niet alles.

Vanmiddag zag ik ergens nog een aardig citaat van Freederik van Eeden over wetenschap en (indirect) skeptici. Misschien een beetje off topic, maar wie weet toch aardig om eens te vermelden en misschien wel om eens over te discussieren:
quote:
"Zoolang er wijsgeren en natuuronderzoekers bestaan, zijn er nieuwe hypothesen gekomen in de plaats van oudere. Nieuwe waarnemingen vielen buiten de oude systemen en nieuwe systemen waren nodig om ze in samenhang te brengen. De voortgang van dit proces is steeds belemmerd door de liefde, die de denkers voelden voor het maaksel van hun geest. Een geleerde, die zich aan zijn hypothese hecht, die dus gemoedsaandoeningen mengt in zijn verstandsarbeid, brengt zijn zuiver oordeel in groot gevaar. Want hij moet elk ogenblik bereid staan, zijn beste hypothesen zonder aarzeling op te offeren, zodra er een betere komt, en dit zal voor hem moeilijker vallen, als hij er liefde voor voelt. En iedere maker van een nieuw systeem heeft in meer of mindere mate de haat en verbittering ondervonden dergenen wier systeem hij vernielde. En dat zal zich herhalen. Want niemand kan beweren dat alle thans bestaande natuurwetenschappelijke theorieën onomstotelijk zijn. Slechts weinigen zijn zo elementair, dat ze beter naam verdienen dan: hypothesen. Ik voor mij ben stelliger dan ooit van mening, dat het van tevoren verwerpen en niet willen onderzoeken van onbekende en vreemd schijnende dingen, de grootste vijand van wetenschappelijke vooruitgang is".

"Dit is niet alleen onwijsgerig, maar ook onwetenschappelijk. Want komt er nu een nieuw feit dat niet in 't systeem past, dan gaat men dat a priori afwijzen en ontkennen, dus niet onderzoeken. Is het u duidelijk dat dit juist de manier is om niet verder te komen? Dit is geen denkbeeldig gevaar, het is de aan de orde van den dag". "Het zit 'm in 't hiaat in hun systeem dat zij vreezen en zoeken te maskeren. Zijn er niet altijd te vroeg afgeronde systemen gemaakt, die met veel verzet en misbaar moesten verbroken worden? En hier vindt gij tevens de bewijzen van het nog dagelijks voorkomen eener belemmering, eener vrijheidsbeperking, eener stremming der ontwikkeling door een voorbarig afgerond systeem. Denkt gij dat wij in een tijd van vrijheid der gedachte leven? Denkt gij dat de wetenschap onzer dagen vrij en ondogmatisch is? Het heeft er niets van". "De hoofdzaak is, dat wat enkele natuur-onderzoekers beweren, door de meerderheid der overigen heftig wordt bestreden, niet op grond van eigen onderzoek, maar a priori, niet eens zelf met verstandelijke argumenten, maar met gevoelsmotieven. Gevoelsmotieven met al hun nasleep van spot, geringschatting en verdachtmaking en op niets anders gebaseerd dan op onwijsgerige gehechtheid aan een afgerond systeem. Dit lijkt ongeloofelijk". "Maar alleen door verstandhouding en onderling respect kan het werk vorderen".
Ik kan je verweer al ruiken, maar het gaat om het idee he?
  maandag 24 juli 2006 @ 20:25:09 #14
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_40143021
quote:
Op zondag 23 juli 2006 22:33 schreef Beaudillard het volgende:

[..]

Ik herken dat wel hoor, maar soms moet ik wel een beetje advocaat van de duivel spelen vind ik zelf. Ik zelf geloof nl wel in 'geesten' om het zo maar even uit te drukken. Ik ben echt niet bang voor kritiek, en heb voor mezelf redenen om te geloven. Die redenen laat ik hier graag buiten beschouwing want daar is dit het forum helaas niet voor.
Wel durf ik ook te stellen dat voor veel tot zeer veel gevallen er een verklaring is die met de 'normale set regels' te verklaren is. Maar niet alles.

Vanmiddag zag ik ergens nog een aardig citaat van Freederik van Eeden over wetenschap en (indirect) skeptici. Misschien een beetje off topic, maar wie weet toch aardig om eens te vermelden en misschien wel om eens over te discussieren:
[..]

Ik kan je verweer al ruiken, maar het gaat om het idee he?
Die quote van Frederik van Eeden

Wie is dat trouwens?
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
  maandag 24 juli 2006 @ 23:05:21 #15
46114 DzjieDub
pi_40148773
quote:
Op maandag 24 juli 2006 20:25 schreef Marietje_34 het volgende:

[..]

Die quote van Frederik van Eeden

Wie is dat trouwens?
Het is natuurlijk een beetje heel erg een zwaktebod om een citaat - dus een mening - van iemand te gebruiken om je eigen ideeën waarde te geven; een citaat is géén feit. Dat citaat van Einstein ("God dobbelt niet") is er ook zo eentje (en bovendien een die volkomen uit z'n verband is gerukt, maar dat terzijde).

Frederik van Eeden was een van de "tachtigers"; die zou je moeten kennen van Nederlandse les. Z'n bekendste boek is waarschijnlijk "De kleine Johannes" - en dat zou je als TRUther echt eens moeten lezen; zie hier voor een korte omschrijving ervan.
pi_40150171
Nou DzjieDub, daarom plaatste ik het niet. Ik zei al dat het nogal off topic was, maar toen ik het las moest ik denken aan een discussie die ik eerder met je had over oa wetenschap. Het is dus niet dat ik hiermee mijn ideeën waarde wil geven.

De Kleine Johannes ken ik. Hier staat er ook een aardige uitleg van.

Maar goed, back on topic: Wie zijn die dames op de foto?
  maandag 24 juli 2006 @ 23:42:23 #17
46114 DzjieDub
pi_40150429
ik zou 't niet weten; ik wordt geacht er niet meer naar te kijken sinds ik eerbaar in zonde leef
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')