Pas 69 jaar , en wie hem gisteren op tv zag beseft het, als hij nog niet dood is kan het toch in elk geval niet lang meer duren. Herdenk hier de grootste wielerjournalist en zuipschuit die Nederland ooit gekend heeft.
![]()
Jean Nelissen (1937) is een Nederlandse sportjournalist.
Hij was jarenlang chef sport bij dagblad De Limburger maar is vooral bekend als wielerverslaggever bij Studio Sport. De Neel, zoals zijn collega Mart Smeets hem steevast aanduidde, is een van de bekendste wielercommentatoren en -verslaggevers van Nederland.
Nelissen schreef 23 boeken, waaronder De bijbel van de Tour de France."Ik drink niet. Ik zuip. Ik begin 's ochtends wanneer ik wakker word met een jenever. U kunt zich niet voorstellen dat ik een halve liter jenever drink en niet omval? Ik ben ambassadeur van een jenevergenootschap en weet heus wat ik doe."
Jean Nelissen zet om te beginnen een groot glas bier, een grappa en een cognac voor zijn neus, in een chique chateau nabij Maastricht.
Verslag van een lunch, in het AD
"Ik was in 1999 in Verona voor het WK. Komen we een café binnen waar de restaurateur uit Sardinie blijkt te komen. Die wilde met mij een competitie beginnen wie het meeste grappa kon drinken. Na een uur werd hij weggedragen door twee koks. Campeone, riep ik."
"Ach, laten we niet overdrijven, ik kan redelijk wat op. Mijn nieren zijn zo gespierd gebleven sinds de tijd dat ik fietste. Maar toen dronk ik al whiskey."
"Dertig jaar zuipen en ik mankeer niets. Als ik wil, loop ik de marathon. Op het moment dat ik niet meer van een grappa of een cognac kan genieten, moet ik me afvragen: heeft het leven dan nog zin?"
Alcohol wordt pas een probleem als je er niet meer de baas over bent. Ik weet wat ik doe. Genoeg is genoeg. En mijn lichaam zegt nooit: genoeg."
"Ik ben geen alcoholist."