abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40034906
Ik zat net op mijn stoelkussen op de kiezelstenen t luchtruim te bewonderen...

het zicht is enorm prachtig, geen wolkje aan de lucht, gewoon je volle gezichtsveld vól met sterren en sterren en nog eens sterren....

ik staarde naar een bepaald punt, en opeens zag ik dus een felle flits!
een paar seconden later weer een enorme felle flits, ik dacht wtf?

1... is dit een ster explosie? ( meen eens op de nijl met de boot toen, een film gemaakt te hebben waarbij een ster implodeert?)
2... is dit de hubble telescoop met zijn zonnepanelen? dat die deze reflecteert? ( zon staat nu aan de andere kant van de aarde )

ben erg benieuwd namelijk...

[ Bericht 1% gewijzigd door weasel85 op 21-07-2006 02:06:47 ]
I pwn u!
pi_40035013
Dat was een SOS signaal van een marsmannetje die panne heeft en op jupiter zit te balen dat ie panne heeft.
Jupiler is goed
pi_40035075
iedereen in een deuk hier hoor
I pwn u!
  vrijdag 21 juli 2006 @ 02:08:34 #4
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_40035153
het was gewoon reklame, ga weer slapen
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
pi_40035166
anyway, een ster die implodeert geeft geen fille flits. Dat zie je volgens mij alleen als een ster die even groter wordt en vervolgens verdwijnt
Jupiler is goed
pi_40035234
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 02:09 schreef Aurelium het volgende:
anyway, een ster die implodeert geeft geen fille flits. Dat zie je volgens mij alleen als een ster die even groter wordt en vervolgens verdwijnt
dat was het dus ik heb dat op film staan, dat hij spontaan erg groot werd en ineens "uitspatte"
I pwn u!
pi_40035272
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 02:08 schreef Harry_Sack het volgende:
het was gewoon reklame, ga weer slapen
marsmannetjes reclame?

flitsend snel en nieuwsgierig voor de aardbewoners

of ze hebben een foto van me gemaakt
I pwn u!
pi_40036765
Je kunt nooit "live" sterren zien exploderen

Als sterren exploderen duurt dat (veeeeeeele) jaren voordat het op aarde waarneembaar is.

Heeft iets met lichtsnelheid en zo te maken, heel natuurwetenschappelijk, ik kan dat nu wel helemaal gaan uitleggen mja tis al laat

"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_40036861
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 03:32 schreef TLC het volgende:

Als sterren exploderen duurt dat (veeeeeeele) jaren voordat het op aarde waarneembaar is.

Heeft iets met lichtsnelheid en zo te maken, heel natuurwetenschappelijk, ik kan dat nu wel helemaal gaan uitleggen mja tis al laat

klopt, heb ik laatst wat interessants over gezien op tv.
zo'n planeet, volgens mij was het jupiter, die zien wij hoe die er eigenlijk 1.5 uur geleden uit zag, omdat het licht er zo lang over doet om ons te bereiken. vage shit
If you are searching, lost is where you will find me.
pi_40036993
Je zag een meteoor

Hij knalde uiteen in de atmosfeer

http://nl.wikipedia.org/wiki/Meteoor

underground forever baby
  vrijdag 21 juli 2006 @ 03:59:20 #11
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_40037023
Of het is een vallende ster of het is inderdaad een sateliet die dusdanig draait dat het licht weerkaatst naar jouw ogen.
Zyggie.
pi_40037162
quote:

Daar is heul niks wetenschappelijks aan

Tussen jouw oog en een ster zit een afstand, licht heeft een bepaalde tijd nodig om deze te overbruggen.
Bier hier.
  vrijdag 21 juli 2006 @ 04:09:51 #13
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_40037187
In feite zie je ze dus wel live uiteenbarsten.
Zyggie.
pi_40037831
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 04:09 schreef Zyggie het volgende:
In feite zie je ze dus wel live uiteenbarsten.
Nee.
Bier hier.
  vrijdag 21 juli 2006 @ 06:50:30 #15
151955 Dragunov
Evgeniy Fedorovich Dragunov
pi_40038019
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 02:00 schreef weasel85 het volgende:
Ik zat net op mijn stoelkussen op de kiezelstenen t luchtruim te bewonderen...

het zicht is enorm prachtig, geen wolkje aan de lucht, gewoon je volle gezichtsveld vól met sterren en sterren en nog eens sterren....

ik staarde naar een bepaald punt, en opeens zag ik dus een felle flits!
een paar seconden later weer een enorme felle flits, ik dacht wtf?

1... is dit een ster explosie? ( meen eens op de nijl met de boot toen, een film gemaakt te hebben waarbij een ster implodeert?)
2... is dit de hubble telescoop met zijn zonnepanelen? dat die deze reflecteert? ( zon staat nu aan de andere kant van de aarde )

ben erg benieuwd namelijk...
Lijkt me sterk dat je een filmpje hebt waarbij een ster implodeert.

1. de meeste sterren bestaan al niet eens meer
2. dat proces duurt eeuwen dus niet even in een paar seconden dus lijkt me sterk dat je dat zo meemaakt aangezien de dichtbijzijnde ster al 4.22 lichtjaar erover doet.

[ Bericht 3% gewijzigd door Dragunov op 21-07-2006 06:55:55 ]
pi_40038032
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 06:50 schreef Dragunov het volgende:

[..]

1. die dingen bestaan al niet eens meer officieel.
Sterren bestaan officieel niet meer?
Ja, die met de ballen in de bek.
  vrijdag 21 juli 2006 @ 08:03:48 #17
145712 samurijder
Strand = goed
pi_40038271
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 06:50 schreef Dragunov het volgende:

[..]

1. de meeste sterren bestaan al niet eens meer
2. dat proces duurt eeuwen dus niet even in een paar seconden dus lijkt me sterk dat je dat zo meemaakt aangezien de dichtbijzijnde ster al 4.22 lichtjaar erover doet.
Het zou natuurlijk zo maar kunnen, al zou een (super)novaeu veel langer (tot maanden) zichtbaar moeten zijn.
Met wat je net zoal zegt lijkt het wel alsof de ster die het dichtste bij staat (de zon maar even vergeten) er 4,22 lichtjaar overdoet om te exploderen . Helaas is een lichtjaar een afstand.
Waarschijnlijk heeft TS een meteoor gezien die in de atmosfeer explodeerde.
De meeste sterren exploderen wel, terwijl de kern juist implodeert.
De grote van de ster die je ziet is afhankelijk van de hoeveelheid licht van die ster die in je oog komt. Op zulke afstanden maakt het niet uit of de ster 8 of 100 x zo groot is als de zon.
Fouten uit het verleden, bieden geen garantie voor de toekomst
pi_40039268
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 06:56 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Sterren bestaan officieel niet meer?
Sterren zijn nep. Die witte puntjes in de lucht zijn niks meer dan hulp middelen voor richting te vinden in de nacht.

Medemogelijk gemaakt door Dhr G. od
pi_40039819
hmmm

meteor?
of het is een hubble ding met ze zonnepanelen -.-

*

Het was gewoon een enorme felle flits (als je in de hemel kijkt was deze ong 1 cm breed), deze herhaalde zich na 5 seconden weer
I pwn u!
  vrijdag 21 juli 2006 @ 10:37:11 #20
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_40040675
Een ster doet ern 100.000'den jaren over om te imploderen danwel te exploderen...
En ja, je kan het zien natuurlijk! hoe lang het licht er ook overdoet om hier te komen... het komt er wel natuurlijk! en dan is het net of het "realtime" is...

Als een ster een supernova wordt kan je dat zien (sterren moeten dan wel iets van 100 keer zo groot zijn als onze eigen ster (zon oftewel sol) anders is er niet genoeg massa voor een supernova (het ineenstorten van de kern van de ster waarna de resterende massa af wordt gestoten).

als een kleinere ster "ontploft" zie je dat als een nebula

zoiets dus

een supernova ziet er zo uit (of wat er dan overblijft!)

http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ap060602.html

hoop dat je er wat aan hebt!
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
pi_40041257
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 10:37 schreef Jumparound het volgende:

[afbeelding]
is die foto dan vanaf aarde genomen of van erg dichtbij?

* ah las eroverheen, dus als een ster ontploft wordt deze 100x veel groter dan de zon, nou dan is het idd geen explosie geweest, danwel een metoriet inslag danwel het de hubble telescoop is, maar ik kan proberen een btje een plaatje te bewerken hoe het erop leek....

[ Bericht 20% gewijzigd door weasel85 op 21-07-2006 11:13:10 ]
I pwn u!
  vrijdag 21 juli 2006 @ 11:00:37 #22
120028 Nature4Life
Hiprintétumn
pi_40041341
Wat jij gezien hebt is waarschijnlijk een satelliet die eventjes met zijn reflecterende panelen in het zonlicht kwam. Het kan ook zijn dat je twee meteoren hebt gezien die recht op jou afkwamen (al is dit wel een zeldzaam verschijnsel, laat staan twee keer achter elkaar)

Een (super)nova zie je trouwens niet als een flits. Dit proces duurt ettele weken (voor het oog van de mens hè!) en zul je enkel als astronoom herkennen, doordat een bepaalde ster wat feller is geworden. Mijn vader heeft dit ooit gezien zijnde een ster die hij nog niet eerder had gezien, dus echt opvallen doet zo'n nova niet

@Jumparound: Vette plaat! Je ziet hier al de beginselen van een nevel (een geboorteplaats voor nieuwe sterren)
  vrijdag 21 juli 2006 @ 11:04:09 #23
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_40041423
@ weasel: die foto is genomen met de hubble telescoop
@ nature4life: Dan heb je wel wat meer massa nodig! dit is maar van 1 ster, dus nooit genoeg voor nieuwe sterren maar een nevel wordt het wel

sterren worden geboren uit stofwolken!
Ecosia
pi_40041429
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 10:58 schreef weasel85 het volgende:

[..]

is die foto dan vanaf aarde genomen of van erg dichtbij?

* ah las eroverheen, dus als een ster ontploft wordt deze 100x veel groter dan de zon, nou dan is het idd geen explosie geweest, danwel een metoriet inslag danwel het de hubble telescoop is, maar ik kan proberen een btje een plaatje te bewerken hoe het erop leek....
ik denk niet van erg dichtbij
  vrijdag 21 juli 2006 @ 11:05:16 #25
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_40041460
Ecosia
pi_40041472
From time immemorial the cosmos has comforted humanity with its seemingly placid constancy. However, when science looks closer, we get a different story. From solar flares and thermonuclear burning engulfing the surfaces of neutron stars, to particle beams and collisions of literally extragalactic proportions, UCSD's Rick Rothschild will explain why the universe could be Rated "R" for violence. Series: "Atoms to X-Rays"

http://video.google.nl/videoplay?docid=-4541468827947184738&q=rothschild
pi_40041672
http://www.imagehost.nl/view.php?file=images/psj73011.gif

ok, de circel om de ster heen wijst de "grootte aan van de flits" vanaf aarde gezien dus en deze herhaalde zich 2x achter elkaar na een seconde of 5 foto boven is de zicht met flits en de onderste is zonder flits maar op hetzelfde positie
I pwn u!
  vrijdag 21 juli 2006 @ 12:35:46 #28
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_40044469
quote:
Een ster doet ern 100.000'den jaren over om te imploderen danwel te exploderen...
Nou, dat lijkt me ook wat overdreven Anders zagen we de supernova in de Krabnevel nu ook nog steeds, en for some time to come. Die is in de elfde eeuw geloof ik een paar maanden lang overdag zichtbaar geweest. Als je er nu naar kijkt (met genoeg glas zeg maar) dan zie je een kleine pulsar.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 21 juli 2006 @ 12:38:40 #29
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_40044556
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 12:35 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou, dat lijkt me ook wat overdreven Anders zagen we de supernova in de Krabnevel nu ook nog steeds, en for some time to come. Die is in de elfde eeuw geloof ik een paar maanden lang overdag zichtbaar geweest. Als je er nu naar kijkt (met genoeg glas zeg maar) dan zie je een kleine pulsar.
Het proces om tot de ontploffing te komen dan
net als onze eigen zon... die gaat een nebula worden (later als ie groot is )

Hij zwelt op tot ongeveer de baan van de aarde geloof ik....
over 5 miljard jaar

aarde

maar dat eindproces duurt dus heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang
Ecosia
  vrijdag 21 juli 2006 @ 12:48:35 #30
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_40044774
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 05:19 schreef Cinch het volgende:

[..]

Nee.
Jawel want anders zou je er boven op moeten zitten. Wie zegt dat 0.0001 seconden later wel live is en 100000 seconden later niet.

Het is pas niet meer live als je het opneemt.
Zyggie.
pi_40044862
quote:

Nee, maar dat hoeft niet te betekenen dat ie t niet gezien heeft. Kan best gebeurt zijn een paar miljoen jaar terug en toevallig zag ie t nu.

Maar k denk niet dat het maar een paar seconden duurt, denk wel langer. Hopenlijk was het erg ver weg trouwens, een exploderende ster kan soms net zoveel hitte voortbrengen tijdens de explosie als alle energie van het zonnestelsel bij elkaar.
  vrijdag 21 juli 2006 @ 12:55:28 #32
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_40044980
en wat te denken van de straling die vrijkomt...
1 gamma flits (supernova) in de buurt kan heel aarde ontdoen van leven
Ecosia
  vrijdag 21 juli 2006 @ 12:59:03 #33
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_40045064
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 12:38 schreef Jumparound het volgende:

[..]

Het proces om tot de ontploffing te komen dan
net als onze eigen zon... die gaat een nebula worden (later als ie groot is )

Hij zwelt op tot ongeveer de baan van de aarde geloof ik....
over 5 miljard jaar

aarde

maar dat eindproces duurt dus heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang
Ja okee, daar heb je gelijk in
Maar ja, boejje dan zijn we allaaaaaang dood

en jij ook
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 21 juli 2006 @ 13:01:18 #34
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_40045129
niet
ik wijger
Ecosia
pi_40045262
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 03:43 schreef MeAgainstTheWorld het volgende:
zo'n planeet, volgens mij was het jupiter, die zien wij hoe die er eigenlijk 1.5 uur geleden uit zag, omdat het licht er zo lang over doet om ons te bereiken.
De afstand Aarde-Jupiter is 778.000.000 km. Lichtsnelheid is 300.000 km/s
778.000.000 / 300.000 = 2593 seconden
2593 seconden / 60 = 43 minuten
Om even precies te zijn
pi_40045440
weet echt niemand wat dit kan zijn? ik heb er een plaatje bij gedaan ietsjes verder bovenin!
I pwn u!
  vrijdag 21 juli 2006 @ 13:14:26 #37
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_40045464
ohhh, dat valt nog mee!

hehe, als de zon nu uit gaat, duurt het 8 minuten voordat we het in de gaten hebben
Ecosia
pi_40045589
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 12:55 schreef Jumparound het volgende:
en wat te denken van de straling die vrijkomt...
1 gamma flits (supernova) in de buurt kan heel aarde ontdoen van leven
Ja, dat bedoel ik, heb op Discovery gezien hoe dat zou zijn. Voordat de golf aankomt is de ruimte zo verlicht als de zon. Op het moment van contact wordt de ozonlaag meteen verwoest, de zuurstof komt tot ontbranding, de oceanen koken en verdampen en natuurlijk het hele aardoppervlak smelt.

Sucks to be alive then
  vrijdag 21 juli 2006 @ 13:24:03 #39
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_40045709
als je het overleefd
Ecosia
pi_40045822
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 12:59 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja okee, daar heb je gelijk in
Maar ja, boejje dan zijn we allaaaaaang dood

en jij ook
Hoeft niet zo te zijn, als we dr nog zijn als dit begint dan zijn we ook heel ver op technisch gebied en kunnen we een oplossing vinden (migratie).
pi_40045851
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 13:24 schreef Jumparound het volgende:
als je het overleefd
Dat doe je wel als je t aan ziet komen, maakt de golf contact dan is het
  vrijdag 21 juli 2006 @ 13:35:28 #42
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_40045992
Je hebt inderdaad gewoon de reflectie van zonnepanelen gezien van een overvliegende sataliet. IMS en de hubble hebben grote oppervlakten qua panelen, als je net onder de juiste hoek zit en de sataliet ontvangt nog zonlicht omdat ie veel hoger zit dan jij dan geeft dat een tamelijk spectaculair effect...Echt heel fel kan dat zijn.

Rond deze tijd van het jaar, met deze zonnestand zien wij in Frankrijk op "onze berg" dit fenomeen elke avond een uur na zonsondergang aan de noordwestelijke hemel rond 23:05...
ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
pi_40046078
Volgens mij wordt een ster een supernova als hij minstens 6 maal de massa van onze zon heeft, niet 100x. Tevens duurt de opbouw daartoe jaren en is het hoogtepunt een paar weken te zien vanaf aarde, en niet 5 seconden. Dat zou wat zijn zeg. POEF! ster weg. Goh. Jammer zeg, nu klopt het sterrenbeeld niet meer.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_40046339
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 13:38 schreef Mwanatabu het volgende:
Volgens mij wordt een ster een supernova als hij minstens 6 maal de massa van onze zon heeft, niet 100x. Tevens duurt de opbouw daartoe jaren en is het hoogtepunt een paar weken te zien vanaf aarde, en niet 5 seconden. Dat zou wat zijn zeg. POEF! ster weg. Goh. Jammer zeg, nu klopt het sterrenbeeld niet meer.
Het duurt wel enkele seconden als het een zwart gat wordt. Implotie dus.
  vrijdag 21 juli 2006 @ 13:48:08 #45
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_40046365
Theoretisch zou je een uit elkaar klappende rode reus of witte dwerg moeten kunnen zien....Hoewel hel lang geleden gebeurt kun je dit dus waarnemen als je net op dat moment de hemel bekijkt en het licht van dat event van 1000-en jaren terug net de aarde bereikt.

Of dat een heftig effect heeft (flits) valt te bewijfelen om 2 redenen:

De "explosie" van een ster is geen rotje dat afgaat, maar duurt lang...

Het doppler effect doet over die afstanden vanalles en nog wat met het licht....interpretatie is dus lastig
pi_40046867
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 13:47 schreef alex4allofyou het volgende:

[..]

Het duurt wel enkele seconden als het een zwart gat wordt. Implotie dus.
Implosie op die schaal volgt op een supernova-stadium toch? Dan zou je dus geen lichtflits zien maar waarschijnlijk een ster die ineens verschijnt of helderder wordt, paar weken blijft hangen en dan vervaagt. De kern wordt nl alleen het zwarte gat, de lagen eromheen vormen een schil die weggeblazen wordt en misschien uiteindelijk opgeslokt.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_40047220
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 14:05 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Implosie op die schaal volgt op een supernova-stadium toch? Dan zou je dus geen lichtflits zien maar waarschijnlijk een ster die ineens verschijnt of helderder wordt, paar weken blijft hangen en dan vervaagt. De kern wordt nl alleen het zwarte gat, de lagen eromheen vormen een schil die weggeblazen wordt en misschien uiteindelijk opgeslokt.
Op het moment dat ie implodeert gaat het erg snel, secondewerk. Maar zoals met elke ster is het puur afhankelijk van de massa en dichtheid.
  vrijdag 21 juli 2006 @ 14:22:18 #48
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_40047385
Een simpele kansberekening sluit al zo goed als uit dat het een imploderende ster is geweest.
Ik ga naar huis.
  vrijdag 21 juli 2006 @ 14:35:49 #49
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_40047857
hier een interessante website!

http://physics.ship.edu/~mrc/pfs/108/evol.htm

wel een beetje technisch
Ecosia
pi_40052069
naja... ik hou het wel op een meteorieteninslag of dat het een reflecterend paneel is geweest weet ik niet..... misschien zal ik het wel nooit weten =p

igg een interessante topic!
I pwn u!
pi_40056146
Sattelite flare waarschijnlijk
pi_40057523
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 13:35 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Je hebt inderdaad gewoon de reflectie van zonnepanelen gezien van een overvliegende sataliet. IMS en de hubble hebben grote oppervlakten qua panelen, als je net onder de juiste hoek zit en de sataliet ontvangt nog zonlicht omdat ie veel hoger zit dan jij dan geeft dat een tamelijk spectaculair effect...Echt heel fel kan dat zijn.

Rond deze tijd van het jaar, met deze zonnestand zien wij in Frankrijk op "onze berg" dit fenomeen elke avond een uur na zonsondergang aan de noordwestelijke hemel rond 23:05...
Cool.

Maar wat versta jij onder heel fel? Echt dat de aarde er in mindere mate door wordt verlicht (dat is dus écht heeel fel ) of dat als je er naar kijkt, het vergelijkbaar is met een zon die niet zo fel meer is (zoals vlak voor ondergang) ?
Tsjonge.
  vrijdag 21 juli 2006 @ 21:41:20 #53
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_40058860
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 20:39 schreef Farbe het volgende:

[..]

Cool.

Maar wat versta jij onder heel fel? Echt dat de aarde er in mindere mate door wordt verlicht (dat is dus écht heeel fel ) of dat als je er naar kijkt, het vergelijkbaar is met een zon die niet zo fel meer is (zoals vlak voor ondergang) ?
Nee, stel je het effect voor van signalen sturen met spiegels over lange afstand met zonlicht, alleen omdat het aan de al bijna volledig donkere hemel gebeurt is het wel heel spectaculair....Het gaat van

filts! FLITS!!! flits! en dan is het weer voorbij. Denk dat die verschillende flitsen van de verschillende panelen komen, het duur al met al een seconde ofzow..
pi_40058895
nja, kan best een paneel zijn....
I pwn u!
pi_40059538
quote:
En ja, je kan het zien natuurlijk! hoe lang het licht er ook overdoet om hier te komen... het komt er wel natuurlijk! en dan is het net of het "realtime" is...

Als een ster een supernova wordt kan je dat zien (sterren moeten dan wel iets van 100 keer zo groot zijn als onze eigen ster (zon oftewel sol) anders is er niet genoeg massa voor een supernova (het ineenstorten van de kern van de ster waarna de resterende massa af wordt gestoten).

als een kleinere ster "ontploft" zie je dat als een nebula

zoiets dus

[afbeelding]

een supernova ziet er zo uit (of wat er dan overblijft!)

http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ap060602.html

hoop dat je er wat aan hebt!
Nee, een (super)nova duurt niet zo lang. Aangezien we vanaf aarde alleen sterren kunnen zien die relatief in de achtertuin liggen zien we zo'n explosie niet vaak. Als er eentje plaatsvindt, zichtbaar met het blote oog, dan zie je op een nacht ineens een heldere ster. Naar mate de maanden vorderen wordt de helderheid minder. Uiteraard gaat de vorming van de planetaire nevel gewoon door, en inderdaad vele duizenden jaren. In sterrenbeeld Orion zijn diverse nebula te vinden, met het blote oog zichtbaar. Met een verrekijker is al wat structuur te ontdekken.

Satellieten die gammastraling waarnemen, en die kunnen veel verder 'kijken', zien heel regelmatig gamma-bursts. Dat krijg je als overblijfselen van een grote ster imploderen, er komt dan ineens enorm veel energie vrij. Indertijd leidde een dergelijke waarneming bijna tot een internationale crisis. De eerste satellieten die gammabursts konden waarnemen waren zo uitgerust om kernproeven bij de vijand te kunnen registreren. De ontdekking van bursts leidde zelfs tot krantenberichten dat buitenaardsen kernoorlogen voerden. Een gammaburst is met het blote oog niet zichtbaar. Gelukkig spelen dergelijke implosies zich ver weg af, dichter bij huis zou zoiets voor magnetron-omstandigheden zorgen. Geen ontkomen aan.

Wat de poster van het eerste bericht heeft gezien is waarschijnlijk een meteoor geweest. Een steentje of stuk gruis dat ineens opbrandde in de dampkring. Dat gebeurt vrijwel continu. Op http://www.space.com zijn uniekere gebeurtenissen direct te vinden, mocht je iets zien en twijfelen.

PS reflectie van een satelliet kan natuurlijk ook.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')