abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40021372
Je komt ze steeds vaker tegen, de navigatie software voor auto's.
Meestal zijn deze software beter dan een tom tom, of ander navigatiesoftware.

1. Je koopt een ouwe laptop, een 300mhz is al genoeg.
2. Je koopt een goede GPS ontvanger
3. Je installeert de software, en voila!

Voor auto's zit het internet vol mee met dit sooft software, en je kan zelfs Google Earth gebruiken.
Voor luchtvaart zie ik hier alleen enkele software van, alleen voor een Palm of Ipaq.
Weet er iemand misschien nog navigatie software voor de luchtvaart?
En, voor de fiets kan je gewoon het beste een Ipaqje nemen.

http://www.winpilot.com/
Amstelveen de beste
pi_40022177
ipaqs en al die MS rommel is gewoon f*cking CRAP. Symbian roeleert de harde kern omgeving
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40022242
http://www.pocketfms.com/

Nederlands en gratis (dacht ik). Zelf niet geprobeerd..

You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_40022651
Wat wil je doen eigenlijk? De cockpit in en tegen de piloot gaan ouwehoeren wat hij moet doen met je geweldige zelfgeknutselde systeem? Of wil je gewoon op een plaatje zien waar je bent?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40022872
Ik wil gewoon op een plaatje zien waar ik ben, en hoelang het nog duurt voordat je aankomt enzo.
Ik heb in het vliegtuig ongeveer vorige week gezien dat die gps software die ze in de cabine draaien gewoon op een PC zit.

Nu is mijn vraag, weet er iemand hoe deze programma/software heet?

Amstelveen de beste
pi_40022916
nee sorry, geen idee. Ik weet wel dat China Southern dat in 1998 al had
Volgens mij kan het met ieder routeplanner pakket wel. Als je maar een kaart geladen hebt van het gebied waar je vliegt. Dus boven de oceaan zal het wel lastig worden.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40023607
lol das volgens mij gewoon een plaatje waar de standaard route staat voorgeprogrammeerd ( oftewel een standaard lijntje, waar het vliegtuigje op beweegt aan de hand van het aantal kilometers wat is afgelegd, en dus niet op GPS ). VOlgens mij als het vliegtuig onverkoopt draait in de lucht gaat het lijntje gewoon door
pi_40023731
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 20:45 schreef realbase het volgende:
lol das volgens mij gewoon een plaatje waar de standaard route staat voorgeprogrammeerd ( oftewel een standaard lijntje, waar het vliegtuigje op beweegt aan de hand van het aantal kilometers wat is afgelegd, en dus niet op GPS ). VOlgens mij als het vliegtuig onverkoopt draait in de lucht gaat het lijntje gewoon door
dat is dus niet waar. het is inderdaad om duidelijk te illustreren waar je bent, maar het geheel beweegt wel degelijk mee met het vliegtuig in de realiteit. alleen zul je de bochten niet zo goed zien als het zo uitgezoemd weergegeven wordt (logisch)
pi_40023753
tvp
  donderdag 20 juli 2006 @ 20:51:50 #10
57702 osmo
Zuiderbuur
pi_40023787
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 20:49 schreef Apekoek het volgende:

[..]

dat is dus niet waar. het is inderdaad om duidelijk te illustreren waar je bent, maar het geheel beweegt wel degelijk mee met het vliegtuig in de realiteit. alleen zul je de bochten niet zo goed zien als het zo uitgezoemd weergegeven wordt (logisch)
het lijkt mij redelijk nutteloos om GPS voor zo een onnauwkeurige kaart te gebruiken, via de afgelegde afstand werken is veel eenvoudiger, vooral in die voorgeprogrammeerde routes.
pi_40023947
nah het zou niet zo moeilijk moeten zijn om het realtime te laten zien... dus echt werkelijk waar je bent, aangezien het ten alle tijden bekend is waar het vliegtuig is bij verschillende verkeersleidingen...
pi_40023974
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 20:51 schreef osmo het volgende:

[..]

het lijkt mij redelijk nutteloos om GPS voor zo een onnauwkeurige kaart te gebruiken, via de afgelegde afstand werken is veel eenvoudiger, vooral in die voorgeprogrammeerde routes.
je hebt GPS data voor navigatie, voor automatische piloot etc. Waarom zou je dat TOCH al beschikbare signaal niet ook ff op een schermpje knallen voor de passagiers?

Anyway, hoe wou je ANDERS die "afgelegde afstand" van je uitrekenen?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40024010
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 20:57 schreef Caelo het volgende:
nah het zou niet zo moeilijk moeten zijn om het realtime te laten zien... dus echt werkelijk waar je bent, aangezien het ten alle tijden bekend is waar het vliegtuig is bij verschillende verkeersleidingen...
Dat is dus ook precies wat er gebeurt vlgs mij. Alleen in 1998 had die shit nog een refresh interval van 5 secs of zo. Zal nu niet meer zo zijn lijkt me
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 20 juli 2006 @ 21:01:18 #14
57702 osmo
Zuiderbuur
pi_40024072
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 20:58 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

je hebt GPS data voor navigatie, voor automatische piloot etc. Waarom zou je dat TOCH al beschikbare signaal niet ook ff op een schermpje knallen voor de passagiers?

Anyway, hoe wou je ANDERS die "afgelegde afstand" van je uitrekenen?
dat rekenen die computers wel even uit tijd/snelheid
  donderdag 20 juli 2006 @ 21:02:50 #15
57702 osmo
Zuiderbuur
pi_40024130
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 20:59 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat is dus ook precies wat er gebeurt vlgs mij. Alleen in 1998 had die shit nog een refresh interval van 5 secs of zo. Zal nu niet meer zo zijn lijkt me
waarom zou je op een kaart die heel europa en een deel van afrika weergeeft realtime gegevens moeten zien? Ze kunnen dat om de 10 minuten refreshen en het stipje zal nog bijna niets opgeschoven zijn.
pi_40024217
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 21:01 schreef osmo het volgende:

[..]

dat rekenen die computers wel even uit tijd/snelheid
Nee

dat gaat gewoon niet zo. Dat gaat gewoon met GPS. Waarom? Omdat dat neukend MAKKELIJKER IS.


Waar haal jij anders je snelheid vandaan? Zit je met een molentje uit het raam te werken of zo?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 20 juli 2006 @ 21:11:58 #17
57702 osmo
Zuiderbuur
pi_40024429
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 21:05 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nee

dat gaat gewoon niet zo. Dat gaat gewoon met GPS. Waarom? Omdat dat neukend MAKKELIJKER IS.


Waar haal jij anders je snelheid vandaan? Zit je met een molentje uit het raam te werken of zo?
Die wordt berekend via die GPS van jou
pi_40024537
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 21:11 schreef osmo het volgende:

[..]

Die wordt berekend via die GPS van jou
Precies
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40024560
Zie deze foto:

quote:
U-turn above the Atlantic! Due to the tragic events in New York, our study tour adventure ended in 8 hours. The screen shows our flightpath - we were to go to Newark.
Die schermpjes zijn dus WEL realtime en de route is niet voorgeprogrammeerd
pi_40024601
Mja, zo'n plaatje kan je met 10 minuten refresh ook maken natuurlijk. Zegt niks over realtime-heid
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 20 juli 2006 @ 21:17:26 #21
57702 osmo
Zuiderbuur
pi_40024614
Kijk nu geloof ik het dus wel dat het GPS is ... er kan natuurlijk nog ergens een klein negertje zitten met een kaart en sextant ...
pi_40024655
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 21:16 schreef MaxMark het volgende:
Zie deze foto:

de route is niet voorgeprogrammeerd
Agree
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_40024739
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 21:16 schreef MaxMark het volgende:
Zie deze foto:

[afbeelding]
[..]

Die schermpjes zijn dus WEL realtime en de route is niet voorgeprogrammeerd
Dat bedoel ik dus.

Stom gezemel van andere mensen die het denken beter te weten terwijl ze het gewoon niet weten.
pi_40024755
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 21:17 schreef Dr_Flash het volgende:
Mja, zo'n plaatje kan je met 10 minuten refresh ook maken natuurlijk. Zegt niks over realtime-heid
Wat ik uit eigen ervaring weet is dat die dingen om de paar seconden verversen. Na het opstijgen en voor het landen (bij veel bochtenwerk) is dat duidelijk te zien.
Tis net geen realtime, maar het komt in de buurt
pi_40024871
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 21:02 schreef osmo het volgende:

[..]

waarom zou je op een kaart die heel europa en een deel van afrika weergeeft realtime gegevens moeten zien? Ze kunnen dat om de 10 minuten refreshen en het stipje zal nog bijna niets opgeschoven zijn.
Bij mij in het vliegtuig zoomen de na 10seconden in op het kaartje, en je ziet alles live, zoals snelheid, baken, hoogte, en nog hoeveel mijl je te gaan hebt enzo.

In het vliegtuig had ik ook nog even de Videocontrol room gezien.
Waseen bureau met een veel videorecorders, en zo ook een computer, met daarop dat plattegrondje.
Daarnaast stond nog een computer, maar waarvoor dat was weet ik niet.


JAmmer dat er zo weinig luchtvaart navigatie software bestaat dat op de computer werkt.
Amstelveen de beste
pi_40030131
De informatie voor die beeldschermen komt gewoon uit de boordcomputer van het vliegtuig. De informatie komt dus ook niet alleen van een GPS ontvanger af maar ook van andere navigatie hulpmiddelen.
pi_40039396
Jah, dat is wel waar.
Amstelveen de beste
pi_40039451
Mijn chef is zelf piloot, en hij heeft hier ook mee lopen experimenteren. Helaas is hij op dit moment op vakantie, maar als hij terug is zal ik hem eens vragen wat voor software & hardware hij gebruikt heeft.

Ik weet in ieder geval dat je bij de aanschaf van de GPS ontvanger er heel goed op moet letten of dat ding ook met hoogte overweg kan. Heel veel ontvangers werken prima voor wegen, maar als je een kilometertje boven de grond zit raken ze het spoor volledig bijster.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
  vrijdag 21 juli 2006 @ 09:45:38 #29
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_40039505
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 23:47 schreef Jipo het volgende:
De informatie voor die beeldschermen komt gewoon uit de boordcomputer van het vliegtuig. De informatie komt dus ook niet alleen van een GPS ontvanger af maar ook van andere navigatie hulpmiddelen.
Bedoel je nou de de boordcomputer een "ander navigatiemiddel" is, wat zijn locatiedata niet via GPS ontvangt? Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk namelijk.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 21 juli 2006 @ 10:55:30 #30
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_40041183
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 09:45 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Bedoel je nou de de boordcomputer een "ander navigatiemiddel" is, wat zijn locatiedata niet via GPS ontvangt? Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk namelijk.
Nouja, bijvoorbeeld snelheid, kompas en hellingshoek kunnen ook helpen het signaal betrouwbaarder te maken...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
ŠDiscoveryChannel
pi_40041988
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 09:45 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Bedoel je nou de de boordcomputer een "ander navigatiemiddel" is, wat zijn locatiedata niet via GPS ontvangt? Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk namelijk.
vergeet niet de grond navigatiebakens, en het inertial reference system, wat met versnellingsmeters werkt.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_40042107
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 11:24 schreef The_stranger het volgende:

[..]

vergeet niet de grond navigatiebakens, en het inertial reference system, wat met versnellingsmeters werkt.
Plus dat een moderne transponder vliegtuigen in de omgeving ook nog eens om informatie vraagt.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
pi_40043965
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 11:28 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Plus dat een moderne transponder vliegtuigen in de omgeving ook nog eens om informatie vraagt.
Al wordt daar, als alles goed gaat, niet mee genavigeerd
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_40048661
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 09:42 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Mijn chef is zelf piloot, en hij heeft hier ook mee lopen experimenteren. Helaas is hij op dit moment op vakantie, maar als hij terug is zal ik hem eens vragen wat voor software & hardware hij gebruikt heeft.

Ik weet in ieder geval dat je bij de aanschaf van de GPS ontvanger er heel goed op moet letten of dat ding ook met hoogte overweg kan. Heel veel ontvangers werken prima voor wegen, maar als je een kilometertje boven de grond zit raken ze het spoor volledig bijster.
Jah, ik ehb al een hele goede speciale GPS op mijn laptoppie zitten.
Alleen ben ik opzoek anar die ene software.
Amstelveen de beste
  vrijdag 21 juli 2006 @ 15:07:30 #35
21984 Kresj
Ik ben sowieso de beste...
pi_40048847
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 21:17 schreef Dr_Flash het volgende:
Mja, zo'n plaatje kan je met 10 minuten refresh ook maken natuurlijk. Zegt niks over realtime-heid
Let maar eens op als je over het vliegveld taxiet. Dan draait het vliegtuigje in beeld ook mee met het vliegtuig. Realtime dus. (of in ieder geval bijna realtime...)
pi_40049502
Bij mij in het vliegtuig refresh hij elke halve seconde volgens mij, en dit zie je goed pas als het kaartje ingezoomd was.
Verder was de snelheid, hoogte, temps enzo ook allemaal realtime. Teminste bijna halve seconde refreshtijd.
Die compuetr in het vliegtuig waar dat kaartje opstond was gewoon een computer.
lcd beeldscherm, toetsenbord, muis.







[ Bericht 25% gewijzigd door anisubs op 21-07-2006 15:36:57 ]
Amstelveen de beste
pi_40050220
Wel leuk dat die kaartjes de meest onbekende plaatsnamen weergeven soms
pi_40058231
Dat had ik ook

We vlogen over Enschede, Leipzig, Praag, Boedapest, Zwarte zee, Batumi, Baku, verder weet ik het niet meer .
Effe een eigen kaartje gemaakt.

Amstelveen de beste
pi_40059045
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 21:05 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nee

dat gaat gewoon niet zo. Dat gaat gewoon met GPS. Waarom? Omdat dat neukend MAKKELIJKER IS.


Waar haal jij anders je snelheid vandaan? Zit je met een molentje uit het raam te werken of zo?
Je bent niet ver van de waarhied. Een pitotbuis.
How beautiful they are - the trains you miss..
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
pi_40059430
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 21:12 schreef anisubs het volgende:
Dat had ik ook

We vlogen over Enschede, Leipzig, Praag, Boedapest, Zwarte zee, Batumi, Baku, verder weet ik het niet meer .
Effe een eigen kaartje gemaakt.

[afbeelding]
Iran overgeslagen? Mietjes
pi_40069245
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 21:05 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nee

dat gaat gewoon niet zo. Dat gaat gewoon met GPS. Waarom? Omdat dat neukend MAKKELIJKER IS.


Waar haal jij anders je snelheid vandaan? Zit je met een molentje uit het raam te werken of zo?
Kan op meedere manieren, er zijn verkeersvliegtuigen zonder GPS, en ook daarin weet je je snelheid wel

(pitotbuis is 1 oplossing)
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_40080035
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 21:16 schreef MaxMark het volgende:
Zie deze foto:

[afbeelding]
[..]

Die schermpjes zijn dus WnEL realtime en de route is niet voorgeprogrammeerd
Misschien is het dus niet realtime, want een piloot gaat eerst in zijn FMC de nieuwe route invoeren. Dus het hoeft niet perse realtime te zijn .
pi_40088992
quote:
Op donderdag 20 juli 2006 21:16 schreef MaxMark het volgende:
Zie deze foto:

[afbeelding]
[..]

Die schermpjes zijn dus WEL realtime en de route is niet voorgeprogrammeerd
Volgens mij vliegt het vliegtuig op deze kaart achteruit, of heb ik zulke slechte ogen?
(wist niet dat er een achteruit op die dingen zat)
Als je laat remt, rij je langer hard.
pi_40089100
quote:
Op zaterdag 22 juli 2006 17:18 schreef Kevin1Bravo het volgende:

[..]

Misschien is het dus niet realtime, want een piloot gaat eerst in zijn FMC de nieuwe route invoeren. Dus het hoeft niet perse realtime te zijn .
Ik spreek uit ervaring, en meerdere mensen in dit topic met mij
quote:
Op zaterdag 22 juli 2006 23:02 schreef The_Goeiste het volgende:

[..]

Volgens mij vliegt het vliegtuig op deze kaart achteruit, of heb ik zulke slechte ogen?
(wist niet dat er een achteruit op die dingen zat)
Je hebt slechte ogen
Kijk maar naar de schuine gedeeltes van de vleugels, die zitten aan de rechterkant. Dat is dus de voorkant.
pi_40089407
de schuine gedeeltes van de vleugel zitten rechts, dus naar voren en de pijl wijst naar links?
Als je laat remt, rij je langer hard.
pi_40089720
Welke pijl? Ik zie alleen een vliegtuig?
pi_40089808
misschien aan het einde van het routelijntje vanaf amsterdam waar dat vliegtuig overheen vliegt
Als je laat remt, rij je langer hard.
pi_40090116
U-turn staat er toch! dat ding gaat niet opeens achteruit,,,
pi_40090221
omdat ik tijd teveel heb:



Duidelijk?
pi_40090613
Oohh, T_G ziet dat rode ding als een pijl naar links. Ik snapte d'r al niks van
pi_40090958
Kaartje is een beetje ver uitgezoomt
Amstelveen de beste
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')