quote:
Op donderdag 20 juli 2006 17:55 schreef Boswachtertje het volgende:Selfless service is a myth. In serving others, we serve our true selves. "It is in giving that we receive." We are sustained by those we serve, just as we are blessed when we forgive others. As Gandhi says, the practice of satyagraha ("clinging to truth") confers a "matchless and universal power" upon those who practice it. Service work is enlightened self-interest, because it cultivates an expanded sense of self that includes all others.
Erg mooi, Gandhi heeft door passief verzet de de Enelsen India uitgezet, een mooi voorbeeld van onverglijkbaar en universele macht.
Maar is het ongebreidelde en gevierde egoisme niet langzaam de plek waar we leven, moeder aarde, aan het uitmoorden? In navolging van het idee van de mens is een virus. Ik zie ons nog niet zo snel een andere gastheer vinden om op verder te parasiteren.
Ik was al wel van mening dat de mens van nature egoïstisch was, en dat in alturisme egoïstische motieven zatten. Zoals het overleven van de eigen genen, de eigengroep, de manier van leven, de eigen cultuur. Ik vraag me aan de andere kant wel eens af of egoïsme niet slechts een geestelijke afwijking was die evolutionair gezien de overhand heeft gekregen.
De perceptie van ziek of gezond is relatief aan de omgeving en eigen beleving.
Vindt de parasiet het ziek om z'n gastheer te doden?