En wat doe jij nu dan?quote:k ben zelf (volgens mij ) niet egoistisch.. ik ben positief ingesteld en daar wil ik het liefst zo veel mogelijk mensen deelgenoot van maken
Angst is een oerinstinct, het beschermd je. De maatschappij is gewoon zo verloedert dat je niet zomaar iedereen blindelings kan vertrouwen. Dan ben je Naief en binnen de kortste keren weer ongelukkig.quote:Want wat is egoisme anders dan angst voor de rest? Angst vs Liefde klinkt als verklaring heel simpel, maar het is in mijn ogen de essentie.
Als jij geen angst meer hebt voor anderen en je slechts leeft vanuit liefde en positiviteit... waarom zou je dan alleen nog aan jezelf denken?
Het maakt mij niet uit hoe jij mijn positivisme ziet. Ik stel alleen dat wanneer wij gaan leven naar het goede, er geen slechts voor in de plaats kan komen. Nu is dat wel anders tegenwoordig. Men wil niet inzien dat het positieve niet zo zeer mijn gevoel is, maar slechts een andere weg/kijk op de zaak. Waarom denk je dat de mens van nature zo negatief is ingesteld?quote:Op woensdag 19 juli 2006 17:41 schreef OutKast het volgende:
Jij wilt zoveel mogelijk mensen deelgenoot maken van jouw positivisme omdat JIJ je daar lekker bij voelt. Als jij je er kut bij zou voelen zou je het niet doen lijkt me. Dus dat is nogal egoistisch.
Wijzelf zijn het probleem, het kapitalisme is slechts een onderdeel hiervan. Ik kom helemaal niet met antwoorden, dat is nou juist de truc. Het leven zelf is het antwoord. Mijn woorden leiden hier alleen maar van af.. In mijn wereld is er iets meer positiviteit en iets minder negativiteit, de balans weer in evenwicht brengen - zodat mensen inzien dat goed en fout niet los van mekaar te zien zijn. Een radicale verandering van ons leven zie ik voorlopig nog niet gebeuren, dus we zullen het moeten hebben van de kleinere dingen. Iets minder afhankelijk van de commercie, meer zelfvoorzienendheid en meer verantwoordelijkheid voor de eigen taken in het leven.quote:Egoisme is een manier van overleven. Ik vind het ook altijd grappig hoe mensen alle fouten in de wereld aan weten te wijzen (kapitalisme, individualisering etc.) maar als alternatief met van die zij-ige antwoorden komen. Ik bedoel; wat gaan we in jouw wereld doen dan? De hele dag heel lief voor elkaar zijn? Kunnen al die mensen daarvan eten? Kan iedereen daar een huis van bouwen?
In mijn ogen is er geen ultiem doel. Het leven zelf is als doel al hoog genoegquote:En we zijn ook geen stap verder in onze ontwikkeling volgens jou; maar welke kant moet die ontwikkeling opgaan dan? Welk ultiem doel gaan we volgens jou ooit bereiken dan?
Onze moraal is dan wel deels op het christendom gebaseerd, dat betekent niet dat wij daar ook volledig naar leven. Het hedonisme (in een heleboel vormen) heeft toch behoorlijk terrein gewonnen. En je kunt me niet wijsmaken dat genieten van de geneugten van het leven slecht is. Dat is ook voor iedereen anders. De één gaat naar Afrika om daar te helpen een dorp te bouwen, de ander gaat in een schandalig duur hotel 3 weken lang aan het strand liggen.quote:Op woensdag 19 juli 2006 20:41 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
In mijn ogen is er geen ultiem doel. Het leven zelf is als doel al hoog genoegEchter mag het wat mij betreft wel een stuk eenvoudiger. Iets minder egoistisch gedrag, iets meer samenwerken en we zouden het een stuk simpeler en makkelijker kunnen maken voor onszelf - en anderen. Al met al is de huidige moraal er 1 gebasseerd op het christelijke geloof dat uitgaat van het eeuwige lijden in dit leven - en men stelt er een hiernamaals tegenover. Ik ben het volledig met Nietzsche eens, wanneer hij zegt dat dit de wortel van het kwaad is. Want uit lijden wordt m.i. het ego gevoed. En wanneer wij beseffen dat het 'slechts' om dit leven gaat, zien we de noodzaak in van onze wil welke boven dit lijden uit wil stijgen. En dat gaat beter met een open geest, dan met een op het ego gerichte denkwijze.. ook al lijdt de eerste aan een overvloed van het leven..
Zengedichten zijn ook tegenstrijdigquote:Op woensdag 19 juli 2006 18:29 schreef wimmul het volgende:
Ik heb zoveel commentaar op dit stukje tegenstrijdigheid, maar het is er simpelweg te warm voor. Ik kijk wel hoever ik kom.
Ik projecteer het niet op anderen, ik geef slechts mijn perspectief en mijn ideeën hierover weer. Als jij meent dit als projectie te zien, dan is de boodschap niet overgekomen.. woorden zijn helaas te simpel om dit soort problemen te overkomen maar goed.. Ik vind vanuit mijn visie dat er te veel niet klopt in de wereld en ik vind het vreemd dat anderen er niet zo over denken als ik.. maar daar heb ik vrede mee te hebben. Ik heb gelukkig niet de mogelijkheid om mensen mijn mening op te leggen; slechts door te communiceren kan ik anderen wat leren en leer ik van anderen. Maar wel nadat dit is opgenomen binnen mijn beeld van de werkelijkheid (voor dat dit gebeurt, is er nog geen sprake van 'mijn visie' nml.. begrip en ervaring zijn noodzakelijk)quote:Als eerste zeg je dat mensen te zeer bezig zijn met hun eigen visie en dat te projecteren op anderen, en niet meer kunnen luisteren.
En wat doe jij nu dan?
Angst is en blijft een slechte raadgever. Niemand snapt het leven en toch laten we ons kleineren door onze eigen angst. Onze eigen ego, de afgescheiden ik die niets snapt van de grootsheid van alles en daarom liever terugkruipt in de spreekwoordelijke grot van Plato. Ik ben dan liever naief.. maar ik ben niet ongelukkig.. sterker nog, ik ben gelukkiger dan ooit te voren. Want ik begin het leven weer te ontdekken, zonder me door angst tegen te houden. Ik duik in het onbekende en kom vaak verward weer naar het oppervlak.. wel met waardevolle nieuwe inzichten die bevestigen wat en hoe ik denk. Angst mag dan een oerinstint zijn, dat we het nog nodig hebben zegt wederom iets over onze ontwikkeling!!quote:Angst is een oerinstinct, het beschermd je. De maatschappij is gewoon zo verloedert dat je niet zomaar iedereen blindelings kan vertrouwen. Dan ben je Naief en binnen de kortste keren weer ongelukkig.
Definities zijn leuk, het gaat om de implementatie ervan.. Iemand die positiviteit predikt kan ondertussen ook een pedofiel blijken (Donnie Darko) en andersom werkt het net zo. Alle kennis is leuk en aardig, maar als je er niets mee doet in de praktijk.. heeft het geen zin.quote:altruïsme
al·tru·is·me
/AltrywIsm«/
het
(1898) <Fr. altruisme, gevormd door de filosoof Auguste Comte (1798-1857) van Lat. alter (een ander) en Fr. autrui (een ander)
1.
het laten bepalen van zijn handelwijze door de belangen van anderen.
Zo dat is dus ook weer omschreven. En ik verwacht niet dat mensen op een altruistische wijze een fatsoenlijk leven kunnen leiden in deze westerse maatschappij. Zonder bespot, beschimpt, misbruikt, gebruikt en zo voorts te worden.
Zolang de mens niet haar ware potentieel bereikt, zal alles zeker voor niets zijn geweest.quote:Ik ben zeer ben van nature redelijk negatief en pessimistisch ingesteld. En ik moet zeggen dat ik in mijn directe leefomgeving kan zien dat ik makkelijker met tegenslagen kan omgaan dan mensen die zeer positief en optimistisch zijn ingesteld. Natuurlijk heeft elk voordeel zijn nadeel en visa versa. Maar dat blijf je toch houden. Ik denk (egoistisch) dat je iedereen moet laten leven zoals hij of zij dat het beste kan. Uiteindelijk gaan we allemaal dood en is alles voor niets geweest.
'De mens is een virus' - The Matrix
Ik neem aan dat jij niet weet wat dit is, maar hoe weet je dat het er is?quote:Op woensdag 19 juli 2006 20:52 schreef Boswachtertje het volgende:
Zolang de mens niet haar ware potentieel bereikt, zal alles zeker voor niets zijn geweest.
Geen..quote:Op woensdag 19 juli 2006 20:46 schreef Fir3fly het volgende:
Ik ga mijn ondertitel nu even eer aan doen.
Ik heb wel een vraag voor je: wat zijn voor jou de bewijzen dat onze ontwikkeling de verkeerde kant op gaat, of gestopt is?
Ik weet het niet..quote:Op woensdag 19 juli 2006 20:54 schreef Fir3fly het volgende:
Ik neem aan dat jij niet weet wat dit is, maar hoe weet je dat het er is?
Hmm, dit is best interessant. Je houd jezelf van de domme omdat je gelukkiger maakt?quote:Op woensdag 19 juli 2006 20:55 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Geen..Is slechts mijn perspectief en daarom gebrekkig, onvolledig en zeer goed mogelijk foutief..
Maar ik was eerst diegene die ik nu bekritiseer.. de egoist die het allemaal wel begrepen had.. nu weet ik wel beter, dus in wezen ben ik de strijd aangegaan met mijn eigen spiegelbeeld..
Aha, en daar ben je dus egoistisch. Want je hebt liever niet dat je leven zinloos is.quote:Op woensdag 19 juli 2006 20:57 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Ik weet het niet..
Maar ik stel dit liever als waarschijnlijke waarheid dan dat er geen leven na de dood is, dat dit leven zinloos is en dat het geen enkele zin heeft anderen te helpen..
Altruisme is juist een belangrijke essentiele eigenschap van het 'mens' zijn. In eerste plaats is Altruisme een eigenschap om onze eigen genen, onze eigen voortplanting te beschermen. Mensen zouden sterven voor hun kinderen bijvoorbeeld, hetzelfde zie je terug in de dierenwereld... daar kunnen dieren zich ook opofferen voor hun nageslacht, of voor de 'groep' waar ze in rondreizen... puur om de kans dat hun eigen genen zich voort kunnen zetten, te kunnen vergroten.quote:Op woensdag 19 juli 2006 18:29 schreef wimmul het volgende:
Altruisme.
Gelijk is voor mij, dat iedereen zichzelf kan zijn, zonder dat dit bekritiseert hoeft te worden. Iedereen mag exelleren in zijn/haar talent en de realiteit is nog negatief nog positief. Ons perspectief is onze afspiegeling van de realiteit; als jij dus negatief bent, is jouw realiteit negatief.. en vice versa..quote:Op woensdag 19 juli 2006 20:51 schreef Fir3fly het volgende:
Onze moraal is dan wel deels op het christendom gebaseerd, dat betekent niet dat wij daar ook volledig naar leven. Het hedonisme (in een heleboel vormen) heeft toch behoorlijk terrein gewonnen. En je kunt me niet wijsmaken dat genieten van de geneugten van het leven slecht is. Dat is ook voor iedereen anders. De één gaat naar Afrika om daar te helpen een dorp te bouwen, de ander gaat in een schandalig duur hotel 3 weken lang aan het strand liggen.
Wat ik dus ook zeg is dat niet iedereen gelijk is. Misschien ook niet gelijkwaardig. Ik zal hierbij meteen een kanttekening plaatsen: ik ben geen racist of iets dergelijks. Het valt me gewoon op dat het ideaal 'iedereen is gelijk' ten alle tijde wanhopig aan moet worden vastgehouden. Ik ben voor meer realisme, hoe negatief de realiteit vaak ook is.
Wat jij wil...quote:Op woensdag 19 juli 2006 20:57 schreef Fir3fly het volgende:
Aha, en daar ben je dus egoistisch. Want je hebt liever niet dat je leven zinloos is.
Ik neem aan dat je bedoelt je dat je ervaring van de werkelijkheid van je perceptie afhangt. Dat klopt. Maar dat wil niet zeggen dat er geen realiteit bestaat. Mensen denken vaak dat positief denken helpt. Maar als het dan alsnog misgaat, zijn ze teleurgesteld. 'Koele beredeneringen' blijken vaak beter te zijn.quote:Op woensdag 19 juli 2006 20:58 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Gelijk is voor mij, dat iedereen zichzelf kan zijn, zonder dat dit bekritiseert hoeft te worden. Iedereen mag exelleren in zijn/haar talent en de realiteit is nog negatief nog positief. Ons perspectief is onze afspiegeling van de realiteit; als jij dus negatief bent, is jouw realiteit negatief.. en vice versa..
Mwah niet helemaal mee eens... ga jij nu maar eens met je positieve perspectief door Libanon lopen... reality will catch up on you.quote:Op woensdag 19 juli 2006 20:58 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Ons perspectief is onze afspiegeling van de realiteit; als jij dus negatief bent, is jouw realiteit negatief.. en vice versa..
Hoezo? Belangeloos iets voor iemand doen zorgt ervoor dat je je daar goed over voelt. Ergo: egoïsme.quote:Op woensdag 19 juli 2006 20:58 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Echter, de mens is de enige soort op deze aardbol die een andere vorm van altruisme kent, opoffering voor anderen zonder er 'zelf' beter van te worden.
Als je er gelukkig van wordt vind ik het primaquote:Op woensdag 19 juli 2006 20:59 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Wat jij wil...![]()
Ik heb nog een ego, want ik ben nog steeds mezelf binnen het geheel.. maar het wordt overwoekerd door een vuur van haast plechtige onderdanigheid tov het leven..![]()
En als jij jezelf bewust voor iemand/een groep mensen opoffert mbv het ultieme middel: je eigen leven?quote:Op woensdag 19 juli 2006 21:03 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Hoezo? Belangeloos iets voor iemand doen zorgt ervoor dat je je daar goed over voelt. Ergo: egoïsme.
Eén woord: martelaarschap.quote:Op woensdag 19 juli 2006 21:06 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
En als jij jezelf bewust voor iemand/een groep mensen opoffert mbv het ultieme middel: je eigen leven?
Dat vind ik eerder een vorm van altruisme dan egoisme (religieuze voorbeelden nagelaten.) Het is te tegenstrijding om iets uit egoisme te doen met als gevolg dat je je eigen leven verliest.... Ik bedoel maar, er is geen ego na de doodquote:
Be that as it may, je hebt altijd het gevoel dat je het 'goede' doet. Anders doe je het niet. Een moeder die zichzelf opoffert (op welke manier dan ook) doet dat om haar kinderen te beschermen. Zonder kinderen kan ze niet leven. Dit noem ik geen altruisme.quote:Op woensdag 19 juli 2006 21:10 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Dat vind ik eerder een vorm van altruisme dan egoisme (religieuze voorbeelden nagelaten.) Het is te tegenstrijding om iets uit egoisme te doen met als gevolg dat je je eigen leven verliest.... Ik bedoel maar, er is geen ego na de dood
Nee klopt... ze beschermt haar eigen genen, haar eeuwige leven... dat is ook zeker geen altruisme maar idd een vorm van egoisme.quote:Op woensdag 19 juli 2006 21:13 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Be that as it may, je hebt altijd het gevoel dat je het 'goede' doet. Anders doe je het niet. Een moeder die zichzelf opoffert (op welke manier dan ook) doet dat om haar kinderen te beschermen. Zonder kinderen kan ze niet leven. Dit noem ik geen altruisme.
Dat klopt inderdaad. Maar dat komt bij de mens niet voor. Dat gaat in tegen de oerinstincten, die je moeilijk kunt 'overriden'.quote:Op woensdag 19 juli 2006 21:17 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Altruisme, is puur zonder er zelf beter van te worden het helpen van je medemens, ik vind dat geen vorm van egoisme.
quote:Op woensdag 19 juli 2006 21:18 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat klopt inderdaad. Maar dat komt bij de mens niet voor. Dat gaat in tegen de oerinstincten, die je moeilijk kunt 'overriden'.
Nee, maar wel op het moment dat iemand zelfmoord pleegt. Nobele daden zijn gewoon een gevolg van een gevoel. Mensen denken dat ze hiermee het goede doen. Dat is toch echt egoisme.quote:Op woensdag 19 juli 2006 21:26 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
[afbeelding]
Altruisme of egoisme? Jezelf opofferen als vorm van protest? Zelfmoord gaat ook tegen de oerinstincten in, toch gebruikt men dat middel om het leven voor anderen, mensen die zij niet kennen, te verbeteren.
Komen we weer terug op martelaarschap, een daad van egoisme? Like I said before, there is no ego after death
Nee ze proberen een betere/goede situatie te creeren, zonder dat zelf ooit mee te kunnen maken of zelfs maar de garantie te hebben dat het uberhaupt ooit zal gebeuren ondanks dat ze de meest hoge inzet gebruiken die er bestaat: hun eigen leven.quote:Op woensdag 19 juli 2006 21:29 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee, maar wel op het moment dat iemand zelfmoord pleegt. Nobele daden zijn gewoon een gevolg van een gevoel. Mensen denken dat ze hiermee het goede doen. Dat is toch echt egoisme.
En dat is het hem nou juist. Hij doet dat omdat hij zich daar goed over voelt. Egoïsme is niet alleen maar voor zichzelf kiezen, het is ook zo kiezen dat je niet slechter wordt. Daarbij is het ook leuik om een reputatie als een 'sociaal mens' te hebben.quote:Op woensdag 19 juli 2006 21:36 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Altruisme bestaat IMHO, als iemand mij uit de brand helpt zonder dat hij daar zelf beter van zal worden of zelfs slechter dan zie ik dat als een daad van onbaatzuchtigheid, niet als egoisme.... juist omdat hij denkt op die manier het goede te doen, ipv voor zichzelf te kiezen; het ware egoisme IMHO.
Geweldige film, maar wel vol met vaak erg subjectieve filosofische percepties van bepaalde zaken.quote:Op woensdag 19 juli 2006 21:36 schreef Boswachtertje het volgende:
Ter verduidelijking:
Self-destructive man feels completely alienated, utterly alone. He's an outsider to the human community. He thinks to himself, "I must be insane." What he fails to realize is that society has, just as he does, a vested interest in considerable losses, in catastrophes. These wars, famines, floods and quakes meet well defined needs. Man wants chaos. In fact, he's got to have it. Depressions, strife, riots, murder, all this dread. We're irresistibly drawn to that almost orgiastic state created out of death and destruction. It's in all of us. We revel in it. Sure, the media tries to put a sad face on these things, painting them up as great human tragedies, but we all know the function of the media has never been to eliminate the evils of the world. No! Their job is to persuade us to accept those evils and get used to living with them. The powers that be want us to be passive observers. You got a match? And they haven't given us any other options outside the occasional purely symbolic participatory act of voting. You want the puppet on the right or the puppet on the left? I feel the time has come to project my own inadequacies and dissatisfactions into the socio-political and scientific schemes. Let my own lack of a voice be heard.
(He pours gasoline all over himself and lights himself on fire.)
Waking Life, 2001
Nogal een suggestief stukje inderdaad, wie zegt dat wij iets kunnen doen aan dat wat blijkbaar 'in ons' zit?quote:Op woensdag 19 juli 2006 21:36 schreef Boswachtertje het volgende:
Ter verduidelijking:
Self-destructive man feels completely alienated, utterly alone. He's an outsider to the human community. He thinks to himself, "I must be insane." What he fails to realize is that society has, just as he does, a vested interest in considerable losses, in catastrophes. These wars, famines, floods and quakes meet well defined needs. Man wants chaos. In fact, he's got to have it. Depressions, strife, riots, murder, all this dread. We're irresistibly drawn to that almost orgiastic state created out of death and destruction. It's in all of us. We revel in it. Sure, the media tries to put a sad face on these things, painting them up as great human tragedies, but we all know the function of the media has never been to eliminate the evils of the world. No! Their job is to persuade us to accept those evils and get used to living with them. The powers that be want us to be passive observers. You got a match? And they haven't given us any other options outside the occasional purely symbolic participatory act of voting. You want the puppet on the right or the puppet on the left? I feel the time has come to project my own inadequacies and dissatisfactions into the socio-political and scientific schemes. Let my own lack of a voice be heard.
(He pours gasoline all over himself and lights himself on fire.)
Waking Life, 2001
Dus heb je in jouw optiek 2 vormen van egoisme... de eerste vorm van egoisme is de vorm waar alleen jij beter van zult worden en de 2e vorm van egoisme is de vorm waar een ander beter van zal worden. Daar hebben we dus een woord voor Altruisme.... onbaatzuchtigheid, geen vorm van egoisme maar een goed gevoel hebben over jezelf omdat je een beter mens bent, beslissingen maakt waar niet alleen jij maar ook anderen beter van zullen worden.quote:Op woensdag 19 juli 2006 21:39 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En dat is het hem nou juist. Hij doet dat omdat hij zich daar goed over voelt. Egoïsme is niet alleen maar voor zichzelf kiezen, het is ook zo kiezen dat je niet slechter wordt. Daarbij is het ook leuik om een reputatie als een 'sociaal mens' te hebben.
én dat je er zelf een beter gevoel aan overhoudt. Let even op dat subtiele verschil.quote:Op woensdag 19 juli 2006 21:47 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Dus heb je in jouw optiek 2 vormen van egoisme... de eerste vorm van egoisme is de vorm waar alleen jij beter van zult worden en de 2e vorm van egoisme is de vorm waar een ander beter van zal worden.
En dat is dus geen altruisme, want daar moet je zelf niet beter van worden.quote:Daar hebben we dus een woord voor Altruisme.... onbaatzuchtigheid, geen vorm van egoisme maar een goed gevoel hebben over jezelf omdat je een beter mens bent, beslissingen maakt waar niet alleen jij maar ook anderen beter van zullen worden.
Niet echt, je begrijpt mijn definitie niet helemaal. Nu wel, hoop ikquote:Maargoed, ik heb het gevoel dat we allebei een andere defenitie van egoisme hebben en dat we in herhaling beginnen te vallen
Ja maar dat kan niet anders... onbaatzuchtigheid is gewoon een goede eigenschap in je leven, daar ontkom je niet aan.quote:Op woensdag 19 juli 2006 21:50 schreef Fir3fly het volgende:
En dat is dus geen altruisme, want daar moet je zelf niet beter van worden.
[..]
Maar daarom is het nog geen altruisme.quote:Op woensdag 19 juli 2006 21:56 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Ja maar dat kan niet anders... onbaatzuchtigheid is gewoon een goede eigenschap in je leven, daar ontkom je niet aan.
En wat is het verschil met ieder ander willekeurig persoon die 2 euro geeft aan de collecte van de hartstichting?quote:Een Bill Gates die tig miljoenen schenkt aan allerlei doelen als charme-offensief.... die is er idd beter van geworden en dat is idd een voorbeeld van een vorm van egoisme ipv altruisme, daar zit het ware verschil in IMHO.
Is alles niet subjectief en gebeuren niet alle keuzes gevoelsmatig/intuitief ipv met het verstand? Wat ons verstand er van maakt, is in mijn ogen een kleur geven aan de waarneming en er een waardeoordeel aan vastplakt..quote:Op woensdag 19 juli 2006 21:41 schreef Fir3fly het volgende:
Nogal een suggestief stukje inderdaad, wie zegt dat wij iets kunnen doen aan dat wat blijkbaar 'in ons' zit?
Ja, objectieve waarheid bestaat niet. Collectieve waarheid daarentegen wel.quote:Op woensdag 19 juli 2006 21:59 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Is alles niet subjectief en gebeuren niet alle keuzes gevoelsmatig/intuitief ipv met het verstand? Wat ons verstand er van maakt, is in mijn ogen een kleur geven aan de waarneming en er een waardeoordeel aan vastplakt..
Juist.quote:Op woensdag 19 juli 2006 21:58 schreef HAL9000S het volgende:
En als het al een vorm van egoisme is, dan is het een uiterst positieve vorm van egoisme... een vorm van egoisme waar vooral een ander beter van zal worden, hoe tegenstrijdig dat ook klinkt.
Zo bekijk ik het in ieder geval zelf vaak ook.. en ik kan het dus alleen maar beamenquote:Op woensdag 19 juli 2006 22:00 schreef Napalm het volgende:
Adam Smith ging ervan uit dat het het beste was voor de samenleving als iedereen zoveel mogelijkvoor zichzelf zorgt. Als het goed gaat met een iemand heeft dat ook positieve effecten voor anderen. En wie weet nu het beste wat je nodig hebt dan jezelf?
Maar is deze defenitie van altruisme, als vorm van egoisme, niet enorm tegenstrijdig als je kijkt naar de defenitie van egoisme?quote:
En dat is dus het verschil tussen Altruisme en Egoisme, deze 2 begrippen zijn te tegenstrijdig om de een te zien als de vorm van de ander, als je kijkt naar de essentie van egoisme: het niet denken aan de bevrediging van anderen.quote:Egoïsme in morele zin :
Dit is egoïsme waarbij een persoon meer aan zijn bevrediging denkt, maar niet aan de bevrediging aan anderen.
Tja, maar toch. Altruisme kan niet, dat hebben we net bekeken. Dus moet het wel egoisme zijn. Een indirecte vorm dan.quote:Op woensdag 19 juli 2006 22:06 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Maar is deze defenitie van altruisme, als vorm van egoisme, niet enorm tegenstrijdig als je kijkt naar de defenitie van egoisme?
[..]
En dat is dus het verschil tussen Altruisme en Egoisme, deze 2 begrippen zijn te tegenstrijdig om de een te zien als de vorm van de ander, als je kijkt naar de essentie van egoisme: het niet denken aan de bevrediging van anderen.
Maar dat kan net zo min, aangezien de essentie van egoisme was dat je puur en alleen aan eigenbelang denkt.quote:Op woensdag 19 juli 2006 22:08 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dus moet het wel egoisme zijn. Een indirecte vorm dan.
We zijn dus blijkbaar niet de enigen die hier over redetwistenquote:Altruïsme kan worden toegepast in de volgende vormen:
Anderen behulpzaam zijn met geen of nauwelijks eigenbelang (de informele definitie). Dit is verschillend van elkaar behulpzaam zijn, aangezien dat vaak gepaard gaat met eigenbelang.
Mischien niet, maar dat is eerder een 'flaw' in de defenitie van altruisme, dan dat het iets negatiefs is. En laten we het er over eens zijn dat altruisme ook geen vorm van egoisme kan zijn, gezien de contradictie als je kijkt naar de defenities van de begrippen.quote:Op woensdag 19 juli 2006 22:18 schreef Fir3fly het volgende:
Pff, wat een gedoe met definities
Maar laten we eens zijn over het feit dat het pure altruisme niet bestaat.
Hehe dat was mijn doel, de gehele tijd eigenlijk al... deze text moet niet al te letterlijk genomen worden, het gaat mij meer om de achterliggende gedachten die voor mij van belang zijn. Het perspectief dat zo volmaakt lijkt, is eigenlijk slechts onze beperking..quote:Op woensdag 19 juli 2006 22:24 schreef Fir3fly het volgende:
Dit topic wordt me nu iets te filosofisch...
Erg mooi, Gandhi heeft door passief verzet de de Enelsen India uitgezet, een mooi voorbeeld van onverglijkbaar en universele macht.quote:Op donderdag 20 juli 2006 17:55 schreef Boswachtertje het volgende:
Selfless service is a myth. In serving others, we serve our true selves. "It is in giving that we receive." We are sustained by those we serve, just as we are blessed when we forgive others. As Gandhi says, the practice of satyagraha ("clinging to truth") confers a "matchless and universal power" upon those who practice it. Service work is enlightened self-interest, because it cultivates an expanded sense of self that includes all others.
Ik denk, helaas dat de mens egiostisch is. Ik zou wel anders willen, maar dat wordt niet door de vraag behelst. Ben niet van plan om te zeggen dat alturisme iets negatiefs is. Het gaat over de natuurlijke drive van de mens, zoals we die nu kennen. Ik wil er morgen mischien wel verder over tikken, maar ga nu slapen.quote:Op woensdag 19 juli 2006 22:24 schreef HAL9000S het volgende:
[..]
Mischien niet, maar dat is eerder een 'flaw' in de defenitie van altruisme, dan dat het iets negatiefs is. En laten we het er over eens zijn dat altruisme ook geen vorm van egoisme kan zijn, gezien de contradictie als je kijkt naar de defenities van de begrippen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |