Thrilled | dinsdag 18 juli 2006 @ 19:20 |
ik ben echt mezelf aan het irriteren voor het stoplicht, ik sta doodsangsten uit voor het uitvallen ofzo als ik ff stil sta en weer op wil trekken ![]() | |
vosss | dinsdag 18 juli 2006 @ 19:21 |
Watvoor auto heb je? ![]() | |
Tommy_Kuklinski | dinsdag 18 juli 2006 @ 19:21 |
Beetje gas erbij ![]() heb je je rijbewijs trouwens? | |
Thrilled | dinsdag 18 juli 2006 @ 19:23 |
ja ik heb mn rijbewijs, kheb een citroën xantia 1.8i (uit 1995) | |
Youp | dinsdag 18 juli 2006 @ 19:24 |
ga nog maar ff oefenen met de koppeling... | |
Tommy_Kuklinski | dinsdag 18 juli 2006 @ 19:25 |
quote:Je hebt in een diesel les gehad en nooit geleerd om een beetje gas bij te geven bij het aangrijpingspunt van de koppeling? Daardoor had een collega laatst ook last met het wegrijden in mijn auto ![]() | |
HansU | dinsdag 18 juli 2006 @ 19:29 |
Echt snel optrekken is o.a. optrekken tot het aantal toeren dat de auto beter kan overgaan naar de volgende versnelling. Laag in de toeren heb je namelijk minder trekkracht dan hoog. | |
Thrilled | dinsdag 18 juli 2006 @ 19:43 |
quote:ja vanaf 1 en hoger gaat het wel, maar ik heb nu over stil staan en dan wegrijden | |
VanDread | dinsdag 18 juli 2006 @ 19:47 |
Ik druk altijd gewoon Launch Control in ![]() | |
Tommy_Kuklinski | dinsdag 18 juli 2006 @ 19:47 |
quote:wat ik je vraag klopt niet? | |
#ANONIEM | dinsdag 18 juli 2006 @ 20:01 |
in een 1.8i moet je zelfs in zn 2e versnelling gewoon zonder gas te geven kunnen optrekken hoor, in zn 1e al helemaal, zelfs op LPG lukt het ( nog gevoeliger dan benzine ) | |
Tommy_Kuklinski | dinsdag 18 juli 2006 @ 20:04 |
quote:Dat geldt natuurlijk alleen voor über Estolan's Mijn 404 gaat op gas trouwens makkelijker weg dan op benzine | |
winterapfel | dinsdag 18 juli 2006 @ 20:08 |
quote:mijn idee zou zijn: 3500 a 4000 toeren maken, koppeling zo op laten komen dat het toerental weinig/niet zakt ![]() wel snel, maar niet al te gezond voor je koppeling, niet te vaak doen dus, om normaal pittig (en niet superaso snel) weg te zijn is 2000 toeren voordat je je koppeling op laat komen wel genoeg Gas bijgeven dus, dan slaattie ook niet af zoiets?? | |
Robbiej | dinsdag 18 juli 2006 @ 20:11 |
Bij een Honda civic (coupe) waar het max koppelpunt op 4900 RPM ligt: koppeling in. met je gas spelen tot je bij 5400 toeren zit. vast houden. en dan je koppeling los laten en je gas vol in (dus eerst koppeling los) zo zorg je dat je van 5400 naar 4900 RPM knalt en met vol koppel naar je max van je versnelling gaat. en dan doorschakelen op 5500 RPM kom je ook weer op 4900 RPM uit en dan heb je weer max vermogen ![]() | |
DiGuru | dinsdag 18 juli 2006 @ 20:28 |
Gas geven, koppeling rustig op laten komen en zorgen dat je niet onder de 3000 toeren komt, als je snel weg wilt sprinten. Maar voorwielaandrijving werkt dat tegen. Achterwielaandrijving is veel beter daarvoor. En als je vierwielaandrijving hebt, dan kun je de motor naast je bijhouden. | |
densmee | dinsdag 18 juli 2006 @ 20:28 |
quote:wat voor auto bedoel je met een 404 want de 404 die ik heb rijdt in zijn 3e versnelling nog zonder gas weg en in de 4e versnelling mischien ook wel ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 18 juli 2006 @ 20:34 |
quote:interessante opmerking maar ach, maat niet uit ik kan er om lachen tis iig wel zo, vanaf zn 3e word het wel moeilijk in zn 5 kan wel, met gas erbij uiteraard | |
thomzor | dinsdag 18 juli 2006 @ 20:45 |
lalalaalatvp | |
Dr_Flash | dinsdag 18 juli 2006 @ 20:51 |
GAS geven | |
Tommy_Kuklinski | dinsdag 18 juli 2006 @ 22:50 |
quote:Voor iemand met gevoel is het inderdaad niet moeilijk echter iemand die zo'n topic opent zal waarschijnlijk met alle respect, niet ongelovelijk veel gevoel hebben, vandaar. quote:Heb je ook een Peugeot 404 ![]() edit: er is maar 1 echte 404, en dat is de Peugeot ![]() de versnellingen van een 404 zijn erg kort, dus in zijn 3 kan je makkelijk wegrijden. Alleen mijne loopt momenteel iets beter op gas, vandaar mijn opmerking. | |
Bartholomeus | dinsdag 18 juli 2006 @ 23:00 |
Wat men zegt, iets gas bij geven zodat je een iets verhoogd toerental hebt ten opzichte van stationair, en dan wegrijden zoals je het bij de rijles geleerd hebt. Vergt een beetje oefening, beetje feeling, maar dat gaat vanzelf beter naarmate je meer ervaring krijgt ![]() Met andere woorden: goed oefenen. Meteen een excuus om je dinnetje te pas en te onpas te ontvoeren naar van allerlei dingen die leuk maar te ver weg zijn ![]() ' De vering uittesten mag natuurlijk ook gewoon ![]() | |
HansU | dinsdag 18 juli 2006 @ 23:01 |
quote:Dit is het helemaal. Echt hoger dan 3000 zou ik met de meeste auto's niet doen. Of je geeft er niet om om de koppeling zo nu en dan te moeten vervangen. Zowiezo niet te vaak sprinten natuurlijk. | |
-En4Cer- | dinsdag 18 juli 2006 @ 23:04 |
Weet ik niet. Mijn chauffeur rijdt me overal heen. | |
HassieBassie | dinsdag 18 juli 2006 @ 23:07 |
quote:Dat ligt er denk ik een klein beetje aan welke motor je naast je hebt staan. 80% van de motoren is sowieso sneller weg dan jij in je autootje. | |
ook_gek | dinsdag 18 juli 2006 @ 23:09 |
je moet het aanvoelen is per auto verschillend. klein tikje gas en dan gaan. | |
vamos1 | dinsdag 18 juli 2006 @ 23:10 |
quote:mwehehehe zo herkenbaar Nissan Micra 1.2 flink gas geven.. koppeling op laten komen,.. maar dan ook wel ver genoeg.. je hoort aan het piepen van je banden of je teveel gas terwijl je bij dat koppelingspunt komt zegmaar ![]() heb het zo vaak dat als me moter te koud is en ik niet flink gas geef dat ie pruttelt (ook bij stilstaan) en als ik dan niet eerst gas geef voordat ik me koppeling laat opkomen sta ik zo stil ![]() | |
veldmuis | dinsdag 18 juli 2006 @ 23:11 |
quote:Dat had ik ook. Heeft me een paar dagen gekost om fatsoenlijk weg te komen, als je het eenmaal door hebt stelt het helemaal niks meer voor! | |
vamos1 | dinsdag 18 juli 2006 @ 23:12 |
quote:het is een oudje hè... een tikje gas geven doe je in je opgefuckte diesel lesauto (hoef je vaak niet eens gas te geven om vooruit te gaan) | |
ook_gek | dinsdag 18 juli 2006 @ 23:13 |
quote:ik weet niet hoe jij rijd. Maar het is gewoon tikje gas koppeling laten opkomen tot hij aan grijpt en dan rustig maar gas en je koppeling latn opkomen. je moet het gewoon voelen. Sommige mensen voelen het snel en andere mensen weer niet. Het is puur een gevoel. | |
bonke | dinsdag 18 juli 2006 @ 23:14 |
volgas en dan ineens je koppeling loslaten ![]() | |
De_Loet | dinsdag 18 juli 2006 @ 23:15 |
ik doe zeg maar een beetje gas geven, koppeling op laten komen tot aangrijpingspunt, dan koppeling in 1 keer los en gelijk gas tot op de vloer indrukken, dan ben je snel weg ![]() | |
Racemol | dinsdag 18 juli 2006 @ 23:15 |
quote:Mijn vader reed mij vroeger ook overal heen ![]() | |
De_Loet | dinsdag 18 juli 2006 @ 23:16 |
quote: ![]() | |
veldmuis | dinsdag 18 juli 2006 @ 23:22 |
quote:Niet loslaten maar vlot op laten komen werkt beter ![]() | |
Thrilled | dinsdag 18 juli 2006 @ 23:26 |
ik lees nu allemaal beschrijvingen om zo snel mogelijk weg te komen alsof je in Need for speed zit.. maar ik doel er dus op dat ik altijd vrij langzaam ben met optrekken vanuit zn 1... 2e versnelling en hoger is gewoon planken, dat is niet zo moelijk, maar het koppeling / gas werk wou ik meer weten... | |
veldmuis | dinsdag 18 juli 2006 @ 23:27 |
2000 toeren maken en dan net zo optrekken als dat je bij rijles geleerd hebt ![]() Die toeren moet je je niet te druk over maken, dat went vanzelf. | |
vamos1 | dinsdag 18 juli 2006 @ 23:27 |
quote:ligt niet aan hoe ik rijdt maar waarin ik rijdt... als ik me koppeling langzaam op laat komen.. en een tikje gas geef... trek ik niet snel op in mijn '91-er............. het stoplicht staat dan op oranje op het moment dat ik op de helft van een kruispunt ben ![]() ik bedoel.. dan rij je als een peleton oude wijven.. en dat wilde de TS juist niet volgens mij | |
vamos1 | dinsdag 18 juli 2006 @ 23:29 |
quote:vol gas.. ingedrukte linkervoet in een rechte lijn naar links bewegen... ![]() | |
Repeat | dinsdag 18 juli 2006 @ 23:32 |
quote:als jij je koppeling gelijkmatig laat opkomen en gas bijgeeft gaat het idd niet zo snel. Je moet de koppeling echt snel, dus bijna loslaten tot het punt waar hij aangrijpt, vanaf daar moet je hem dan rustiger laten opkomen. Uiteraard een beetje gas bijgeven. Zo kom je vlot weg, maar ook niet met gierende banden. Wil je dat, dan doe je hetzelfde, maar met meer gas ![]() | |
Sterke_Yerke | dinsdag 18 juli 2006 @ 23:40 |
Filmpje hoe je snel kan rijden: Drive it like you stole it | |
Robbiej | dinsdag 18 juli 2006 @ 23:44 |
quote:Geweldig gewoon ![]() | |
Repeat | dinsdag 18 juli 2006 @ 23:46 |
quote: ![]() Die gast gaat echt helemaal los, zeker op het eind. Ook dat terugschakelen met tussengas ![]() in een automaat | |
babba | dinsdag 18 juli 2006 @ 23:49 |
quote: ![]() | |
vamos1 | dinsdag 18 juli 2006 @ 23:50 |
quote:ligt het nou aan mij of is ie aan het schakelen met een automaat ![]() please zeg dat het aan mij ligt... kan het net niet goed zien door de kwaliteit ![]() | |
ondeugend | dinsdag 18 juli 2006 @ 23:51 |
quote:Lift of ! ![]() | |
Nesto | dinsdag 18 juli 2006 @ 23:52 |
quote:OMG ![]() Ja 't is een automaat. Wel oppassen met die Amerikaanse meuk dat het niet afbreekt ofzo | |
VanDread | dinsdag 18 juli 2006 @ 23:53 |
Jaaaaaaaaa clutchdumpen! Vooral leuk met 4wd's als je je koppeling naar de tering wilt helpen ![]() (wat je met een fwd civicje minder doet omdat je banden gewoon spinnen ipv alle druk op de koppeling te zetten) | |
Tommy_Kuklinski | dinsdag 18 juli 2006 @ 23:53 |
quote:syndroom van down, of teveel gezopen.. ![]() | |
ThaFreak | dinsdag 18 juli 2006 @ 23:53 |
revven en dan een clutch dump ![]() | |
VanDread | dinsdag 18 juli 2006 @ 23:55 |
quote:Dat zeg ik gamma! Het hele idee achter clutchjedumpen is toch revven ![]() | |
thomzor | woensdag 19 juli 2006 @ 00:04 |
ja ik heb het trouwens ook tijdens mijn rijlessen (diesel), ik heb het geleerd met alleen de koppeling, maar ik zag dan me vader enzo heel 'smooth' optrekken terwijl bij mij op rijles het een beetje bromt dus ik heb t ook ff geprobeerd maar toen reed ik weg met piepende banden ![]() het is dus gewoon een beetje expirimenteren tot het je lukt? | |
VanDread | woensdag 19 juli 2006 @ 00:07 |
En je bent al schokkend geslaagd? ![]() | |
thomzor | woensdag 19 juli 2006 @ 00:08 |
quote:gezakt ![]() ik reed "te vlot" (dus niet het optrekken dan hè ![]() | |
ThaFreak | woensdag 19 juli 2006 @ 00:09 |
quote:niet zien staan ![]() | |
HKS | woensdag 19 juli 2006 @ 08:45 |
quote:Heb zelf ook een coupe,maar denk als ik dit doe wat jij nu zegt dat ik dan eerst paar mm profiel van me banden afhaal. en nee heb echt geen slechte banden,of weinig grip. | |
Robbiej | woensdag 19 juli 2006 @ 12:17 |
quote:Mja ik vind het altijd leuk om een burnout mee te nemen dus ik doe het _af en toe_ zo. maar die coupe'tjes zijn wel lekker pittig he? ![]() | |
ksborg | woensdag 19 juli 2006 @ 12:18 |
quote:Hmm, niet helemaal mee eens... Onze auto begint bij 3.500 een beetje te trekken. Als de ondergrond het toelaat begint ie in 1 (met de koppelling al los) bij 4.000 toeren te slippen over de voorwielen. Helemaal door tot 't rode is leuk, maar zo ongeveer bij 5.500 toeren zit z'n topvermogen. Dus onder de 6.000 toeren schakelen "á la Initial D" en dan gaat het helemaal top. Auto is een Suzuki Swift 1.5 executive van 2005 (niet van mij overigens ![]() | |
Matel | woensdag 19 juli 2006 @ 12:41 |
Onze auto trekt al redelijk als je 1500RPM maakt. Het heeft bijna geen zin meer toeren te maken om gewoon snel weg te trekken bij het stoplicht. Auto is een 2.5i V6 Mazda 626. Is wel leuk omdat hij er als een hele normale stadsauto uitziet ![]() ![]() | |
garnage-patrick | woensdag 19 juli 2006 @ 12:42 |
je kan allemaal lezen wat mensen hier allemaal zeggen! of gewoon uitproberen en op ten duur is het makkie! als je met spinnende banden weg wil rijden.. koppeling in (in de 1ste versnelling) gas tot ongeveer 4500 en dan je voet in 1x van de koppeling af en plakgas... dikke wielspin gegarandeert ![]() ![]() gewoon uit proberen eigenlijk! ![]() | |
Repeat | woensdag 19 juli 2006 @ 13:15 |
quote:als je dus snel weg wilt moet je dus ook zorgen dat je geen wielspin hebt he.... | |
Repeat | woensdag 19 juli 2006 @ 13:16 |
quote:kutbanden en op gras ofzo? Want anders krijg jij met een 1.5 blok in je swift bij 4000 toeren echt geen doorslaande banden hoor? ![]() | |
Robbiej | woensdag 19 juli 2006 @ 13:19 |
quote:Ehm omdat? Bij een Civic Coupe 1.5 ligt het koppel op 4900 en als je daar boven zit kom je amper vooruit want dan sta je je een partij te burnen en te roken en dat is ook maar een 1.5 hoor (102 PK) | |
Repeat | woensdag 19 juli 2006 @ 13:24 |
quote:right, dus met de koppeling los, als je dus normaal weggaat en doortrekt tot 4900 toeren gaan je banden dan doorslaan? ![]() | |
De_Loet | woensdag 19 juli 2006 @ 13:25 |
quote:nee bitch, op 4900 toeren de koppeling loslaten | |
Repeat | woensdag 19 juli 2006 @ 13:27 |
quote:dat zegt ie anders niet bitch: quote: | |
ook_gek | woensdag 19 juli 2006 @ 13:30 |
quote:ligt er aan. In een mazda MX5 uit 92 werkt dat prima en trek je gewoon normaal weg. Wil je sneller optrekken doe je precies het zelfde alleen dan sneller. Sneller koppeling oplaten komen en meer gas geven. Is een wissel werken. Hoe sneller je het doet hoe sneller je optrekt. | |
vwk | woensdag 19 juli 2006 @ 13:43 |
Gas inhouden met de koppeling in is zo 90's ![]() Gewoon eerst zorgen dat je auto rolt en dan je gaspedaal naar max stand toeduwen.. niet ineens planken. Gaat veel geleidelijker, en schiet meer op. Moet je met mijn auto eens proberen, 6100rpm in de koppeling en dan op laten komen.. Dan slipt ie tot z'n 3e versnelling in de 100 en rijdt een cuore je nog voorbij ![]() Vervolgens mag je 200 euro ex. arbeid aftikken voor een koppelingsset ![]() | |
Inorbit | woensdag 19 juli 2006 @ 13:47 |
Bij een citroen xantia is het de bedoeling dan je de auto op een naar beneden lopende helling positioneerd voor het optrekken. daarna zult u voor het wegrijden de auto warm moeten laten draaien. als dit gebeurd is moet de versnelling in zijn vrij gezet worden. handrem er af. duw de auto alvast van zijn plaats (let op! op tijd in de auto springen) bij enige beweging(5 km/u), zetel u achter het stuurwiel. vloer het gaspedaal en de koppeling. schakel de 1e versnelling in. en laat de koppeling in een tijdspan van 15 minuten opkomen. met genoeg helling en meewind zal de auto na enige tijd de door u gekozen snelheid aannemen. ![]() | |
Robbiej | woensdag 19 juli 2006 @ 13:49 |
quote: ![]() | |
HPoi | woensdag 19 juli 2006 @ 13:49 |
Weet ik veel, gaat vanzelf. Na een tijdje voel je vanzelf aan hoe je auto reageert. Denk er niet eens bij na, dus zou het eigenlijk niet weten. | |
Repeat | woensdag 19 juli 2006 @ 13:50 |
quote:gewoon met koppeling in en gas los klaarstaan, dan koppeling snel laten komen en snel gasgeven. Dan ga je hard weg idd, is alleen het gevoel wat je moet hebben. | |
HPoi | woensdag 19 juli 2006 @ 13:54 |
quote:Crysler PT Cruiser? (Getuige het vele plastic en stuur) | |
Repeat | woensdag 19 juli 2006 @ 13:55 |
quote:staat erbij ja ![]() | |
HPoi | woensdag 19 juli 2006 @ 13:59 |
quote:o, hehe. niet eens gezien. | |
vrolijke-frits | woensdag 19 juli 2006 @ 14:01 |
Je moet je koppeling tot net voor je aangrijpingspunt laten komen. Dan moet je als het stoplicht op groen springt je koppeling op laten komen en tegelijkertijd je gas in trappen. Dan sprint je weg bij het stoplicht en heb je kans dat je er mensen uittrapt!! Misschien moet je het eerst ff op een leeg straatje oefenen. Ik heb het ook 'geleerd' doordat een vriend van me het tegen me zei. En nu is elk stoplicht weer een leuk onderdeel van het verkeer. als ik vooraan sta dan he, anders is het kut!! | |
Gripper | woensdag 19 juli 2006 @ 14:01 |
Nog een tip voor snel wegtrekken: handrem aantrekken en laat de koppeling een beetje opkomen, tot de achterkant van de auto naar beneden gaat. Handrem los en tegelijk gas geven. Ook niet heel bevorderlijk voor de levensduur van je koppeling natuurlijk | |
Robbiej | woensdag 19 juli 2006 @ 14:07 |
Wat ik zelf nog niet geprobeerd heb. klopt het dat als je je handrem goed aantrekt. en dat je je koppeling inhoud en naar bijv 5000-6000 RPM gaat. en dan je koppeling laat schieten dat je dan stilstaand burned ofzo? of werkt dat alleen met 180pk+ ofzo? | |
vwk | woensdag 19 juli 2006 @ 14:13 |
quote:Precies, en dan niet meteen door je schutbord willen trappen.. ![]() quote:Ah, dus jij koopt ook clutch stops enzo... Weet je wel hoe kut dat schakelen is, en hoe slecht voor je koppelingsplaten e.d. Het hele zooitje is hartstikke warm, op het moment dat je al voor een deel aan het ontkoppelen bent (het hele zooitje beweegt dan immers), kan de warmte minder goed weg. En ja dat klinkt als onzin, maar waarom zou het anders standaard al niet zo zijn...? [ Bericht 47% gewijzigd door vwk op 19-07-2006 16:46:36 ] | |
HKS | woensdag 19 juli 2006 @ 15:48 |
quote:mwah,heb nu ook al regelmatig in Vti's gezeten enzow,gaat toch net weer even pittiger! maar voor een 1.5 mag je niet klagen denk ik ![]() | |
Mangoworks2002 | woensdag 19 juli 2006 @ 15:55 |
quote:tvp | |
DiGuru | donderdag 20 juli 2006 @ 18:18 |
Dat is het voordeel van vierwielaandrijving: geen wielspin. Je gaat net zo snel weg als je je koppeling wilt belasten. Als je tenminste aardig wat vermogen hebt, natuurlijk. Motoren winnen natuurlijk altijd, als ze er hun best voor doen. | |
Catch22- | donderdag 20 juli 2006 @ 18:32 |
ik doe rond de 2500 toeren en dan weg, telkens bij de 5500 toeren schakelen en dan gaat het het rapst 1.6 in een bmw uit 90 | |
densmee | donderdag 20 juli 2006 @ 18:50 |
quote:sorry dat ik zolat reageer maar ik heb een UNIMOG 404 ![]() | |
Tommy_Kuklinski | donderdag 20 juli 2006 @ 18:53 |
quote:Dat had ik ook aldoor, vandaar mijn edit ![]() | |
Daffodil31LE | donderdag 20 juli 2006 @ 18:55 |
Pook in D, beetje gas en linkerpoot op de rem. Bij groen rem los en gas tot op de bodem. | |
Robbiej | donderdag 20 juli 2006 @ 23:00 |
quote:Automaat ![]() | |
yup | donderdag 20 juli 2006 @ 23:30 |
De enige manier om beter met de koppeling om te gaan is het gewoon elke dag doen. Ga veel rijden ontdek je vanzelf wel hoe je moet optrekken etc. Al die theorie leer je niks van. | |
Repeat | vrijdag 21 juli 2006 @ 09:56 |
quote:dat is eigenlijk het enige juist antwoord ![]() | |
Tommy_Kuklinski | vrijdag 21 juli 2006 @ 10:01 |
quote:Een echte gozert van de straat ![]() | |
2609 | vrijdag 21 juli 2006 @ 13:20 |
ik geef gewoon gas dan trek ik snel op |