Ik ben in 1563 in Brugge geboren. Ik was van 1594 tot 1618 hoogleraar in de theologie aan de Universiteit van Leiden maar werd later vooral bekend als voorman van de contra-remonstranten.
De ruzie met een Leidse collega, voorman van de remonstranten, draaide vooral om de vraag of Gods besluiten afhankelijk zijn van het doen en laten van de mens. Ik geloofde van niet, hij van wel. Ik stelde dat Gods besluiten 'soeverein' zijn, d.w.z. dat God zijn besluiten niet laat afhangen van wat de mens doet. Toch vermeed ik determinisme. Ik handhaafde de menselijke verantwoordelijkheid, en het belang van het metterdaad geloven in Christus.
Het conflict met mijn collega leidde tot grote politieke spanningen in de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. Prins Maurits koos openlijk partij voor mij. Ook een meerderheid van de bevolking was het eens met de leer van de contra-remonstranten.
Na de arrestatie en executie van Johan van Oldenbarnevelt (een remonstrant) en de Synode van Dordrecht werd het pleit definitief in het voordeel van de contra-remonstranten beslecht.
Vanaf 1618 tot aan mijn dood in 1641 was ik hoogleraar in Groningen.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....