Wie ben ik? Wie ben ik? is een leerzaam spelletje bedacht door LV. Ik kies voor een nieuw topic omdat het dan makkelijker is om het spel weer leven in te blazen.
In 'Wie ben ik?' omschrijft iemand een persoon. Het is vervolgens aan de anderen om te raden om wie het gaat. De gene die het antwoord goed heeft mag een nieuwe omschrijving posten.
Uiteraard zou het heel simpel zijn om daar Google op los te laten, maar de lol ervan is nu juist om door middel van vragen achter de identiteit van de persoon te komen.
quote:
Wie ben ik? Ik ben geboren rond 1915 in Sumatra. Mijn vader was een hoge pief bij de Shell oliemaatschappij daar. Voor mijn studie vertrok ik naar Nederland en in 1934 begon ik aan mijn medicijnenopleiding in Leiden. Ik bleek meer interesse te hebben in sport en techniek en besloot te stoppen met medicijnen om een pilotenopleiding te volgen.
Na het halen van mijn brevet moest ik tijdens de mobilisatie naar de jachtvliegerafdeling in Den Helder. Op 10 mei 1940 vielen de Duitsers op laffe wijze ons land aan en ik kwam in actie boven ons vliegveld in Den Helder. Ik haalde een, misschien twee Duitse Messerschmitts neer. Na de capitulatie besloot ik met enkele vrienden naar Engeland te vluchten. Na drie mislukte pogingen wist ik als verstekeling op het Zwitserse schip de St. Cerque te komen. Via een omweg kwam ik in Engeland terecht. Na een bezoek aan onze koningin mocht ik me aanmelden bij de RAF.
Na een aantal vluchten en overwinningen werd ik neergeschoten boven Frankrijk en krijgsgevangenen gemaakt. Ik kwam in een zeer bekend gevangenen kamp terecht en wist te ontsnappen tijdens een actie die later de "Great Escape" genoemd zou worden. Het lukte me weer om in Engeland terecht te komen en ik vloog nog enkele maanden bij de RAF. Ik was voornamelijk bezig met het neerhalen van de V1 raketten. Na de oorlog ging ik in Amerika wonen waar ik eerst arts en daarna ontwerper bij de NASA werd. Vele mensen weten het niet maar ik ben een van de meest beroemde Nederlandse piloten. Wie ben ik?