Update:
Het is een beetje een lang verhaal, maar dat komt omdat ik het ook voor mezelf in een soort gebeurtenissen dagboek opschrijf en bijhoudt.
Ik heb net de bronchoscopie met longspoeling en weefselbiopsie gehad en dat is me op zich redelijk tegengevallen. Ik heb verder geen roesje gehad, want daar deden ze in principe niet aan.
Eerst moest ik een drankje gorgelen om m'n keel te verdoven, daarna gingen ze met een spray-apparaatje een halve centimeter in me neusgaten om me neus en keel te verdoven, daarna gingen ze met een smalle haakachtig apparaatje zo'n 15 a 20 centimeter in me neus om alles helemaal achter in me keel en me bovenste luchwegen te verdoven. Dat zelfde apparaatje brachten ze ook nog via me mond helemaal achter in me keel. Dit ging gepaard met de nodige kokhalsneigingen en de vloeistof op zich smaakte ook redelijk ranzig. Op den duur waren me neus, keel en bovenste luchtwegen verdoofd. Slikken wou niet meer, het praten ging ook wat moeilijker. De luchtwegen zelf voelden dik en opgezet, terwijl dit niet zo was. De dokter en zusters waren hele vriendelijke mensen die alles stap voor stap uitlegden.
Vervolgens werd ik naar een andere kamer gebracht waar de bronchoscopie uitgevoerd werd. Ik moest liggen op een tafel, ze plaatsten een röntgen-apparaat boven me borst zodat ze konden zien waar ze de flexibele buis precies heen moesten leiden en ze spuitte een verdovende gel in me neusgat. Ze namen ook een buisje bloed af en ze deden een apparaatje om me vinger om me hartslag in de gaten te houden. Dat buisje bloed hadden ze nodig om de weefsels uit me longen te vergelijken met bepaalde cellen uit m'n bloed.
Toen brachten ze de buis via de neusgat in naar de longen, vooral in het begin voelde dit best irritant, net alsof er een grote druk op je neus kwam te staan. Ze begonnen met de longspoeling, waarbij ze een zoutoplossing in de longen lieten stromen, waarna ze deze weer gingen opzuigen. Ik had verwacht dat dit heel raar zou voelen, maar van dit gedeelte heb ik eigenlijk niks gevoeld, alleen tijdens het ademhalen af en toe een licht gorgelend geluid. Daarna gingen ze de met een klein tangetje stukjes weefsel wegnemen, een stuk of 6 monsters hebben ze weggenomen. Van 2 monsters voelde ik ook daadwerkelijk dat ze dit wegnamen, ik kreeg toen een soort lichte stekende pijn in de borst. Als laatste hebben ze met de buis nog ff rondgekeken, wat ook redelijk onprettig voelde. Tijdens het hele onderzoek was er een zuster die overbodig slijm en speeksel opzuigde met een zuig-apparaat.
Al met al zijn ze bijna een uur bezig geweest. Tijdens het onderzoek waren de dokters zeer positief over hoe flexibel het onderzoek verliep. Ze hadden een goede patient aan mij die rustig bleef en goed meewerkte. Ze hadden ook een goede opbrengst van de longspoeling, bijna alles hebben ze weer terug kunnen zuigen, dit scheen niet vaak te gebeuren. Ook me luchtwegen werkten volgens hun prima mee, ze sloegen niet dicht, zodoende konden ze alles goed bekijken. Maar vooral het heen en weer bewegen van die buis veroorzaakte wel een onwennig en onprettig gevoel, waarbij ik ook de nodige keren heb moeten hoesten en een enkele keer moest kokhalsen. Er werd me verteld dat ik dit zoveel mogelijk moest onderdrukken, wat op zich redelijk lukte, maar soms ook niet.
Na wat instructies gekregen te hebben, zoals 2 uur daarna niet eten en drinken en er op letten of ik geen erge pijn krijg of plotseling heel benauwd wordt in verband met een mogelijke klaplong, mocht ik gelijk naar huis. Mijn keel, borst en luchtwegen voelen nu wat rauw en branderig aan en ik voelde me wat raar van de verdoving, aangezien er ook een gedeelte in me maag is gekomen. Het onderzoek viel op zich redelijk tot prima te doen, zolang je maar rustig blijft, het doet niet echt pijn en ademhalen lukte ook gewoon prima. Maar toch hoop ik dat het bij deze keer blijft, want het is zeker niet één van de prettigste onderzoeken.
"Success is a matter of a few simple disciplines, practiced every day."
"Failure is a few errors in judgment, repeated every day."