abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39977427
yup .. maar die andere, en toch een mag 6, vlak voor de deur ..
behoorlijk opgelopen trouwens het dodental door de tsunami ..
dat is trouwens iets wat ik me afvraag, hoe gaat zo'n bevolking ermee om .. het is immers al een paar maanden behoorlijk aan het borrelen daar, eerst de merapi en nu weer dit en het blijft maar door rommelen
pleased to meet you
pi_39977753
vlak voor de deur is voor mij nog 500 km naar het westen als het niet meer is, hemelsbreed gezien. Maar het is wel in hetzelfde land.

Mensen hier zien het komen en gaan helaas en gaan er zo te zien vrij aardig mee om. Ze hebben vaak al niet veel, da's dan weer het voordeel, om het maar even hard te zeggen.

Ben er vantussen
  woensdag 19 juli 2006 @ 16:22:09 #29
115996 francorex
Earth stationary not spinning
pi_39978718
quote:
Ik denk dat ik vanmiddag e.e.a. gehoord heb. Ik hoorde in Yogyakarta twee erg zware knallen, explosies op afstand. Wat het was weet ik niet, maar enige connectie hiermee geen idee..
Zou een sonic boom kunnen geweest zijn, recentelijk zijn er meer van zulke berichten, berichten van luide knallen voorafgaand aan een beving...

Ga wat opzoekwerk leveren naar sonic booms en dan post het hier.
  Moderator woensdag 19 juli 2006 @ 23:29:08 #30
8781 crew  Frutsel
pi_39993388
Rode Zee breidt zich uit

The Red Sea is parting again, but this time Moses doesn't have a hand in it.

Satellite images show that the Arabian tectonic plate and its African counterpart are still moving away from each other, stretching the Earth's crust and widening the southern end of the Red Sea, scientists reported in this week's issue of the journal Nature.

Last September, a series of earthquakes started further splitting the planet's surface along a 37-mile section of the East African Rift Valley in the Afar region of Ethiopia.

Using the images gathered by the European Space Agency's Envisat radar satellite, researchers looked at satellite data before and after the quakes.

Earth-shattering shift

Over a period of three weeks, the crust on each side of the rift moved apart by 26 feet and molten magma — enough to fill a football stadium more than 2,000 times — was injected along a vertical crack, forming new crust.

"We think that the crust and mantle melt slowly at depths greater than 10 kilometers [6 miles], where it is hotter, forming magma [molten rock]," said Tim J. Wright, study co-author and a Royal Society University Research Fellow. "This magma rises through the crust because it is less dense than the surrounding rock."

Cracks and faults in East Africa's Rift Valley after the earthquakes of September 2005
pi_40047471
quote:
Op woensdag 19 juli 2006 16:22 schreef francorex het volgende:

[..]

Zou een sonic boom kunnen geweest zijn, recentelijk zijn er meer van zulke berichten, berichten van luide knallen voorafgaand aan een beving...

Ga wat opzoekwerk leveren naar sonic booms en dan post het hier.
hmmz.. ben toch wel nieuwsgierig
  zondag 23 juli 2006 @ 19:43:10 #32
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_40110585
vandaag weer een tsunamiwaarschuwing.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_40131188
quote:
Op zondag 23 juli 2006 19:43 schreef One_of_the_few het volgende:
vandaag weer een tsunamiwaarschuwing.
waar?
  maandag 24 juli 2006 @ 14:03:07 #34
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_40132690
quote:
Op maandag 24 juli 2006 13:20 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

waar?
http://www.nu.nl/news/785(...)a_tsunami-alarm.html

Evacuaties op Sulawesi na tsunami-alarm

Uitgegeven: 23 juli 2006 14:14
Laatst gewijzigd: 23 juli 2006 14:14

JAKARTA - De Indonesische autoriteiten hebben zondag een tsunamiwaarschuwing doen uitgaan voor Sulawesi. De autoriteiten evacueerden mensen in de bedreigde kustgebieden. Eerder op de dag registreerde de Indonesische geologische dienst een aardbeving met een kracht van 6,6 op de schaal van Richter, negentig kilometer uit de kust bij de stad Gorontalo.

De Amerikaanse Geologische dienst stelt dat de beving een kracht van 6,1 had op de schaal van Richter. Het tsunamiwaarschuwingscentrum vaardigde daarop geen waarschuwing af. De beving was niet krachtig genoeg.

Het Indonesische seismoloigische instituut had de autoriteiten in Sulawesi echter al op de hoogte gesteld en aangeraden de bevolking te waarschuwen. "Een tsunami heeft niet plaatsgehad maar mensen zijn geëvacueerd naar hoger gelegen gebieden", maakte de gouverneur van de provincie Gorontalo bekend.
-----------

Beetje achteraf gedoe..
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  Moderator donderdag 27 juli 2006 @ 20:29:11 #36
8781 crew  Frutsel
pi_40249018
en nog een 6.0 bij Nias nu
  Moderator vrijdag 28 juli 2006 @ 10:51:19 #37
8781 crew  Frutsel
pi_40263784
6.1 bij Taiwan...

AMSTERDAM - Het Aziatische eiland Taiwan is getroffen door een aardbeving met een kracht van 6.1 op de schaal van Richter.

Het epicentrum van de beving lag 82 kilometer ten oosten van de stad Nanao. De havenstad ligt tachtig kilometer ten zuidwesten van hoofdstad Taipei.

Een aardbeving met een kracht van 7.6 op de schaal van Richter doodde in 1999 ruim tweeduizend mensen.

[ Bericht 36% gewijzigd door Frutsel op 28-07-2006 12:48:54 ]
pi_40292038
Ja, Nias inderdaad ook weer.. en die vulkaan schijnt ineens kritisch te zijn, maar dat is een ander topic
  Moderator dinsdag 8 augustus 2006 @ 08:10:01 #39
8781 crew  Frutsel
pi_40598929
Redelijke zware beving 6.7 bij Vanautu gister

Zware aardbeving in Stille Oceaan
Voor de kust van de eilandenstaat Vanuatu in de Stille Oceaan heeft zich een zware aardbeving voorgedaan. De kracht van de beving was 6,7 op de schaal van Richter.

Onder zee
Het epicentrum was bijna 150 kilometer onder de zeebodem op circa 75 kilometer afstand van het eiland Espíritu Santo, een van de eilanden van Vanuatu.

Tsunami
Vanuatu heeft ruim 200.000 inwoners en ligt ongeveer 1900 kilometer ten noordoosten van de Australische kust bij Brisbane. Er zou niemand gewond zijn geraakt. Ondanks een waarschuwing is er geen tsunami geweest.
  Moderator dinsdag 8 augustus 2006 @ 11:00:36 #40
8781 crew  Frutsel
pi_40602201
Update 19.37 uur

MIDDELSTUM/DE BILT - De provincie Groningen is dinsdagochtend rond zeven uur getroffen door een aardbeving. De schok had een kracht van 3,5 op de schaal van Richter. Iets na het middaguur volgde nog een flinke naschok met een kracht van 2,5. Dat heeft het KNMI gemeld.

De eerste schok evenaarde de zwaarste aardbeving die ooit in Noord-Nederland is gemeten. Deze vond in 2001 plaats in een aardgasveld bij Alkmaar. De Groningse schokken van dinsdag werden geregistreerd door alle seismische stations in het land.

Het epicentrum van de aardbevingen lag bij Middelstum. Het Groningse dorp, dat midden in het Groningse aardgasveld ligt, is de afgelopen jaren meerdere malen getroffen door aardschokken. Zowel het KNMI als regionale zender RTV Noord werden direct gebombardeerd met tientallen verontruste telefoontjes en e-mails.

Volgens H. Haak, seismoloog bij het KNMI, was het de grootste aardschok die ooit in Groningen is gemeten. De trilling was door de hele provincie te voelen, van Uithuizermeeden tot in Haren. Ook de tweede beving noemt Haak "zeer opmerkelijk". In Noord-Nederland komen zelden naschokken voor. Het vergroot ook de onrust bij de mensen."

Sinds 1986, toen de eerste beving als gevolg van de gaswinning plaatsvond, zijn er tien schokken van deze ordegrootte geweest. In totaal hebben zich al vele tientallen kleinere en grotere schokken voorgedaan.

Gaswinning

De aardbevingen ontstaan doordat het winnen van gas spanningen in de bodem opwekt. Naarmate er meer gas wordt gewonnen, neemt de spanning toe. Daarom vond de eerste aardbeving ook pas na een kwart eeuw plaats na de eerste boring. In Groningen wordt sinds 1959 naar aardgas geboord.

De laatste grote beving in Groningen was in 2003. Toen werd de provincie in een maand tijd door drie krachtige schokken getroffen.

Schadeclaims

De NAM, die verantwoordelijk is voor de aardgaswinning in Noord-Nederland, had dinsdagochtend nog geen schadeclaims ontvangen. Bewoners die aantoonbaar schade ondervinden van een beving die wordt veroorzaakt door de gaswinning, kunnen daarvan melding maken bij de NAM. Een onafhankelijk expert bepaalt vervolgens of de getroffene een financiële vergoeding krijgt.

Het KNMI roept getroffenen ook op een enquêteformulier op de website van het meteorologisch instituut in te vullen om een beter beeld te krijgen van de gevolgen van de aardbevingen

[ Bericht 11% gewijzigd door Frutsel op 08-08-2006 19:38:02 (Nieuwe info erbij) ]
  dinsdag 8 augustus 2006 @ 16:48:50 #41
126413 _Cara_
That's me..a redhead..
pi_40613409
hé hé.. ik wou dit net vertellen, ik zie dit net op het nieuws.. ik had nog geen radio aangehad vandaag..
Stom, ik had kunnen weten dat jij al sneller en beter op de hoogte was..

(wat een hoop info staat hier trouwens.. ff verder lezen, heb nog lang niet alles gehad..)
Love can move you..take you deeper everytime
Love can move you..to a place inside your heart
  Moderator dinsdag 8 augustus 2006 @ 19:36:33 #42
8781 crew  Frutsel
pi_40618531
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 16:48 schreef _Cara_ het volgende:
hé hé.. ik wou dit net vertellen, ik zie dit net op het nieuws.. ik had nog geen radio aangehad vandaag..
Stom, ik had kunnen weten dat jij al sneller en beter op de hoogte was..

(wat een hoop info staat hier trouwens.. ff verder lezen, heb nog lang niet alles gehad..)

Je had nog kunnen vertellen van die naschok in Groningen...dat stond er op dat moment nog niet in
pi_40620420
2,5. Wát een naschok... Damn voel je dat wel? 3,5 is toch zoals een vrachtwagen langs rijdt?
/ ¦ ¦ / ¦ ¦
  Moderator dinsdag 8 augustus 2006 @ 20:33:41 #44
8781 crew  Frutsel
pi_40620590
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 20:28 schreef highway101 het volgende:
2,5. Wát een naschok... Damn voel je dat wel? 3,5 is toch zoals een vrachtwagen langs rijdt?
vind wel raar dat de 3.5 niet geregistreerd staat op de USGS site...
  Moderator woensdag 9 augustus 2006 @ 12:18:35 #45
8781 crew  Frutsel
pi_40639091
Nieuwe bevingen in Albanië en Griekenland
door onze redactie
AMSTERDAM - Voor de tweede keer in 72 uur heeft een aardbeving met de kracht van 5,3 op de schaal van Richter woensdagochtend het zuiden van Albanië en het noordwesten van Griekenland wakker geschud.

Dit meldt het Belgische persbureau Belga. Het epicentrum lag zo'n 120 kilometer ten zuiden van de Albanese hoofdstad Tirana op een diepte van circa tien kilometer, aldus het seismologisch instituut in de Griekse hoofdstad Athene.

Tweede keer
Zondag al had een aardschok met dezelfde kracht de regio opgeschrikt. Volgens de eerste berichten zijn er geen gewonden, aldus de Griekse tv-zenders. De aardschok werd gevoeld langs de hele kustregio van Albanië en de Griekse provincies in het noordwesten van het land.
pi_40646461
quote:
Op dinsdag 8 augustus 2006 20:33 schreef Frutsel het volgende:

[..]

vind wel raar dat de 3.5 niet geregistreerd staat op de USGS site...
Hier wel: http://www.emsc-csem.org/index.php?page=current&sub=detail&id=NC540;INFO

Magnitude ML 3.6
Region THE NETHERLANDS
Date time 2006-08-08 at 05:03:59.0 UTC
Location 53.56 N ; 6.75 E
Depth 15 km
Distances 39 km N Groningen (pop 181,194 ; local time 07:03)
20 km NE Eemsmond (pop 16,665 ; local time 07:03)

pi_40718345
http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/4784515.stm
quote:
Strong quake shakes Mexico City

A strong earthquake has rocked Mexico City, prompting the evacuation of a number of buildings.
Hundreds of people are reported to have run into streets of the capital as skyscrapers swayed.

The strength of the tremor - which was also felt in the neighbouring state of Morelos - is not known yet.

Thousands of people were killed in September 1985, when an earthquake of magnitude 8.1 struck the city.
http://earthquake.usgs.gov/eqcenter/eqinthenews/2006/usrgaw/
quote:
Magnitude 5.9 (Moderate)
Date-Time Friday, August 11, 2006 at 14:30:44 (UTC)
= Coordinated Universal Time
Friday, August 11, 2006 at 9:30:44 AM
= local time at epicenter Time of Earthquake in other Time Zones

Location 18.624°N, 100.913°W
Depth 94.9 km (59.0 miles) set by location program
Region MICHOACAN, MEXICO
Distances 80 km (50 miles) WNW of Arcelia, Guerrero, Mexico
105 km (65 miles) SW of Zitacuaro, Michoacan, Mexico
120 km (75 miles) S of Morelia, Michoacan, Mexico
205 km (125 miles) WSW of MEXICO CITY, D.F., Mexico

Location Uncertainty horizontal +/- 4.6 km (2.9 miles); depth fixed by location program
Parameters Nst=185, Nph=185, Dmin=>999 km, Rmss=0.79 sec, Gp= 94°,
M-type=moment magnitude (Mw), Version=7
Source USGS NEIC (WDCS-D)

Event ID usrgaw
pi_40718547
quote:
De ene quote heeft het over ''strong quake'' de ander staat ''magnitude 5.9(moderate).
De ene is van de pers, de ander van de USGS. Toch een verschil in beleving en in feit.
And that is the news.''
pi_40857049
Het aantal zwaardere aardbevingen in Indonesie is op dit moment wat minder. Maar goed, voor lang zal dat niet blijven vermoed ik.
pi_40876141
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 07:39 schreef indahnesia.com het volgende:
Het aantal zwaardere aardbevingen in Indonesie is op dit moment wat minder. Maar goed, voor lang zal dat niet blijven vermoed ik.
Lijkt me eerder een voorbode voor een wat zwaardere dan normaal op een dag dan dat de spanning minder is geworden.
And that is the news.''
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')