quote:
Op donderdag 20 juli 2006 09:40 schreef Nee het volgende:Ik heb geen statistieken nodig om te zien dat het klimaat aan het veranderen is.
Het vertrouwen in al die klimatologen heb ik niet meer, de een spreekt zich nog meer tegen dan de ander.
Kijk.. en daarvoor zijn dus die statistieken juist zo handig. Zonder een waarde oordeel over jou uit te spreken, kan ik stellen dat jouw blik nogal beperkt is. Jij ziet maar een paar kleine verschijnselen, interpreteert die en komt met een conclusie. In dit geval concludeer jij dat het klimaat aan het veranderen is, op basis van jouw beperkte aantal jaren op deze aarde.
Statistiek daarentegen laat het toe om ook nog een kwaliteitsmaat aan je uitspraken te verbinden. Jouw stelling over het veranderende klimaat kan op zich juist zijn, maar met een bijzonder lage betrouwbaarheid. Via statistiek kan je ook de waarnemingen van anderen meetellen, zodat je betrouwbaarheid van de eindconclusie omhoog gaat. Dat is hetzelfde als een dobbelsteen gooien, twee keer zes achter elkaar zien en dan roepen dat die dobbelsteen niet eerlijk is. Uitspraak kan kloppen maar heeft een betrouwbaarheid van nagenoeg 0 (en slaat dus nergens op, voeg ik er zelf aan toe). Je zult eerst eens heel wat waarnemingen moeten doen (dus dobbelsteen gooien) voordat je iets over het gedrag van de dobbelsteen op zich kan zeggen.
Als je kijkt naar de statistieken, dan zie je juist dat er geen bewijs is dat het klimaat op lange termijn aan het veranderen is. Het klimaat is een ingewikkeld systeem dat niet op een vaste waarde is ingesteld. Er zijn natuurlijke variaties met een periodiciteit van wellicht honderden jaren, m.a.w. er kan een lange cyclus bestaan waarbij winters kouder worden en zomers warmer zijn, afgewisseld met perioden dat dit juist omgekeerd is. Jouw kijk op een paar jaartjes klimaat zeggen dus niets over waar we in die cyclus zitten. Het is nu niet mogelijk om te bepalen of de korte termijn veranderingen wijzen op een nieuw fenomeen of dat het een logisch gevolg van de lange cyclus is.
En verder: klimatologen spreken niet zichzelf maar elkaar tegen over het algemeen