Reageer je nog even op mijn post?quote:Op maandag 17 juli 2006 21:20 schreef Neurotica het volgende:
verkeerd knopje
Dan zou je niet zeggen dat de meeste gletsjers gegroeid zouden zijn. In de Himalaya, de Alpen, Scandinavie, Groenland, overal worden gletsjers kleiner. In bijvoorbeeld Frankrijk en Zwitserland zelfs in een schrikbarend tempo. En dat ze veel korter zijn dan dat ze geweest zijn is heel goed te zien, vandaar mijn opmerking.quote:
Een bron zou handig zijn.quote:Op maandag 17 juli 2006 21:45 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Dan zou je niet zeggen dat de meeste gletsjers gegroeid zouden zijn. In de Himalaya, de Alpen, Scandinavie, Groenland, overal worden gletsjers kleiner. In bijvoorbeeld Frankrijk en Zwitserland zelfs in een schrikbarend tempo. En dat ze veel korter zijn dan dat ze geweest zijn is heel goed te zien, vandaar mijn opmerking.
Dat de aarde opwarmt is iedereen het wel over eens. Dat is een kwestie van metingen over de laatste paar honderd jaar naast ijsboringen leggen en een grafiekje tekenen. (En ja, ik ben te lui om daar bronnen bij te zoeken, www.google.com moet voldoende zijn) Het probleem is alleen dat de effecten niet overal hetzelfde zijn. En dat er meerdere (mogelijke) oorzaken aan te wijzen zijn, waarbij een geen eenduidig antwoord gegeven kan worden welke oorzaak welk deel van de opwarming voor z'n rekening neemt.quote:Op maandag 17 juli 2006 21:00 schreef Fir3fly het volgende:
---> TRU?
Maar even serieus, je zegt nu wel dat 'Globale Verwarming' een feit is, maar dat accepteer ik niet zomaar. Er zijn zoveel studies over dit onderwerp, en ze spreken elkaar allemaal tegen.
Nee hoor, daar is juist niet iedereen het mee eens. De vraag is op welke schaal je moet meten om conclusies te kunnen trekken over opwarming of juist niet. Kijk maar eens naar wat Lomborg schrijft over dit soort onderzoek in zijn boek 'The Skeptical Environmentalist'.quote:Op maandag 17 juli 2006 22:17 schreef en_door_slecht het volgende:
Dat de aarde opwarmt is iedereen het wel over eens. Dat is een kwestie van metingen over de laatste paar honderd jaar naast ijsboringen leggen en een grafiekje tekenen. (En ja, ik ben te lui om daar bronnen bij te zoeken, www.google.com moet voldoende zijn) Het probleem is alleen dat de effecten niet overal hetzelfde zijn. En dat er meerdere (mogelijke) oorzaken aan te wijzen zijn, waarbij een geen eenduidig antwoord gegeven kan worden welke oorzaak welk deel van de opwarming voor z'n rekening neemt.
quote:Op maandag 17 juli 2006 23:37 schreef Circle het volgende:
[off-topic]
@ Neurotica,
Ooit een cursus in Roosendaal gevolgd (vanwege je 'ondertitel' ?)
[/off-topic]
Let met name op de wapenspreuk : http://www.korpscommandotroepen.nl/kct/huidigekorps/emblemen.htmlquote:
i knowquote:Op dinsdag 18 juli 2006 08:47 schreef Circle het volgende:
[..]
Let met name op de wapenspreuk : http://www.korpscommandotroepen.nl/kct/huidigekorps/emblemen.html
Allereerst excuses voor mijn te-kort-door-de-bocht post van gisteren.quote:Op maandag 17 juli 2006 20:54 schreef Neurotica het volgende:
[..]
Ik denk dat je bovenstaand verhaal niet helemaal begrijpt. Globale Verwarming door de mens is een feit. Punt. Daar zijn we wel schuldig aan. We stoten elke dag tonnen gassen de lucht in die door de natuur in de vorm van (fosiele) brandstoffen op geslagen waren.
Het gaat wel om harde feiten. Hele gletsjers smelten weg. De concentraties CO2 en NOX zijn nog nooit zo hoog geweest. Dit kunnen ze zien door ijs wat duizenden jaren oud is op te boren, te laten smelten en de concentraties gassen daarin te meten. En dit te vergelijken met de huidige concentraties in de admosfeer. We zitten op concentraties die bijna 300% hoger zijn als ooit te voren.
Nu hadden de wetenschappers in hun huidige berekeningen en modellen geen rekening gehouden met het verkoelend effect van de stoffen die Global Dimming veroorzaken. Het blijkt nu dus dat de temperatuur van de Aarde al veel verder opgewarmt is, dan eerder gedacht werd.
Sorry hoor, maar dat is wel erg redeneren als een Israeliet. Zonder nu meteen een enkele warme zomer als voorbeeld aan te halen, zijn er zat onderzoeken die met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid laten zien dat de aarde sterk aan het opwarmen is. Dat b.v. CO2 een broeikasgas is, is ook een feit. Of de bewezen hogere concentraties CO2 een broeikaseffect hebben op globale schaal is dan weer niet geheel bewezen, net zoals de effecten die het nog kan hebben. Maar om aan de hand van een of ander flutverhaaltje uit het Witte Huis alle onderzoeken af te doen als 'er is geen eenduidigheid over, dus het is niet zo', is in mijn ogen recht lullen wat krom is. Ik zal zo met bronnen komen om dit verhaal te ondersteunen. Graag zou ik ook eens wat degelijke onderzoeken van je zien die aan kunnen tonen dat er geen sprake is van stijging van de teperatuur en dan ook meteen, al zijn die direct met elkaar in tegenspraak, een aantal onderzoeken die aantonen dat er geen verband bestaat tussen de opwarming en menselijke activiteiten.quote:Op dinsdag 18 juli 2006 15:33 schreef Fir3fly het volgende:
De balans
Sorry hoor, maar ik heb in dit hele topic nog geen enkel feit gezien dat bewijst dat wij als mens mede verantwoordelijk zijn voor het (eventuele) opwarmen van de aarde. Laten we daar eerst maar eens mee beginnen. Want zonder Global Warming geen Global Dimming.
Huh.... shalom, broeder....(wat betekent dit trouwens ?)quote:Op dinsdag 18 juli 2006 18:05 schreef en_door_slecht het volgende:
Sorry hoor, maar dat is wel erg redeneren als een Israeliet.
Je lijkt een aantal zaken door elkaar te halen. De aarde is in de afgelopen decennia inderdaad in temeperatuur toegenomen. Je hebt het hier dan over tienden van graden tot hoogstens 1 a 2 graden gemiddeld over enkele tientallen jaren. Ondanks dat dit maar relatief kleine afwijkingen van het gemiddelde zijn, heeft het wel grote gevolgen voor het klimaat op aarde.quote:Zonder nu meteen een enkele warme zomer als voorbeeld aan te halen, zijn er zat onderzoeken die met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid laten zien dat de aarde sterk aan het opwarmen is. Dat b.v. CO2 een broeikasgas is, is ook een feit. Of de bewezen hogere concentraties CO2 een broeikaseffect hebben op globale schaal is dan weer niet geheel bewezen, net zoals de effecten die het nog kan hebben. Maar om aan de hand van een of ander flutverhaaltje uit het Witte Huis alle onderzoeken af te doen als 'er is geen eenduidigheid over, dus het is niet zo', is in mijn ogen recht lullen wat krom is. Ik zal zo met bronnen komen om dit verhaal te ondersteunen. Graag zou ik ook eens wat degelijke onderzoeken van je zien die aan kunnen tonen dat er geen sprake is van stijging van de teperatuur en dan ook meteen, al zijn die direct met elkaar in tegenspraak, een aantal onderzoeken die aantonen dat er geen verband bestaat tussen de opwarming en menselijke activiteiten.
Wat shalom betekent? Vrede. Wel ironisch. Maar ik bedoelde te zeggen: ook al heeft de ander misschien niet gelijk, dat is geen bewijs dat jijzelf (wel) gelijk hebt.quote:Op woensdag 19 juli 2006 08:03 schreef Circle het volgende:
Huh.... shalom, broeder....(wat betekent dit trouwens ?)
Misschien, een heel domme beredenering.. maar WO1 was van 1914-1918.. kan niet zo zijn dat de hoeveelheid vervuilend materiaal als gevolg van de gebruikte (ontplofte) wapentuig ook een Dimming Effect gehad heeft? Vandaar dat de grafiek dan omlaag duikt? Hetzelfde in WO2 vanaf 1940 tot 1945? Misschien dat er ook een temperatuursverlaging zichtbaar is rond D-Day?quote:Op woensdag 19 juli 2006 09:55 schreef alien8ed het volgende:
[afbeelding]
What worries me most is dat we van 1860 tm 1975 (115 jaar) een stijging van 0,4 zien en vervolgens van 1975 tot 2000 (slechts 25 jaar) een stijging van >0,4 zien.
Hoewel de lijn tussen 1910 en 1940 ook van -0,45 naar 0 gaat.
PS:
@ Scorpie: werk liever met bookmarks* dan met tvp's.
Daar zijn ze voor uitgevonden....
* die staan bovenin een topic, klik op het mapje achter het onderwerp om toe te voegen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |