Volledige berichtquote:AMSTERDAM - Studenten kunnen voortaan hun studentenkamer worden uitgezet wanneer zij hun opleiding hebben beëindigd. Zaterdag treedt een wet in werking die dit mogelijk maakt en daarmee het studentenhuisvestingsprobleem moet oplossen. Dat meldt het ministerie van Volkshuisvesting vrijdag.
(...)
Bewijs
Volgens de nieuwe wet mag in de huurovereenkomst expliciet worden opgenomen dat de woning alleen is bestemd voor studenten. Verhuurders mogen de huurder dan jaarlijks vragen om een bewijs van inschrijving van een onderwijsinstelling. Wanneer de huurder dit weigert, mag de verhuurder het contract beëindigen.
Stichting DuWo in Delft heeft de clausule 'al jaren' in de contracten voor studentenwoningen staan. "Wij hebben het campuscontract uitgevonden", zegt woordvoerder Jan Benschob. Na diverse rechtszaken, die DuWo altijd heeft gewonnen, benaderde de verhuurder met een aantal andere studentenhuisvesters minister van Volkshuisvesting Sybilla Dekker (VVD) voor een wettelijke regeling. Daaraan heeft de minister gehoor gegeven.
(...)
Bronquote:Aanleiding voor de wet is het tekort aan studentenwoningen. Een van de redenen hiervoor is dat sommige studenten na hun studie in een relatief goedkope studentenkamer blijven wonen.
quote:Op zaterdag 15 juli 2006 11:35 schreef Aurelium het volgende:
Ik ben zelf nu 1 jaar student en het is idd wel vervelend dat er zoveel werkende mensen in al die studentenkamers zitten maar de wachtlijst voor huur woningen is gewoon veel te groot. En kopen is voor veel starters al helemaal onmogelijk. Als zij eruit geschopt worden, waar moeten ze dan naar toe?
Beetje stad heeft een wachtlijst van enkele jaren voor een huurwoning/flat.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 11:40 schreef sig000 het volgende:
[..]
Naar een grote flat met dan weer woontoeslag net zoals de vele nationaliteiten op dezelfde gallerij.
Studenten woningen zijn er voor studenten dus na je studie moet je er uit. Maar daar zit idd de kneep. Wat de minister doet is niet oplossen maar verschuiven. Zou als student ook maar alvast een kartonne doos en een slaapzak kopen.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 11:49 schreef Sputnik het volgende:
[..]
Beetje stad heeft een wachtlijst van enkele jaren voor een huurwoning/flat.
Ikzelf vertik het ook om uit m'n riante en goedkope studentenkamer te stappen, gelukkig vind m'n huisbaas het best zolang ik maar braaf de huur overmaak. Hij heeft sowieso al liever jonge werkende mensen in zijn huizen.
Woningnood is algemeen. Dus waar kan de student daarna naar toe. Mis ik in jou post en in de oplossing van de minister.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 11:57 schreef Dante_A het volgende:
Sowieso wonen de meeste studenten in woningnood-steden niet in speciale studentencomplexen maar in gewone kamers waar dit soort clausules helemaal niet in het contract staan. Die worden er dus ook niet ineens uitgezet. Onder andere omdat daar huisbazen helemaal geen reden hebben om ex-studenten er uit te gooien, als er maar betaald wordt.
Het gaat hier specifiek over van die moderne studentencomplexen die juist gebouwd zijn om de woningnood onder studenten terug te dringen. Met deze wet heeft het bouwen van die dingen ook zin gehad, als je ex-studenten niet mag uitzetten lost het bouwen van die complexen dus niets op.
Kortom, een goede ontwikkeling naar mijn idee.
Voor een flink aantal afgestudeerden zal het terug naar pa en ma worden.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 12:02 schreef Megumi het volgende:
[..]
Woningnood is algemeen. Dus waar kan de student daarna naar toe. Mis ik in jou post en in de oplossing van de minister.
Kan wel zijn, maar het probleem wordt verschoven van studenten die hun lichaam moeten verkopen om hun studiekosten te betalen, naar jong werkenden die geen kosten maar wel een lekker salaris krijgen.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 11:49 schreef Oosthoek het volgende:
Dit heet van het ene probleem het andere maken geloof ik.
Tijdens mijn studietijd heb ik me bezig gehouden met het bouwen van studentenhuisvesting en ik kan je vertellen dat het bijzonder lastig is. Niemand wil die dingen bouwen omdat door de lage huren ze altijd verliesgevend zijn. Eindelijk lijkt het met veel werk en subsidies de laatste jaren een beetje beter te gaan maar dat kan zomaar weer over zijn aangezien voornamelijk afhankelijk is van de welwillendheid van gemeenten en investeerders met een maatschappelijke inslag. Als die zien dat ze voornamelijk bouwen voor jong-werkenden in plaats voor studenten hebben we zo weer een groot probleem voor de komende tien jaar.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 12:02 schreef Megumi het volgende:
[..]
Woningnood is algemeen. Dus waar kan de student daarna naar toe. Mis ik in jou post en in de oplossing van de minister.
Klopt maar je kunt het niet beide hebbenquote:Op zaterdag 15 juli 2006 11:35 schreef Aurelium het volgende:
Ik ben zelf nu 1 jaar student en het is idd wel vervelend dat er zoveel werkende mensen in al die studentenkamers zitten maar de wachtlijst voor huur woningen is gewoon veel te groot. En kopen is voor veel starters al helemaal onmogelijk. Als zij eruit geschopt worden, waar moeten ze dan naar toe?
en dan (want ik ben het wel eens met die wet) je moet tegenwoordig minimaal sx modaal verdienen om een huis te kunnen kopen bij de huurwoningen is er een wachtlijst van soms 10 jaar.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 12:26 schreef mgerben het volgende:
[..]
Kan wel zijn, maar het probleem wordt verschoven van studenten die hun lichaam moeten verkopen om hun studiekosten te betalen, naar jong werkenden die geen kosten maar wel een lekker salaris krijgen.
Ok, dat is een beetje zwart-wit, maar die pas-afgestudeerden zijn gewend aan hun studentenwoning. Ze hebben helemaal geen kinderen en zijn geen eigen huis gewend; dus hebben ze helemaal geen noodzaak om meteen naar een duurdere woning te gaan, ook al kunnen ze die makkelijk betalen.
Je verschuift het probleem dus naar een groep die meer geld heeft, meer mogelijkheden heeft, maar gewoon op zijn luie reet in de goedkope woning blijft.
Goeie actie dus!![]()
Waarom heeft die het ooit aan studenten verhuurt dan ?quote:Op zaterdag 15 juli 2006 11:49 schreef Sputnik het volgende:
[..]
Beetje stad heeft een wachtlijst van enkele jaren voor een huurwoning/flat.
Ikzelf vertik het ook om uit m'n riante en goedkope studentenkamer te stappen, gelukkig vind m'n huisbaas het best zolang ik maar braaf de huur overmaak. Hij heeft sowieso al liever jonge werkende mensen in zijn huizen.
Nu alleen de woningen nog regelen. Maar tja ze kunnen idd als ze een vrouw zijn achter een raam zitten dat is voor hun dan weer een plus.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 12:26 schreef mgerben het volgende:
[..]
Kan wel zijn, maar het probleem wordt verschoven van studenten die hun lichaam moeten verkopen om hun studiekosten te betalen, naar jong werkenden die geen kosten maar wel een lekker salaris krijgen.
Ok, dat is een beetje zwart-wit, maar die pas-afgestudeerden zijn gewend aan hun studentenwoning. Ze hebben helemaal geen kinderen en zijn geen eigen huis gewend; dus hebben ze helemaal geen noodzaak om meteen naar een duurdere woning te gaan, ook al kunnen ze die makkelijk betalen.
Je verschuift het probleem dus naar een groep die meer geld heeft, meer mogelijkheden heeft, maar gewoon op zijn luie reet in de goedkope woning blijft.
Goeie actie dus!![]()
Wetsveranderingen zijn MEESTAL niet met terugwerkende krachtquote:Op zaterdag 15 juli 2006 11:51 schreef Roellio het volgende:
De inleiding is wel weer lekker stemmingmakerij. Ik lees maar hèèl vaag in de inleidende alinea dat het dus alleen geldt voor woningen en huurcontracten die vanaf nu getekend worden. Niet voor huidige lopende contracten die niet onderhevigd zijn aan een bepaalde studieduur of inschrijven aan de uni/hbo.
Een student zit in een bepaalde stad (Amsterdam ,Groningen ) omdat hij daar studeerdquote:Op zaterdag 15 juli 2006 12:02 schreef Megumi het volgende:
[..]
Zijn ex-studenten ook (nog) nietquote:Op zaterdag 15 juli 2006 12:32 schreef raptorix het volgende:
Men zou beter langdurig werklozen eruit knallen die zitten nu vaak in mooie woningen die men beter kan vergeven aan mensen die economisch aan een lokatie zijn gebonden.
Ja, dat is allemaal heel zielig voor die starters op de woningmarkt, maar er is een verschil:quote:Op zaterdag 15 juli 2006 12:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
en dan (want ik ben het wel eens met die wet) je moet tegenwoordig minimaal sx modaal verdienen om een huis te kunnen kopen bij de huurwoningen is er een wachtlijst van soms 10 jaar.
Voor zowel studenten als net-afgestuderden is de situatie hetzelfde: als pa en ma niet in de buurt wonen van waar je moet zijn, dan gaat deze optie niet op.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 23:15 schreef mgerben het volgende:
[..]
Ja, dat is allemaal heel zielig voor die starters op de woningmarkt, maar er is een verschil:
Starters hebben meerdere opties.
Ze kunnen bij pa&ma gaan wonen.
Klopt. Maar dat kunnen studenten ook, alleen dan krijgen ze kleinere kamers.quote:Ze kunnen een particuliere kamer nemen.
Studenten kunnen ook in een andere stad gaan wonen waar minder kamernood is, en wat in de buurt ligt van waar hun studie is. Maar de meeste studenten willen toch in de stad wonen waar ze studeren. Als zij even halsstarrig bezig zijn als starters, en ook geen compromis willen maken, dan schiet het ook niet op. Ook zij hebben keuzes.quote:Ze kunnen ergens anders gaan wonen (andere stad/andere streek).
Let wel: Allemaal compromissen waarbij je een paar van je eisen laat vallen.
Als starters zich een houding aanmeten van: "Ik wil dat huis en anders niks" kun je inderdaad zeggen dat ze niet door kunnen stromen.
Maar mijn punt is dat ze het wel kunnen, alleen niet willen.
Maar het verschil is: Een student heeft niets te willen. Die heeft maar één optie, en dat is in de stad waar hij studeert in een studentenkamer te zitten. Hij heeft geen andere keus.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |