Kolpt maar is ook historisch bepaald, genesteld in de cultuur er worden oorlogen over gevoerd en ze worden er mee gewonnen en verloren.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 11:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Een taboe is een filosofisch, levensbeschouwelijke overtuiging. Eens kijken of men er daar een beter antwoord op heeft.
Taboes worden bijna zonder uitzondering opgelegd vanuit religies.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 11:08 schreef Vriendelijk het volgende:
[..]
Kolpt maar is ook historisch bepaald, genesteld in de cultuur er worden oorlogen over gevoerd en ze worden er mee gewonnen en verloren.
Ik wilde graag weten wat de vak mensen er van vonden. De lui die hier en daar wat lood injecteren zeg maar en pas in de tweede plaats de gene die de nieuwe wegen leggen.
maar in veel religies (en hun regels) zitten best praktische dingen. 't Verbod om (ofwel, taboe op) varkensvlees te eten (en sommige andere dieren) dat je bij een aantal religies ziet, komt voor uit het gegeven dat varkensvlees in de streken waar die religies ontstaan zijn zo snel bederft dat het gevaar voor de gezondheid oplevert. Althans, dat heb ik me een keer laten vertellen.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 11:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Taboes worden bijna zonder uitzondering opgelegd vanuit religies.
De fysiologie van varkens lijkt erg veel op die van de mens. Er kunnen ook hartkleppen van varkens naar de mens worden getransplanteerd. En de zogenaamde ziekenhuis bacterie blijkt bij varkans voor te komen. En worden steeds weer door varkens boeren in ziekenhuizen geintroduceerd.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 11:21 schreef DzjieDub het volgende:
[..]
maar in veel religies (en hun regels) zitten best praktische dingen. 't Verbod om (ofwel, taboe op) varkensvlees te eten (en sommige andere dieren) dat je bij een aantal religies ziet, komt voor uit het gegeven dat varkensvlees in de streken waar die religies ontstaan zijn zo snel bederft dat het gevaar voor de gezondheid oplevert. Althans, dat heb ik me een keer laten vertellen.
De overgevoeligheid en de hetze doen de slachtoffers en de toekomstige slachtoffers geen goed. De maatschappij blijft kopschuw mbt dit onderwerp.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 12:16 schreef Iblis het volgende:
De afkeer jegens pedofilie zou je, denk ik, onder dezelfde noemer kunnen scharen. Het is verschrikkelijk, maar de hetze en de overgevoeligheid die m.b.t. dit onderwerp wordt vertoond is ook heel vreemd. Het is duidelijk dat die mensen 'gewoon' ziek zijn en 'gewoon' dit en dat die partij daarom 'gewoon' verboden moet worden.
niet mee eens.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 11:09 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Taboes worden bijna zonder uitzondering opgelegd vanuit religies.
Da's een mening die nog wel eens gevormd wordt nav cultuur en religie van de bewust persoon. 't Is eerder een vooroordeel dan een taboe.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 12:49 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
niet mee eens.
mooi NL politiek taboe: zeggen dat kleurlingen crimineler zijn dan blanken.
Waarom zou dat een taboe zijn? Er zijn genoeg mensen die het daarmee eens zijn en dat ook gewoon zeggen. Zover ik weet rust er geen taboe op het het geven van dat soort meningen.quote:of zeggen dat abortus meteen verboden moet worden, of het homohuwelijk afgeschaft moet worden.
Maar pmb_rug: geef mij je definite van "NORMAAL" Tenminste wat jij vindt. Het absolute normaal bestaat namelijk niet.....quote:Op zaterdag 15 juli 2006 12:50 schreef pmb_rug het volgende:
een taboe is wel een aardig middel om iets wat niet normaal is niet normaal te laten.
Ja:quote:Op zaterdag 15 juli 2006 13:56 schreef Vriendelijk het volgende:
Behelst een taboe niet per definitie een dilemma?
Maar goed kunnen mensen dat dan aan, of gaan ze dat dan juist doen bijwijze van expiriment. Of gewoon omdat ze het kunnen?quote:Op zaterdag 15 juli 2006 14:03 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ja:
lemma 1: een (controversieel) onderwerp wel bespreekbaar maken
lemma 2: een (controversieel) onderwerp niet bespreekmaar maken
--------------------------------------------------------------------------------- +
dilemma: een (controversieel) onderwerp wel/niet bespreekbaar maken
(Tja, hoe een volbloed Beta-mens een vermeend sociaal probleem benaderd, althans voor mij vermeend; voor mij is het geen dilemma. bij mij is alles bespreekbaar en dat bevalt mij fantastisch.)
Dat is een goede vraag. Ook ik ging vroeger taboe-onderwerpen behoorlijk uit de weg. Je moet inderdaad eerst experimenteren, anderen beheersen het misschien wat sneller.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 14:16 schreef Vriendelijk het volgende:
[..]
Maar goed kunnen mensen dat dan aan, of gaan ze dat dan juist doen bijwijze van expiriment. Of gewoon omdat ze het kunnen?
Dat is de grote kunst.......De kunst is om iedereen te respecteren en in zijn waarde te laten....Als je dat doet kan kun je vrijwel alles tegen iederen zeggen..quote:Mag je een onderwerp ter discussie stellen als je weet dat het de consequentie zal hebben dat mensen elkaar zullen beschadigen?
Een taboe zorgt voor groepsvorming.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 10:45 schreef Vriendelijk het volgende:
Kan iemand een poging doen me uit te leggen wat de sociale functie is van een taboe?
Het is niet eens een vooroordeel. In Nederland is het gewoon een feit. De meeste criminelen komen uit de laagste inkomensgroepen en de achterstandswijken waar gemiddeld de meeste mensen met minder sociale vaardigheden wonen. In Nederland wonen -zeker in de grote steden- daar de meeste 'kleurlingen'. Door die achtergrond is het logisch dat op dit moment in Nederland kleurlingen crimineler zijn dan blanken. Daarom zitten er relatief gezien ook veel meer kleurlingen in de gevangenissen. Maar het ligt niet in de aard van een kleurling om crimineler te zijn. Het zijn de sociale omstandigheden die er toe leidt.quote:Op zaterdag 15 juli 2006 13:00 schreef Natalie het volgende:
[..]
Da's een mening die nog wel eens gevormd wordt nav cultuur en religie van de bewust persoon. 't Is eerder een vooroordeel dan een taboe.
Goeie (!), Inderdaad. En met een groep ben eerder in staat om het taboe te doorbreken.......quote:
En wie gaat de medische kosten voor al die misvormde nageboortes betalen?quote:Op zaterdag 15 juli 2006 11:17 schreef Vriendelijk het volgende:
Dus taboe's de deur uit en we hebben het dan dus alleen maar over de praktische overwegingen.
Tegen broerdjes en zusjes die van bil willen zeg je dat dat wel kan en mag maar dat de kans op kinderen met genetische fouten groot is, zoals albino's
Ik vond deze al meteen vrij sterk..quote:Op zaterdag 15 juli 2006 10:56 schreef DzjieDub het volgende:
Een taboe is een leefregel om de groep te beschermen tegen de nukken van het individu.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |