abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67486658
haha lekker bijdehand
tnx
pi_67513603
Ik vraag mij dus echt af hoe mensen die bang zijn voor de dood gelukkig kunnen leven. Persoonlijk zou ik dan helemaal gek worden? Waarom bang zijn voor de dood? Heb respect voor de dood en geniet van het leven!
  dinsdag 31 maart 2009 @ 11:03:59 #253
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_67571695
quote:
Op zondag 29 maart 2009 10:52 schreef mark2012 het volgende:
Ik vraag mij dus echt af hoe mensen die bang zijn voor de dood gelukkig kunnen leven. Persoonlijk zou ik dan helemaal gek worden? Waarom bang zijn voor de dood? Heb respect voor de dood en geniet van het leven!
Ik kan best gelukkig leven hoor, desondanks heb ik ook wel enige angst voor de dood.
Ook niet zo heel vreemd als je je lichaam langzaam maar zeker steeds minder voelt functioneren en men geen flauw idee heeft wat je mankeert natuurlijk.
Buiten dat heb ik gewoon een boel mensen in mijn directe omgeving te vroeg en te plotseling zien overlijden zonder enige aanleiding, dat maakt je er van de ene kant extra bewust van dat je moet genieten en alle kansen moet pakken om écht te leven, anderzijds maakt het je wel bang en besef je steeds meer dat de volgende dag écht zomaar je laatste kan zijn.

Het is niet zo dat ik er van wakker lig of er hele dagen aan denk, maar als iets mij die richting op stuurt heb ik al snel dat angstige en dat is niet bepaald een fijn gevoel.
pi_67654411
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 00:59 schreef releaze het volgende:

[..]

Die regeltjes zijn iets menselijks, door ons gemaakt...
Wapens ook.
Neem je die ook ter hand?
pi_67657087
[quote]Op dinsdag 25 juli 2006 16:53 schreef Boswachtertje het volgende:

[..]

Natuurlijk
Omdat de bronnen van informatie van de laatste tijd sterk wijzen op de noodzaak van het kritisch kijken naar de eigen religie.. met name Rudolf Steiner, Plato en Nietzsche hebben mij gewezen op de noodzaak van een eigen moraal, welke los staat van enige culturele/maatschappelijke (externe) factoren. Ik merk dat zaken waarover b.v. religie spreekt (vaak ideaalbeelden welke 'normaal' niet bereikt kunnen worden) binnen (zo'n zelf samengesteld pakket van normen en waarden) de individuele moraal juist een essentieel onderdeel vormen van de praktijk . Dit artikel geeft wel een aardige samenvatting van hoe ik het zie...

Hoe durf je Plato in het zelfde rijtje als Steiner en Nietsche te zetten!
Het enige wat die laatste twee nietsnutten hebben gedaan is algemene kennis uit Oosterse geschriften stelen en een beetje ombuigen! Er word maar tegen ze opgekeken terwijl het dieven zijn!
pi_67669636
quote:
Op donderdag 2 april 2009 20:48 schreef Krocky het volgende:
[quote]Op dinsdag 25 juli 2006 16:53 schreef Boswachtertje het volgende:
Natuurlijk
Omdat de bronnen van informatie van de laatste tijd sterk wijzen op de noodzaak van het kritisch kijken naar de eigen religie.. met name Rudolf Steiner, Plato en Nietzsche hebben mij gewezen op de noodzaak van een eigen moraal, welke los staat van enige culturele/maatschappelijke (externe) factoren. Ik merk dat zaken waarover b.v. religie spreekt (vaak ideaalbeelden welke 'normaal' niet bereikt kunnen worden) binnen (zo'n zelf samengesteld pakket van normen en waarden) de individuele moraal juist een essentieel onderdeel vormen van de praktijk . Dit artikel geeft wel een aardige samenvatting van hoe ik het zie...

Hoe durf je Plato in het zelfde rijtje als Steiner en Nietsche te zetten!
Het enige wat die laatste twee nietsnutten hebben gedaan is algemene kennis uit Oosterse geschriften stelen en een beetje ombuigen! Er word maar tegen ze opgekeken terwijl het dieven zijn!
"Originaliteit wordt verheven als een ware kunst; echter de onderschatte ware kunst is die van de imitatie."

Plato is evengoed door allerlei andere culturen beinvloed. Daarnaast heb ik dit 3 jaar geleden geschreven, dus ik kijk er nu waars. heel anders tegen aan. Maar daar waar jij Plato duidelijk hoger hebt dan de andere 2, heb ik daar zelf minder moeite mee..Ik zie het probleem niet zo.:)
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_74371717
Hallo,

Dit bericht is aan Releaze, de persoon die deze topic begon.
Hoe gaat het er nu mee? Nog steeds last van de angsten? Ik kan mezelf erg in jou verhaal herkennen. Ook overwogen om gelovig te worden, echter om een iets andere reden.
Naast mijn studie ben ik praktisch fulltime bezig met mijn bestaan, existentiëele angst, en de dood.
Denken doe ik constant, rust heeft mijn brein niet.
Hoe ga je nu met je angsten om?

Hoop dat je dit nog leest, het is immers al
drie jaar geleden sinds je de topic startte.

Met vriendelijke groeten,
Rudy
  woensdag 4 november 2009 @ 00:25:54 #258
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_74371764
quote:
Op woensdag 4 november 2009 00:23 schreef RudyL90 het volgende:
Hallo,

Dit bericht is aan Releaze, de persoon die deze topic begon.
Hoe gaat het er nu mee? Nog steeds last van de angsten? Ik kan mezelf erg in jou verhaal herkennen. Ook overwogen om gelovig te worden, echter om een iets andere reden.
Naast mijn studie ben ik praktisch fulltime bezig met mijn bestaan, existentiëele angst, en de dood.
Hoe ga je nu met je angsten om?

Hoop dat je dit nog leest, het is immers al
drie jaar geleden sinds je de topic startte.

Rudy
laatste bezoek: 211 dagen, 14 uur geleden.
Releaze is al lang niet meer op fok geweest..
verwacht geen reactie
pi_74371891
Dat was een vlotte reactie!
Nou moe... Dan zoek ik wel verder naar mensen die mijn angsteb delen :p.
Bedankt voor je reactie.
Het beste.
  woensdag 4 november 2009 @ 01:50:39 #260
243636 emmerhoofd
(bijna) unbotherable
pi_74372871
...waarom het gesprek niet gewoon voortzetten? Best een tof topic. Alsof oude posts niet kunnen... dat kan toch als het onderwerp weer ter sprake komt?
pi_74406428
Goed plan, graag zou ik van mensen horen die zich ook herkennen in het verhaal van Releaze hoe zij omgaan/omgingen met hun angsten. Adviezen over drugs hoef ik niet. Want voor drugs heb ik ook angst! :p

Ik betwijfel alleen of er nog mensen reageren op zo'n oude topic?
  donderdag 5 november 2009 @ 18:12:06 #262
267848 LoppenTop
Just like that
pi_74427770
quote:
Op zondag 29 maart 2009 10:52 schreef mark2012 het volgende:Ik vraag mij dus echt af hoe mensen die bang zijn voor de dood gelukkig kunnen leven. Persoonlijk zou ik dan helemaal gek worden? Waarom bang zijn voor de dood? Heb respect voor de dood en geniet van het leven!
De vraag is of je wel kan genieten. Bij elke lust of geluksmoment weet je dat dat van korte duur is. Hetzij dat je geliefde om het leven komt of jezelf. Die gedachte kan je wel eens krankzinnig maken. Tenzij je natuurlijk deze gedachte helemaal uitbant. Oftewel je je geweten kan laten sussen. Dan nog vraag ik me af of je dan nog wel gezond bezig bent?
  vrijdag 6 november 2009 @ 08:42:08 #263
79143 Darkwolf
To the moon I howl
pi_74443400
quote:
Op donderdag 5 november 2009 18:12 schreef LoppenTop het volgende:
De vraag is of je wel kan genieten. Bij elke lust of geluksmoment weet je dat dat van korte duur is. Hetzij dat je geliefde om het leven komt of jezelf. Die gedachte kan je wel eens krankzinnig maken. Tenzij je natuurlijk deze gedachte helemaal uitbant. Oftewel je je geweten kan laten sussen. Dan nog vraag ik me af of je dan nog wel gezond bezig bent?
Het antwoord is JA.
Een lust of geluksmoment hoeft namelijk helemaal niet van korte duur te zijn, dat zie je een beetje te zwart-wit.
Je kan gewoon algemeen lekker in je vel zitten en genieten van elke dag.
De kunst is om in het hier en nu te leven en daar alles uit te halen.
Niet de gedachten maar mijn leven zou mij krankzinnig maken als het enkel bestond op het steeds moeten wachten voor wat sprankeltjes lust en geluk. Verschrikkelijk!
Dan leef je je leven toch echt niet optimaal en kan nooit de bedoeling zijn.
pi_74463051
quote:
Op woensdag 4 november 2009 00:23 schreef RudyL90 het volgende:
Hallo,

<knip>........... Ik kan mezelf erg in jou verhaal herkennen. Ook overwogen om gelovig te worden, echter om een iets andere reden.

Rudy
Hoi Rudy

Hoe overweeg je om gelovig te worden? Kun jij daar voor kiezen? Zoals je het opschreef lijkt het alsof je ervoor wou kiezen om van je angst af te komen. Maar dat is toch zelf voor de gek houderij? of heb jij een knopje dat je zou kunnen omzetten? ik zou dat niet kunnen, ik zou er geen meter mee opschieten en achter in mijn hoofd een klein stemmetje hebben: "Ja maar eigenlijk geloof ik er geen hol van."

Ik denk dat er toch meer voor nodig is, een of andere heftige ervaring ofzo. (overigens wil ik helemaal niet gelovig zijn ik ben erg tevreden zo)

Mijn angst voor de dood was nooit echt groot, maar heb ik wel een beetje gehad (ieder mens wel denk ik) Voor mij hielp het erg om met oude mensen om te gaan die sterk in het leven staan (of stonden) Door met hen te praten en hen te observeren heb ik alle angst verloren. 1 opa was erg bang voor de dood, maar omdat hij steeds verder aftakelde zag je hem veranderen en de dood wordt dan geen afschrikwekkende vijand meer, maar een welkome vriend. Als je 90 jaar bent en weinig meer kunt, dan ben je er niet meer bang voor. Je accepteert dat het leven een ontwikkeling is, geboorte, groei, verval, dood. Het is mooi geweest. Zo'n beetje zoals in de boeken van Discworld, waar DEATH eigenlijk een van de sympathiekste karakters is.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  vrijdag 6 november 2009 @ 22:00:51 #265
126737 Electro-Worm
Say what 1 more time I dare u!
pi_74469217
Ben niet bang voor de dood. Ben alleen bang om anderen er veel verdriet mee te doen. En ik hoop dat als die tijd komt dat ik op een of andere manier diegene kan laten weten dat het goed met me gaat.
I have had it with these motherfucking snakes on this motherfucking plane!
pi_74474456
Vaarsuvius,

Vorig jaar kreeg ik een hevige allergische reactie die me bijna het leven kostte. Het was niet traumatisch, alleen nadat de dokter vertelde dat als ik een half uurtje langer had gewacht dood was geweest begon ik veel na te denken. Sinds dien zijn mijn hersenen continu volle toeren aan het maken en vliegen er vragen zoals 'What's the meaning of life?' door mijn kop. Zoveel vragen, zo weinig antwoord, dan lijkt het me zo heerlijk om gelovig te zijn en overal antwoorden op te hebben, wat een rust.
Ik hoop dat mijn angst zoals bij velen ook met
de jaren wegebt. Ik weet dat de dood verlossend kan zijn, mijn moeder was blij toen haar moeder uit haar lijden verlost was. Maar als je nicht van 27 dan ineens sterft.. Dan komen er ineens weer zoveel vragen bij...
Eigenlijk was mijn angst sinds die allergische reactie veel minder geworden, totdat ze overleed, nu is het erger dan voorheen.

Ik heb ben niet echt bang om te sterven, ben alleen bang voor de dood, voor het niet meer kunnen waarnemen.
Raar hè? :p
pi_74558426
Als er mensen zijn met een soortgelijk probleem, of mensen met advies.. Ik hoor het heel graag!
pi_74586929
@Rudy: Ik zou als ik jou was aan de slag gaan met de rust en niet zo zeer met geloven. Ik neem aan dat je al waarden, ideeën, dromen en/of idealen hebt waar in je gelooft? Waarom zou je dat aan de kant schuiven om het te vervangen in iets waar je 'in kunt geloven'?
Ik kan niet zeggen dat ik jouw problemen precies ken, maar ik heb afgelopen jaar ook een sterfgeval van een jong iemand in mijn omgeving meegemaakt. Natuurlijk maakt dat vragen los, maar hoort dit ook niet bij het leven?
Je bent waarschijnlijk ook niet zo heel oud, dus dan is het niet gek dat je er heftig op reageert - dat deed ik ook. Ik ging het naar mezelf terugkoppelen en dan kun je jezelf van alles wijsmaken..

Ik vraag me zelf altijd sterk af in hoeverre ik in dit leven al 'echte antwoorden' kan vinden op de vragen die betrekking hebben tot de dood. Maar tegelijkertijd probeer ik de dood zo goed en zo kwaad als het gaat, de dood te accepteren. Het einde van dit leven, onvermijdelijk voor iedereen, dus ook voor jou en voor mij. Mensen die geloven hebben hiervoor antwoorden. De één gelooft in de bijbel, de ander in reincarnatie en weer een ander in [vul maar in]. Ik heb hierin zelf geen keuze gemaakt, wellicht omdat ik te skeptisch ben om voor de volle 100% ergens in te geloven. Maar ik zie voor mijzelf meer heil in het vinden van innerlijke rust. Geen gedachten, slechts observatie. Vanuit zo'n heldere staat is de dood wellicht ook in een heel ander licht te plaatsen.

De angst die je hebt, wellicht is dat het best te vertalen als levenslust, de wil om te leven. Je leeft immers nog vol, dan is zoiets abstracts maar toch ook overduidelijks een confrontatie. Dat zet aan tot denken, dat herken ik sterk bij mezelf. Ook wel die onredelijke angst. Maar of je je er door laat leiden of niet, dat is een moeilijke keuze. Wel één die m.i. gemaakt dient te worden, omdat je anders een speelbal blijft van je angsten en gedachten. Ik wou dat ik kon zeggen dat ik dit al helemaal onder de knie heb, maar ik beken dat het voor mij een proces is dat tijd vergt. Neem dus niets van me aan, maar onderzoek het zelf!

Probeer dus vooral ook te genieten Pluk de dag. Niemand weet hoe alles gaat
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_74956249
Beste boswachtertje,

Hartstikke bedankt voor je reactie. Wat geloven betreft, mijn hart snakt ernaar het te doen alleen mijn intellect weigert het toe te staan. Het zou mooi zijn, maar onmogelijk.
Het is apart, maar op de een of andere manier is mijn angst afgenomen. Dat gebeurde wel na het lezen van je bericht (een tijdje terug). Ik heb alleen nog bij vlagen angst voor de realiteit, niet zo zeer meer voor de dood. Meer voor het onwerkelijke bestaan, het leven.
Ben ook sinds kort weer meer muziek gaan maken, misschien dat dat de key was. Het heelt, en doet angsten ook nog eens angsten wegvagen. Wat is een leven zonder muziek? :p
M'n angst is nog niet weg maar wel
aanzienlijk minder geworden, met de tijd zal het wel
verdwijnen.

Nogmaals bedankt voor je wijze woorden, ik heb veel over dit onderwerp gelezen, maar jou woorden vond ik het wijst.

Carpe Diem!
Rudy

[ Bericht 0% gewijzigd door RudyL90 op 25-11-2009 00:36:28 ]
pi_75056530
Ik weet niet of het al gezegd is, maar Epicurus vatte in één zin samen waarom de angst voor de dood nutteloos is:

'Waar de dood is zijn wij niet en waar wij zijn is de dood niet."
' Wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen.' - Ludwig Wittgenstein
pi_75057603
Ik meen ook te beschikken over een flinke dosis doodsangst. Maar ik vind het moeilijk om aan te geven waarvoor ik precies bang ben. Is het angst voor het leven of is het angst voor de dood? Als het teveel wordt wil ik nog wel zoeken naar verlichting, maar ik zou al mijn angsten nooit kwijt willen. Existentiële angst is gewoon een onderdeel van mijn leven en vormt een positieve drive om iets van het leven te maken.
  vrijdag 27 november 2009 @ 16:01:16 #272
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_75059189
Ik las ooit eens een geniaal stuk van Seneca die uitlegde waarom we niet bang voor de dood moeten zijn. Even kijken in welk boek ik dat ook al weer had gelezen en dat zet ik het wel hier neer.
pi_75096215
Enige waar ik bang voor ben is het lijden en het feit dat er dus echt niets van je over blijft.

Als je dood gaat (en zoals het er naar uit ziet is er geen leven na de dood), dan ben je weg. Foetsie! Op den duur blijft er niets van je over. Hoe succesvol je ook in je leven bent, voor 99% van ons geld dat over 100 jaar NIEMAND meer weet wie je was. Je daden hebben amper invloed gehad op de wereld.

Nadenken over de dood geeft mij een enorm gevoel van zinloosheid. Een gevoel van: Waarom zou je nog iets ondernemen? Over 100 jaar ben je toch dood, niets dat enige betekenis heeft blijft achter.
11 jaar op Fok rond gehangen... Tijd voor een nieuw forum.
pi_75098003
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 21:48 schreef monddood het volgende:
Enige waar ik bang voor ben is het lijden en het feit dat er dus echt niets van je over blijft.

Als je dood gaat (en zoals het er naar uit ziet is er geen leven na de dood), dan ben je weg. Foetsie! Op den duur blijft er niets van je over. Hoe succesvol je ook in je leven bent, voor 99% van ons geld dat over 100 jaar NIEMAND meer weet wie je was. Je daden hebben amper invloed gehad op de wereld.

Nadenken over de dood geeft mij een enorm gevoel van zinloosheid. Een gevoel van: Waarom zou je nog iets ondernemen? Over 100 jaar ben je toch dood, niets dat enige betekenis heeft blijft achter.
Daarom is voor de meeste mensen trouwen en kindjes maken de perfecte remedie tegen zinloosheid.
  zondag 29 november 2009 @ 15:59:23 #275
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_75111828
tvp
Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')