Aldus googlequote:De verzorging
Het best voelen Pelargoniums zich thuis in frisse lucht met daarbij volop licht. Je zou ze zelfs zonaanbidders kunnen noemen. Enkele vaste verzorgingsregels zijn:
* Oppassen met teveel water
* regelmatig bij mesten
* Regelmatig uitgebloeide bloemen en lelijke bladeren verwijderen
Het water geven moet met overleg gebeuren. Het mooist gedijen de planten met de potkluit bijna droog, pas echter op, te droog veroorzaakt gele bladeren. Op sombere bewolkte dagen kan de watergift het eerst worden over geslagen terwijl bij zonnig weer het beste is om s'avonds water te geven door verdamping gaat dan niet te veel verloren en s'morgens staan de planten er fris bij. Regelmatig bij mesten vinden de planten fijn, er is een speciale Geraniummest te koop. Pas wel op, overdadige voeding zorgt doorgaans voor veel blad en weinig bloemen, zelfs de bontachtige soorten worden er niet mooier op, hun bladeren worden eerder groener dan bonter. Hygiëne moet serieus genomen worden want Pelargoniums zijn vatbaar voor allerlei ziekten. Bij het weg nemen van uitgebloeide bloemtrossen en lelijk blad is het gebruik van een scherpe schaar, of nagels aan te bevelen, laat eventuele steeltjes zitten, die drogen op en vallen dan vanzelf af.
quote:
quote:Op vrijdag 14 juli 2006 21:19 schreef MUUS het volgende:
De geranium eerst op zijn zij leggen en kijken of er niks vastzit in zijn stengel. Daarna de geranium weer op zijn rug leggen en even zachtjes in zijn stengel blazen. Stoppen met blazen en dan zachtjes drie keer achter elkaar op zijn stengel drukken.
Even wachten of de geranium weer bij bewustzijn komt, zo niet, bovenstaande verhaal van blazen en drukken op de stengel herhalen.
Tussendoor zijn stengel deppen met wat koud water.
Daarna de geranium in de prullenbak donderen en een nieuwe kopen.
Ligt eraan hoeveel mensen mij nog een plant cadeau doen.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 22:35 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Een van de mooiere openingspostenIs dat vaker in F&F?
Hahaha, ligt het iig niet aan jou!quote:Op zaterdag 15 juli 2006 09:16 schreef _Arual_ het volgende:
http://www.volkskrant.nl/(...)het_uit_in_die_hitte
Nou... de meligheid viert zo te zien weer hoog tij hequote:Op vrijdag 14 juli 2006 20:31 schreef M.e.g.a.t.r.o.n. het volgende:
Koop een verse(re)?
Hier te koopquote:Prachtige, niet van echt te onderscheiden zijden Geranium. De Geranium wordt in een pot geleverd en bevat maar liefst 6 prachtige bloemen per plant. Deze Geranium is leverbaar in 2 formaten. Leuk voor binnen en buiten.
Topic is bijna een jaar oud. De geranium is volgens mij heulemaal dood.quote:Op zaterdag 9 juni 2007 17:24 schreef senesta het volgende:
Ha ha, deze wil ik even volgen.
Maar zou de TS al een nieuwe hebben?quote:Op zaterdag 9 juni 2007 17:28 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Topic is bijna een jaar oud. De geranium is volgens mij heulemaal dood.
Ik heb er nog een foto van. Maar ik kan in dit topic verder gaan over willekeurig iedere plant die ik door goedbedoelende individuen krijg toegeschoven.quote:Op zaterdag 9 juni 2007 17:28 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat zie ik nu pasquote:Op zaterdag 9 juni 2007 17:28 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar hoe is het nou afgelopen?quote:Op zaterdag 9 juni 2007 17:14 schreef _Arual_ het volgende:
Update: dit topic ziet er levendiger uit dan de geranium waar het allemaal om begon. En dat is nog een understatement
Ik heb het opgebiecht. Vervolgens werd ik keihard uitgelachen.quote:Op zaterdag 9 juni 2007 17:36 schreef senesta het volgende:
[..]
Maar hoe is het nou afgelopen?
Een nieuwe gekocht of opgebiecht?
Knip of breek het stengeltje met de uitgebloeide knop zo dicht mogelijk bij het begin (dus tegen de stam) af.quote:Op zaterdag 9 juni 2007 16:34 schreef G-Mart het volgende:
hm, niemand die weet tot waar ik m´n geraniums moet afknippen?
quote:Op zaterdag 9 juni 2007 17:38 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Ik heb het opgebiecht. Vervolgens werd ik keihard uitgelachen.
En toen kreeg ik een nieuwe plant. Nu noemen ze me 'God' omdat ik het voor elkaar kreeg om daar spontaan fruitvliegjes uit te laten ontstaan.![]()
Thanks! Ik wilde het netjes knippen maar het blijkt dat je ze heel makkelijk af kunt breken. Greatquote:Op zaterdag 9 juni 2007 17:38 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Knip of breek het stengeltje met de uitgebloeide knop zo dicht mogelijk bij het begin (dus tegen de stam) af.
Ja inderdaad, ik heb bakken vol aan mijn balkon hangen en je kunt de oude bloemen er heel makkelijk afbreken, die laten vanzelf los als je er een beetje aan trekt, dan komen ze met stengeltje en al mee en is er meer ruimte voor mooie nieuwe bloemenquote:Op zaterdag 9 juni 2007 19:02 schreef G-Mart het volgende:
[..]
Thanks! Ik wilde het netjes knippen maar het blijkt dat je ze heel makkelijk af kunt breken. Great
Ik heb geen flauw idee hoe de plant heet. Hij heeft van die langgerekte bladeren. Het punt is dat ik hem na 3 weken heb opgegeven, alle bladeren waren (gedeeltelijk) bruin, en dan die vliegjes.... Ik keek er niet meer naar om, had het ding aan de kant gezet.quote:Op maandag 11 juni 2007 09:49 schreef Bright het volgende:
Arual, welke plant was het?
Kan misschien door de zon komen, of je kreeg'm al (te) droog. En veel (radiator)-luchtstroom droogt de plant ook bijzonder snel uit, soms zelfs sneller dan dat de plant aan water kan opnemen.
Ook kan het door ongedierte komen (hoewel ik dat betwijfel in4 dagen tijd; dan moeten de wortels zijn opgevreten)
Hoe zagen de wortels eruit toen die was overleden? Droog, nat, nauwelijks aanwezig, of bijna alleen maar wortel?
'k zeek zowat in m'n broek...quote:Op vrijdag 14 juli 2006 20:03 schreef _Arual_ het volgende:
De plant heeft inmiddels al twee weken een voorkeursbehandeling. Zo af 'n toe praat ik met hem enzo. De plant heeft te kennen gegeven dat ie Gerard heet, en dat vind ik best tof, voor een geranium dan.
Zal Laura inderdaad tot ontkieming komen, en misschien wel twee meter hoog worden? En zullen de letters L A U R A inderdaad op haar eerste blaadje verschijnen?! Volg het hier, in dit topic. Binnenkort, als ik de wildgroei aan usb-kabeltjes hier ontward heb, volgen er foto's!quote:Strooi ongeveer de helft van de meegeleverde grond in de pot, leg de boon erop en bedek deze vervolgens met de rest van de grond. Plaats de pot op een schotel en geef regelmatig water.
Temperatuur: 15 - 30 graden celsius.
Standplaats: in goed natuurlijk licht
Ontkieming: na 1 a 2 weken
Bloei: na 1-2 maanden
Zwaardbonen kunnen meer dan twee meter hoog worden. Om dit te bereiken zul je de boon moeten verpotten in een grotere pot gevuld met goede potgrond.
Belangrijk
Dit is een natuurproduct - het ontkiemen van de boon kan niet worden gegarandeerd.
Een boon is een tijdscapsule die uiteindelijk door uw goede verzorging tot leven komt.
Enkel als je er geen enkele poging en interesse in wil wagen. Er zijn genoeg attributen tegenwoordig om planten te vervangen, ik heb zelfs plastic cactussen gezien...quote:Op vrijdag 14 juli 2006 22:27 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
![]()
Even jullie reacties samenvattend:
"Het is hopeloos."
Kleine correctie: als het plantje opkomt, dan wordt het boontje omhoog geduwd. Op het boontje staat je naam. Dat is uiteraard geen blad.quote:Op maandag 31 december 2007 19:51 schreef _Arual_ het volgende:
Nou, ik heb weer wat hoor. Ik heb een naamboom gekregen. Een wat? Een naamboom. Een boom met mijn naam, dus. Het is nu nog niet meer dan een boon, maar er komt een plantje uit met een blaadje waarop dan 'Laura' staat. De gever dacht waarschijnlijk dat ik dit wel aandoenlijk zou vinden, en me in zou spannen voor dit levende wezentje.
De instructies liegen er niet om:
[..]
Zal Laura inderdaad tot ontkieming komen, en misschien wel twee meter hoog worden? En zullen de letters L A U R A inderdaad op haar eerste blaadje verschijnen?! Volg het hier, in dit topic. Binnenkort, als ik de wildgroei aan usb-kabeltjes hier ontward heb, volgen er foto's!
Ja maar, ja maar... plastic plantenquote:Op woensdag 2 januari 2008 02:32 schreef Aneurism het volgende:
[..]
Enkel als je er geen enkele poging en interesse in wil wagen. Er zijn genoeg attributen tegenwoordig om planten te vervangen, ik heb zelfs plastic cactussen gezien...
Het internet anno 2008 is inmiddels vol met informatie over planten. Persoonlijk zou ik iig niet met zaailingen beginnen vanwege schimmels en hoog uitval percentage. Tevens zou ik niet aan planten beginnen die enorm veel verzorging vereisen zoals Bonsai's.
Simpele planten zoals Vriesea splendens zijn redelijk makkelijk te houden op de vensterbank (1x per week water bijvullen in de kern van de plant), en zien er nog mooi uit ook. Je hoeft ze niet telkens over te potten, enorm te bemesten zoals bijvoorbeeld Strelitzia reginae, paradijsvogelbloem. Ficus zijn ook erg goed inderdaad, maar weinig prikkelend vind ik...
IIG maar 1 tip kan ik geven: Zorg dat je de latijnse naam & Nederlandse naam op een kaartje meekrijgt, lees op google en volg de instructies.
Kijk, dat kan inderdaad een oorzaak zijn. Hierdoor kunnen wortels uitdrogen.quote:Op woensdag 2 januari 2008 11:57 schreef _Arual_ het volgende:
[..]
Ja maar, ja maar... plastic plantenZe zien er tegenwoordig best wel echt uit hoor, daar niet van. Maar juist het 'groei-en-bloei'-aspect van de plant mis je dan, en daar is het me toch wel om te doen.
Ik zoek ook wel op internet op hoe ik een plant moet onderhouden. Maar als daar dan staat dat ik een plant zo eens in de maand water moet geven, en plantlief legt na drie dagen al het loodje, dan wordt het redelijk hopeloos.![]()
Gisteren maakte iemand echt een briljante opmerking over de massale plantensterfte in mijn huis: 'Het lijkt wel of je vloerverwarming hebt!' En inderdaad, die heb ik dus. Helemaal niet over nagedacht. Is dat echt zo desastreus voor planten? Ik heb alle planten op de vloer staan, omdat ik zeer smalle vensterbanken heb. Een plant die ik nu op een verhoginkje heb gezet, lijkt het vooralsnog beter te doen.
En toch heb ik hier een aantal vriessea's staan die al 4 maanden geen druppel vocht bij de wortels gehad hebben en de grond zelfs gebarsten is.quote:Op woensdag 2 januari 2008 14:22 schreef Bright het volgende:
Meer water geven is meestal voldoende hoor.
Eventueel is het wel handig om de plantenbakjes op een soort houten vlondertje te zetten; er zijn hele mooie in allerlei maten. Op die manier kan er nog lucht onderdoor, zodat de pot zelf niet al te warm wordt.
En epifytische planten vinden volkomen uitgedroogde wortels ook niet echt fijn. Er wordt wel energie en vocht opgeslagen, dat toch wel regelmatig gebruikt kan worden. Het voordeel is wel dat je ze ook bijv. in kunststof kunt plaatsen (bijv. een pur-wandje met wat gaten) maar dat is een andere discussie
quote:Op donderdag 31 januari 2008 08:53 schreef Bright het volgende:
Laura, zou je een foto kunnen maken waarop ook bijv. je hand te zien is? Ik ben benieuwd hoe graat dat dingetje nu eigenlijk is. Verder: ziet er wel grappig uit (en idd. is het de boon en niet een blad waarop je naam staat)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |