abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 14 juli 2006 @ 12:28:56 #1
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_39817577
Hey peeps...

Zat mij af te vragen; je ziet nog weleens wat oudere auto's die vreselijk verkleurd zijn. Meestal gaat het daarbij om uni-kleuren, en in het bijzonder rood... Wat toch een lastige kleur blijkt te zijn...

Nu vroeg ik mij af; verkleuren nieuwere en metallic lakken ook nog?
Dit in verband met een tweetal schadegevallen in mijn omgeving...
Één auto heeft namelijk een nieuwe bumper nodig, en ik vroeg me af of die; als je hem op kleurnummer over laat spuiten, het nog wel bij de rest van de auto past... De betreffende dealer is natuurlijk van mening dat zij als enige de kleur fatsoenlijk in elkaar kunnen krijgen...

Een andere auto heeft een nieuwe deur nodig; en de vraag is daar of een tweedehands deur kwa kleur nog wel overeen gaat komen... Ook dit is metallic...

In het laatste geval kan ik natuurlijk even gaan kijken; maar in het eerste geval wordt dat wat lastiger...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_39817602
alleen lakken welke geen blanke lak laag hebben verkleuren.
  vrijdag 14 juli 2006 @ 12:32:08 #3
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_39817689
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 12:29 schreef _Drake_ het volgende:
alleen lakken welke geen blanke lak laag hebben verkleuren.
Nope. Alles verkleurt bij lange blootstelling aan de zon. Alleen met een extra blanke laklaag vertraag je dat proces.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  vrijdag 14 juli 2006 @ 12:33:48 #4
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_39817742
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 12:32 schreef Megumi het volgende:

[..]

Nope. Alles verkleurt bij lange blootstelling aan de zon. Alleen met een extra blanke laklaag vertraag je dat proces.
Dat vroeg ik mij dus af... Naar mijn weten verkleurt lak door UV-invloeden... Glas houdt UV-licht tegen; zou die blanke laklaag dat dan ook niet doen? In dat geval zou er namelijk ónder de blanke laklaag geen verkleuring op moeten kunnen treden...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  vrijdag 14 juli 2006 @ 12:57:17 #5
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_39818538
Er was een aantal jaren geleden een groot probleem met zeer snel verkleurende auto-lakken (er staat hier bij mijn werk een vroege generatie Opel Astra, die ooit helemaal rood was, maar nu op sommige plekken nagenoeg wit).

Dit werd veroorzaakt doordat de overheden voor alle toepassingen het gebruik van lakken op water-basis verplicht stelden, terwijl tot dan toe lakken op basis van organische oplosmiddelen (terpentine/thinner-achtige oplosmiddelen) werden gebruikt in de auto-industrie.
De eerste generatie water-gebaseerde auto-lakken was van een zeer slechte kwaliteit.

Je kunt de UV-invloeden op de kleur op meerdere manieren tegengaan, ofwel door het gebruik van kleurstoffen die minder of niet gevoelig zijn voor UV, ofwel door blanke laklagen te gebruiken die UV-filterende effecten hebben. Maar dat is niet de enige mogeljike oorzaak van verkleuring :
- invloed van gewoon licht;
- invloed van zuurstof uit de lucht;
- invloed van hitte (als je alleen verkleuring op de motor-kap en rond de uitlaat ziet);
- eigen instabiliteit van de kleurstof, zonder invloeden van buitenaf;
...
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_39818627
De lakken zijn bij nieuwe auto's meestal wel kleurvast, maar de sterkte van de lak is slecht.
Zo is bij mijn auto een zachtere onderlak gebruikt als de toplak en hierdoor komen er al putjes in bij een hagelbui, over de schade van steenslag maar niet te praten.
Bij mijn oude auto met organische lak was dit niet.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_39818811
Kleurvaste lak bestaat niet, je zult altijd te maken krijgen met verkleuringen.
  zaterdag 15 juli 2006 @ 01:27:23 #8
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_39840206
mettalic lakken hebben er volgens mij minder last van
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  zaterdag 15 juli 2006 @ 01:32:51 #9
116535 Smoked
Ally Sheedy FTW!1
pi_39840336
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 12:33 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Dat vroeg ik mij dus af... Naar mijn weten verkleurt lak door UV-invloeden... Glas houdt UV-licht tegen; zou die blanke laklaag dat dan ook niet doen? In dat geval zou er namelijk ónder de blanke laklaag geen verkleuring op moeten kunnen treden...
Glas houdt wel iets tegen maar niet alles. Een laklaag is tientallen (zo niet honderden) malen dunner dan een stuk glas, dus ik betwijfel of dat enige weerstand biedt tegen UV straling.
There IS no global warming -- The Matrix
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')