abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39815009
uit de museumgids van Bronbeek;

'Door de VOC werden in de periode 1602 - 1795 in totaal 1450 schepen gebouwd, waarvan de helft in Amsterdam. In dezelfde periode werden ruim 4700 overtochten naar Indie gemaakt. Bijeengeteld werden ongeveer 1 miljoen opvarenden vervoerd. "

Nu vraag ik me af, en misschien heeft LV gezien zijn kennis hier een antwoord op, kon zo'n schip in die tijd zo'n aantal mensen vervoeren?

dus 1.000.000 / 4700 = 212,7


pi_39815092
Ze deden toch ook aan slavenhandel, daar gaan er veel van in een ruim.
...wat een klein burgerlijk gezeik van al die muffe normen & waarden polder mensjes...
pi_39815112
Het was niet echt een luxe cruiseschip ofzo, gewoon proppen totdat er niets meer bij kon.
Eehm...
pi_39815127
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 11:03 schreef FatherJack het volgende:
Ze deden toch ook aan slavenhandel, daar gaan er veel van in een ruim.
Het lijkt me niet dat er op overtochten van Nederland naar Indie slaven mee gaan?
  vrijdag 14 juli 2006 @ 11:10:28 #5
36342 rishi120
Flavor Aid is Lekker!
pi_39815292
Ik denk dat jij dit zoekt:


De Slaven werden natuurlijk eerst verkocht. Er waren diverse verkooppunten o.a. zuid afrika, daarna werden ze doorverkocht.... etc...
Signature
pi_39815294
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 11:00 schreef _The_General_ het volgende:
4700 overtochten naar Indie gemaakt. Bijeengeteld werden ongeveer 1 miljoen opvarenden vervoerd. "
dus 1.000.000 / 4700 = 212,7
Overtocht zie ik als heen + terugreis

dus 1.000.000 / 9400 = 106,382

komt denk ik wat meer in de buurt
De waarheid is hard , gelukkig is de muur nog altijd harder
pi_39815350
Ja, Madnessy. Daar zat ik ook aan te denken. Dat zou idd wat meer in de buurt komen.
  vrijdag 14 juli 2006 @ 11:13:26 #8
20435 Dante_A
Multidisciplinair
pi_39815377
Volgens mij deed de VOC niet aan slaven, de vervoerden alleen wat kruidnagelen en dergelijke.

De WIC (West Indische Compagnie, die voeren op het westen, er zijn nooit slaven naar het oosten gebracht voor zover ik weet) was vooral actief in de slavenhandel.
Liever elke anderhalve minuut een vliegtuig over mijn hoofd dan één keer in de week een draaiorgel in m'n straat.
Europeanen aller landen verenigt u.
Meten is weten, zolang je weet wat je meet.
Chanson du jour: Sonic Youth - Cross the Breeze
  vrijdag 14 juli 2006 @ 11:13:40 #9
5717 Coolgoza
Nature WILL strike back.
pi_39815382
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 11:00 schreef _The_General_ het volgende:
4700 overtochten naar Indie gemaakt.
Voor zover ik weet, kwamen er uit Indie geen slaven........
pi_39815425
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 11:12 schreef _The_General_ het volgende:
Ja, Madnessy. Daar zat ik ook aan te denken. Dat zou idd wat meer in de buurt komen.
En wat ik me afvraag , rekenen ze bij die 1 miljoen ook bemanning en mensen die niet aangekomen zijn . Als dat namelijk zo is dan is die 106 heel reeel.
De waarheid is hard , gelukkig is de muur nog altijd harder
  vrijdag 14 juli 2006 @ 11:21:07 #11
36342 rishi120
Flavor Aid is Lekker!
pi_39815578
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 11:13 schreef Dante_A het volgende:
Volgens mij deed de VOC niet aan slaven, de vervoerden alleen wat kruidnagelen en dergelijke.

De WIC (West Indische Compagnie, die voeren op het westen, er zijn nooit slaven naar het oosten gebracht voor zover ik weet) was vooral actief in de slavenhandel.
Je hebt helemaal gelijk,
http://www.voc-kenniscentrum.nl/producten.html
De WIC verhandelde slaven.
Signature
pi_39815643
Volgens de VOC site,

Ongeveer

Brigantijn 30 opvarenden
Pakketboten 25
Katschepen 80
Hekboten 90
Galjoten 20
Hoekers 20
Pinken 200
Fregat 250
Fluit 170
jacht/pinas 60
Retourschip 250

Als ik zo deze bij benadering aantallen lees zou een overtocht met 200 + mensen mogelijk zijn.
  PR/Manusje van alles vrijdag 14 juli 2006 @ 11:28:37 #13
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_39815781
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 11:23 schreef _The_General_ het volgende:
Volgens de VOC site,

Ongeveer

Brigantijn 30 opvarenden
Pakketboten 25
Katschepen 80
Hekboten 90
Galjoten 20
Hoekers 20
Pinken 200
Fregat 250
Fluit 170
jacht/pinas 60
Retourschip 250

Als ik zo deze bij benadering aantallen lees zou een overtocht met 200 + mensen mogelijk zijn.
Hr. Ms. De Zeven Provinciën

Linieschip van de admiraliteit van de Maze met 80 stukken geschut, ook geschreven als De 7 Provinciën. Het schip had een lengte van 163 voet, een breedte van 43 voet en een holte van 16,5 voet (NB: 1 Amsterdamse voet= 28,3 cm). De waterverplaatsing bedroeg ca. 1600 ton en het schip voerde ruim 2000 m² zeil. De bemanning telde meer dan 420 koppen
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  vrijdag 14 juli 2006 @ 11:56:06 #14
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_39816593
hoe lang was zo`n schip onderweg?
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  vrijdag 14 juli 2006 @ 12:48:15 #15
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_39818247
De gemiddelde monsterrol van een Spiegel retourschip bedroeg tussen de 300 en 350 personen. Het vertekent wel een beetje. Niet alles en iedereen stond op de lijsten, maar over het algemeen kun je van die aantallen uitgaan. Uiteraard was niet elk VOC schip een Spiegel retourschip. Er voeren ook jachten e.d. heen en weer.

De Batavia bijvoorbeeld had op zijn eerste en enige reis(1628-29) 332 personen aan boord, bemanning en passagiers.

Een mooi overzicht van scheepstypen vind je hier: http://www.vocsite.nl/schepen/scheepstypen.html
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  vrijdag 14 juli 2006 @ 12:53:30 #16
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_39818426
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 11:56 schreef Napalm het volgende:
hoe lang was zo`n schip onderweg?
Een jaar of meer.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  vrijdag 14 juli 2006 @ 12:56:46 #17
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_39818527
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 12:53 schreef Megumi het volgende:

[..]

Een jaar of meer.
Lag er heel erg aan. Er zijn schepen die het in 4 maanden gedaan hebben en vanaf 1617 werd een nieuwe route gevolgd waardoor de reistijd hoogstens 5 tot 6 maanden was.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_39818584
Maar LV. Het aantal van 1 miljoen met 4700 schepen is dus mogelijk? 9400 ladingen ?
  vrijdag 14 juli 2006 @ 12:59:00 #19
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_39818588
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 12:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Lag er heel erg aan. Er zijn schepen die het in 4 maanden gedaan hebben en vanaf 1617 werd een nieuwe route gevolgd waardoor de reistijd hoogstens 5 tot 6 maanden was.
Weer wat geleerd.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  vrijdag 14 juli 2006 @ 13:02:04 #20
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_39818678
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 12:58 schreef _The_General_ het volgende:
Maar LV. Het aantal van 1 miljoen met 4700 schepen is dus mogelijk? 9400 ladingen ?
Ja hoor. Als je maar niet denkt dat het 1 miljoen steeds andere mensen waren. Veel mensen maakten de reis meer keren en die zitten dus even zoveel keer in de telling.

Overigens noemt de vocsite maar 2000 schepen en 8200 reizen.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  vrijdag 14 juli 2006 @ 13:03:43 #21
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_39818721
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 12:58 schreef _The_General_ het volgende:
Maar LV. Het aantal van 1 miljoen met 4700 schepen is dus mogelijk? 9400 ladingen ?
Met een gemiddelde bemanning van 200. Vermenigvuldigd met 4700 kom je al bijna aan het miljoen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_39818842
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 13:03 schreef Megumi het volgende:

[..]

Met een gemiddelde bemanning van 200. Vermenigvuldigd met 4700 kom je al bijna aan het miljoen.
Ja, maar bij die 4700 schepen zaten er ook een hoop die een stuk kleiner waren en geen 200 man bij zich hadden.. . .
pi_39829276
Lv, wat is nou een goed boek over de VOC ?
  vrijdag 14 juli 2006 @ 19:37:21 #24
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_39829964
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 19:07 schreef _The_General_ het volgende:
Lv, wat is nou een goed boek over de VOC ?
F.S. Gaastra, De geschiedenis van de VOC

Een goed boek over het hele nederlandse zeerijk:
C.R. Boxer, The Dutch Seaborne Empire
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_39833686
Bedankt voor de tips, ik zal vooral naar de eerste uitkijken. Weet je verder nog of er iets geschreven is over de Nederlandse marine ten tijde van de Atjeh oorlogen?
  vrijdag 14 juli 2006 @ 22:08:30 #26
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_39834357
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 21:47 schreef _The_General_ het volgende:
Bedankt voor de tips, ik zal vooral naar de eerste uitkijken. Weet je verder nog of er iets geschreven is over de Nederlandse marine ten tijde van de Atjeh oorlogen?
Dat is niet helemaal mijn gebied. Ik heb hier wel het Jubileumboek van de Marine liggen:

G.J.A. Raven (ed), De kroon op het anker - 175 jaar Koninklijke Marine, ik denk dat daar wel een en ander instaat.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_39835787
Er is een heel degelijke site online over de VOC
quote:
Op de schepen van de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC)
Tussen 1602 en 1795 zetten 4721 schepen van de VOC, met aan boord 973.000 Europeanen, koers vanuit de Republiek naar Azië. In hetzelfde tijdsbestek zouden 3354 schepen met 366.900 opvarenden vanuit de Oost terugkeren naar de Republiek. Het aantal mensen aan boord van de schepen was op de uitreis gemiddeld 206 en op de thuisreis 109. Het verschil tussen deze aantallen wordt primair verklaard door het feit dat een groot deel van de compagniesdienaren tijdens hun diensttijd op zee of in de Oost was overleden. Een ander deel van de dienaren gaf er, in plaats van te repatriëren, de voorkeur aan zich permanent overzee te vestigen.
http://www.voc-kenniscentrum.nl/themas.html#Op
pi_39835802
He, dat is mooie info en een antwoord op de vraag. Bedankt.
  vrijdag 14 juli 2006 @ 23:03:10 #29
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_39835934
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 19:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

F.S. Gaastra, De geschiedenis van de VOC

Een goed boek over het hele nederlandse zeerijk:
C.R. Boxer, The Dutch Seaborne Empire
Aanvullinkje:

http://www.vocsite.nl/boeken/geschiedenis.html

Een hele lijst
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  vrijdag 14 juli 2006 @ 23:13:10 #30
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_39836297
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 11:21 schreef rishi120 het volgende:

[..]

Je hebt helemaal gelijk,
http://www.voc-kenniscentrum.nl/producten.html
De WIC verhandelde slaven.
De VOC heeft er ook wel een paar vervoerd hoor:
quote:
Hoe de VOC aan haar slaven kwam is vaak onduidelijk. Soms kocht men ze in van particuliere handelaren; in enkele gevallen is het bekend dat de VOC zelf slaven aanvoerde. Zo werden er aan de Kaap om de paar jaar schepen van de VOC naar Madagaskar gezonden om slaven te halen. Erg succesvol waren deze expedities echter niet. De schepen van de Compagnie kwamen namelijk regelmatig òf te laat òf te vroeg aan in de gebieden waar men de slaven dacht te halen. Was men op tijd dan bleken de verkeerde ruilgoederen te zijn meegenomen. In de ongeveer anderhalve eeuw dat de VOC het aan de Kaap voor het zeggen had werden 33 expedities naar Madagaskar ondernomen, die in totaal bijna 3000 slaven mee terugbrachten. In het begin van de 17e eeuw bemoeide de VOC zich ook korte tijd met de aanvoer van slaven voor de perkeniers op Banda. Spoedig werd deze handel echter aan de particuliere sector overgelaten. Het eigen aandeel van de Compagnie in de actieve slavenhandel was over het algemeen beperkt.
http://www.voc-kenniscentrum.nl/themas.html#Slavernij
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_39836330
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 22:59 schreef _The_General_ het volgende:
He, dat is mooie info en een antwoord op de vraag. Bedankt.
Ik zie aan de foto en onderschrift dat je de site van arcengel bestudeert?

Natuurlijk heeft de VOC ook aan slavenhandel gedaan...niet zozeer direct als winstobject, maar meer voor de vestigingen draaiend te houden.
Eind 17e eeuw was de helft van Batavia slaaf.
Ook uit de Indische archipel, maar meer van daarbuiten, dacht ik.
pi_39836415
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 23:14 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik zie aan de foto en onderschrift dat je de site van arcengel bestudeert?
Ik kon de tekst al, maar ben me sinds kort aan het verdiepen in de strijd rondom Atjeh. Interessante site idd!
  vrijdag 14 juli 2006 @ 23:16:50 #33
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_39836439
Blijven we on-topic?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_39869868
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 22:58 schreef Bluesdude het volgende:
Er is een heel degelijke site online over de VOC
[..]

http://www.voc-kenniscentrum.nl/themas.html#Op
Er kwamen dan echt veel om tijdens die reizen zeg. Dat zet je wel aan het denken over de ongensboeken waarin het allemaal zo mooi wordt voorgesteld.
  zondag 16 juli 2006 @ 15:32:03 #35
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_39877747
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 11:10 schreef rishi120 het volgende:
Ik denk dat jij dit zoekt:
[afbeelding]

De Slaven werden natuurlijk eerst verkocht. Er waren diverse verkooppunten o.a. zuid afrika, daarna werden ze doorverkocht.... etc...
Driehoekshandel toch? Wapens naar Afrika; ruilen voor slaven; slaven ruilen in Amerika; voor geld-specerijen, katoen etc. Terug naar NL. Economisch goed doordacht systeem was dat; ethisch gezien wat minder natuurlijk..
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
  maandag 17 juli 2006 @ 12:35:00 #36
153660 Dejes
Best aardig
pi_39902933
De Batavia alleen al had 325 opvarenden op zijn ene reis.
pi_39912983
Ik heb ook gezien in een docu dat zo'n VOCschip in guldens berekend zo'n 15 miljoen het stuk waard zou zijn. En de VOC had er, hoeveel, een paar honderd? Weet ik alleen niet of het schip volgeladen met spul moest zijn om het op die waarde te brengen, maar het zegt iets over de rijkdom van de multinational.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  maandag 17 juli 2006 @ 18:43:47 #38
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_39914535
quote:
Op maandag 17 juli 2006 17:46 schreef Steeven het volgende:
Ik heb ook gezien in een docu dat zo'n VOCschip in guldens berekend zo'n 15 miljoen het stuk waard zou zijn. En de VOC had er, hoeveel, een paar honderd? Weet ik alleen niet of het schip volgeladen met spul moest zijn om het op die waarde te brengen, maar het zegt iets over de rijkdom van de multinational.
Het bouwen van een Retourschip kostte ongeveer 100.000 gulden. Ladingen van een paar ton waren niet ongewoon. Omgerekend naar hedendaagse koersen kom je dan wel aan een miljoen of 10 per schip, ja.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_39914821
quote:
Op maandag 17 juli 2006 18:43 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Het bouwen van een Retourschip kostte ongeveer 100.000 gulden. Ladingen van een paar ton waren niet ongewoon. Omgerekend naar hedendaagse koersen kom je dan wel aan een miljoen of 10 per schip, ja.
De dikke tering . Nederlanders weten wel waar het geld te halen valt, nog steeds.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')