Het lijkt me niet dat er op overtochten van Nederland naar Indie slaven mee gaan?quote:Op vrijdag 14 juli 2006 11:03 schreef FatherJack het volgende:
Ze deden toch ook aan slavenhandel, daar gaan er veel van in een ruim.
Overtocht zie ik als heen + terugreisquote:Op vrijdag 14 juli 2006 11:00 schreef _The_General_ het volgende:
4700 overtochten naar Indie gemaakt. Bijeengeteld werden ongeveer 1 miljoen opvarenden vervoerd. "
dus 1.000.000 / 4700 = 212,7
Voor zover ik weet, kwamen er uit Indie geen slaven........quote:Op vrijdag 14 juli 2006 11:00 schreef _The_General_ het volgende:
4700 overtochten naar Indie gemaakt.
En wat ik me afvraag , rekenen ze bij die 1 miljoen ook bemanning en mensen die niet aangekomen zijnquote:Op vrijdag 14 juli 2006 11:12 schreef _The_General_ het volgende:
Ja, Madnessy. Daar zat ik ook aan te denken. Dat zou idd wat meer in de buurt komen.
Je hebt helemaal gelijk,quote:Op vrijdag 14 juli 2006 11:13 schreef Dante_A het volgende:
Volgens mij deed de VOC niet aan slaven, de vervoerden alleen wat kruidnagelen en dergelijke.
De WIC (West Indische Compagnie, die voeren op het westen, er zijn nooit slaven naar het oosten gebracht voor zover ik weet) was vooral actief in de slavenhandel.
Hr. Ms. De Zeven Provinciënquote:Op vrijdag 14 juli 2006 11:23 schreef _The_General_ het volgende:
Volgens de VOC site,
Ongeveer
Brigantijn 30 opvarenden
Pakketboten 25
Katschepen 80
Hekboten 90
Galjoten 20
Hoekers 20
Pinken 200
Fregat 250
Fluit 170
jacht/pinas 60
Retourschip 250
Als ik zo deze bij benadering aantallen lees zou een overtocht met 200 + mensen mogelijk zijn.
Een jaar of meer.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 11:56 schreef Napalm het volgende:
hoe lang was zo`n schip onderweg?
quote:
Weer wat geleerd.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 12:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]Lag er heel erg aan. Er zijn schepen die het in 4 maanden gedaan hebben en vanaf 1617 werd een nieuwe route gevolgd waardoor de reistijd hoogstens 5 tot 6 maanden was.
Ja hoor. Als je maar niet denkt dat het 1 miljoen steeds andere mensen waren. Veel mensen maakten de reis meer keren en die zitten dus even zoveel keer in de telling.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 12:58 schreef _The_General_ het volgende:
Maar LV. Het aantal van 1 miljoen met 4700 schepen is dus mogelijk? 9400 ladingen ?
Met een gemiddelde bemanning van 200. Vermenigvuldigd met 4700 kom je al bijna aan het miljoen.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 12:58 schreef _The_General_ het volgende:
Maar LV. Het aantal van 1 miljoen met 4700 schepen is dus mogelijk? 9400 ladingen ?
Ja, maar bij die 4700 schepen zaten er ook een hoop die een stuk kleiner waren en geen 200 man bij zich hadden.. . .quote:Op vrijdag 14 juli 2006 13:03 schreef Megumi het volgende:
[..]
Met een gemiddelde bemanning van 200. Vermenigvuldigd met 4700 kom je al bijna aan het miljoen.
F.S. Gaastra, De geschiedenis van de VOCquote:Op vrijdag 14 juli 2006 19:07 schreef _The_General_ het volgende:
Lv, wat is nou een goed boek over de VOC ?
Dat is niet helemaal mijn gebied. Ik heb hier wel het Jubileumboek van de Marine liggen:quote:Op vrijdag 14 juli 2006 21:47 schreef _The_General_ het volgende:
Bedankt voor de tips, ik zal vooral naar de eerste uitkijken. Weet je verder nog of er iets geschreven is over de Nederlandse marine ten tijde van de Atjeh oorlogen?
http://www.voc-kenniscentrum.nl/themas.html#Opquote:Op de schepen van de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC)
Tussen 1602 en 1795 zetten 4721 schepen van de VOC, met aan boord 973.000 Europeanen, koers vanuit de Republiek naar Azië. In hetzelfde tijdsbestek zouden 3354 schepen met 366.900 opvarenden vanuit de Oost terugkeren naar de Republiek. Het aantal mensen aan boord van de schepen was op de uitreis gemiddeld 206 en op de thuisreis 109. Het verschil tussen deze aantallen wordt primair verklaard door het feit dat een groot deel van de compagniesdienaren tijdens hun diensttijd op zee of in de Oost was overleden. Een ander deel van de dienaren gaf er, in plaats van te repatriëren, de voorkeur aan zich permanent overzee te vestigen.
Aanvullinkje:quote:Op vrijdag 14 juli 2006 19:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
F.S. Gaastra, De geschiedenis van de VOC
Een goed boek over het hele nederlandse zeerijk:
C.R. Boxer, The Dutch Seaborne Empire
De VOC heeft er ook wel een paar vervoerd hoor:quote:Op vrijdag 14 juli 2006 11:21 schreef rishi120 het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk,
http://www.voc-kenniscentrum.nl/producten.html
De WIC verhandelde slaven.
http://www.voc-kenniscentrum.nl/themas.html#Slavernijquote:Hoe de VOC aan haar slaven kwam is vaak onduidelijk. Soms kocht men ze in van particuliere handelaren; in enkele gevallen is het bekend dat de VOC zelf slaven aanvoerde. Zo werden er aan de Kaap om de paar jaar schepen van de VOC naar Madagaskar gezonden om slaven te halen. Erg succesvol waren deze expedities echter niet. De schepen van de Compagnie kwamen namelijk regelmatig òf te laat òf te vroeg aan in de gebieden waar men de slaven dacht te halen. Was men op tijd dan bleken de verkeerde ruilgoederen te zijn meegenomen. In de ongeveer anderhalve eeuw dat de VOC het aan de Kaap voor het zeggen had werden 33 expedities naar Madagaskar ondernomen, die in totaal bijna 3000 slaven mee terugbrachten. In het begin van de 17e eeuw bemoeide de VOC zich ook korte tijd met de aanvoer van slaven voor de perkeniers op Banda. Spoedig werd deze handel echter aan de particuliere sector overgelaten. Het eigen aandeel van de Compagnie in de actieve slavenhandel was over het algemeen beperkt.
Ik zie aan de foto en onderschrift dat je de site van arcengel bestudeert?quote:Op vrijdag 14 juli 2006 22:59 schreef _The_General_ het volgende:
He, dat is mooie info en een antwoord op de vraag. Bedankt.
Ik kon de tekst al, maar ben me sinds kort aan het verdiepen in de strijd rondom Atjeh. Interessante site idd!quote:Op vrijdag 14 juli 2006 23:14 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik zie aan de foto en onderschrift dat je de site van arcengel bestudeert?
Er kwamen dan echt veel om tijdens die reizen zeg. Dat zet je wel aan het denken over de ongensboeken waarin het allemaal zo mooi wordt voorgesteld.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 22:58 schreef Bluesdude het volgende:
Er is een heel degelijke site online over de VOC
[..]
http://www.voc-kenniscentrum.nl/themas.html#Op
Driehoekshandel toch? Wapens naar Afrika; ruilen voor slaven; slaven ruilen in Amerika; voor geld-specerijen, katoen etc. Terug naar NL. Economisch goed doordacht systeem was dat; ethisch gezien wat minder natuurlijk..quote:Op vrijdag 14 juli 2006 11:10 schreef rishi120 het volgende:
Ik denk dat jij dit zoekt:
[afbeelding]
De Slaven werden natuurlijk eerst verkocht. Er waren diverse verkooppunten o.a. zuid afrika, daarna werden ze doorverkocht.... etc...
Het bouwen van een Retourschip kostte ongeveer 100.000 gulden. Ladingen van een paar ton waren niet ongewoon. Omgerekend naar hedendaagse koersen kom je dan wel aan een miljoen of 10 per schip, ja.quote:Op maandag 17 juli 2006 17:46 schreef Steeven het volgende:
Ik heb ook gezien in een docu dat zo'n VOCschip in guldens berekend zo'n 15 miljoen het stuk waard zou zijn. En de VOC had er, hoeveel, een paar honderd? Weet ik alleen niet of het schip volgeladen met spul moest zijn om het op die waarde te brengen, maar het zegt iets over de rijkdom van de multinational.
De dikke teringquote:Op maandag 17 juli 2006 18:43 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Het bouwen van een Retourschip kostte ongeveer 100.000 gulden. Ladingen van een paar ton waren niet ongewoon. Omgerekend naar hedendaagse koersen kom je dan wel aan een miljoen of 10 per schip, ja.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |