heaven7, ondanks dat er al aardig wat reacties zijn zal ik omdat ik je nog ken wat achterlaten
![]()
.
De reden dat je 'goedkope' luchtjes niet blijven hangen is vooral omdat ze niet zo geconcentreerd zijn. Het is echter niet zo dat duurdere geuren altijd wél lang blijven hangen, het heeft vooral te maken met het type geur en de samenstelling.
Voorbeeld: een citrusgeur blijft veel minder lang hangen dan een oriëntaals (een zwaardere geur met ingrediënten als amber, musk, hout, patchouli) parfum, omdat dit van nature zo is. Bij de vrouwengeuren zijn het vaak de zwaardere bloemgeuren die langer blijven hangen.
Wat ook van invloed is, is of het een chemisch samengestelde geur of een geur met natuurlijke ingrediënten is. Zo goed als alles in zaken als Douglas zijn chemische geuren, die over het algemeen langer blijven hangen omdat ze zo ontworpen zijn. Historisch gezien is dat niet de functie van een parfum, maar tegenwoordig heeft men nogal veel eisen op het vlak van houdbaarheid.
Mocht je een eau de toilette gebruiken van een geur die je erg lekker vindt maar waarvan je zou willen dat hij langer bleef hangen, dan zijn er in sommige gevallen ook eau de parfum of zelfs parfum-concentraties verkrijgbaar. Hierbij is er een hoger percentage 'parfum' en een iets lager percentage alcohol. Als we het hebben over designer-geuren, dan zie je dat bij Chanel (tips: Chance, No.19, Cristalle) of Guerlain vrij veel.
Aan crossover: het hoeft niet per se zo te zijn dat anderen de geur niet meer bij jou ruiken, maar dat alleen jij het zelf niet meer ruikt. Dat komt door 'olfactory fatigue' (ik geloof dat er geen Nederlandse term is), wat betekent dat er gewenning optreedt bij een bepaalde geur en dat je neus deze als het ware 'blokkeert'. Ondanks dat je de geur dus draagt, ruik je hem zelf niet meer zo goed als voorheen. Dit kun je enigzins voorkomen door veel met je geuren te roteren en ze zo ver mogelijk van je neus op te spuiten (borstkas, armen).