Ik heb de hele aflevering van kasteel Doorwerth gezien, en ik moet zeggen dat ik niet overtuigd ben van de paranormale verschijnselen. Je hebt dat medium, met die oorbel die constant praat over hetgeen dat hij van geesten doorkrijgt. Wie garandeert mij dat hij geen voorkennis over de gebeurtenissen heeft die zich afgespeeld hebben in dat kasteel? Er moet toch wel menig boek, site aan toegewijd zijn. Wie garandeert mij uberhaupt dat de programma makers niet ingelicht zijn over het kasteel en de verschijningen etc.?
Verder zie ik in die afleveringen twee bolletjes op een camera. Oke dit is eigenaardig. Voor de rest hoor je geluiden, krakend hout, iets wat lijkt op paardehoeven, voetstappen en bonken. Wie zegt dat het niet de mensen/crew zelf zijn, of personeel die de opdracht krijgen om elders in het gebouw een geluid te maken.
Wie weet zijn de bezoekers, die het benauwd krijgen wel acteurs.
Daarnaast heb je de bekende seance, waar de aanwezigen hun vingers af en toe wel en af en toe niet op de tafel leggen. Wie garandeert mij dat geen van de vingers het schudden van de tafel veroorzaken. Of misschien zijn het de voeten van die mafkees van een medium met de oorbel.
Daarnaast had ik gegoogled naar 'Most Haunted BBC' en de eerste hit die ik kreeg was een artikel waar mogelijk fraudeclaims werden gelegd naar het programma. Met als verklaring dat het een programma is zonder wetenschappelijke toon, en waar de programmamakers zelf erkennen dat het voornamelijk om entertainment gaat.
Ik weet genoeg!
'Wie in Mij gelooft! Zoals de Schrift zegt: Uit zijn binnenste zullen stromen levend water vloeien.’