Wat preciezer kleine blokjes aardappel, uien en obscuur vlees in kleine blokjes. Gebakken eitje erbij en om een reden die mij niet duidelijk is vaak rode bietjes erbij.quote:Op donderdag 13 juli 2006 13:04 schreef heaven7 het volgende:
Pytt i panna is een prutje in de pan, vanalles door elkaar in blokjes gesneden
Echt werkelijkwaar alles dat heaven7 hier aangeeft, is heerlijk!quote:Op donderdag 13 juli 2006 13:04 schreef heaven7 het volgende:
Dat hebben ze wel hoor, je kunt het gewoon in de supermarkt kopen en in de oven gooien maar bv bij kebap kun je ook gewoon friet (strips) krijgen.
Köttbullar zijn die zweedse gehaktballetjes die ze bij Ikea hebben (kött= vlees, bullar= ballen)
Kraftskiva is een kreefteetfeest oid eens per jaar.
Gravad lax is iets met zalm
lutfisk is iets met vis en veel zout (ik weet bovenstaande dingen niet precies omdat ik geen zeedingen eet)
Billinge is overheerlijke kaas
Svensk senap is de lekkerste mosterd die er is, pak die van Slotts!
Grillat korv is gegrilde (knakachtige) worst met aardappelpuree
Pytt i panna is een prutje in de pan, vanalles door elkaar in blokjes gesneden
Jordnötsringar zijn pindachips en niet te vergelijken met de pindaflips die wij hebben.
Ik ga er denk ik aardappelpuree bij maken, of nieuwe aardappeltjes, er hoort jam bij (althans, dat kreeg ik op vakantie overal bij), en iets van salade of gekookte groente.quote:Zweedse Gehaktballetjes
Keuken: Scandinavisch
Techniek: Combi
Smaak: Hartig
Soort gerecht: Hoofdgerecht
Hoofdingredient: Vlees
In combinatie met: Zuivel
Bereidingstijd: 30-60 minuten
Ingredienten:
1 eetlepel boter 1 fijngehakte ui. 1 grote gekookte aardappel, fijngeprakt. 3 eetlepels droog broodkruim of paneermeel. 1 pond mager rundergehakt. 5 eetlepels slagroom. 1 ei. 1 eetlepel peterselie. 2 eetlepels boter. 2 eetlepels olie. 1 eetlepel bloem. 12 eetlepels dunne room of slagroom
Bereidingswijze:
Smelt in een kleine braadpan de eetlepel boter. Bak hierin de uien tot ze glazig zijn maar niet bruin. Doe in een grote kom de uien, aardappelpuree, brood of paneermeel, gehakt, slagroom, zout, ei en peterselie. Kneed deze massa zorgvuldig door elkaar totdat alle ingredienten goed vermengd zijn, en het een glad en luchtig mengsel is. Maak van dit mengsel kleine balletjes van ongeveer 3 cm. doorsnee. Leg de balletjes op een schaal en bedek ze met plastic huishoudfolie. Smelt de 2 eetlepels boter tezamen met de olie in een pan. Braad hierin de balletjes aan alle kanten door voortdurend de pan te schudden. In ongeveer 10 minuten zijn de balletjes mooi bruin en gaar. Neem de balletjes uit de pan en giet het vet eraf. Roer de bloem door het vet. Roer vervolgens de room erdoor en kook deze saus een paar minuten tot dik en glad is. Giet de saus over de balletjes en dien ze op.
quote:mosterd-dillesaus
ingediënten:
3 eetlepels mosterd - 2 eetlepels rode wijnazijn - 2 theelepels suiker - 1,5-2 dl maisolie - zout, peper - 3-4 eetlepels zeer fijngesneden dille
Bereidingswijze:
(kan 8 uur van te voren): Mosterd, azijn en suiker mengen. Maisolie heel langzaam erbij schenken, daarbij constant blijven kloppen. Saus met zout en peper op smaak brengen en dille erdoor roeren. Saus tot gebruik afgedekt op koele plaats bewaren.
Een rode bosbes inderdaad, ook wel vossenbes genoemd. Heeft erg veel weg van de veenbes (beter bekend als cranberry).quote:Op woensdag 9 augustus 2006 21:22 schreef piepster het volgende:
Was da? Een bosbes?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |