abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39783410
Over 2 weken ga ik op vakantie naar Zweden. Nooit geweest, en me ook al zeker nooit verdiept in de eetcultuur.

Hier een topic over m'n aanstaande vakantie. Op vakantie in Zuid-Zweden

Om een beetje in Zweedse sferen te blijven tijdens het spullen inpakken en de voorpret, ben ik op zoek naar Zweedse gerechten.

Kom maar op met die Ikea gehaktballetjesrecepten!

pi_39784404
Je kan ook overdrijven... Je gaat 8 dagen op vakantie in Zweden.. Geen wereldreis maken naar een onbekend amazone gebied..
pi_39785085
Gewoon patat eten, niets aan de hand.
Graag op anoniem
pi_39785180

Knäckebröd uiteraard
het wordt tijd dat ik mijn avatar update
pi_39785224
Haha, ja köttbullar dus. En kräftskiva. Gravad lax.
Tunnbröd en polarkakor, pepparkakor en lutfisk. Billinge en svensk senap. Grillat korv med potatismos, pytt i panna. En jordnötsringar

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 13-07-2006 12:49:27 ]
pi_39785523
@ Oksel: Hč, laat me nou. Ik ben toevallig gek op eten en koken, en ik zag een leuke aanleiding om weer eens wat nieuws te proberen.

@ Mainport: En dat schijnen ze dus nauwelijks te hebben in Zweden.

@ heaven7: Wat is het, en heb je er ook recepten van?
pi_39785756
Dat hebben ze wel hoor, je kunt het gewoon in de supermarkt kopen en in de oven gooien maar bv bij kebap kun je ook gewoon friet (strips) krijgen.
Köttbullar zijn die zweedse gehaktballetjes die ze bij Ikea hebben (kött= vlees, bullar= ballen)
Kraftskiva is een kreefteetfeest oid eens per jaar.
Gravad lax is iets met zalm
lutfisk is iets met vis en veel zout (ik weet bovenstaande dingen niet precies omdat ik geen zeedingen eet)
Billinge is overheerlijke kaas
Svensk senap is de lekkerste mosterd die er is, pak die van Slotts!
Grillat korv is gegrilde (knakachtige) worst met aardappelpuree
Pytt i panna is een prutje in de pan, vanalles door elkaar in blokjes gesneden
Jordnötsringar zijn pindachips en niet te vergelijken met de pindaflips die wij hebben.
pi_39786496
Zijn daar ook dingen bij die ik hier kan maken?
pi_39788487
Ik denk dat je er meer aan hebt om wat van de zweedse taal te leren, al dat eten kun en moet je gewoon daar halen of maken. Waarom zou je het halfslachtig hier gaan doen als je over 2 weken het ECHTE kan eten?

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 13-07-2006 14:38:18 ]
pi_39791317
Jamaar, jamaar, ik durf echt niet ook nog een taaltopic te openen in TTK hoor.
pi_39791772
Dat moet je ook niet doen, begin eens met een klein woordenboekje of zo'n reisboekje. Verder zijn er genoeg online "cursussen" te vinden.
Begin eens met mijn ondertitel en sig
pi_39792836
google eens op een recept van Gravlax;
rauwe zalm een dag gemarineerd met dille en een heerlijke saus op basis van dille en mosterd.

Als je van zalm houd: in de supermarkt liggen heerlijke gemarineerde zalm van diverse smaken te vinden voor een in verhouding zeer aantrekkelijke prijs; geweldig boven een houtvuurtje zittend op een steen, kijkend naar de ondergaande zon (die daar uren over doet)
(sorry, was ff aan het dagdromen, vakantie, helaas alweer paar jaar terug, moet toch nodig weer eens naar scandinavië )
pi_39802328
Gravad lax kun je heel simpel zelf maken. Gewoon een goede vers stuk zalmfilet (liefst wilde) marineren. Het makkelijkste is het om de twee zijdes los te snijden en daartussen een mengsel van veel suiker, grof zeezout, fijngesneden dille en gekneusde peper te doen. Vervolgens netjes afdekken met folie o.i.d. en onder een gewicht (pakken melk ofzo) minimaal 24 uur in de koeling leggen.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_39804044
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 13:04 schreef heaven7 het volgende:
Wat preciezer kleine blokjes aardappel, uien en obscuur vlees in kleine blokjes. Gebakken eitje erbij en om een reden die mij niet duidelijk is vaak rode bietjes erbij.

Tadaaa!
  zaterdag 15 juli 2006 @ 00:18:33 #15
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_39838268
Wordt in Zweden ook geen stokvis gegeten?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zaterdag 15 juli 2006 @ 00:23:34 #16
37582 Snarf
Het is friet, geen patat.
pi_39838405
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 13:04 schreef heaven7 het volgende:
Dat hebben ze wel hoor, je kunt het gewoon in de supermarkt kopen en in de oven gooien maar bv bij kebap kun je ook gewoon friet (strips) krijgen.
Köttbullar zijn die zweedse gehaktballetjes die ze bij Ikea hebben (kött= vlees, bullar= ballen)
Kraftskiva is een kreefteetfeest oid eens per jaar.
Gravad lax is iets met zalm
lutfisk is iets met vis en veel zout (ik weet bovenstaande dingen niet precies omdat ik geen zeedingen eet)
Billinge is overheerlijke kaas
Svensk senap is de lekkerste mosterd die er is, pak die van Slotts!
Grillat korv is gegrilde (knakachtige) worst met aardappelpuree
Jordnötsringar zijn pindachips en niet te vergelijken met de pindaflips die wij hebben.
Echt werkelijkwaar alles dat heaven7 hier aangeeft, is heerlijk!
Als je van knakworst houdt, is Grillat korv de bom!
:-D I am Willem-Alexander Claus George Ferdinand van Oranje-Nassau and I approve this message.
pi_40654402
Op smulweb vond ik dit recept voor köttbullar. Is dit wat? Het lijkt mij wel lekker iig. Ik ga het morgen denk ik maken.
quote:
Zweedse Gehaktballetjes
Keuken: Scandinavisch
Techniek: Combi
Smaak: Hartig
Soort gerecht: Hoofdgerecht
Hoofdingredient: Vlees
In combinatie met: Zuivel
Bereidingstijd: 30-60 minuten

Ingredienten:
1 eetlepel boter 1 fijngehakte ui. 1 grote gekookte aardappel, fijngeprakt. 3 eetlepels droog broodkruim of paneermeel. 1 pond mager rundergehakt. 5 eetlepels slagroom. 1 ei. 1 eetlepel peterselie. 2 eetlepels boter. 2 eetlepels olie. 1 eetlepel bloem. 12 eetlepels dunne room of slagroom

Bereidingswijze:
Smelt in een kleine braadpan de eetlepel boter. Bak hierin de uien tot ze glazig zijn maar niet bruin. Doe in een grote kom de uien, aardappelpuree, brood of paneermeel, gehakt, slagroom, zout, ei en peterselie. Kneed deze massa zorgvuldig door elkaar totdat alle ingredienten goed vermengd zijn, en het een glad en luchtig mengsel is. Maak van dit mengsel kleine balletjes van ongeveer 3 cm. doorsnee. Leg de balletjes op een schaal en bedek ze met plastic huishoudfolie. Smelt de 2 eetlepels boter tezamen met de olie in een pan. Braad hierin de balletjes aan alle kanten door voortdurend de pan te schudden. In ongeveer 10 minuten zijn de balletjes mooi bruin en gaar. Neem de balletjes uit de pan en giet het vet eraf. Roer de bloem door het vet. Roer vervolgens de room erdoor en kook deze saus een paar minuten tot dik en glad is. Giet de saus over de balletjes en dien ze op.
Ik ga er denk ik aardappelpuree bij maken, of nieuwe aardappeltjes, er hoort jam bij (althans, dat kreeg ik op vakantie overal bij), en iets van salade of gekookte groente.
pi_40654919
Over de rest van de reacties:

De Gravad Lax ga ik vrijdag of volgende week maken. Klinkt ontzettend lekker!

Pytt i panna hebben we in de supermarkt uit de diepvries gekocht, en bij de barbecue als bijgerecht gegeten. Lekker, maar niet superbijzonder. Ik maak thuis vaak gebakken aardappeltjes met ui en spek, daar lijkt het nogal op.

Svensk senap: De mosterd is idd heerlijk. Een beetje zoetig, alsof er wat honing door zit.

Wat ik heel grappig vond, is dat in elke supermarkt honderden worstjes en gehaktballetjes te krijgen zijn. Wie eet dat allemaal op daar?
pi_40656158
Ha, ik heb net het mosterd-dillesausje gevonden dat erbij hoort:
quote:
mosterd-dillesaus
ingediënten:
3 eetlepels mosterd - 2 eetlepels rode wijnazijn - 2 theelepels suiker - 1,5-2 dl maisolie - zout, peper - 3-4 eetlepels zeer fijngesneden dille

Bereidingswijze:
(kan 8 uur van te voren): Mosterd, azijn en suiker mengen. Maisolie heel langzaam erbij schenken, daarbij constant blijven kloppen. Saus met zout en peper op smaak brengen en dille erdoor roeren. Saus tot gebruik afgedekt op koele plaats bewaren.
  woensdag 9 augustus 2006 @ 21:13:01 #20
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_40658323
Lingonberry:
-saus
-jam
-sap
pi_40658792
Was da? Een bosbes?
pi_40690730
*Burp!

Ik heb net köttbullar gemaakt volgens bovenstaand recept. Erbij zelfgemaakte aardappelpuree, gegratineerd met kaas, en worteltjes met een klont boter en peterselie.

Het was machtig, veel te veel en superlekker.

*burp!

*Burp!

*Burp
  donderdag 10 augustus 2006 @ 20:52:23 #23
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_40690932
quote:
Op woensdag 9 augustus 2006 21:22 schreef piepster het volgende:
Was da? Een bosbes?
Een rode bosbes inderdaad, ook wel vossenbes genoemd. Heeft erg veel weg van de veenbes (beter bekend als cranberry).
pi_40707868
Oh, die kloterige rode bessen waar m'n oma 5 grote struiken van had, en ik altijd verplicht de hele godvergeten zomer sap, jam en andere zooi van moest eten.

Verder een hele fijne oma hoor, alleen die rode bessen...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')