abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 14 juli 2006 @ 15:59:16 #61
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_39824118
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 13:51 schreef Marloes het volgende:
Nouja, laten we eerst even afwachten wat de notaris van Rewimo zegt....

(Ik heb overigens niet gezegd dat het een makkelijke en eenduidige regel is, ik heb het gewoon aan m'n vader gevraagd en zo formuleerde hij het, er zullen wel een heleboel regeltjes achter zitten neem ik aan. Daar heb ik écht geen verstand van )
Zou je aan je vader willen vragen waarop hij dit baseert? Wetsartikel, jurisprudentie, of iets dergelijks? Daar zou ik enorm mee geholpen zijn! Mag uiteraard ook via de mail als dat makkelijker is
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  vrijdag 14 juli 2006 @ 17:08:28 #62
57434 Marloes
Digital Love
pi_39826150
Ik ga 't even voor je vragen, hij is er momenteel niet dus ik denk dat ik pas morgen een antwoord voor je heb..
The more you try to erase me,
The more that I appear.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 14 juli 2006 @ 17:19:17 #63
13151 crew  Rewimo
pi_39826517
Heel fijn, dank je wel
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  vrijdag 14 juli 2006 @ 17:31:03 #64
107521 Furia
snoopy weer
pi_39826895
Heeft dat klooster dan een mailadres? En heb je er al wat van gehoord? Volgens mij zijn die niet zo meewerkerig, het is vaak zo dat met "dat soort groeperingen" de "leden" al hun vermogen na dood afstaan aan de groep/orde. Maar goed, ik denk dat er in jouw geval voldoende aan te doen is. Dus ik duim voor je!
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 14 juli 2006 @ 17:38:29 #65
13151 crew  Rewimo
pi_39827128
Ja, ze hebben een site met een mailadres. Er is nog geen antwoord gekomen.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 17 juli 2006 @ 10:57:55 #66
13151 crew  Rewimo
pi_39899987
Marloes, heb je je vader nog gesproken hierover?
  maandag 17 juli 2006 @ 15:49:37 #67
57434 Marloes
Digital Love
pi_39909330
Nee sorry, heb 't nog wel gevraagd voor je maar hij moest 't allemaal even nakijken wil hij absoluut zeker zijn en hij heeft 't momenteel nogal druk :p
The more that I appear.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 17 juli 2006 @ 15:54:06 #68
13151 crew  Rewimo
pi_39909468
Is goed, ik wacht In elk geval bedankt voor het vragen, en je vader voor het nakijken
  maandag 17 juli 2006 @ 19:21:43 #69
57434 Marloes
Digital Love
pi_39915525
Wat zegt jouw eigen notaris eigenlijk?
The more that I appear.
pi_39915848
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 11:49 schreef Marloes het volgende:
Owkee..

Volgens m'n vader erf jij alles, omdat toen je vader dat tekende, hij nog geen kinderen had (toch?) en alles in die tijd ''anders was''. Daar kwam het op neer....

Zo doen ze dat bij hem althans :p
Dat laatste zinnetje lijkt me heel raar (maar ook weer niet zo raar dat ik er van opkijk, ik heb meer notarissen gezien welke dingen op hun eigen manier deden, waarbij naar mijn gevoel testementen helemaal niet gevolgd werden).

Er moet toch geen verschil tussen twee notarissen zitten in dit soort afhandelingen (dus of alle notarissen stellen een kind boven een testament, of alle notarissen stellen het testament boven een later geboren kind, maar niet de ene zus, en de andere zo)
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 17 juli 2006 @ 19:41:22 #71
13151 crew  Rewimo
pi_39916023
quote:
Op maandag 17 juli 2006 19:21 schreef Marloes het volgende:
Wat zegt jouw eigen notaris eigenlijk?
Nog niks, zolang de inhoud van het testament niet bekend is
pi_39917025
Wat betreft het nieuwe "testament" :
quote:
Artikel 94
Behoudens hetgeen in de artikelen 97-107 is bepaald, kan een uiterste wil alleen worden gemaakt bij een notariële akte of bij een aan een notaris in bewaring gegeven onderhandse akte
burgerlijk wetboek boek 4
standaard is dus dat je of een testament moet laten opmaken bij de notaris, of een eigen geschreven papier in bewaring moet geven bij de notaris. Beide zijn niet gebeurd (het was een zelfgeschreven papier welke je vader zelf bewaard heeft).
Vraag is dan, valt dat papier alsnog onder punten 97 t/m 107 waarover hierboven gesproken wordt?
quote:
Artikel 97
Bij een onderhands, door de erflater geheel met de hand geschreven, gedagtekend en ondertekend stuk kunnen zonder verdere formaliteiten beschikkingen worden gemaakt tot:

a. het maken van legaten van:

1°. kleren, lijfstoebehoren en bepaalde lijfsieraden;

2°. bepaalde tot de inboedel behorende zaken en bepaalde boeken;

b. bepaling dat goederen, bedoeld onder a, buiten een huwelijksgemeenschap vallen;

c. aanwijzing van een persoon als bedoeld in artikel 25, tweede en vierde lid, van de Auteurswet 1912 en artikel 5, tweede lid, van de Wet op de naburige rechten.
burgerlijk wetboek boek 4
de andere artikelen (98 tm 107) regelen bijzondere gevallen als oorlog en zeevaart, en zijn hier niet van toepassing.

Je vader kon dus maar heel beperkt op de manier zoals die nu gedaan heeft zijn eigendommen verdelen.

Vraag is, is, doordat die met dit "testament" aangaf anders te denken, nu ook het oude testament ongeldig geworden (de laatste wil lijkt immers anders te luiden)?
quote:
Artikel 111
Voor het herroepen van een uiterste wilsbeschikking gelden dezelfde vormvoorschriften als voor het maken van die beschikking.
Wanneer het oude testament dus een uitgebreid testament betrof (waarvoor een notaris noodzakelijk was, of om te schrijven, of om in bewaring te nemen), dan is dat testament nog steeds geldig, omdat er geen notaris handeling aan te pas gekomen is waarbij die kerk uit de laatste wil van je vader geschrapt is.

Er kwam ter sprake dat een kind welke geboren werd na het opmaken van een testament voor het testament gaat, dit kom ik nergens in de wet tegen (zou jurisprudentie kunnen zijn), ik kom wel het volgende tegen :
quote:
Artikel 52
Een beschikking, getroffen ten voordele van degene met wie de erflater op het tijdstip van het maken van de uiterste wil gehuwd was of reeds trouwbeloften gewisseld had, vervalt door een daarna ingetreden echtscheiding of scheiding van tafel en bed, tenzij uit de uiterste wil zelf het tegendeel is af te leiden.
De wetgever gaat er dus blijkbaar vanuit dat je in een testament een partner kunt begunstigen, waarbij de verdeling van de nalatenschap normaal anders wordt wanneer er gescheiden is.
Doorgaande in dezelfde lijn zou je dan een artikel verwachten welke het nog niet geboren kind een voorkeurspositie (in welke vorm dan ook, door hem mee te laten delen, of door het testement ongeldig te verklaren) zou verschaffen.
Blijkbaar is de wetgever van mening dat het niet zo normaal is om je laatste wens te veranderen wanneer er een kind bijgekomen is, en dat het testament ook gewoon geldig kan blijven zoals die geschreven is.

Ik geef je al met al niet veel kans (het hangt nu af van de letterlijke tekst in het testament, jij zult het met de "restjes" moeten doen (de dingen die je vader wel had, maar niet geregeld zijn in het testament)).

Ik las trouwens ook ergens dat je van de week aan het verhuizen bent geweest, zou ik achteraf niet gedaan hebben. Misschien is hetgeen je uit de kamer van je vader gehaald hebt helemaal niet van jou
  † In Memoriam † maandag 17 juli 2006 @ 20:16:53 #73
43556 miss_dynastie
pi_39917201
quote:
Op maandag 17 juli 2006 20:12 schreef frederik het volgende:
Er kwam ter sprake dat een kind welke geboren werd na het opmaken van een testament voor het testament gaat, dit kom ik nergens in de wet tegen (zou jurisprudentie kunnen zijn), ik kom wel het volgende tegen :
Ik ook niet, en ik ken ook geen jurisprudentie die dat als 'harde regel' verklaart.
Lijkt me ook heel logisch eigenlijk, omdat je je -doorgaans- bewust bent van het maken van een testament en de mogelijkheid kent het te schrappen (dat heeft mijn vader bijv. gedaan, moeten doen zelfs om ons tot erfgenaam te maken, vandaar mijn verbazing over die opmerking).
quote:
Ik las trouwens ook ergens dat je van de week aan het verhuizen bent geweest, zou ik achteraf niet gedaan hebben. Misschien is hetgeen je uit de kamer van je vader gehaald hebt helemaal niet van jou
Dat denk ik dan weer wel, omdat die zaken (tenzij het een heeeeeeeeeeeel duur schilderij betreft of zo) doorgaans wel onder het codicil zullen vallen, lijkt me. En als codicil lijkt het papier me wel degelijk geldig.
pi_39917723
quote:
Op maandag 17 juli 2006 20:16 schreef miss_dynastie het volgende:

Dat denk ik dan weer wel, omdat die zaken (tenzij het een heeeeeeeeeeeel duur schilderij betreft of zo) doorgaans wel onder het codicil zullen vallen, lijkt me. En als codicil lijkt het papier me wel degelijk geldig.
Hier heb ik toch mijn vraagtekens bij.
Ik lees het namelijk meer dat het toegestaan is om een papiertje te schrijven met daarop "deze bontjas is voor rewimo", in tegenstelling tot "rewimo mag de hele kledingkast leegtrekken"

Dat dat bepaalde slaat op bij naam genoemd in dat codicil, maar je kan ook gelijk hebben dat het slaat op een type inboedelbestanddeel (alleen wat moet ik dan onder "bepaalde boeken" uit art 97 a lid 2 lezen?, de strips wel, leesboeken niet? de bijbel wel, de koran niet?)
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 17 juli 2006 @ 20:32:57 #75
13151 crew  Rewimo
pi_39917817
Er zijn geen waardevolle zaken in de nalatenschap, op het huis na (waarop overigens nog hypotheek rust). Tenzij je ladingen jam, toiletpapier en schoonmaakmiddelen als waardevol beschouwt
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 17 juli 2006 @ 20:33:50 #76
13151 crew  Rewimo
pi_39917862
In het geschreven testament staan geen zaken met name genoemd, wel dat hij "alles" aan mij nalaat.

Zie: Geldigheid zelfgeschreven testament
pi_39917935
quote:
Op maandag 17 juli 2006 20:32 schreef Rewimo het volgende:
Er zijn geen waardevolle zaken in de nalatenschap, op het huis na (waarop overigens nog hypotheek rust). Tenzij je ladingen jam, toiletpapier en schoonmaakmiddelen als waardevol beschouwt
Juist de (emotioneel) waardevolle zaken kunnen wel eens aan je neus voorbij gaan.
Ook de fotoboeken vallen onder de nalatenschap bijvoorbeeld, en dan is het de vraag, vallen die onder de zeer uitgebreide codicil, of is dat codicil te algemeen (omdat het opgezet is als een algeheel testament) waardoor het waardeloos is?
  † In Memoriam † maandag 17 juli 2006 @ 20:38:58 #78
43556 miss_dynastie
pi_39918065
quote:
Op maandag 17 juli 2006 20:30 schreef frederik het volgende:
Hier heb ik toch mijn vraagtekens bij.
Ik lees het namelijk meer dat het toegestaan is om een papiertje te schrijven met daarop "deze bontjas is voor rewimo", in tegenstelling tot "rewimo mag de hele kledingkast leegtrekken"

Dat dat bepaalde slaat op bij naam genoemd in dat codicil, maar je kan ook gelijk hebben dat het slaat op een type inboedelbestanddeel (alleen wat moet ik dan onder "bepaalde boeken" uit art 97 a lid 2 lezen?, de strips wel, leesboeken niet? de bijbel wel, de koran niet?)
Ik ben bang dat je inderdaad gelijk hebt, "alles" had in principe nauwkeuriger moeten worden omschreven (al kan ik me niet voorstellen dat een rechter hier moeilijk over doet, maar goed, in principe heb je gelijk)
  † In Memoriam † maandag 17 juli 2006 @ 20:41:30 #79
43556 miss_dynastie
pi_39918153
quote:
Op maandag 17 juli 2006 20:35 schreef frederik het volgende:

[..]

Juist de (emotioneel) waardevolle zaken kunnen wel eens aan je neus voorbij gaan.
Ook de fotoboeken vallen onder de nalatenschap bijvoorbeeld, en dan is het de vraag, vallen die onder de zeer uitgebreide codicil, of is dat codicil te algemeen (omdat het opgezet is als een algeheel testament) waardoor het waardeloos is?
Dan eis je die toch op onder je legitieme portie (desnoods door er een waarde aan te hangen)?
Maar ik neem aan dat redelijkheid en billijkheid toch ook wel een rol spelen en de bekende dochter meer recht op de albums heeft (ook op grond van dat codicil) dan de onbekende broeder.
  Moderator maandag 17 juli 2006 @ 20:42:13 #80
18653 crew  D.
pi_39918184
Volgens mijn vrouw (notarisklerk) kun je enkel je beroepen op je legitieme portie (50%).
Het laatste oficiele (zijn enige dus) testament geldt
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 17 juli 2006 @ 20:47:12 #81
13151 crew  Rewimo
pi_39918398
quote:
Op maandag 17 juli 2006 20:12 schreef frederik het volgende:

Ik geef je al met al niet veel kans (het hangt nu af van de letterlijke tekst in het testament, jij zult het met de "restjes" moeten doen (de dingen die je vader wel had, maar niet geregeld zijn in het testament)).
Op het moment dat dit oude testament is opgemaakt, was mijn vader 21 jaar, het was net na de oorlog en hij bezat niets. Er kunnen dus sowieso geen goederen (laat staan geld) zijn nagelaten.

Dat is precies de reden waarom ik mij afvraag hoe dit testament tot stand is gekomen. Waarom zou een jongen van 21, die niets bezit en (op dat moment althans) van plan is broeder te worden (en dus sowieso geen bezit zal verwerven) een testament maken? Zeker in die tijd waren jongeren niet zo wereldwijs als nu het geval is. Mijn vader kwam rechtstreeks vanuit zijn ouderlijk huis bij de broeders (want de oudste zoon werd idealiter geestelijke). Hij was zelfs nog niet in dienst geweest (zijn dienstplicht heeft hij later pas vervuld toen hij uit het klooster kwam).

Ik kan me zo voorstellen dat dit - mits het testament inderdaad ten gunste van de orde is - door de orde is opgelegd of zelfs, dat mijn vader destijds gewoon een stel papieren heeft moeten tekenen, waaronder dit testament, zonder dat hij wist wat hij precies tekende. Wellicht was dit standaardprocedure bij alle nieuw intredende jongens? Ik vraag me ten zeerste af of het testament, zoals nu gebruikelijk is, met hem is doorgesproken door en bij een notaris.

Ik zou graag willen weten hoe zulke dingen destijds gedaan werden in die orde. Maar antwoord daarop hebben we nog steeds niet gekregen uit Maastricht.

Mijn moeder vertelde dat ze ook niets bezaten toen ze trouwden (ze woonden toen in een huurhuisje). Pas na de scheiding kregen ze allebei wat geld omdat het huis dat ze gekocht hadden (toen ik 13 was) overwaarde bleek te hebben bij de verkoop.
pi_39918539
quote:
Op maandag 17 juli 2006 20:41 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Dan eis je die toch op onder je legitieme portie (desnoods door er een waarde aan te hangen)?
Maar ik neem aan dat redelijkheid en billijkheid toch ook wel een rol spelen en de bekende dochter meer recht op de albums heeft (ook op grond van dat codicil) dan de onbekende broeder.
De legitime portie is een geldsvordering, geen goederenvordering ( boek 4, artikel 80, lid 1, burgerlijk wetboek)

Hoewel een onbekende broeder waarschijnlijk heel snel ja zegt als je zegt "doe me maar 45% + die boeken, ipv 50%"
  † In Memoriam † maandag 17 juli 2006 @ 20:52:13 #83
43556 miss_dynastie
pi_39918594
quote:
Op maandag 17 juli 2006 20:50 schreef frederik het volgende:

[..]

De legitime portie is een geldsvordering, geen goederenvordering ( boek 4, artikel 80, lid 1, burgerlijk wetboek)
Zo bedoelde ik het ook ja, ik weet dat het een geldvordering is, maar men zal die spullen voor een waarde x zeker weten afstaan, al neem ik aan dat dat niet nodig zal zijn, omdat er zoiets is als goed fatsoen en het afpakken van fotoboeken en alleen teruggeven voor geld wel heel ernstig is.
pi_39918710
quote:
Op maandag 17 juli 2006 20:47 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Op het moment dat dit oude testament is opgemaakt, was mijn vader 21 jaar, het was net na de oorlog en hij bezat niets. Er kunnen dus sowieso geen goederen (laat staan geld) zijn nagelaten.
Dat is het verschil tussen een codicil, en een testament.
Een codicil ten gunste van het klooster was geen probleem voor jou geweest (er waren maar weinig bontjassen aan te wijzen toen).
Maar dat testamtent met "het klooster mag de hele kast leeghalen" is hier wel geldig, en dan is het niet de kast van toen, maar de kast ten tijden van het overlijden wat van belang is.
Wat die toen had is dus helemaal niet ter zake doende, ook dat miljoen in de postcode loterij zou voor de orde geweest zijn.
  Moderator maandag 17 juli 2006 @ 20:55:16 #85
18653 crew  D.
pi_39918713
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 17:29 schreef Rewimo het volgende:

De notaris kon er nog niets over zeggen
Ik zou een nieuwe notaris in de hand nemen, deze heeft duidelijk niet opgelet tijden zijn studie. Hij had je gelijk moeten kunnen vertellen dat dat nieuwe testament niet rechtsgeldig is.
  † In Memoriam † maandag 17 juli 2006 @ 20:57:10 #86
43556 miss_dynastie
pi_39918780
quote:
Op maandag 17 juli 2006 20:55 schreef D.Rose het volgende:

[..]

Ik zou een nieuwe notaris in de hand nemen, deze heeft duidelijk niet opgelet tijden zijn studie. Hij had je gelijk moeten kunnen vertellen dat dat nieuwe testament niet rechtsgeldig is.
Ik neem aan dat de notaris met codicil en testament in de hand gaat kijken of e.e.a. aan te vechten is.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 17 juli 2006 @ 20:57:56 #87
13151 crew  Rewimo
pi_39918803
quote:
Op maandag 17 juli 2006 20:55 schreef frederik het volgende:
Dat is het verschil tussen een codicil, en een testament.
Een codicil ten gunste van het klooster was geen probleem voor jou geweest (er waren maar weinig bontjassen aan te wijzen toen).
Maar dat testamtent met "het klooster mag de hele kast leeghalen" is hier wel geldig, en dan is het niet de kast van toen, maar de kast ten tijden van het overlijden wat van belang is.
Wat die toen had is dus helemaal niet ter zake doende, ook dat miljoen in de postcode loterij zou voor de orde geweest zijn.
Ja, dat snap ik. Wat ik niet snap is de reden voor een testament op dat moment, tenzij dat dus een move van de orde is geweest. En dat zit er dik in...

Ik vermoed dat mijn vader nooit geweten heeft dat hij een testament heeft getekend
  maandag 17 juli 2006 @ 21:00:10 #88
107521 Furia
snoopy weer
pi_39918895
Heb je trouwens al wat van die orde gehoord?
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 17 juli 2006 @ 21:00:48 #89
13151 crew  Rewimo
pi_39918923
quote:
Op maandag 17 juli 2006 21:00 schreef Furia het volgende:
Heb je trouwens al wat van die orde gehoord?
Nee. Die zullen wijselijk hun mond wel houden.
  maandag 17 juli 2006 @ 21:02:03 #90
107521 Furia
snoopy weer
pi_39918976
quote:
Op maandag 17 juli 2006 20:57 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Ja, dat snap ik. Wat ik niet snap is de reden voor een testament op dat moment, tenzij dat dus een move van de orde is geweest. En dat zit er dik in...

Ik vermoed dat mijn vader nooit geweten heeft dat hij een testament heeft getekend
Weet je moeder dat dan niet? Ik kan me voorstellen dat ze het er wel over zullen hebben gehad als hij wél bewust was geweest van dat tekenen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')