Nou, het ging juist over testamenten die niet officieel door een notaris zijn gemaakt en zodoende zijn ingeschreven. Het ging over onderhandse testamenten. (zoals die van jouw vader die je hebt).quote:Op woensdag 12 juli 2006 19:55 schreef Rewimo het volgende:
Nee, ik denk het niet want dan zou het bekend moeten zijn in het register, lijkt me?
Maar overruled dat het register? Zoals ik het hier lees gaat het om twee ingeschreven testamenten waarvan bij een geen getuigen aanwezig waren en daarom werd de zaak aangespannen. Een andere situatie dan wanneer het testament niet ingeschreven is maar op 'gewoon' papier staat, lijkt me?quote:Op woensdag 12 juli 2006 19:41 schreef arithaterhorst het volgende:
Edit: Ik zag ook dat een testament waarbij geen getuigen of een notaris is geweest wel rechtsgeldig kan zijn als het in bewaring is gegeven bij een notaris. Had je vader een vaste notaris? Misschien ligt het daar wel?
Volgens mij ben je daar sowieso zelf als getuige bij geweest en voor 2003 waren getuigen verplicht. Maar daar handelt dit arrest ook over he, twee ingeschreven testamenten waarbij bij een geen getuigen aanwezig zijn geweest (als ik het goed begrijp). Volgens mij is dit (als in: rewimo's situatie) wat anders. De vraag hier is of een handgeschreven ongeregistreerde wilsbeschikking een testament opzij zet. Zo niet, dan moet je het testament aanvechten. Lijkt me iets anders dan in het arrest.quote:Op woensdag 12 juli 2006 21:15 schreef Mariposa het volgende:
Miss D is het niet zo dat als een testament als in het register staat dat daar altijd een getuige bij aanwezig geweest is?
Ik had jouw reactie op een andere manier gelezen. Namelijk dat het eerste ingeschreven testament van haar vader ook zonder getuigen opgesteld was. Maar ik snap nu dat je het over dat arrest had.quote:Op woensdag 12 juli 2006 21:30 schreef miss_dynastie het volgende:
Volgens mij ben je daar sowieso zelf als getuige bij geweest en voor 2003 waren getuigen verplicht. Maar daar handelt dit arrest ook over he, twee ingeschreven testamenten waarbij bij een geen getuigen aanwezig zijn geweest (als ik het goed begrijp). Volgens mij is dit (als in: rewimo's situatie) wat anders. De vraag hier is of een handgeschreven ongeregistreerde wilsbeschikking een testament opzij zet. Zo niet, dan moet je het testament aanvechten. Lijkt me iets anders dan in het arrest.
Weet jij dan ook hoe het zit met het tegoed op een en/of rekening als een van beide rekeninghouders overlijdt? Dat is in dit licht ook iets wat actueel wordt. Mijn vader en ik hebben samen enkele spaar- en betaalrekeningen.quote:Op woensdag 12 juli 2006 22:15 schreef Mariposa het volgende:
Maar goed, erfrecht is niet mijn vakgebied, het enige waar ik dan iets zinnigs over kan zeggen is de successieaangifte.
Een codicil (dacht dat het zo heetquote:Op woensdag 12 juli 2006 22:15 schreef Mariposa het volgende:
Ik denk echter dat dat als codil bij het verdelen van de erfenis gebruikt gaat worden, en dan is het de vraag hoe haar vader de zaken beschreven heeft. Zelf dacht ik dat een codil alleen over 'kleine voorwerpen' kan gaan zoals juwelen, horloges en schilderijen, maar misschien dat een huis ook op zo'n manier toegewezen kan worden.
Maar dat betekent niets omdat het niet notarieel is vastgelegd.quote:Op woensdag 12 juli 2006 17:29 schreef Rewimo het volgende:
...
Na mijn vaders overlijden trof ik tussen zijn papieren een gedateerd, handgeschreven en ondertekend papier aan met daarboven duidelijk vermeld: testament. In dat testament laat hij alles aan mij na.
...
In eerste instantie zou ik zeggen en/of is 50-50, want jullie zijn beiden eigenaar. Er zijn echter ook en/of rekeningen die op naam van 1 persoon staan (of onder de privé rekening van die ene persoon hangen) Dan is het in eerste instantie de vraag onder welke voorwaarden zijn die rekeningen bij de bank geopenend. (Nu denk ik met name aan het feit dat op een zeker moment veel kinderen de financiële zaken van hun ouder(s) gaan regelen, waarbij het kind dan als extra gemachtigde optreed en daarom de rekening en/of wordt)quote:Op woensdag 12 juli 2006 22:19 schreef Rewimo het volgende:
Weet jij dan ook hoe het zit met het tegoed op een en/of rekening als een van beide rekeninghouders overlijdt? Dat is in dit licht ook iets wat actueel wordt. Mijn vader en ik hebben samen enkele spaar- en betaalrekeningen.
quote:Op woensdag 12 juli 2006 22:23 schreef miss_dynastie het volgende:
Een codicil (dacht dat het zo heet)
Grootste les die ik vorig jaar heb geleerd na het overlijden van mijn zwager rondom banken en hun manier van handelen: wacht zo lang mogelijk met het inlichten van de bank! Als je normaal via internet toegang hebt, geeft het de minste problemen en kun je veel zaken rustig afwikkelen met de 'oude bevoegdheden die er vanuit de en/of situatie waren.quote:Op woensdag 12 juli 2006 22:53 schreef poemojn het volgende:
Ik heb een tijdje bij ABN AMRO gewerkt, en daar waren en/of-rekeningen wel eigendom van beide rekeninghouders en zou je dus 50% zelf in bezit hebben, en 50% is van de 'erven van' je vader. En/of rekeningen werden daar geblokkeerd wanneer een van de rekeninghouders overleed tot er een 'zaakwaarnemer' voor de erven was (kan even niet op de officiele term komen).
Misschien heb je hier nog iets aan al weet Mariposa duidelijk meer.
Sorry, tweede reactie nog...Ondanks dat in ons geval alle rekeningen op en/of stonden hebben wij de rekeningen volledig 100% als eigendom van de overledene aangegeven. Dit omdat in ons geval erg duidelijk was, dat de en/of situatie pas was ingesteld toed zijn ziekte bekend was en er een risico op spoedig overlijden bleek te zijn. De en/of situatie was speciaal bedoeld om in zo'n geval de afwikkelingen soepel te laten verlopen.quote:Op woensdag 12 juli 2006 22:53 schreef poemojn het volgende:
Ik heb een tijdje bij ABN AMRO gewerkt, en daar waren en/of-rekeningen wel eigendom van beide rekeninghouders en zou je dus 50% zelf in bezit hebben, en 50% is van de 'erven van' je vader. En/of rekeningen werden daar geblokkeerd wanneer een van de rekeninghouders overleed tot er een 'zaakwaarnemer' voor de erven was (kan even niet op de officiele term komen).
Misschien heb je hier nog iets aan al weet Mariposa duidelijk meer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |