Wat heb ik eraan als ik me laat dopen?quote:Op woensdag 12 juli 2006 16:58 schreef Hansworst het volgende:
[..]
Dat u zo'n leeg leven leidt is uw probleem. U bent een onderdaan van uw eigen primitieve natuur. Hoe zielig is dat?
Niet beledigend worden. En reageer eens op mij. Daar zat een potentiële inhoudelijke discussie in.quote:Op woensdag 12 juli 2006 17:00 schreef Hansworst het volgende:
[..]
Alsof u doet wat u zelf wilt. U denkt vrij te zijn, maar dat bent u niet. Het is westerse populisme om in dergelijke termen te denken. Het is ook niet geheel vreemd dat derhalve de westerling gelijk is aan een psychotische imbeciel.
U bent onderdaan van een oude traditie, een groep geestelijken die de wereld naar hun hand wil zetten. Want zeg nu eerlijk, van wie hebt u al uw "wijsheden" .quote:Op woensdag 12 juli 2006 16:58 schreef Hansworst het volgende:
[..]
Dat u zo'n leeg leven leidt is uw probleem. U bent een onderdaan van uw eigen primitieve natuur. Hoe zielig is dat?
Waarom is het geloof een wortel van veel kwaad?quote:Op woensdag 12 juli 2006 16:26 schreef kanaiken het volgende:
Ik heb een hekel aan geloof en ben van mening dat het een wortel van veel kwaad is en dat het verboden zou moeten worden. Moet ik me dan nog steeds laten dopen?
Ow, ik ben trouwens ook atheïst.
ik denk de meeste gedoopten...quote:
omdat de bottleneck van de drie grote monotheïsten arrogantie is door te denken dat zij het enige echte geloof zijn/het best geschreven stuk in handen hebben. dat gaat natuurlijk wringen tussen mensen.quote:Op woensdag 12 juli 2006 18:46 schreef Integrity het volgende:
[..]
Waarom is het geloof een wortel van veel kwaad?
Ik vroeg het niet aan jou.quote:Op woensdag 12 juli 2006 18:50 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
omdat de bottleneck van de drie grote monotheïsten arrogantie is door te denken dat zij het enige echte geloof zijn/het best geschreven stuk in handen hebben. dat gaat natuurlijk wringen tussen mensen.
In mijn ogen zorgt het voor te veel spanningen tussen de geloven of zelfs complete volkeren en zijn de voordelen minimaal. Ook het meestal conservatieve karakter past mijns inziens niet in de huidige maatschappij. Denk aan het achterliggende middenoosten, vaak geleid door hun conservatieve islamitische richtlijnen. Tot slot ben ik het nog geheel niet eens met het principe van een god, waardoor de achterliggende gedachte in mijn ogen ook irrelevant is. Dat vind ik zelfs de mogelijkheid tot rede bedrukken. (Dogma's in het algemeen trouwens.) Het enige goede aspect van geloof is dat een enkeling er troost in vindt, maar dat weegt niet op tegen de nadelen.quote:Op woensdag 12 juli 2006 18:46 schreef Integrity het volgende:
[..]
Waarom is het geloof een wortel van veel kwaad?
Eens.quote:Op woensdag 12 juli 2006 18:50 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
omdat de bottleneck van de drie grote monotheïsten arrogantie is door te denken dat zij het enige echte geloof zijn/het best geschreven stuk in handen hebben. dat gaat natuurlijk wringen tussen mensen.
Maar hij heeft wel gelijk.quote:
Dopen heeft voor mij geen betekenis, ben niet gedoopt maar al die gekke liederen die we op de basisschool moesten zingen heb ik wel meegemaakt. Vind zelf dat iedereen het zelf mag bepalen. Je zegt zelf dat je het geestelijk geloof wilt promoten, dat slaat weer nergens op want als god bestond (zeg niet dat hij niet bestaat) had hij iedereen wel een gevoel gegeven dat hij aanwezig was.quote:Op woensdag 12 juli 2006 15:58 schreef Hansworst het volgende:
Graag wil ik het (geestelijk) dopen promoten. Tegenwoordig wordt niet iedereen meer gedoopt door een geestelijke. Wie is er hier gedoopt? Zo nee, dan zou ik u dringend willen verzoeken dat alsnog, op korte termijn, te laten doen.
Wat was jouw antwoord op mijn vraag ook alweer? In je eigen woorden graag.quote:Op woensdag 12 juli 2006 19:10 schreef kanaiken het volgende:
[..]
Eens.
[..]
Maar hij heeft wel gelijk.
Erm, zie mijn ellelange reactie daarboven?quote:Op woensdag 12 juli 2006 19:20 schreef Integrity het volgende:
[..]
Wat was jouw antwoord op mijn vraag ook alweer? In je eigen woorden graag.
Wat heeft ervoor gezorgd dat de Nederlandse maatschappij zoveel beter is?quote:Op woensdag 12 juli 2006 19:09 schreef kanaiken het volgende:
[..]
In mijn ogen zorgt het voor te veel spanningen tussen de geloven of zelfs complete volkeren en zijn de voordelen minimaal. Ook het meestal conservatieve karakter past mijns inziens niet in de huidige maatschappij. Denk aan het achterliggende middenoosten, vaak geleid door hun conservatieve islamitische richtlijnen. Tot slot ben ik het nog geheel niet eens met het principe van een god, waardoor de achterliggende gedachte in mijn ogen ook irrelevant is. Dat vind ik zelfs de mogelijkheid tot rede bedrukken. (Dogma's in het algemeen trouwens.) Het enige goede aspect van geloof is dat een enkeling er troost in vindt, maar dat weegt niet op tegen de nadelen.
Ik vind trouwens kerken mooie gebouwen. Maar dat lijkt me een irrelevant gegeven en een niet noemenswaardig vóór-archument.
de poneerde een vraag. ik gaf daar helder antwoord op. en natuurlijk is het altijd mi.quote:
Ik wilde het niet van jou wetenquote:Op woensdag 12 juli 2006 19:23 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
de poneerde een vraag. ik gaf daar helder antwoord op. en natuurlijk is het altijd mi.
mijn vraag nu. kon je er iets mee?quote:
Het ontbreken van geloof in de Nederlandse maatschappij zou het verbeteren. Ik weet niet of je geloof nou tegenover maatschappij stelt, maar m.i. is het een onderdeel van de maatschappij.quote:Op woensdag 12 juli 2006 19:21 schreef Integrity het volgende:
[..]
Wat heeft ervoor gezorgd dat de Nederlandse maatschappij zoveel beter is?
Hoe denk je over het uitgangspunt: naarmate men meer kennis bezat over de werkelijkheid om zich heen, begon het besef te komen dat het ook anders kan? Mooi voorbeeld is de beeldenstorm.quote:Op woensdag 12 juli 2006 19:31 schreef kanaiken het volgende:
[..]
Het ontbreken van geloof in de Nederlandse maatschappij zou het verbeteren. Ik weet niet of je geloof nou tegenover maatschappij stelt, maar m.i. is het een onderdeel van de maatschappij.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |