Eigenlijk wilde ik dit jaren geleden al. Lenzen bevielen me niet en een bril vind ik gewoon niet mooi. Destijds werd mij verteld, dat het nog niet betrouwbaar is, om je ogen te laten laseren. Bovendien was het veel te duur, en zou ik er te jong voor zijn. We zijn nu een aantal jaar verder, ik ben nu 22, en ik denk dat de tijd er rijp voor is.
Ik draag al sinds mijn 12
e lenzen, en eigenlijk is dat nooit echt goed gegaan. Ik begon met harde lenzen, die ik eigenlijk vrij zelden in deed, omdat ze zo een pijn deden. Ik heb sterke -3, dus ik kan nog wel redelijk zien, zonder, maar lang niet goed genoeg. Een aantal jaar later kreeg ik van de opticien zachte lenzen mee. Dit was al een hele verademing. Ik had geen pijn meer, en ik kon ze lang in houden (soms deed ik dat zelfs dagen en nachten achter elkaar, erg slecht, maar ik had gewoon geen zin om ze uit te doen. Ik was toen ongeveer 15 jaar).
Lange tijd ging dit dus goed, maar op een gegeven moment begon ik te merken, dat mijn ogen erg moe werden, als ik ze wat langer in had. Ik was toen al langere tijd gestopt met 's nachts dragen. Doordat mijn ogen zo moe werden, werd ik zelf ook moe. Als ik 's avonds uit ging, ging het maar zelden goed, en meestal zat ik halverwege de avond al ergens op een kruk half in slaap te vallen, terwijl ik eigenlijk zou moeten staan dansen. Ik kreeg extra zuurstofdoorlatende halve-maandlezen. Het ging beter, maar slechts voor korte tijd. Later kreeg ik het probleem erbij dat soms, als ik ze in deed, ik echt een hels brandende pijn in mijn ogen kreeg. Ik moest m'n lenzen dan meteen weer uit doen, om het een minuut later weer te proberen. Soms moest ik ze wel 5x uit doen, voor het eindelijk goed ging.
Zoals al eerder vermeld - een bril is voor mij geen optie. Ik vind die dingen zo afschuwelijk en bovendien lastig (kan niet uit mijn ooghoeken kijken, glijdt de hele tijd van mijn neus, etc.), dus ik ben naar de huisarts gegaan, om te vragen wat de mogelijkheden zijn voor laseren. Eigenlijk wist hij me niet veel te vertellen, maar hij verwees me door naar
Nico Trap, een ooglaserkliniek.
Eerst ging ik op internet kijken. Aangezien mijn ouders mij hierin gaan sponsoren, vond mijn vader, dat ik eerst moest uitzoeken wat qua prijs-/kwaliteitvergelijking de beste is. Ik kwam terecht op
http://www.ooglaservergelijking.nl, maar daar werd ik niet veel wijs uit. In de provincie Utrecht staan er 4 vermeld, waarbij degene met de beste waardering er een is, waarmee je met het vliegtuig naar Istanbul vliegt, om het daar te laten doen... Wat ik heb begrepen van een vriend van mij, die laatst zijn ogen heeft laten laseren, gebruiken de goedkopere klinieken meestal oudere, achterhaalde apparatuur.
Na wat vergelijkwerk heb ik uiteindelijk toch besloten om een afspraak te maken bij Nico Trap, na de website volledig te hebben doorgelezen. Eerst komt een vooronderzoek. Deze kost ¤150 en zal morgen plaats vinden. Voor dit onderzoek mag ik een week mijn lenzen niet dragen, dus ik draag al een week een bril. Hoewel ik het er niet uit vind zien, voel ik mezelf al wel stukken beter. Ik heb meer energie, ik schijn er gezonder uit te zien, ik heb geen last meer van mijn ogen, etc.
Dit alles motiveert mij des te meer om
deze marteling te gaan doorstaan. De kans dat het misgaat is, volgens de site, minder dan 1%, dat risico wil ik nemen. Morgen dus het vooronderzoek. Dit zal anderhalf uur in beslag nemen, en ze zullen mijn ogen meten, kijken of ik gemotiveerd genoeg ben, informatie geven over de verschillende technieken... Kijken of mijn ogen geschikt zijn, kortgezegd. Het laseren zelf kost iets minder dan ¤2000 per oog. Duur, maar ik wil het risico niet lopen, dat het mis gaat, als ik bij een goedkopere kliniek ga, terwijl het bij een duurdere wel goed zou zijn gegaan.
Er zijn veel mensen die hun ogen ook zouden willen laten laseren, maar het toch wat eng vinden, en liever eerst het verhaal van een ander horen/lezen. In het vertrouwen dat ik door dit vooronderzoek goed zal verlopen, open ik dit topic, waarmee ik jullie op de hoogte wil houden van het verloop.