abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_180529
Simon Vestdijk. Ooit misschien wel de grootste schrijver van Nederland. Tegenwoordig nauwelijks meer gelezen. Het zou allemaal te saai zijn. Geheel onterecht vind ik. Ik heb nu drie boeken van hem gelezen.

Ivoren wachters vond ik dus echt geen ruk aan, daar wil ik geen woorden meer aan vuil maken.

Meneer Visser's hellevaart. Een Nederlandse bewerking van Ulysses van James Joyce (en misschien wel het beste boek van de vorige eeuw). Het is tevens de inleiding tot de Anton Wachter cyclus waar ook onder andere 'Terug tot Ina Damman' deel van uitmaakt.

De Kellner en de levenden: twaalf mensen worden uit hun huis gehaald en meegenomen door zwijgende politieagenten. dan begint een ongelooflijke avond in een surrealistische wereld.

Zijn er hier nog mensen die nog wel eens iets van Vestdijk lezen en/of hem op hun literatuurlijst hebben staan?

Mijn Nederlands is prima, ik kan gewoon niet typen!
  zaterdag 6 mei 2000 @ 03:23:00 #2
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_180530
Ik ben een tijdje geleden begonnen aan 'Terug tot Ina Damman', maar ik heb het na 50 paginas maar snel weer weggelegd. Oeeeeh... wat saai!

Het is ongetwijfeld een literair meesterwerk, maar ik zie niet in waarom je het ooit voor je plezier zou willen lezen. Wat een Hollandse kneuterigheid.

[Dit bericht is gewijzigd door Zanderrr (Datum 06 Mei 2000).]

"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_180531
Ik woon in de Simon Vestdijklaan
  dinsdag 16 mei 2000 @ 19:11:00 #4
1275 sataN
Phenomenally & properly ki
pi_180532
Is het boek Else Bohler niet van Vestdijk? Dat vond ik echt gaaf toen ik er eenmaal in zat! (er moet overigens een umlaut op de o van Bohler, maar dat krijg ik ff niet voor elkaar)
Frankly, my dear, I don't give a damn.
pi_180533
ö=alt 148.

Else Böhler is idd van Vestdijk, als ik het goed heb een onderdeel van de Anton Wachter cyclus??

Mijn Nederlands is prima, ik kan gewoon niet typen!
pi_180534
neeneenee, Else Böhler hoort NIET bij de Anton Wachter-cyclus

even kijken, ik heb gelezen van Vestdijk:
-Ivoren Wachters, die vond ik trouwens wél heel leuk.
-Sint Sebastiaan, Surrogaten voor Murk Tuinstra en Terug tot Ina Damman, oftewel de eerste drie delen van de Anton Wachter-cyclus, vond ik wel aardig, ben niet dolenthousiast, maar ach...
-Het vijfde zegel, een historische roman over de schilder El Greco. Heel vervelend in het begin als je nog niet precies weet waar het over gaat (staat ook nog heel ouderwets zo'n lijst met de namen van alle personages voorin, dus iedere keer bladeren), maar uiteindelijk vond ik het toch een heel leuk boek.
-De ziener, over een schandaal in een fries boerendorpje. Wel aardig.
-De koperen tuin, een heel mooi verhaal over een 'gedoemde' liefde (aldus de achterflap) en over muziek, heel veel muziek, wat dus best lastig is als je daar niet zoveel vanaf weet (zoals ik).
-De nadagen van Pilatus, speelt in de romeinse tijd en is best lastig.
-De kellner en de levenden, zoals al eerder genoemd, dat vond ik wel de beste die ik gelezen heb.
-En natuurlijk Else Böhler, vond ik ook al leuk (het wordt eentonig)

Ik heb alles nog maar kort geleden gelezen (de laatste paar maanden om precies te zijn), het was eigenlijk bedoeld voor de Nederlandse literatuuropdracht, maar dat liep wat uit de hand, omdat ik weer eens niet kon kiezen.
Ik vind Vestdijk een aangename schrijver en ben ook zeker van plan nog meer van hem te gaan lezen alleen uh...voorlopig maar even niet meer

[Dit bericht is gewijzigd door dijn (Datum 18 Mei 2000).]

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')