abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 9 juli 2006 @ 22:22:31 #1
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_39672363
Het komt regelmatig terug in TRV: "Ga je daarheen? Maar heb je het reisadvies wel gelezen dan. Het is daar hartstikke onveilig!"

Zelf kom ik met grote regelmatigheid reisadviezen tegen die ik nergens op vind slaan. Een voorbeeldje:
quote:
Voorts wordt u aangeraden in plaatsen en gebieden met een overwegend conservatieve moslimbevolking, zoals zuidelijke wijken van Beiroet, het zuiden van Libanon, het uiterste noorden van Libanon en het noorden van de Beka’a vallei, extra waakzaamheid te betrachten, de toeristische routes te volgen en alleen bij toeristische trekpleisters te fotograferen of te filmen.
[Reisadvies Libanon]

Bizar.
Weinig landen waar ik me zo veilig heb gevoeld als Libanon. Het zuiden is in sommige opzichten een treurig oord, maar de gebieden die hier zijn beschreven zijn volgens mij op geen enkele manier bedreigend voor toeristen. Toch gaat het reisadvies maar door over spanningen, bomaanslagen (die er inderdaad zijn geweest) en de cartoonrellen (waar wij ter plaatse ook een héél andere versie van te horen kregen!). Ben ik dan zo naïef?

De volgende opmerking uit datzelfde advies is ook nog eens pertinent onwaar:
quote:
Voor bezoek aan Zuid-Libanees gebied gelegen onder/nabij de lijn Tyre-Jwaya-Marjayoun-Jezzine-Hasbaya is voor alle niet-Libanezen (ook indien zij in Libanon woonachtig zijn) voorafgaande toestemming van de Libanese militaire autoriteiten nodig.
Ik check nog steeds braaf iedere keer wel het reisadvies voor ik op stap ga, maar steeds vaker vraag ik me af waarom. Natuurlijk is het goed om mensen vooraf te wáárschuwen (beter even extra voorzichtig op pad gaan dan dat je gelijk in de problemen komt), maar als mensen iedere keer weer merken dat het advies minimaal overtrokken en in sommige gevallen gewoon onwaar is streef je toch je doel voorbij? Dan neemt niemand je toch meer serieus?

Dus wat is de (on)zin van het reisadvies? Kijk jij ernaar? En sla je het vervolgens in de wind of heb jij wel eens een reis afgezegd/aangepast op basis van het advies?

Voor alle reisadviezen: http://www.minbuza.nl/def(...)D0A158812X1X49431X16
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_39672708
Ik heb de indruk dat reisadviezen meer politiek als daadwerkelijk nodig zijn.
Dat is de reden waarom je geen negatief advies krijgt voor Israël e.d.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  FOK!fotograaf zondag 9 juli 2006 @ 22:38:22 #3
73911 ultra_ivo
pi_39673290
Voor Oost-Europa merk ik weer dat de Nederlandse reisadviezen een stuk rustiger en minder paniekerig zijn dan de Amerikaanse. Soms worden gebieden waar je onervaren mensen echt niet heen moet sturen helemaal niet genoemd. En als je opbelt om specivieke informatie over een gebied te vragen wordt je helemaal niet geholpen
pi_39674253
Ik heb wel eens een reis naar Nepal geannuleerd nav een negatief reisadvies.

Dat was net na de 9/11 aanslagen; ik zou over Pakistan vliegen maar dat kon toen niet. Er werd een alternatieve route gepland, met een tussenstop in New Delhi, dat kostte wel 600 euro extra. Ik kon ook alles annuleren en dan kreeg ik al mijn geld terug. Ik had zelf eigenlijk zoiets van: misschien toch maar gaan, maar mijn ouders (vooral mijn moeder) knepen hem behoorlijk, en hebben me weten te bewerken zodat ik toch voor de annulering ging. Ouders hebben daar vaak een talent voor. Achteraf heb ik daar nog steeds spijt van omdat het makkelijk had gekund en ik een mooie reis aan me voorbij heb laten gaan. Ik heb het een klein beetje voor mezelf kunnen verzachten met de wetenschap dat 600 euro best veel is en het (later) in Nepal zelf ook niet superveilig was, met al die Maoistische rebellen enzo, maar toch was het jammer.

Ik lees nu als ik ergens naartoe wil de reisadviezen nog steeds wel en laat me er wel door leiden (ik ga niet bewust het gevaar opzoeken) maar ik volg daarin mijn eigen oordeel; er zijn ook een aantal dingen die me door mensen sterk werden afgeraden om te doen, maar die erg positief uitpakten en ik absoluut niet had willen missen.
Unox, the worst operating system.
pi_39676572
Belangrijkste is altijd de datum die er bij staat wanneer de informatie voor het laatst bijgewerkt is. Meestal kun je op de verschillende reisfora wel een veel beter beeld krijgen wat er op dit moment gebeurd.

En altijd de stukjes vergelijken met die van je eigen land:
quote:
Terrorism
The Netherlands shares with the rest of Europe a threat from terrorism. Attacks could be indiscriminate and against civilian targets. Dutch authorities have raised their level of security, particularly at airports and railway stations.

In November 2004, a prominent Dutch film maker was murdered in Amsterdam by a member of a terrorist organisation, known as the Hofstad Group. The murderer and eight other members of the group are currently serving prison sentences.

Please read Security and General Tips and Risk of Terrorism when Travelling Overseas pages on the website for further information and advice.

Crime

Amsterdam is a busy city and you should exercise caution particularly in central Amsterdam (especially in and around Central Station). As in many large cities, pick-pocketing and bag snatching are commonplace. Thieves often operate in gangs (particularly (but not exclusively) on the trains to and from Schiphol airport and Central Station as well as on the trams. While one will attempt to distract you (often by asking for directions or by banging on your window) another picks your pocket or steals your bag. Newly arrived and heavily laden passengers are a particular target for thieves. Be alert at all times. Do not lose sight of your luggage or your belongings. Sleeping passengers make particularly easy targets.

Opportunist thieves are also widespread and sometimes enter restaurants with the excuse of selling you something or looking for someone. Bags have been known to be stolen from between people's feet whilst they were distracted. Ensure you keep your valuables safely with you at all times and do not leave them unattended or hanging on the back of a chair.

You should avoid carrying valuables and large sums of money with you, but it is important to carry copies of identification details. If you are the victim of a theft you should contact the nearest police station and obtain a police report. If your passport is stolen a police report is acceptable to some carriers instead of a passport but these carriers also reserve the right to refuse to take you if you do not have any other proper alternative identification. You will need a police report as part of the process for replacing your passport.

Don't carry or use drugs. The Netherlands has a reputation for being tolerant on the use of so-called soft drugs. In reality drugs are prohibited and this tolerance exists only for designated premises in the major cities. Possession of prohibited substances or the purchase of them outside these designated areas can carry a prison sentence.

Since January 2006, the purchase or smoking of soft drugs in public places is an arrestable offence in Amsterdam. There are specifically designated cafés where the use of cannabis is tolerated.

In November 2005 a football fan was fatally stabbed in a busy part of central Amsterdam after being approached by a known drug dealer and asked to buy drugs. His friend was badly wounded. Avoid confrontation with anyone offering you drugs of any sort and stay away from quiet or dark alleys - particularly late at night. Even if you are tempted to buy, you risk arrest for doing so.
pi_39677859
Wij kijken wel op Minbuza.nl maar gebruiken voor een groot deel het gezonde verstand, en dan kom je een heel eind.
pi_39682144
Als ik zo even kijk naar de adviezen die worden gegeven waar ik woon (Filipijnen) vind ik de adviezen we erg overtrokken.

Zo zeggen ze dat overvallen met grof geweld voorkomen in Manila. Nu lees ik daar buitengewoon weinig over in de krant. Wel de "normale" criminaliteit, maar die komt overal ter wereld voor.

Verder zeggen ze niet naar de Sulu islands te gaan. Dat hadden ze wel wat mogen aandikken van mij. Dat is een absolute no-go. Levensgevaarlijk, en dan met name voor de gemiddelde Filipijn. Die willen absoluut niet daarnaartoe. Een positief dingetje, er is ook niks te doen of te zien.

Verder geven ze een negatief advies af voor het eiland Mindanao. Maar dat is een eiland ter grootte van Europa zowat. Dat zou dus betekenen dat je een negatief advies voor Nederland geeft, omdat er ETA rebellen actief zijn in Noord Spanje. Een beetje vaag wel.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_39682155
Overigens zou ik de adviezen niet zomaar in de wind slaan. Er kunnen complicaties komen met je reisverzekering. M.a.w., dat ze je niet verzekeren als je in een gebied bent met een negatief reisadvies.
pi_39682911
quote:
Op maandag 10 juli 2006 08:55 schreef LangeTabbetje het volgende:

Verder geven ze een negatief advies af voor het eiland Mindanao. Maar dat is een eiland ter grootte van Europa zowat. Dat zou dus betekenen dat je een negatief advies voor Nederland geeft, omdat er ETA rebellen actief zijn in Noord Spanje. Een beetje vaag wel.
Nouja, een kleine 3 keer zo groot als Nederland dan. Maar ze kunnen idd beter een bepaald gebied of 1 of meer van de 25 provincies op het eiland.

Als ik het goed heb strijdt de terrorist Abu Sayyaf daar voor een islamitische staat op het eiland.
/ ¦ ¦ / ¦ ¦
pi_39683371
quote:
Op maandag 10 juli 2006 09:49 schreef highway101 het volgende:

[..]

Nouja, een kleine 3 keer zo groot als Nederland dan. Maar ze kunnen idd beter een bepaald gebied of 1 of meer van de 25 provincies op het eiland.

Als ik het goed heb strijdt de terrorist Abu Sayyaf daar voor een islamitische staat op het eiland.
Dat klopt, maar die zit voornamelijk op de Sulu archipel.
  maandag 10 juli 2006 @ 14:18:03 #11
78918 SeLang
Black swans matter
pi_39689826
Reisadvies is voor mietjuhs
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_39692083
Somalië is zó gevaarlijk, dat er niet eens een uitgebreid reisadvies voor is
/ ¦ ¦ / ¦ ¦
pi_39697443
quote:
Op maandag 10 juli 2006 08:56 schreef LangeTabbetje het volgende:
Overigens zou ik de adviezen niet zomaar in de wind slaan. Er kunnen complicaties komen met je reisverzekering. M.a.w., dat ze je niet verzekeren als je in een gebied bent met een negatief reisadvies.
Volgens mij kijken verzekeringsmaatschappijen niet naar de adviezen van BuZa, maar naar die van de SGR. En de SGR geeft maar zeer zelden negatieve reisadviezen.
pi_39697574
Ik check bij voorgenomen bezoek aan 'discutabele landen' de adviezen wel. Die van Jemen is trouwens redelijk in orde, klein beetje aan de voorzichtige kant. Hoewel reizen in Jemen best veilig voelde, is het land beslist niet zonder gevaren.
pi_39817344
Dit is toch te bizar!
Zoek de verschillen.

Reisadvies Algerije:
quote:
[..]
Hoewel de veiligheidssituatie in Algerije de laatste tijd is verbeterd, wordt reizen naar Algerije voor toeristische doeleinden in het algemeen ontraden.

[..]

Voor alle reizen naar Algerije geldt dat ten sterkste wordt aanbevolen de Nederlandse ambassade te Algiers in te lichten omtrent het verblijf in Algerije.

[..]

Reizen per auto of motor in de grensgebieden met Marokko, Mauritanië (inclusief West Sahara), Mali, Niger, Libië en Tunesië alsook op de Pisten in de Algerijnse Sahara wordt absoluut ontraden, aangezien in deze gebieden terroristische/criminele groepen actief zijn.
Reisadvies Libanon:
quote:
Sinds 12 juli 2006 vinden ernstige incidenten plaats tussen gewapende Hezbollah strijders en het Israëlische leger. Inmiddels zijn door Israël ook doelen in en rond Beiroet gebombardeerd, waaronder het internationale vliegveld van Beiroet. Het is op dit moment onvoorspelbaar hoe deze situatie zich zal ontwikkelen.

Alle reizen naar Libanon worden, zolang deze crisis voortduurt, ontraden.

De gewapende incidenten tussen Israël en Libanon begonnen op 12 juli 2006 en zijn de ernstigste sinds de Israëlische terugtrekking uit Libanon in 2000. De meeste gevechten en bombardementen spelen zich af in Zuid Libanon. Er is een reëel risico op verdere escalatie.

Alle reizen naar Libanon worden, zolang deze crisis voortduurt, ontraden.
Reisadvies Israel:
quote:
Bij reizen naar en in Israël wordt aangeraden voorzichtig en waakzaam te zijn. Reizen naar het noorden van Israël en het grensgebied met Gaza worden ontraden (zie ‘Actualiteiten’ en ‘Onveilige gebieden’).

[..]

De WHO (World Health Organisation) ziet op dit moment geen aanleiding om vanwege de recente ontwikkelingen inzake de vogelgriep reizen naar Israël te ontraden.

[..]

Bij het sluiten van een reisverzekering is het raadzaam na te gaan of deze van toepassing is in Israël en/of de Palestijnse Gebieden.

[..]

Het risico persoonlijk slachtoffer te worden van bomaanslagen of van een sluipschutter is klein, maar reëel. Bomaanslagen vinden meestal plaats in restaurants en bij het openbaar vervoer. Het is daarom verstandig om uiterst voorzichtig te zijn bij een bezoek aan cafés, restaurants en markten. Sluipschutters richten zich voornamelijk op autoverkeer en checkpoints bij grensovergangen. Gebruik van openbaar vervoer wordt afgeraden. Vervoer per taxi kent geen bijzonder risico.

Onveilige gebieden
De meeste aanslagen in Israël vinden plaats in de grote steden.
Waarom is er geen negatief reisadvies voor heel Israel, maar wel voor Libanon en bijv Algerije? Het land is in oorlog, de boel kan vreselijk escaleren, zelfmoordaanslagen aan de lopende band, aanslagen op toeristenplekken, restaurants, openbaar vervoer, aanslagen in de grote steden, raketaanvallen, maar nee hoor, geen negatief reisadvies. Je hoeft alleen maar "waakzaam en voorzichtig" te zijn.... dan ben je veilig voor de bommen en raketten. En indien mogelijk: blijf een beetje weg uit het noorden en dan is er niks aan de hand. Oh en check je reisverzekering
pi_39819758
Algerije is nogal onveilig, met name de zuidelijke Sahara, en wat steden. Ik zou sowieso niet naar dit soort landen gaan...
/ ¦ ¦ / ¦ ¦
  vrijdag 14 juli 2006 @ 13:56:10 #17
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_39820369
Ambtenaren zijn van nature bang om op hun flikker te krijgen als ze niet alle mogelijke gevaren uitgesloten hebben, en daarom zullen ze bij twijfel vooral wel waarschuwen. Dat verkllaart veel van de verschillen tussen adviezen van Buza en SGR.
Vampire Romance O+
pi_39820551
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 13:56 schreef MouseOver het volgende:
Ambtenaren zijn van nature bang om op hun flikker te krijgen als ze niet alle mogelijke gevaren uitgesloten hebben, en daarom zullen ze bij twijfel vooral wel waarschuwen. Dat verkllaart veel van de verschillen tussen adviezen van Buza en SGR.
De 3 adviezen komen alledrie van minbuza. Ik verbaas me vooral om de schijnbaar nogal politiek gekleurde adviezen; alsof men bang is om het reizen naar israel te ontraden terwijl men voor andere landen veel sneller een no-go afgeeft.
  vrijdag 14 juli 2006 @ 14:03:56 #19
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_39820601
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 14:02 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

De 3 adviezen komen alledrie van minbuza. Ik verbaas me vooral om de schijnbaar nogal politiek gekleurde adviezen; alsof men bang is om het reizen naar israel te ontraden terwijl men voor andere landen veel sneller een no-go afgeeft.
Dat sloeg hierop:
quote:
Op maandag 10 juli 2006 18:39 schreef k_man het volgende:

[..]

Volgens mij kijken verzekeringsmaatschappijen niet naar de adviezen van BuZa, maar naar die van de SGR. En de SGR geeft maar zeer zelden negatieve reisadviezen.
Het verschil in je quotes is idd opvallend. Vast geen toeval
Vampire Romance O+
  vrijdag 14 juli 2006 @ 17:20:08 #20
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_39826548
Je hebt als westerling veel meer uitwijkmogelijkheden in Israël dan in islamitische landen. Een groot gedeelte van de bevolking (lees: de meeste Israëli's) is fanatiek pro-westen, en dat is niet echt het geval in Libanon of Algerije.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  maandag 17 juli 2006 @ 14:41:32 #21
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_39907145
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 17:20 schreef Ringo het volgende:
Je hebt als westerling veel meer uitwijkmogelijkheden in Israël dan in islamitische landen. Een groot gedeelte van de bevolking (lees: de meeste Israëli's) is fanatiek pro-westen, en dat is niet echt het geval in Libanon of Algerije.
Onzin. Ik kan niets zeggen over Algerije, maar in Libanon is het grootste deel van de bevolking hartstikke pro westers. Niet zo pro Israel misschien, maar als Europeaan zit je daar prima. Tis alleen "jammer" dat bommen geen onderscheid maken...

Bizar dat ik van alle landen die ik kon quoten, nu net Libanon koos, vorige week...
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_40306439
Bizar reisadvies ja. Die hezbollah bestaat helemaal niet joh

Voorts wordt u aangeraden in plaatsen en gebieden met een overwegend conservatieve moslimbevolking, zoals zuidelijke wijken van Beiroet, het zuiden van Libanon, het uiterste noorden van Libanon en het noorden van de Beka’a vallei, extra waakzaamheid te betrachten, de toeristische routes te volgen en alleen bij toeristische trekpleisters te fotograferen of te filmen.
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_40306490
Erg bizar inderdaad. De Hezbollah verwelkomt toeristen standaard met een kopje Rooibosthee/Senseo en een koekje en alles kan en mag .
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_40306656
Lekker achteraf de koe in de kont kijken jongens?
pi_40306685
Ik zag hem nu pas, anders was ik eerder gaan lachen
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')