[Reisadvies Libanon]quote:Voorts wordt u aangeraden in plaatsen en gebieden met een overwegend conservatieve moslimbevolking, zoals zuidelijke wijken van Beiroet, het zuiden van Libanon, het uiterste noorden van Libanon en het noorden van de Beka’a vallei, extra waakzaamheid te betrachten, de toeristische routes te volgen en alleen bij toeristische trekpleisters te fotograferen of te filmen.
Ik check nog steeds braaf iedere keer wel het reisadvies voor ik op stap ga, maar steeds vaker vraag ik me af waarom. Natuurlijk is het goed om mensen vooraf te wáárschuwen (beter even extra voorzichtig op pad gaan dan dat je gelijk in de problemen komt), maar als mensen iedere keer weer merken dat het advies minimaal overtrokken en in sommige gevallen gewoon onwaar is streef je toch je doel voorbij? Dan neemt niemand je toch meer serieus?quote:Voor bezoek aan Zuid-Libanees gebied gelegen onder/nabij de lijn Tyre-Jwaya-Marjayoun-Jezzine-Hasbaya is voor alle niet-Libanezen (ook indien zij in Libanon woonachtig zijn) voorafgaande toestemming van de Libanese militaire autoriteiten nodig.
quote:Terrorism
The Netherlands shares with the rest of Europe a threat from terrorism. Attacks could be indiscriminate and against civilian targets. Dutch authorities have raised their level of security, particularly at airports and railway stations.
In November 2004, a prominent Dutch film maker was murdered in Amsterdam by a member of a terrorist organisation, known as the Hofstad Group. The murderer and eight other members of the group are currently serving prison sentences.
Please read Security and General Tips and Risk of Terrorism when Travelling Overseas pages on the website for further information and advice.
Crime
Amsterdam is a busy city and you should exercise caution particularly in central Amsterdam (especially in and around Central Station). As in many large cities, pick-pocketing and bag snatching are commonplace. Thieves often operate in gangs (particularly (but not exclusively) on the trains to and from Schiphol airport and Central Station as well as on the trams. While one will attempt to distract you (often by asking for directions or by banging on your window) another picks your pocket or steals your bag. Newly arrived and heavily laden passengers are a particular target for thieves. Be alert at all times. Do not lose sight of your luggage or your belongings. Sleeping passengers make particularly easy targets.
Opportunist thieves are also widespread and sometimes enter restaurants with the excuse of selling you something or looking for someone. Bags have been known to be stolen from between people's feet whilst they were distracted. Ensure you keep your valuables safely with you at all times and do not leave them unattended or hanging on the back of a chair.
You should avoid carrying valuables and large sums of money with you, but it is important to carry copies of identification details. If you are the victim of a theft you should contact the nearest police station and obtain a police report. If your passport is stolen a police report is acceptable to some carriers instead of a passport but these carriers also reserve the right to refuse to take you if you do not have any other proper alternative identification. You will need a police report as part of the process for replacing your passport.
Don't carry or use drugs. The Netherlands has a reputation for being tolerant on the use of so-called soft drugs. In reality drugs are prohibited and this tolerance exists only for designated premises in the major cities. Possession of prohibited substances or the purchase of them outside these designated areas can carry a prison sentence.
Since January 2006, the purchase or smoking of soft drugs in public places is an arrestable offence in Amsterdam. There are specifically designated cafés where the use of cannabis is tolerated.
In November 2005 a football fan was fatally stabbed in a busy part of central Amsterdam after being approached by a known drug dealer and asked to buy drugs. His friend was badly wounded. Avoid confrontation with anyone offering you drugs of any sort and stay away from quiet or dark alleys - particularly late at night. Even if you are tempted to buy, you risk arrest for doing so.
Nouja, een kleine 3 keer zo groot als Nederland dan. Maar ze kunnen idd beter een bepaald gebied of 1 of meer van de 25 provincies op het eiland.quote:Op maandag 10 juli 2006 08:55 schreef LangeTabbetje het volgende:
Verder geven ze een negatief advies af voor het eiland Mindanao. Maar dat is een eiland ter grootte van Europa zowat. Dat zou dus betekenen dat je een negatief advies voor Nederland geeft, omdat er ETA rebellen actief zijn in Noord Spanje. Een beetje vaag wel.
Dat klopt, maar die zit voornamelijk op de Sulu archipel.quote:Op maandag 10 juli 2006 09:49 schreef highway101 het volgende:
[..]
Nouja, een kleine 3 keer zo groot als Nederland dan. Maar ze kunnen idd beter een bepaald gebied of 1 of meer van de 25 provincies op het eiland.
Als ik het goed heb strijdt de terrorist Abu Sayyaf daar voor een islamitische staat op het eiland.
Volgens mij kijken verzekeringsmaatschappijen niet naar de adviezen van BuZa, maar naar die van de SGR. En de SGR geeft maar zeer zelden negatieve reisadviezen.quote:Op maandag 10 juli 2006 08:56 schreef LangeTabbetje het volgende:
Overigens zou ik de adviezen niet zomaar in de wind slaan. Er kunnen complicaties komen met je reisverzekering. M.a.w., dat ze je niet verzekeren als je in een gebied bent met een negatief reisadvies.
Reisadvies Libanon:quote:[..]
Hoewel de veiligheidssituatie in Algerije de laatste tijd is verbeterd, wordt reizen naar Algerije voor toeristische doeleinden in het algemeen ontraden.
[..]
Voor alle reizen naar Algerije geldt dat ten sterkste wordt aanbevolen de Nederlandse ambassade te Algiers in te lichten omtrent het verblijf in Algerije.
[..]
Reizen per auto of motor in de grensgebieden met Marokko, Mauritanië (inclusief West Sahara), Mali, Niger, Libië en Tunesië alsook op de Pisten in de Algerijnse Sahara wordt absoluut ontraden, aangezien in deze gebieden terroristische/criminele groepen actief zijn.
Reisadvies Israel:quote:Sinds 12 juli 2006 vinden ernstige incidenten plaats tussen gewapende Hezbollah strijders en het Israëlische leger. Inmiddels zijn door Israël ook doelen in en rond Beiroet gebombardeerd, waaronder het internationale vliegveld van Beiroet. Het is op dit moment onvoorspelbaar hoe deze situatie zich zal ontwikkelen.
Alle reizen naar Libanon worden, zolang deze crisis voortduurt, ontraden.
De gewapende incidenten tussen Israël en Libanon begonnen op 12 juli 2006 en zijn de ernstigste sinds de Israëlische terugtrekking uit Libanon in 2000. De meeste gevechten en bombardementen spelen zich af in Zuid Libanon. Er is een reëel risico op verdere escalatie.
Alle reizen naar Libanon worden, zolang deze crisis voortduurt, ontraden.
Waarom is er geen negatief reisadvies voor heel Israel, maar wel voor Libanon en bijv Algerije? Het land is in oorlog, de boel kan vreselijk escaleren, zelfmoordaanslagen aan de lopende band, aanslagen op toeristenplekken, restaurants, openbaar vervoer, aanslagen in de grote steden, raketaanvallen, maar nee hoor, geen negatief reisadvies. Je hoeft alleen maar "waakzaam en voorzichtig" te zijn.... dan ben je veilig voor de bommen en raketten. En indien mogelijk: blijf een beetje weg uit het noorden en dan is er niks aan de hand.quote:Bij reizen naar en in Israël wordt aangeraden voorzichtig en waakzaam te zijn. Reizen naar het noorden van Israël en het grensgebied met Gaza worden ontraden (zie ‘Actualiteiten’ en ‘Onveilige gebieden’).
[..]
De WHO (World Health Organisation) ziet op dit moment geen aanleiding om vanwege de recente ontwikkelingen inzake de vogelgriep reizen naar Israël te ontraden.
[..]
Bij het sluiten van een reisverzekering is het raadzaam na te gaan of deze van toepassing is in Israël en/of de Palestijnse Gebieden.
[..]
Het risico persoonlijk slachtoffer te worden van bomaanslagen of van een sluipschutter is klein, maar reëel. Bomaanslagen vinden meestal plaats in restaurants en bij het openbaar vervoer. Het is daarom verstandig om uiterst voorzichtig te zijn bij een bezoek aan cafés, restaurants en markten. Sluipschutters richten zich voornamelijk op autoverkeer en checkpoints bij grensovergangen. Gebruik van openbaar vervoer wordt afgeraden. Vervoer per taxi kent geen bijzonder risico.
Onveilige gebieden
De meeste aanslagen in Israël vinden plaats in de grote steden.
De 3 adviezen komen alledrie van minbuza. Ik verbaas me vooral om de schijnbaar nogal politiek gekleurde adviezen; alsof men bang is om het reizen naar israel te ontraden terwijl men voor andere landen veel sneller een no-go afgeeft.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 13:56 schreef MouseOver het volgende:
Ambtenaren zijn van nature bang om op hun flikker te krijgen als ze niet alle mogelijke gevaren uitgesloten hebben, en daarom zullen ze bij twijfel vooral wel waarschuwen. Dat verkllaart veel van de verschillen tussen adviezen van Buza en SGR.
Dat sloeg hierop:quote:Op vrijdag 14 juli 2006 14:02 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
De 3 adviezen komen alledrie van minbuza. Ik verbaas me vooral om de schijnbaar nogal politiek gekleurde adviezen; alsof men bang is om het reizen naar israel te ontraden terwijl men voor andere landen veel sneller een no-go afgeeft.
Het verschil in je quotes is idd opvallend. Vast geen toevalquote:Op maandag 10 juli 2006 18:39 schreef k_man het volgende:
[..]
Volgens mij kijken verzekeringsmaatschappijen niet naar de adviezen van BuZa, maar naar die van de SGR. En de SGR geeft maar zeer zelden negatieve reisadviezen.
Onzin. Ik kan niets zeggen over Algerije, maar in Libanon is het grootste deel van de bevolking hartstikke pro westers. Niet zo pro Israel misschien, maar als Europeaan zit je daar prima. Tis alleen "jammer" dat bommen geen onderscheid maken...quote:Op vrijdag 14 juli 2006 17:20 schreef Ringo het volgende:
Je hebt als westerling veel meer uitwijkmogelijkheden in Israël dan in islamitische landen. Een groot gedeelte van de bevolking (lees: de meeste Israëli's) is fanatiek pro-westen, en dat is niet echt het geval in Libanon of Algerije.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |