Mogelijk lege schappen bij Albert Heijn
Door Meki
Zaterdag 8 juli 2006 - DEN HAAG – Albert Heijn kan volgende week al te maken krijgen met lege schappen in de supermarkten. De vierduizend werknemers in de distributiecentra hebben zich de afgelopen dagen massaal uitgesproken voor acties om hun cao-eisen kracht bij te zetten.quote:
FNV en CNV sluiten niet uit dat ze volgende week al overgaan tot werkonderbrekingen of zelfs een staking. Dinsdag hakken zij de knoop door. „Een staking is het zwaarste wapen“, aldus Jos Brocken van FNV Bondgenoten. „Met werkonderbrekingen en langzaamaan-acties kunnen we Albert Heijn ook pijn doen.“ Het conflict draait om twee harde eisen van de bonden: 2 procent salarisverhoging en gelijke beloning voor deeltijd- en uitzendkrachten en vast personeel. De AH-directie gaat echter niet verder dan 1,5 procent salarisverhoging, gelijk aan de loonstijging voor supermarktpersoneel. Distributiecentra hebben een eigen cao. De onderhandelingen liggen stil, sinds de bonden vorige week boos uit de onderhandelingen zijn weggelopen. Ledenraadplegingen hebben deze week uitgewezen dat het personeel bereid is te staken. Daarmee is de kans reëel dat de bevoorrading van Albert Heijn volgende week in de problemen komt. De supermarkten van AH trekken de laatste tijd weer zoveel klanten, dat de zes distributiecentra in onder andere Tilburg nu al op volle toeren moeten draaien om de magazijnen te vullen. Albert Heijn erkent dat de bevoorrading van zijn supermarkten kwetsbaar is. Vooral de afgelopen weken zijn de verkopen ‘enorm gestegen', aldus een woordvoerster. Toch zegt het bedrijf zich vooralsnog geen zorgen te maken.
„De omzet van Albert Heijn is weer gigantisch hoog“, zegt ook FNV'er Brocken. Het personeel wil volgens hem beloond worden voor die extra werkdruk. Ook zouden werknemers boos zijn dat hun directie vele miljoenen steekt in de aankoop van Konmar-supermarkten, maar geen geld over heeft voor een extra half procent loonsverhoging. Vermoedelijk stellen de bonden dinsdag eerst een ultimatum. Wordt daar niet op ingegaan dan volgen acties.
http://www.bndestem.nl/economie/article485021.ece
Ik kan niet zonder melk en bier ![]()
wij als burgers moeten dit niet pikken - waar moeten we onze kwaliteit melk nu gaan halen
Maar ik eis ook een hoge loon anders ga ik meedoen
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.