abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 8 juli 2006 @ 21:11:32 #1
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_39641651
deze dus voor de verandering NIET sluiten

Zoetermeer steeds ondernemend
Zoetermeer: een eigentijdse stad op een steenworp afstand van Den Haag, Leiden en Rotterdam. Uitgebreide voorzieningen op sportief en recreatief gebied, met landelijke trekkers als het skiparadijs Snowworld en het multifunctionele ijscentrum PWA Silverdome. Een uitstekend geoutilleerd regionaal winkelcentrum in het Stadshart, meteven verderop de sfeervolle historische Dorpstraat. Grootschalige uitgaansgelegenheden voor de jeugd. Terwijl ook de cultuurminnende bezoekers niet worden vergeten in het toonaangevende stadstheater en moderne bioscoopcomplex.
Het is slechts een kleine greep uit de grootsteedse voorzieningen die passen bij een stad met meer dan 116.000 inwoners.

De ontstaansgeschiedenis van Zoetermeer
Dat het vissersdorpje Soetermeer voor het jaar 1100 onstaan is, blijkt uit de Boddingtheorie. Deze theorie gaat ervan uit, dat de graaf zo nu en dan recht kwam spreken in een aantal dorpen, die op de boddinglijst stonden. Omstreeks 1100 kwam de graaf niet meer langs om te spreken en werd de boddinglijst niet meer aangevuld. Ook Soetermeer stond op deze lijst, waaruit blijkt dat het bestaan van het dorp voor 1100 moet zijn geweest.
.Er werden sloten en kanalen aangelegd om het overtollige water af te voeren. Het Soetermere, het meer waaraan Zoetermeer ontstaan is, lag op de plek waar nu de Meerpolder ligt

Een schets van de vermoedelijke situatie rondom het Soetermere.

De Meerpolder ligt ten noorden van Zoetermeer. Tot de zestiende eeuw was dit een groot meer. Aan dit meer is Soetermeer ontstaan.

De eerste Soetermeerders, die aan dit meer woonden verhuisden naar de huidige Dorpsstraat, omdat de oevers van het meer steeds drassiger werden. Dit alles kwam, doordat met ontginning gepaard gaande afwatering ervoor zorgde, dat het veen ging verzakken en het land steeds vaker onder water liep. Hierdoor werd het moeilijker om het land droog te houden en geschikt te maken voor landbouw. In de loop van de vijftiende eeuw gingen steeds mer grondeigenaren over tot turfsteken. Dit zorgde ervoor, dat de grond kon worden gedolven en gedroogd en later als brandstof verkocht kon worden. Een van de weinig overgebleven resten uit de tijd, dat Soetermeer zich verplaatste naar de Dorpsstraat zijn daliegaten. Daliegaten zijn sporen van putten die door de metersdikke veenlaag heen gegraven werden voor kleiwinning. Deze klei werd gebruikt om zure veengrond geschikt te maken voor akkerbouw. De daliegaten moeten voor het eind van de veertiende eeuw gegraven zijn, omdat door vervening geen akkerbouw meer mogelijk kan zijn.

Men ging er van uit dat Soetermeer zich in de eerste helft van de veertiende eeuw verplaatste naar de huidige Dorpsstraat. In 1996 werd deze theorie door de leden van de Archeologische Werkgroep Zoetermeer, onderdeel van het Historisch Genootschap Oud Soetermeer, bijgesteld. Zij vonden bij opgravingen aan de Leidsewallen in de stadswijk Dorp fundamenten van een dertiende eeuws stenen pand. Daarnaast werden er kannetjes, spinstenen en koekenpannen opgegraven, die uit die tijd stamden. Uit een oude akte van het jaar 1296 blijkt dat de Dorpsstraat in het laatste kwart van de dertiende eeuw bewoond was. In deze akte staat een route beschreven vanuit Berkel naar Soetermeer, waarin een kerk als herkenningspunt wordt aangegeven. Vermoedelijk moet deze kerk gebouwd zijn door Soetermeer en Zegwaard.

Het aantal inwoners dat zich in de Dorpsstraat vestigde zou bestaan uit enkele tientallen families. Zo bestond Soetermeer in 1477 uit 31 huizen met in totaal 155 inwoners. Zegwaart daarentegen telde 85 huizen met 425 inwoners in zijn totaliteit.

enige dingen uit z'meer;
Snowworld
Locomotio
Utopolis
Boerderij
Klein Cafe
Silverdome
Players

de rest vullen jullie maar aan ofzo

[ Bericht 1% gewijzigd door fs180 op 08-07-2006 21:19:57 ]
pi_39641683
En wie is hier nou in godsnaam geintresseerd in? ga gewoon naar http://www.zoetermeer.nl/
- ..mux.. -
  zaterdag 8 juli 2006 @ 21:13:38 #3
71115 Rnej
I walk the line
  zaterdag 8 juli 2006 @ 21:14:36 #4
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_39641719
de ene mod die elk ander topic sluit
  zaterdag 8 juli 2006 @ 21:56:30 #5
117875 H-blast
Niet de echte.
pi_39642577
stormloop topic! hoeveel fokkers komen er uit zoetermeer... 5 ofzo? hoeveel nemen de moeite hier te posten? 2?
pi_39642782
moet je niet op straat hangen ipv fokken?
pi_39644222
quote:
Op zaterdag 8 juli 2006 21:14 schreef fs180 het volgende:
de ene mod die elk ander topic sluit
Wat zit je nou te zwetsen?
  zaterdag 8 juli 2006 @ 23:42:54 #8
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_39645509
Toch jammer dat er eens niet wat dieper wordt ingegaan op de verschrikkelijke saaiheid van Zoetermeer. Kun je best een leuk topic van maken. Als Zoetermeer zelfs te saai is voor OC&W...

Kortom, IMNSHO wordt zoetermeer alleen geevenaard door almere qua burgertruttigheid.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  zondag 9 juli 2006 @ 04:25:44 #9
78918 SeLang
Black swans matter
pi_39651856
Ik heb vroegah jarenlang in Zoetermeer gewoond (ca 1971-1990)
Toen ik er net woonde had je alleen Dorp, Driemanspolder en Palensteijn en waren ze bezig om Meerzicht te bouwen.
Buytenweg-de Leyens, Segwaert, Noordhove etc was toen nog volledig weide en akkerland.

Ik heb het er als kind (jaren '70) altijd erg naar mijn zin gehad. sZomers lekker varen in de sloot en spelen in het Westerpark (waren ze toen aan het aanleggen). In het oudste stuk van het Westerpark heb je van die hele bochtige smalle schelpenpaadjes en daar gingen we dan s'avonds in het donker keihard met de fiets doorheen scheuren (mensen die daar hun hond uitlieten werden dan altijd heel kwaad).

De bunker (nu in het Westerpark) stond toen midden in een spruitjesveld. Daar hebben we nog spruitjes gevechten gehouden (je kunt KEIHARD gooien met spruitjes ) totdat we door de boer werden weggejaagd. Klasgenoten hebben daar trouwens nog kogels gevonden.

In die tijd woonden er in Zoetermeer heel veel jonge gezinnen dus het barstte er van de kinderen. Dat was gezellig (voor mij). Er waren ook veel scholen. Nu lijkt het allemaal behoorlijk vergrijsd, in elk geval in de oudere wijken zoals Meerzicht.

Ik heb in Palensteijn en Meerzicht gewoond. Palensteijn was vanaf dag één een pauperbuurt waar veel achterbuurtmensen uit Den Haag naartoe kwamen (eerste helft jaren '70). Meerzicht was in de jaren '70 een betere wijk met ook heel wat prettiger volk. Gelukkig verhuiste ik rond 1975 naar Meerzicht. Prachtige kindertijd gehad daar, maar als ik tegenwoordig in Zoetermeer ben (bijna nooit) vind ik er geen hol meer aan
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 9 juli 2006 @ 13:35:26 #10
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_39657044
quote:
Op zaterdag 8 juli 2006 23:01 schreef Conflict het volgende:

[..]

Wat zit je nou te zwetsen?
een of andere mod.. weet niet of jij dat was? sloot elk ander topic over zoetermeer omdat de OP niet god was ofzo
quote:
Op zaterdag 8 juli 2006 21:56 schreef H-blast het volgende:
stormloop topic! hoeveel fokkers komen er uit zoetermeer... 5 ofzo? hoeveel nemen de moeite hier te posten? 2?
meer dan jij denkt, dr zijn ook al meets geweest
pi_39726101
Zoetermeer
Ben er geboren en heb er tot mijn 25ste gewoond... woon nu sinds 2 jaar in de buurt van Eindhoven. Iedereen is altijd zo negatief over Zoetermeer, maar ik ben er gek op! Als tiener heb ik ooit gezworen er nooit weg te gaan... alleen loopt 't leven soms anders. Kwam iemand tegen waarvan ik nog meer hou dan ik van Zoetermeer hou... en dat was toevallig een Brabo. Dus nu woon ik in Brabostan en ach, da's ook best leuk.

Maar mijn hart, mijn hart woont nogsteeds in Meerzicht, in Z'meer.
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
***Levi was here***
  zondag 23 juli 2006 @ 00:37:02 #12
32889 gwreijman
Met mijn balletje
pi_40091445
Ik woon nu in Zoetermeer, eerst in de wijk Dorp later Driemanspolder.
En nu woon ik in Seghwaert, en de deel waar ik woon is zeer prettig wonen.
Woon op 5 minuten van een winkelcentrum af, en ook Randstadrail is in de buurt (zodra ze beginnen) ik kijk namelijk uit op de spoordijk naar Oosterheem.
Op een dag drink je geen Grolsch meer, maar drink je bier...
pi_40223811
Ik woon nu 18 jaar in Meerzicht .
Over een paar dagen zeg ik Zoetermeer gedag, Utrecht it is .
Op vrijdag 12 januari 2007 03:39 schreef Xennia het volgende:
Mayo is de dochter die ik nooit had!
pi_40898007
Zoetermeer

Ik woon al heel mn leven in Zoetermeer. Geboren in Antoniushove in Leidschendam
(T Trammelantziekenhuis bestond toen gelukkig nog niet). Mn eerste 6 jaar heb ik gewoond in Driemanspolder (Graaf Janstraat) daarna zijn we verhuisd naar de Dunantstraat.
In '87 verhuisd naar Noordhove waar ik tot mn 22e heb gewoond. Geweldige jeugd gehad daar !!
Op mn 22e ben ik gaan samenwonen met mn vriendje in Seghwaert en als het goed is verhuizen we eind van het jaar naar Oosterheem (dat is als de bouwvakkers een beetje doorwerken).

Zoetermeer
pi_41101688
Als er 1 kutstad in NL is, is het Zoetermeer wel. (okay op rotterdam na dan )

Maar in 079 is er dus echt geen flikker te doen. In het stadshart zijn 4 / 5 kroegen. ( waarvan eigenlijk alleen queens en brouwhuis echt fatsoenlijk zijn)

Loco is misschien leuk voor de 14 en 15 jarigen, maar het zal nooit meer de tent worden die het ooit is geweest, toen deaz d en bitte ein beat nog heerste )

Om niet te spreken over de medelandse hang en breezerjeugd wat 's avonds op straat zwerft. Ook is 1 coffeeshop (waar je bij binnenkomst wordt aangekeken door >5 bondkraagnegers) veels te weinig . Tevens is de wiet ook niet lekker.

Neen, ik ben blij dat ik in Leeuwarden ben tegenwoordig.
Kom ook eens spammen in mijn fotoboek :') **En ja, ik zie er goed uit dat hoef je niet nog eens te vermelden! ** ( hihi )
pi_41167148
Wat zijn de wijken die je moet vermijden in Zoetermeer qua wonen en waar is het goed toeven?
  vrijdag 25 augustus 2006 @ 16:30:59 #17
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_41167514
alles vermijden als het kan
palenstijn wil je niet zitten iig, maar leyens lijkt me wel wat
  vrijdag 25 augustus 2006 @ 16:33:25 #18
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_41167574
Ik heb er ooit ergens op school gezeten
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_41167616
Ik werk er, en ik ben elke avond blij dat ik weer terug kan naar een echte stad .
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
pi_41302740
quote:
Op zondag 23 juli 2006 00:37 schreef gwreijman het volgende:
Ik woon nu in Zoetermeer, eerst in de wijk Dorp later Driemanspolder.
En nu woon ik in Seghwaert, en de deel waar ik woon is zeer prettig wonen.
Woon op 5 minuten van een winkelcentrum af, en ook Randstadrail is in de buurt (zodra ze beginnen) ik kijk namelijk uit op de spoordijk naar Oosterheem.
is segwhaert een goede wijk? wat voor wijk?
pi_41390935
jongens, zeg effe dan, want hebben een woning aangeboden gekregen in seghwaert, maar we willen graag wat meer over de buurt weten. is het een beetje beschaafde wijk of niet?
  vrijdag 1 september 2006 @ 14:20:17 #22
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_41393301
volgens mij hangt dat in seghweart er erg vanaf waar je zit, want ik kan daar plekken noemen waar ik liever niet zou willen wonen, maar ook plekken waar het volgens mij goed te doen is hoor, die liggen volgens mij ook beetje aan de rand ervan
waar ligt die woning? straatnaam ofzo?kijken of me dat iets zegt
pi_41396934
zwaluwenveld?
pi_41515716
In Zoetermeer is niet echt veel te beleven, je moet het zelf een beetje leuk maken.
Qua uitgaan is er niet veel en als je uitgaat dan kom je altijd weer dezelfden tegen, soms lijkt het wel een dorp

Ik woon er al heel mn leven, ik zou niet weten of het leuker/boeiender is in een andere stad.

pi_41529225
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 16:06 schreef addictivebeat het volgende:
zwaluwenveld?
Da's wel een goede buurt hoor
pi_43591206
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 16:06 schreef addictivebeat het volgende:
zwaluwenveld?
Daar woon ik vlakbij Rustige buurt, veel kleine kutkinderen, maar wel okee
  woensdag 15 november 2006 @ 22:05:00 #27
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_43591707
quote:
Op dinsdag 5 september 2006 14:43 schreef SweetLakeFlasher het volgende:
In Zoetermeer is niet echt veel te beleven, je moet het zelf een beetje leuk maken.
Qua uitgaan is er niet veel en als je uitgaat dan kom je altijd weer dezelfden tegen, soms lijkt het wel een dorp

Ik woon er al heel mn leven, ik zou niet weten of het leuker/boeiender is in een andere stad.

[afbeelding]
tis toch ook een kuddorp?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')