ondersoeker | zaterdag 8 juli 2006 @ 20:33 |
Hoewel ik niet geheel een expert ben op dit gebied toch een aantal bespiegelingen. Wat ik begrepen heb: op het vlakke telt voor je snelheid vooral het aantal Watt dat je levert terwijl in de bergen het aantal Watt/kg van belang is. Om hier wat inzicht in te verkrijgen : http://swiss2.whosting.ch/mdetting/sports/cycling.html (en speel maar wat met de hellinggraad, snelheid en gewicht: goed voor je inzicht ![]() Nu terug naar de tijdrit: Honchar won en leverde dus het hoogste vermogen gedurende een uur. Ik heb de gemiddelde snelheid omgerekend naar Watt (zie link) en gedeeld door kg: wat zijn de uitkomsten?? Ik zal eerst de gewichten geven die ik heb gebruikt, sommige van de Tour de france website, andere van overig internet: Honchar (72) , Landis (68) , Rogers (74), Kloeden (63) , Menchov (67), Evens (64) , Sastre (61), Hincapie (79), Popovych (64), Mayo (71) , Rasmussen (60). Op wie moeten we letten in de bergen ? (Let wel dit was een inspanning van een uur en een bergrit duurt vijf /zes keer zo lang) 1. Sastre 10.4 W/kg 2. Kloeden 10.3 W/Kg 3. Evans 10.1 W/kg 4. Landis 9.9 W/kg 5. Honchar 9.8 W/kg 6. Menchov 9.7 W/kg 7. Popovych 9.5 W/kg 8. Rogers 9.0 W/ Kg 9. Rasmussen 8.7 W/kg 9. Hincapie 8.0 W/kg ![]() 10. Mayo 7.7 W :/kg ![]() conclusie: Landis moet vooral Sastre, Kloeden en Evans vrezen. | |
Ericr | zaterdag 8 juli 2006 @ 20:41 |
Leuke bespiegeling toch, cijfermateriaal blijft altijd leuk om mee te spelen. Maar als je zo gaat rekenen op basis van de tijdrit zal Rujano die 61ste werd ook nog hoge ogen scoren. Die is rond de 50 Kg, misschien zelfs nog iets lichter. | |
ondersoeker | zaterdag 8 juli 2006 @ 20:48 |
quote:Ik zal hem ook doen. Rujano had een gemiddelde snelheid van 46.8 km/u. Gewicht 50 kg, fiets 7 kg, tegenwind 0 km/u enz ==> 555 Watt===> 11.1 kg/Watt => sensatie ? ![]() | |
-jos- | zaterdag 8 juli 2006 @ 20:49 |
Menchow gaat toch al winnen ![]() Er klopt zowiezo al helemaal niks van aangezien Mayo, Hincapie en Rasmussen de sterksten van die 10 zijn in de bergen [ Bericht 24% gewijzigd door -jos- op 08-07-2006 20:54:47 ] | |
Ericr | zaterdag 8 juli 2006 @ 20:52 |
quote:Dat bedoel ik dus ![]() | |
ondersoeker | zaterdag 8 juli 2006 @ 20:58 |
quote:Je hebt gelijk dit is voor de gein, en ik zie ook wel de beperkingen, hoewel er toch een kern van waarheid in moet zitten. Ik begin toch wel voor Hincapie te vrezen: die heeft zijn gewicht ook niet mee en hij moet het juist van absolute vermogen hebben, dus tijdrit is een slecht voorteken. En wat betreft Rugano hij is nog jong, lees dit maar eens : : http://www.sportwereld.be/yaGT/Index.aspx?pagetype=WRRenner&id=WREL2006-VEN19820218 toch de nieuwe Pantani ?? ![]() | |
ondersoeker | zaterdag 8 juli 2006 @ 21:03 |
quote:We zullen zien ![]() | |
maril | zaterdag 8 juli 2006 @ 21:07 |
Gaaf om te lezen! | |
Ericr | zaterdag 8 juli 2006 @ 21:13 |
Hincapie de sterkte in de bergen noemen klopt al niet -jos-, Sastre heeft op dat gebied een beter trackrecord en Kloeden en Evans eigenlijk ook. Mayo en Rasmussen zijn de natuurlijke klimmers, maar deze tour is niet in het voordeel van natuurlijke klimmers. | |
ultra_ivo | zaterdag 8 juli 2006 @ 21:19 |
Klopt, er zijn maar een stuk of 4 echte bergetappes. Je moet niet alleen naar het absolute gewicht kijken. Vele belangrijker is de verhouding nuttig/onnuttig gewicht. Mannen als Hushovd die een enorm gespierd bovenlijf hebben mogen dan wel veel spiergewicht hebben, een deel van dat spiergewicht kunnen ze effectief gebruiken. Vandaar dat veel fietsers van boven schriel zijn en van onder gespierd. | |
Ereinion | zaterdag 8 juli 2006 @ 21:33 |
Sorry maar dat gewicht van Mayo klopt natuurlijk geen hout van. 71 kilo, dan zou hij even zwaar zijn als Ullrich. Je kan daar gerust 10 kilo vanaf trekken. Ook het gewicht van Hincapie klopt niet. Die is nu ongeveer 72 kilo in plaats van 79. Als je niet het preciese gewicht van de renners weet zijn deze berekeningen natuurlijk betekenisloos. | |
Remco | zaterdag 8 juli 2006 @ 21:37 |
Ullrich is toch geen 71 kilo? Toch meer richting de 80? | |
ultra_ivo | zaterdag 8 juli 2006 @ 21:40 |
En tussen de oren kun je ook niet kijken met getallen alleen. Zowel klimmen als tijdrijden is deels een mentale exercitie. Je moet ervan houden, anders bak je er niks van. Daarnaast is bij tijdrijden ook je lenigheid van belang. Hoe goed kun je een aero positie vasthouden zonder te verkrampen. | |
Ereinion | zaterdag 8 juli 2006 @ 21:41 |
Het gewicht van Armstrong was 75 kilo. Ullrich was een paar kilo lichter dan Armstrong, ongeveer 72/73 kilo. | |
Ereinion | zaterdag 8 juli 2006 @ 21:42 |
quote:Kessler bewees inderdaad vandaag maar weer eens dat tijdrijden vooral een mentale discipline is. In het eerste gedeelte verliest hij snel 2 minuten op Gonchar, in de tweede helft kan hij bij hem in het wiel blijven omdat hij een richtpunt heeft. | |
ondersoeker | zaterdag 8 juli 2006 @ 22:24 |
quote:Volgens deze 2 links weegt Mayo 71 kg: http://www.eurosport.co.uk/cycling/personnews_prs13460.shtml http://www.sportwereld.be/yaGT/Index.aspx?pagetype=WRRenner&id=WREL2006-ESP19770819 Van Hincapie kan je gelijk hebben, omdat hij erg afgetraind zou zijn. Desalniettemin, leverde hij mocht dat gewicht kloppen vandaag maar 8.8 W per kg. Nog steeds vrij matig. | |
Ericr | zaterdag 8 juli 2006 @ 22:35 |
Eigenlijk moet je weten hoe hoog ieders vetpercentage is, ook al is dat bij afgetrainde renners redelijk gelijk. Maar je hebt in principe alleen wat aan 'lean body mass', vetmassa draagt niks bij aan de prestatie. [ Bericht 1% gewijzigd door Ericr op 08-07-2006 23:38:08 ] | |
One_of_the_few | zaterdag 8 juli 2006 @ 23:29 |
Daarnaast is het rendement van een lichaam belangrijk. Iemand met een hoger uitgaand vermogen hoeft niet perse de beste zijn. stel: renner 1 stopt per watt uitgaand vermogen er 4 in. 25% rendement dus. renner 2 stopt per watt uitgaand vermogen er 3 in. 33% rendement. Beide renners wegen evenzwaar en leveren een gelijk vermogen. Dan heeft renner 1 voor 12Watt/kg uitgaand vermogen 48 Watt ingaand vermogen nodig Dan heeft renner 2 voor 12 Watt/kg uitgaand vermogen 36 watt ingaand vermogen nodig. dat scheelt dus 12 watt aan ingaand vermogen, enkel door een ander rendement van het lichaam. Het voorbeeld zal in de praktijk misschien niet voorkomen. Renners met gelijk vermogen en gewicht zijn er niet veel dacht ik. Het gaat erom om aan te geven dat de interne processen als het rendment tussen ingaant en uitgaand vermogen invloed hebben. net als het mechanisch rendement van de fiets, vetpercentage conditie etc. | |
ultra_ivo | zondag 9 juli 2006 @ 08:40 |
Wat ook een rol speelt zijn de diverse hartslagen, de rusthartslag, de maximale hartslag en het omslagpunt. Een sprinter heeft typisch een omslagpunt dat relatief laag ligt en een max die relatief hoog ligt. Een pure duursporter (dus ook tijdrijders) hebben een omslagpunt dat hoog ligt en een max die wat lager ligt. Die kunnen dus een minder hoog maximaal vermogen leveren maar het vermogen dat ze over een vol uur kunnen leveren ligt weer hoger dan dat van een sprinter. Eenzelfde rol speelt de verzuringsweerstand. Hoeveel melkzuur produceren de spieren bij een bepaalde inspanning en hoeveel melkzuur kan het lichaam afbreken. Het ideale punt bij lange inspanningen is precies dat punt waar je zoveel melkzuur produceert als je lichtaam net aan kan afbreken. Dat punt vinden is net als het precies op je omslagpunt rijden vooral een kwestie van ervaring. | |
#ANONIEM | zondag 9 juli 2006 @ 10:07 |
quote:Wat je hier ook vergeet in je berekeningen, is dat de luchtweerstand voor verschillende renners in de tijdrit wel eens verschillend kan zijn. En dat telt aardig door als daar wat verschil in zit. | |
Zwansen | zondag 9 juli 2006 @ 14:12 |
Boonen heeft volgens mij het hoogste wattage van het peloton, zelfs uitgaande van zijn hoge gewicht zou ie nog hoog staan bij Watt/kg denk ik. | |
ondersoeker | zondag 9 juli 2006 @ 15:20 |
quote:Dat is waarschijnlijk gedurende korte tijd ( paar minuten ofzo) , daarom kwam hij ook goed de cauberg op | |
ondersoeker | vrijdag 14 juli 2006 @ 11:08 |
Ah, vandaag een interessant stukje over deze materie in de NRC. Hier een stukje uit dat artikel: quote:voor het hele artikel: http://www.nrc.nl/sport/article386836.ece | |
wimderon | vrijdag 14 juli 2006 @ 11:42 |
quote:Met andere woorden: als Posthuma kilo's afvalt met relatief minder verlies aan vermogen kan hij opeens klimmen ![]() Sorry maar dit soort dingen zegt volgens mij weinig over wat een renner presteert. Er zijn genoeg B-renners die volgens dit soort statistiekjes toppers zouden moeten zijn en omgekeerd. De Belg heeft het hier nogal eens over in zijn commentaar, zo zou iemand als Rosseler geweldig hoog scoren in tests, maar toch rijdt hij geen bijzondere uitslagen. Of denk aan Remmert Wielinga, die ook nooit iets presteert, maar volgens dit soort statistiekjes enorm goed zou moeten zijn... | |
ondersoeker | vrijdag 14 juli 2006 @ 11:53 |
quote:Denk je dat al die experts er weining van snappen ? En worden er weleens testen gedaan die 6 uur duren ? En ja als je afvalt zonder dat je teveel vermogen verliest ga je beter bergop. Kijk maar na Ullrich als hij te zwaar is. Dan gaat zijn tijdrit nog well (Watt), maar het klimmen niet meer (Watt/kg). Indurain is ook een mooi voorbeeld. Hij had een gigantisch vermogen en toen hij fors afviel reed hij ook goed omhoog en kon hij de tour 5 keer winnen. Je kan het trouwens zelf testen door hier http://80.237.184.53/data/navi/index.html te kijken tijdens de etappes. Zie de snelheid, wattage, hardslag van een paar renners. [ Bericht 13% gewijzigd door ondersoeker op 14-07-2006 12:00:11 (aanvullende info) ] | |
wimderon | vrijdag 14 juli 2006 @ 12:20 |
quote:Nee, maar al deze statistieken zijn, voor mij althans, een klein onderdeel van het daadwerkelijke totaalpakket wat een renner tot presteren aanzet. De vergelijkingen die je maakt met Ullrich vind ik ook niet helemaal juist: Ullrich is in de winter gewoon te zwaar en komt in de Tour doorgaans pas op ideaal gewicht, terwijl ik me voor kan stellen dat iemand als Posthuma voor hij de Tour ingaat al op zijn ideale gewicht zit (of er niet ver vanaf). Als je Ethiopers en Kenianen krachttraining laat doen worden het ook niet opeens toppers op de 100 meter sprint. Als dat allemaal zo gemakkelijk was, dan hadden we wel meer van het soort switches gezien, maar als je het gaat bekijken is het eigenlijk amper iemand gelukt om van klimmer beter te leren tijdrijden, of andersom. Jalabert is van sprinter klassieke renner geworden, Basso is (met doping?) door extreme training een betere tijdrijder geworden, maar als je kijkt wie het allemaal niet gelukt is, zo uit het hoofd: McGee wilde van tijdrijder ronderenner worden-> totaal mislukt Simoni wilde zijn tijdrit verbeteren->mislukt Cunego wilde zijn tijdrit verbeteren->alleen maar slechter geworden, en bovendien ook minder gaan klimmen (of zit daar doping achter) Millar wilde naast goede tijdrijder tourwinnaar worden-> zelfs met doping totaal mislukt Rogers wil van tijdrijder ronderenner worden-> amper progressie Boogerd dacht na '98 een goede ronderenner te willen worden en focuste zich op het verbeteren van zijn tijdrit-> resultaat tijdrit niets beter Hincapie zou ronderenner worden na het stoppen van Armstrong, is lichter dan ooit-> complete deceptie met een mislukte tijdrit en tientallen minuten verlies in de eerste bergetappe Dit zijn dan alleen nog enkele renners uit de afgelopen jaren. Zoals ik al in de voorbeelden uit de vorige post aangaf zijn er genoeg voorbeelden van renners met goede testresultaten die er niks van bakken en omgekeerd... | |
Quyxz_ | vrijdag 14 juli 2006 @ 12:34 |
quote:Deze moet ik gewoon quoten. ![]() | |
ondersoeker | vrijdag 14 juli 2006 @ 12:39 |
quote:Ok, dan geef ik je gelijk. Iemand beweerde wel eens dat het hebben van voldoende vermogen een noodzakelijke maar geen voldoende voorwaarde is. Vind ik mooi verwoord. Er zijn, zoals in het NRC artikel ook stond, vele andere factoren die de prestatie bepalen. Denk maar eens aan pijntolerantie, karakter, motivatie, vorm, temperatuur enz.enz. ( en nu vergeet ik vast ook wel het nodige) Daarnaast gaat de ene beter om met ijle lucht dan de andere. Ik hoorde weleens dat Armstrong per hoogte had uitgerekend hoeveel Watt hij kon leveren bergop: conclusie: Mijn voordeel ten opzichte van anderen is onderaan de klim het grootst, dus daar kan ik het meeste winst pakken, dus daar moet ik aanvallen. (= goed met je spot bezig zijn ![]() Wat betreft die voorbeelden: Als je van tijdrijder klimmer wil worden moet je afvallen zonder dat je vermogen inlevert. Werkt denk ik alleen als je teveel vet had. Anders gaat zoals je terecht opmerkt ook je tijdrit achteruit. Tijdrit-rijder worden als klimmer is ook niet makkelijk. Veel winst is misschien te halen met de positie op de fiets en dergelijke maar als je motor (=Watt) niet groot genoeg is redt je het niet. | |
-jos- | vrijdag 14 juli 2006 @ 13:20 |
quote:SUKKEL!!@$%&!$&%#!! ![]() | |
wimderon | vrijdag 14 juli 2006 @ 15:14 |
quote:Wat je zegt komt wel ongeveer overeen met wat ik zei, namelijk dat het slechts een klein onderdeel is van een pakket 'kwaliteiten' , maar dan nog, er zijn ook renners met een relatief laag vermogen die toch goed presteren. Over de voorbeelden: bij de voorbeelden van klimmer-> tijdrijder is het bij de genoemde renners vaak zo dat die renners lichter zijn geworden, maar toch hun goede tijdrit behielden in de regel. Hetzelfde geldt in principe voor de klimmers die tijdrijder wilden worden, en daarbij werden kosten noch moeite gespaard wat betreft ideale posities uitzoeken, beter materiaal en dergelijke. |